FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zijn flinke records voor zo'n eenvoudig vliegtuigje!!! :worship:

En dat ging zo:

Schulze startte s'morgens vroeg om 7:00 uur, zonder ontbijt.
Het was koud, en hij vloog zonder handschoenen en jas.
Twee armen hoog aan de stuurstangen, zittend op een minuscuul plankje.
De twee voeten voet voor voet op de smalle "Kufe"

Johannes
 
hierbij een nieuwe opgave:


Nu alleen als tekening maar heeft heeft beslist gevlogen! De foto's vond ik van te slechte kwaliteit, vandaar.
 
Vandale

[SIZE=+1]1924[/SIZE]
Die Akademische Fliegergruppe Graz, vormals Gleit- und Segelflugabteilung des Vereins für Luftschiffahrt in Steiermark, hatte ihre beiden Hängegleiter zur Ersten österreichischen Segelflug-Woche im Herbst 1923 am Waschberg bei Wien mitgenommen und für ihre Konstruktionen einen Trostpreis von 7,5 Millionen Kronen erhalten.
Damit war den Akaflieg-Mitgliedern die Möglichkeit gegeben, ihre Fluggeräte zu verbessern und weitere Bauten in Angriff zu nehmen. Einer davon war der freitragende Eindecker der Type "Strolch", die am Waschberg nach dem deutschen Vorbild vermessen und von den Brüdern cand. ing. Fritz und Konrad Pernthaler von der Akaflieg Graz von dem deutschen Vorbild direkt abgenommen und leicht abgeändert nachgebaut und "Vandale" genannt wurde.

Johannes
 
Crash

Ihren letzten Flug absolvierte die "Vandale" am 2. November 1926 unter der Führung des ASG-Mitgliedes Techniker Lothar Schottnegg: er startete um 11 Uhr vormittags in Kalkleiten und nach etwa 300 m Flug, knapp vor der Waldgrenze, wurde das Flugzeug dermaßen überzogen, daß es über einen Flügel aus etwa 30-40 Meter Höhe abschmierte. Eine Fläche war zersplittert, der Rumpf bis zum Hauptspant weggerissen. Ein Wiederaufbau lohnte sich nicht mehr. Der Pilot hatte sich losgeschnallt, wurde beim Aufprall aus dem Cockpit geschleudert und erlitt zum Glück nur einen Sprung im Fußknöchel.
Wie die übrigen Segelflugzeuge der Grazer sollte auch diese Maschine mit einem Hilfsmotor ausgerüstet werden, es war ein Villiers Motor von der Erzeugerfirma günstig zugesagt worden.


vandalecrash.jpg


Johannes
 
Voorlopig de laatste zwever

Een geslaagd ontwerp met uitmuntende prestaties.
Vele mensen zijn met dit ontwerp intensief bezig geweest.

069lz.jpg


Johannes
 
Johannes,

deze is wel erg snel te vinden (tot en met de droogtescheurtjes in de vleugelligger aan toe). Ik doe even niet mee :sleeping:
 
De ontbrekende onderdelen zijn eindelijk gereed en het vliegtuig wordt vliegklaar gemaakt.
069a.jpg


Het duurde wel ca. 25 jaar voordat deze zwever weer het luchtruim in kon.
069bo.jpg


Johannes
 
Johannes,

deze is wel erg snel te vinden (tot en met de droogtescheurtjes in de vleugelligger aan toe). Ik doe even niet mee :sleeping:

Droom maar lekker verder over 300 km afstandvluchten.
Maar maak je niet teveel druk over krimpscheur(tjes).

Johannes
 
Dit is goed! :thumbsup:

Voor de zwever liefhebbers was deze makkelijk te vinden maar voor de anderen... :confused:

c01trophysmall.jpg


Nu zijn we natuurlijk benieuwd wat volgt. :D

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Sorry Johannes, geen zwever dit keer...

Weer even terug naar de tijd van fietsonderdelen en handige harries (twee scheepsmaten om precies te zijn) die een vliegtuig in elkaar zetten dat dan ook nog eens een keertje behoorlijk succesvol vloog (voor die tijd dan):

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top