FPV en zendamateurs

@micro

Ik denk dat het puur vergeten is.

2.4 GHz is een ISM bandje, waar dus van alles (WIFI) in geplempd mag worden. Volgens mij is voor RC apart een sectie opgenomen omdat er retour verkeer mee mogelijk is. Maar in weze mag er van alles.

Ik weet dat er voor defensie zelfs portofoons in dat bandje zijn gemaakt, natuurlijk met hopping en encryptie.

ISM band - Wikipedia, the free encyclopedia

In deze lijst vind je 900 Mhz en 1300 Mhz niet terug. Dat klopt want dat zijn Zendamateur banden, waarbij 900 Mhz meen ik alleen in Regio 2 bestaat ( zeg maar Amerika )

Daar komt voor een deel ook dit probleem vandaan. Er zijn 3 ITU regios, waarin andere afspraken bestaan. De fabrikanten maken gewoon voor alle regios en landen. Er bestaan ook besturingen op 50 Mhz en 72 Mhz en zelfs graupner heeft even op 433 Mhz RC gemaakt.

Als je kijkt naar de legaliteit van allerlei zaken dan is het best een complexe materie, die vroeger nog enigzins in de hand werd gehouden door bijv de RCD, maar ook door stickers op je zender. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer (deregulering, en te duur)
Op sommige ouwe RC zenders kun je wellicht nog zo'n sticker vinden. Dan wist je dat het goed was. Helaas, dat is niet meer.

Overigens is FPV mogelijk door deregulering, want vroeger was het niet toegestaan om zomaar beelden vanuit de lucht te maken. Een maat van mij heeft zelfs een speciale fotografie vergunning voor lucht foto's en moest destijds zijn fotos en vluchtplan laten keuren. Google earth e.d. heeft dat ook overbodig gemaakt, maar sommige delen worden nog steeds verdoezeld, zoek zelf maar eens een voorbeeld daarvan ( hint - oost van Amsterdam Centraal station )

Wellicht zou het handig zijn als door de handelaren er op gewezen zou worden dat op basis van je IP je bepaalde dingen niet zou mogen gebruiken, maar dat is onmogelijk. Een chinees kan moeilijk onze telecom wetten bij gaan houden. EEN wereldwijde standaard, dat zou mooi zijn.

het zou het mooiste zijn (dat laatste wat je noemt) maar inderdaad eigenlijk onmogelijk.

Op veel "oosterse" sites staat overigens vaak wel dat je zelf moet controleren of de frequentie/kanaal/vermogen van de items in je eigen land zijn goedgekeurd.

btw, Sander, zie even pm...

@micro

Wellicht zou het handig zijn als door de handelaren er op gewezen zou worden dat op basis van je IP je bepaalde dingen niet zou mogen gebruiken, maar dat is onmogelijk. Een chinees kan moeilijk onze telecom wetten bij gaan houden. EEN wereldwijde standaard, dat zou mooi zijn.

Een deel van de handelaren is wel op de hoogte als er een boete of heffing boven hun hoofd hangt. Als je kijkt naar verschilende aanbieder dan zie je al dat bepaalde sets voor bepaalde landen aleen op gelockte frequentie's worden uitgeleverd.

Ik stel gewoon voor om met elkaar af te spreken te spreken (ook als is het volgens de wet niet toegestaan) om het wattage te beperken tot zeg maximaal 700mW en op de banden 2,4 / 5,8 GHz en op de 1,2 / 1,3 band in overleg met wat de zendamateurs gedogen.
433 MHz heb ik geen verstand van.

Beetje rekening houden met elkaar kan nooit kwaad.
Is voor ons ook gunstiger want wij willen evenmin vervuilers om onze frequenties.

Dat er een hogere max zou komen voor FPV lijkt mij ook een goed plan, maar het liefst wel wettelijk want die 25mW zonder vergunning voor 5.8 gaat natuurlijk nergens over. Dan moet je wel heel goede antennes hebben om verder te komen dan halverwege het vliegveld.

Marco, en de anderen.
1.2 / 1.3 GHz zal voor een deel gebruikt gaan worden voor de Europese GPS.
Dat is nog niet zover (gelukkig), want anders waren de poortjes op onze snelwegen er namelijk al. Het rekeningrijden heeft daar namelijk mee te maken.
Ik doe niets met TV op 23 cm (1.3), wel smalband. Persoonlijk ben ik bang voor gedonder als dat GPS systeem er komt. En dan kun je er donder op zeggen dat het AT gaat optreden, want stel je voor, problemen met de 'wegenbelasting'

Als het verhaal klaar is, zal ik zorgen dat dit er ook in staat.

Vond overigens een engels verhaal, wat ik even wil controleren. Er word beweerd dat zij wel van 1.3 gebruik mogen maken. De heldere uitleg op die site wil ik als leidraad benutten, de stijl en dergelijke staan me wel aan :

Video frequencies for FPV | FPV UK

Voor wat 5.8 aangaat, zal ik binnenkort eens bellen met het AT, dan wel wat microgolf jongens aanspreken. Ik ben niet bekend met die band/materie, en ook niet wat daar verder nog rondhangt. Straalverbindingen (fixed) is mogelijk, maar ook radar lijkt daar te bestaan.

reminder to self, ook even het verhaal van US radar op schepen en de bovenste wifi kanalen opnemen, van belang voor vliegers rondom Amsterdam/Rotterdam en Den Helder.

Ik denk dat je dan echt heel veel geld moet hebben, er was eertijds een bedrijf in Noordholland die een sat-link had. De discussie zou dan ook weer behoorlijk oplaaien.
De hoeveelheid vermogen dan wel maat van de antenne is voor de reguliere FPV vliegtuigen niet geschikt. Je moet dan echt naar de 'groene' vliegsector gaan kijken. Die doen dat wel, maar daar is geld e.d. niet echt een probleem.
Het zou wel het reikwijdte probleem oplossen trouwens ;)

Vermijd ten alle tijde de 430 Mhz, UHF, 900 Mhz (GSM) en 1200/1300 Mhz !!! De laatste band zeer zeker, binnenkort komt daar de europese GPS op te zitten. Er zijn geen lege plekken in de banden, zeker niet in Nederland.

Dus met de video op 2,4GHz met 500mw val je eigenlijk niemand lastig?

Maar als je een zendamateur bent met licenties, mag je wel de UHF gebruiken?

Bernie

Voor Video zou ik zelfs met licentie de UHF niet gebruiken.
Reden is simpelweg dat er teveel in gebeurd. Zendamateurs zijn niet de enige gebruikers daar, oa LPD ( Low-power communication device - Wikipedia, the free encyclopedia ) en radio-allocatie (bijv. Syledis(uit de lucht) en dGPS)

De definitie UHF zit me niet helemaal lekker, want daar valt volgens de definitie namelijk bijna iedere FPV-band in :

Ultra High Frequency (UHF) designates the ITU Radio frequency range of electromagnetic waves between 300 MHz and 3 GHz (3,000 MHz), also known as the decimetre band or decimetre wave as the wavelengths range from one to ten decimetres (10 cm to 1 metre).

Bron, Ultra high frequency - Wikipedia, the free encyclopedia LET OP, dit is/hoeft niet correct te zijn. Per land al verschillend.

Overigens, volgens mij word er wel anders gebruik van 'UHF' (volgens de betere definitie 70 cm band) gemaakt voor oa FPV en dat zijn smalle datasignalen. En dat is bijna perfect legaal. Ik zeg bijna om een reden*.
Als we ervan uitgaan dat ik me het meest strikt zou houden aan de regels van het frequentie-gebruik, dan houden we maar een heel kort verhaal over:

| :) |433 Mhz | 70 cm | ISM | alleen smalbandig dataverkeer | (UHF en ook wel LRS )|
| :nooo: | 1.2 GHz | 23 cm | ..... | bestaat eigenlijk niet ||
| :nooo: | 1.3 GHz | 23 cm | ..... | alleen zendamateurs (legaal) ||
| :D | 2.4 GHz | 13 cm | ISM | zowel Video als smalbandig dataverkeer ||
| :D | 5.8 GHz |. 6 cm | ISM | zowel Video als smalbandig dataverkeer ||

( dit leek me het aardigst, qua smiley ) (hoe werken tables hier ?)

Even voor het begrip, smalband is zeg maar iets van 10 KHz breed ( data of spraak), bij Video mag je denken aan tussen de 5 en 25 MHz (HD)
Beeld is dus 500 tot 2500 keer breder in het radiospektrum.

Het is nogal een groffe definitie overigens, echte techneuten mogen me via PB corrigeren indien gewenst. Het gaat me hier nog steeds om een voor non-techies enigzins te volgen verhaal. Mocht het voor hun niet helder zijn, graag ook even een PB.

Samen met Leo ben ik nog bezig om een lijst van gebruikers in en rondom FPV frequenties te maken. Voor zover als het gaat, de meeste informatie is tamelijk globaal, maar we gaan ons best doen.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk best krom:
Als iemand het over UHF RC heeft denkt men meteen aan 433MHz, terwijl 2,4GHz RC eigenlijk ook UHF is.

Video op 433MHz... kan je dan niet je oude TV als ontvanger gebruiken? :p

Laatst bewerkt:
En een wat korter antwoord op Bernie;

Nee, het zit zo vol met troep vanuit allerlei bronnen, je valt niemand lastig, mits je binnen het toegestane gebied (lees NL-ISM ) blijft.

Tip : 2.4 G besturing en 2.4 G video, valt redelijk goed van elkaar te scheiden door de antennes precies 180 graden boven elkaar te zetten. Met de grond-kontjes tegen elkaar om het plastisch uit te drukken.

| video-TX
-
| RC-RX

Helaas is dit uitgaande van 2 omnistralers, zucht !
Ik heb nog niet nagedacht over circulaire scheiding, of 2 klaverbladen...

Eigenlijk best krom:
Als iemand het over UHF RC heeft denkt men meteen aan 433MHz, terwijl 2,4GHz RC eigenlijk ook UHF is.

Video op 433MHz... kan je dan niet je oude TV als ontvanger gebruiken? :p

Je oude TV, jazekers kan dat. Even een 1.5 Volt of 9 Volt batterij negatief over je tuner hangen. Dat deden wij toen ATV nog makkelijk kon op 70 cm.

De tuner van je nieuwe TV zal het makkelijk kunnen. Tegenwoordig is het frequentiebereik van TV toestellen een stuk ruimer, omdat via de kabel er meer kan, want dat hoeft/mag niet door de ether.

Ik heb geen idee of ATV volgens de oude norm nog op 70 cm gedaan wordt, denk het niet. Heb wel een paar jaar terug nog eens iets gezien wat in FM modulatie werd getest, maar uit mijn hoofd was dat in duitsland. Overigens is (A)TV niet mijn hobby, dus ik moet daarvoor ook googelen, dan wel anderen te raad gaan. Ik ben meer van het smalbandige spul.

Hoe zit het dan met de VHF band ? Is daar geen ruimte op over om FPV te vliegen ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cc/VHF_Usage.svg

Ash.

LW en MW zal zeker ook niet gaan ?

Ash
Het gaat er ook om of je de zenders kunt kopen die op die freq werken .
Op Lw/Mw nope dan worden de antenne,s ook wel erg lang en de zender zal erg groot worden denk ik.
En je zit een 5Mhz breed de zendamateurs hebben nu al problemen om een redelijk ontvangst te hebben op KG .
De breedbeeld tv,s ed storen nu al de band vol.

Ed er was hier in het noorden wel weer een opleving van atv op 70cm.
Niet dat ik iets ervan gemerkt heb maar er waren wel mensen mee bezig.
Ook kun je de zenders nog kopen op bijv 2ehands.nl.
Zendamateur | Tweedehands.nl

Ash.
We zitten in een klein landje met heel veel mensen. Het frequentiespectrum heeft erg weinig lege plekken. Wellicht wat ouwe TV kanalen dankzij digitenne, maar zoals wiebe al zegt, de apparatuur is niet aan te schaffen voor de gemiddelde FPV'er. Zelfbouw zonder meetspullen raad ik af.

Wiebe, was dat niet om de ruzie rond dGPS ?
Overal om ons heen is dat in de 440-450 gezet, alleen niet in .nl
Ter informatie, de militaire allocatie daar is vervallen, en het bandje word behalve PMR al weer voor andere dingen in gebruik genomen.

Dgps weet ik niks van maar ik weet wel dat er in het 439Mhz/440Mhz deel iets is komen te zitten van dvbt? het was wat digitaal.

Het is momenteel use it of je bent het kwijt .
Gelukkig brengt het coversety systeem weer wat leven op de 70cm in het noorden .
Was 2,4Ghz/13cm nu ook al afgepakt in Denemarken??

Even voor de niet wetende als je tegenwoordig op de kg wilt ontvangen/zenden wil je graag wat horen .
Maar dat gaat steeds slechter door de storing van schakelende voedingen van platte tv,s/cv ketels en internet via het stopcontact .
Een klacht naar AT word wel goed ontvangen de bijvoorbeeld tv voldoet niet aan de gestelde richtlijnen blijkt dan vaak .
Maar dan komt het probleem door dat grote hoeveelheid tv,s gaat het groter goed voor de gestelde richtlijnen .
Vaak word de tv vervangen door een andere door de fabrikant [die dan voor een paar stuivers er een betere voeding in zet en filters ].
Maar een terugroep actie gaat niet gebeuren ,kak maar dat blijft zo .

Na ja als je een antenne berekend dan weet je al dat er maar een paar freq handig zijn voor video ,nog niet te spreken van app die enigszins voldoet.
Dus alle freq boven de 900Mhz leveren een antenne op die nog werkbaar is op een tuigje .
En vooral klein is .

Groeten Wiebe.

Laatst bewerkt:
Back