FPV

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door robot, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    tja
    ze zijn nu met een hele groep aan de schuimpjes. ook allemaal de zelfde :?

    als je morgenavond (vrijdag) even langskomt ben ik er ook. dan is er meestal wel een gezellige club aanwezig ;)
     
  2. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    morgen ga ik naar huis toe
     
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    oke, nu weer :eek:ntopic:
     
  4. vincent36

    vincent36

    Lid geworden:
    26 mei 2008
    Berichten:
    28
    Prachtige filmpjes, ik ben erg benieuwd naar je setup.
    En waar je de spulletjes allemaal gekocht hebt.
     
  5. vincent36

    vincent36

    Lid geworden:
    26 mei 2008
    Berichten:
    28
    Dan mag je van mij deze setjes op de markt gaan brengen.;)
    Kwaliteit van de beelden is perfect, welk soort camera gebruik je hiervoor?
    Neem aan dat je deze niet zelf ontwikkeld hebt.
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Sander,

    ik ben aardig onder de indruk van het filmpje. De distance midden boven in het scherm, is dat de afstand tot waar je bent opgestegen? Als dat zo is, hoe bepaal je je startpunt? Zijn dat de GPS coördinaten op het moment van aansluiten/aanzetten van het systeem?

    Zeer veel goede info tijdens vlucht, ik ben ook benieuwd in welk toestel dit gebouwd zit.


    Gr.A.
     
  7. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2008
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Nog een beetje olie op het vuur... ik kan hier volledig in meegaan ;) . Je vliegt met een EZ, niet met een 4 kilo wegende heli o.i.d.!!!

    Maar jouw OSD verhaal, ia dat deze: Dragon OSD Ready to Fly [DRAGONOSD] - $395.00USD : New Generation Hobbies, The Art of FPV Flying ? En ik vlieg ook reeds tijden met de 500mW 5 Volt zender (gevoed vanuit een geschakelde BEC die ook de overige app. voed, gaat perfect), kan jou OSD uit de link hieraan gekoppeld worden? En als dit degene is, heb je linkjes van de overige hardware (gps ontvanger, overige(met name hoogte)sensoren)?

    Alvast bedankt, greetz,

    Aldert
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik vindt de FPV ontwikkelingen zeer interesant en volg het ook wel redelijk en het ziet er zeer goed uit :thumbsup:

    Echter het feit blijft dat je in overtreding blijft met de wet op de punten die GJ opnoemt (behalve het brevet ;-) ) en daar geef je geen reaktie op?!?!?!?

    Hoe sta je daar tegenover? hoe ga je daar mee om?
    Mocht er dus wel iets gebeuren dan ben jij dus wel 100% fout bezig en de wet maakt geen verschil tussen een 24.9kg turbinebak of een 700gram piepschuim kist.
     
  11. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    sander


    de 500mW video zender is van een geheel andere categorie dan 't gangbare Chinese spul


    alles wat je maakt is beter en zelf ontwikkeld
    maar zelf gebruik je ook de airwave module
    waarom ontwerp je dan geen betere zender
    maar doe je van dat goed kopen chinese spul in je zend module
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    de argumentie begrijp ik en snap ik ook wel maar het feit blijft dat je nog steeds onwettig bezig bent.

    En dan zal die 500mW mij een zorg zijn maar ik ben eerder bang voor mogelijke ongelukken met de echte kisten die jij tegen kan komen.
    Of misschien niet jij maar wel de volgende misschien minder nadenkende vlieger die het wel in zijn turbine kist zet en lekker hoog gaat zitten en dus ruim boven de 300 meter rond gaat zitten snorren.

    Daarom is het IVW momenteel ook naar deze regelgeving aan het kijken omdat ze weten dat het er aan gaat komen en ook omdat de defensie er mee gaat vliegen, dus in de toekomst kan het wel eens allemaal geregeld worden maar daar zitten direct de nodige keuringen etc weer aan.

    Maar niet geheel onterecht denk ik, ik wil niet graag de eerste zijn die een Cessna ziet welke een noodlanding heeft moeten maken (laat ik het nog even niet zo erg maken) doordat er iemand met een modelvliegtuig met FPV hem niet opgemerkt heeft.


    Maar blijven volgen doe ik het zeker :yes: ;-)
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    niet geheel waar, deze kisten kunnen een hoop hebben maar een vogel op de ruit (duif in dit geval) resulteerde in een kapotte ruit, vogel binnen, piloot onder het bloed, verder geen nadelige gevolgen maar ik kan me zo voorstellen dat als dit toevallig met een FPV kist gebeurt en hij toevallig door de ruit heen komt het minder goed kan aflopen (zeker in volle vlucht, bovenstaande gebeurtenis was op Hilversum tijdens final).

    Daarnaast gaat modelvliegen en echt vliegen prima samen zoals je al melde, echter liep het op Terlet een keer minder goed af waardoor het in heel Nederland nu bijna ondenkbaar is :-(

    Een redelijk gevaar van FPV vliegen schuilt in het feit dat jij de echte kist niet op tijd ziet aankomen omdat je toch een beperkt beeld hebt en niet alles om de kist heen ziet zoals je wel ziet als je gewoon vanaf de grond kijkt.

    Een head on mid air zal je zeker wel zien, maar in alle andere gevallen ben je de klos (en dat zijn ook 90% van de echte ongevallen). Ook al kan je om je heen kijken.

    Een microfoon is ook leuk maar je hoort de kist pas als je uit de lucht bent gevlogen ;-)


    Ik weet het zijn allemaal, als, en mogelijk dat, en het kan zijn......
    Maar dat zijn wel de zaken die menigeen bezig houdt, zeker omdat je illegaal vliegt.
     
  14. Syt

    Syt

    Lid geworden:
    3 nov 2004
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Alkmaar
    Dat voorval op terlet is behoorlijk lang geleden overigens.
    er vloog toen een kist met een 10 cc motor de cockpit van een zweefkist in.
    de piloot verloor hierbij voor zover ik weet een ook.
    Dit was al gebeurd voordat ik er zelf begon te vliegen, dat is toch al 19 jaar geleden ;)

    't blijft gewoon vreselijk mooi, een bril op je hoofd, maar vooral de opnamen.
    Zoals Sander zegt, je blijft toch in de buurt, als je idd op een kilometer hoogte gaat vliegen is het wat anders (en saai), onder de 150 meter kun je alleen militaire kisten tegen komen.

    Qua zenden is lastig, dit blijft illegaal.
    net als te hard rijden, rechts inhalen, dronken achter het stuur, etc etc...

    gezond verstand gebruiken, dan gaat het vrijwel altijd goed ;)
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Sander, zijn er ook combo-deals met camera, zender en ontvanger?

    Videobril heb ik al.

    Ik heb ook al FPV gevlogen maar de set reikt niet verder dan 200 meter.

    In een heli zou ik het trouwens nooit bouwen.
    Het vlieggedrag is niet stabiel en trillingen maken het beeld er niet beter op.
     
  16. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    sander

    ZOU JIJ ALS FPV ONDERDELEN HANDELAAR OP EEN ANDER DRAADJE VERDER WILLEN GAAN
     
  17. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
  18. MPXfan

    MPXfan Guest

    Zolang Sander in dit draadje niet handelt lijkt mij niets aan de hand.

    Een beetje aardige discussie over FPV lijkt me wel gezegend met mensen die er zelf ervaring mee hebben. Toch zeker omdat er op NL-se modelbouwfora (hier dus) nog maar weinig over FPV is geschreven.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dan even een reactie, als je dat wilt.

    Allereerst zou ik de moderator willen vragen om alle reacties die over veiligheid en zo gaan met betrekking tot FPV in een apart draadje te stoppen.

    Robot had een leuk bouwverslag opgestart wat nu totaal vervuild is.

    Maar OK, waarom ben ik tegen.

    Het is geen onderbuik gevoel maar pure ervaring met modelvliegen.
    Er is niks mis met vliegen met een videozender aan boord.
    Dit alles moet wel goed getest zijn, reikwijdte van de besturing moet gegarandeerd zijn.

    Dat het illegaal is maakt mij niks uit, ik heb vroeger genoeg te maken gehad en geld ingeleverd bij de radio controle dienst.

    Wat ik niet wil is dat een clubbestuur c.q. hele club moet boeten voor iets wat ik of iemand anders illegaal doet.

    En zolang het allemaal goed gaat is er niks aan de hand maar er gaat natuurlijk altijd wel een keer iets mis.

    Jij zegt, het is net zo veilig als gewoon RC vliegen, daar ben ik het niet mee eens.
    Maar hoe veilig is gewoon RC vliegen.
    Ik kan me nog een voorval herinneren, vliegtuig heeft storing, kist komt naar beneden en stort in een zandbak, naast een kindje.
    Die club heeft daar erg veel problemen mee gehad.

    Ander geval, kist bij ons op de club.
    Ding had altijd goed gevlogen, nooit problemen.
    Gaat omhoog en op een gegeven moment geen enkele reactie meer op de stuurbewegingen.
    Hij is er cirkelend vandoor gegaan.
    Het was een Big Lift met een zenoah 26cc.
    Het ding is tot Heiloo gevlogen en naast de snelweg A9 neergestort.
    Moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ie op de A9 was geknald.

    Nog een voorval.
    Vliegmaatje van me, vliegt door storing een loods in, door het dak.
    Was een klein kistje, maar wel gewoon door een dak heen.

    Nog een bekend geval.
    Klein 900 grams vliegtuigje, storing en vliegt vol door een betonnen transformatorhuisje heen.

    Dit alles is gebeurd met gewone gekeurde apparatuur.
    Had verder weinig gevolgen voor vlieger en/of andere personen.

    Stel, je had nu een videozender aan boord.
    Deze is dus illegaal, en illegaal uitzenden is een MISDRIJF! en daar kom je niet met een boete vanaf.
    Maar als je dan nog een keertje schade of letsel veroorzaakt is er geen verzekering die zal betalen.

    Dat is het verhaal met een gewone manier van vliegen, dus met fysiek zicht op het vliegtuig.

    Als je nu FPV gaat vliegen, stel je videozender of je ontvanger valt uit, dan ben je je hele beeld kwijt.
    Als je dan je bril afzet dan moet je toch wel erg goed zijn om je kist snel genoeg terug te kunnen vinden en hem dan alsnog verder te vliegen.

    Ik heb ervaring met dit soort dingen, even het vliegtuig kwijt en dan gaan zoeken, daar gaat erg veel tijd in zitten.

    Daarom vind ik FPV vliegen onverantwoord.
    En dan kan je wel zeggen, ik heb nooit storing en het kan niet uitvallen...
    Nou, ga daar maar niet vanuit.

    Je maakt gewoon gebruik van simpel spul, gewoon Airwave spul met wat componentjes er omheen.
    Er is geen backup systeem.

    En over het verhaal dat de wet achter de feiten aanloopt en dat defensie het wel mag en ook doet.

    Defensie schiet ook met pistolen en schieten raketten af...
    En de wet krijg je niet veranderd, zeker niet op het punt van zendfrequenties, daar zijn we 20 jaar geleden al hard mee bezig geweest in de radiopiraten tijd.
    En zoals ik al zei, zenden zonder vergunning is een misdrijf, in de tijd dat radiopiraten uitgeroeid moesten worden zijn er complete huizen in beslag genomen en mensen bestraft met tienduizenden guldens boete (waaronder ikzelf) en een strafblad.

    Ik vind dat je er veel te lichtzinnig over doet, je hebt geen idee wat je aan kan richten met een vliegtuigje van 500 gram...
    Een baksteentje weegt ook maar 500 gram... ga jij er onder staan?


    Maar als het aan mij zou liggen dan wordt het in bezit hebben en gebruiken van een FPV set verboden.

    Grts Gert-Jan
     
  20. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    buiten al deze "gevaren" om blijft het een heel interessant iets!

    wat zeker mensen niet zal weerhouden om het te gaan proberen....

    Ik ben vroeger ook op een opgevoerde brommer veel te hard gegaan, en alles wat eigenlijk niet mag blijft een magische aantrekkings kracht houden tot mensen.

    en zeker moet je de risiko's heel goed weten en weten dat je er goed nat mee bent! (zoals je ook met een opgevoerde brommer of tegenwoordig scooter/auto nat bent -en terecht- )
    maar dat neemt het interessante er niet vanaf en daarom zullen er ook altijd mensen zijn die het verder gaan uitproberen, ipv alleen maar geïnteresseerd meelezen (zoals ik nu)

    verder moet ik wel zeggen dat sander veel moeite doet de risiko's te minimaliseren en dat kan ik van de brommers niet zeggen ;)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina