Fries Skutsje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Blauwwinde, 23 aug 2018.

  1. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Jan, dit gaat ook onderdeks. Zo zit het ook op mijn M-klasse. Rondloop is daar gewoon te zwaar.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dan komt het ongetwijfeld goed.

    Groeten, Jan.
     
  3. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Mal maken voor de achterscheg. 20180930_191442.jpeg
     
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    En het 2e deel van de scheg. Morgen is de mal droog en kan ik de vorm overnemen op hout. 20181001_184039.jpeg
     
    sjouke vindt dit leuk.
  5. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Stukje van de besturingstechniek voor de zender. IMG-20181007-WA0001.jpeg
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    De 9 kanaalsmultiprop 8 uitbereidingen en de originele schuif van kanaal 6 lijkt te gaan werken.
    Eerste testjes van het zendmoduul zijn positief. 20181007_160752.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2018
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik ben momenteel bezig met de achterzijde van de scheg, hier moet uiteindelijk het roer aangehangen worden. Nu zie ik 2 opties een scheg opbouwen uit 2 plaatjes epoxy van 1m dik met een holle/ gevulde ruimte waar de schroefas ook doorheen kan of massief eikenhout van 10mm waar ik een gat in boor voor de schroefas. Hout is makkelijker te verwerken maar kan gaan werken onder water en moet wel met de romp verbonden blijven. Is hier ervaring mee?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Blauwwinde,

    Bij de bouw van de 14 skûtsjes had ik te maken met 'enige' tijdsdruk en een bouwploeg, die mijn prototype kopieerde naar de resterende 13 stuks, dus daar heb ik de eenvoudigste (snelste) weg gekozen voor het inbouwen van de schroefaskoker.

    Een sleuf in de bodem ter breedte van de schroefaskoker en een starre verbinding (voor een vluchtende uitlijning) tussen motor (Bühler Zon-03), de motorsteun enigszins verstelbaar in hoek en de hele aandrijftrein met epoxy en glasweefsel in de romp geplakt.
    Na uitharding een scheg van watervast verlijmd 10 mm multiplex pas gemaakt tussen bodem en schroefaskoker en vastgelijmd en aansluitend geplamuurd.
    De starre verbinding vervangen door een kogelkop koppeling van Raboesch.

    De boot op de foto is niet door mij 'afgewerkt', maar onder water zie je er toch niks van...

    Schroefas 01.JPG

    Schroefas 02.JPG
    Om tijdens de voorstelling voldoende roer te hebben is het oppervlak hiervan vergroot, achteraf bezien geen overbodige luxe, daar het tijdens een aantal van de 10 voorstellingen een halve storm woei en de locatie op lager wal aan de Snekermeer lag, golven van een halve meter....
    Het roer is ook van watervast multiplex.

    Groeten, Jan.
     
  9. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Bedankt voor de terugkoppeing echter ik wil de schoefas horizontaal door de scheg waarbij de schroef achter de boot komt ipv er onder. Dit betekend een gat door de scheg. Dit betekend dat mijn schroef max 30 mm kan worden mischien 35mm. Het is ook maar een hulp schoef. Een alternatief is een robbe buitenboordmotor op de kop tikken en die aan het roer hangen.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Misschien een vreemde opmerking, maar kan een (afneembare) zijschroef geen optie zijn?
    Geen idee of deze vroeger ooit bij Skûtsjes werden toegepast, maar dat werden volgens mij de buitenboordmotoren aan een roer gehangen ook niet.
    En met een zijschroef maak je wel iets authentieks wat bij die vroegere periode van de zeilvaart past :rolleyes:.

    Groet, Bert
     
  11. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Je moest eens weten hoeveel wedstrijdskutsjes een bbm aan het roer hebben hangen bij de IFKS. Alleen zet ik er liever een deca of hectoperm in.

    Er hoort eigenlijk een opdrukker bij :) maar die heb ik voorlopig niet.
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Oeps, in dat verband had ik er even niet zo bij stil gestaan :eek::weetnie::(.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dat betekent dus, dat de schroef dicht bij het wateroppervlak zit en lucht zal trekken, niet bijzonder efficiënt, zelfs als hulpschroef.
    Bij een beetje wind heeft de Ø50 mm speedschroef onder het skûtsje op de foto al bijzonder weinig in te brengen tegen de krachten die de tuigage op de romp uitoefent, jouw oplossing, helemaal als het een klein schroefje betreft, is alleen bij windstilte te gebruiken...

    Groeten, Jan.
     
  14. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Als er wind is kun je zeilen, de hulpmotor id voor de situaties zonder wind bv. in een zwembad of basin. En als er geen tuig op zit. Ik moet ook een plaat boven de schroef monteren als een soort tunnel om luchthappen te beperken.
    .
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb 2,5 jaar in de grote A klasse van de IFKS gezeild op de UT en Thus. Ons Skûtsje was voorzien van een inboard motor met 3 blads schroef welke in vaanstand gezet kon worden tijdens het zeilen.

    Maar als je echt uniek wilt gaan moet je er een snelvarend motorjacht voor hangen als sleper... Enjoy! Het betreffende skûtsje op sleep was ook de UT & Thus.

     
  16. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Het wordt een massief eiken scheg waar de schroefas doorheen gaat. Ik denk dat ik hiervoor een sleuf frees in de scheg en deze met epoxy dicht plamuur.
     
  17. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    De schroefas is er door. Ik heb door de scheg een sleuf gefreest die later met epoxy dicht gaat. Daarna kan de achterkant ook ingekort worden want die geeft nu nog de sterkte die nodig is doordat er bij de sleuf nog maar 2mm hout aanwezig is.

    20190812_221919.jpg

    20190812_222005.jpg

    20190812_222019.jpg

    Nu hopen dat dit werkt want het is 1x vast nooit meer los
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Zorg er dan wél voor dat je motoras en de schroefas parallel lopen en dat de kruiskopplingen correct zijn uitgelijnd, anders krijg je snelheidsverschillen (versnelling en vertraging) van de beide assen, dat loopt absoluut niet mooi (en stil).

    Ik vraag me ook af of een reductie aan de motor in combinatie met een relatief kleine schroef bij dit model formaat/gewicht wel een geschikte oplossing is als voortstuwing; het zal beslist niet hard kunnen gaan en bij wind tegen zul je in de lijn moeten (of een opdrukker nemen) om vooruit te komen.

    Groeten, Jan.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    En zorg dat de "vorkjes" van de tussenliggende as in elkaars verlengde liggen. Anders knikken de koppelingen ten opzichte van elkaar op een ander moment. En dat geeft onnodig verlies en herrie. Gr. Klaas.
     
  20. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Heren, scherp opgemerkt de koppeling staat idd nog niet goed.De motor staat nog los en kan ik eenvoudig wisselen naar een motor met ee hoger toerental e.v.t zet ik er een rs540 motor in. Liever een graupner speet 600 o.i.d. Brushless kan ook nog als dat ook langzaam kan draaien.
     

Deel Deze Pagina