Fries Skutsje

Mal maken voor de achterscheg.
20180930_191442.jpeg
 
De 9 kanaalsmultiprop 8 uitbereidingen en de originele schuif van kanaal 6 lijkt te gaan werken.
Eerste testjes van het zendmoduul zijn positief.
20181007_160752.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben momenteel bezig met de achterzijde van de scheg, hier moet uiteindelijk het roer aangehangen worden. Nu zie ik 2 opties een scheg opbouwen uit 2 plaatjes epoxy van 1m dik met een holle/ gevulde ruimte waar de schroefas ook doorheen kan of massief eikenhout van 10mm waar ik een gat in boor voor de schroefas. Hout is makkelijker te verwerken maar kan gaan werken onder water en moet wel met de romp verbonden blijven. Is hier ervaring mee?
 
Hallo Blauwwinde,

Bij de bouw van de 14 skûtsjes had ik te maken met 'enige' tijdsdruk en een bouwploeg, die mijn prototype kopieerde naar de resterende 13 stuks, dus daar heb ik de eenvoudigste (snelste) weg gekozen voor het inbouwen van de schroefaskoker.

Een sleuf in de bodem ter breedte van de schroefaskoker en een starre verbinding (voor een vluchtende uitlijning) tussen motor (Bühler Zon-03), de motorsteun enigszins verstelbaar in hoek en de hele aandrijftrein met epoxy en glasweefsel in de romp geplakt.
Na uitharding een scheg van watervast verlijmd 10 mm multiplex pas gemaakt tussen bodem en schroefaskoker en vastgelijmd en aansluitend geplamuurd.
De starre verbinding vervangen door een kogelkop koppeling van Raboesch.

De boot op de foto is niet door mij 'afgewerkt', maar onder water zie je er toch niks van...

Schroefas 01.JPG


Schroefas 02.JPG

Om tijdens de voorstelling voldoende roer te hebben is het oppervlak hiervan vergroot, achteraf bezien geen overbodige luxe, daar het tijdens een aantal van de 10 voorstellingen een halve storm woei en de locatie op lager wal aan de Snekermeer lag, golven van een halve meter....
Het roer is ook van watervast multiplex.

Groeten, Jan.
 
Bedankt voor de terugkoppeing echter ik wil de schoefas horizontaal door de scheg waarbij de schroef achter de boot komt ipv er onder. Dit betekend een gat door de scheg. Dit betekend dat mijn schroef max 30 mm kan worden mischien 35mm. Het is ook maar een hulp schoef. Een alternatief is een robbe buitenboordmotor op de kop tikken en die aan het roer hangen.
 
Een alternatief is een robbe buitenboordmotor op de kop tikken en die aan het roer hangen.

Misschien een vreemde opmerking, maar kan een (afneembare) zijschroef geen optie zijn?
Geen idee of deze vroeger ooit bij Skûtsjes werden toegepast, maar dat werden volgens mij de buitenboordmotoren aan een roer gehangen ook niet.
En met een zijschroef maak je wel iets authentieks wat bij die vroegere periode van de zeilvaart past :rolleyes:.

Groet, Bert
 
Je moest eens weten hoeveel wedstrijdskutsjes een bbm aan het roer hebben hangen bij de IFKS. Alleen zet ik er liever een deca of hectoperm in.

Er hoort eigenlijk een opdrukker bij :) maar die heb ik voorlopig niet.
 
Ik wil de schroefas horizontaal door de scheg waarbij de schroef achter de boot komt ipv er onder.
Dat betekent dus, dat de schroef dicht bij het wateroppervlak zit en lucht zal trekken, niet bijzonder efficiënt, zelfs als hulpschroef.
Bij een beetje wind heeft de Ø50 mm speedschroef onder het skûtsje op de foto al bijzonder weinig in te brengen tegen de krachten die de tuigage op de romp uitoefent, jouw oplossing, helemaal als het een klein schroefje betreft, is alleen bij windstilte te gebruiken...

Groeten, Jan.
 
Als er wind is kun je zeilen, de hulpmotor id voor de situaties zonder wind bv. in een zwembad of basin. En als er geen tuig op zit. Ik moet ook een plaat boven de schroef monteren als een soort tunnel om luchthappen te beperken.
.
 
Ik heb 2,5 jaar in de grote A klasse van de IFKS gezeild op de UT en Thus. Ons Skûtsje was voorzien van een inboard motor met 3 blads schroef welke in vaanstand gezet kon worden tijdens het zeilen.

Maar als je echt uniek wilt gaan moet je er een snelvarend motorjacht voor hangen als sleper... Enjoy! Het betreffende skûtsje op sleep was ook de UT & Thus.

 
Het wordt een massief eiken scheg waar de schroefas doorheen gaat. Ik denk dat ik hiervoor een sleuf frees in de scheg en deze met epoxy dicht plamuur.
 
De schroefas is er door. Ik heb door de scheg een sleuf gefreest die later met epoxy dicht gaat. Daarna kan de achterkant ook ingekort worden want die geeft nu nog de sterkte die nodig is doordat er bij de sleuf nog maar 2mm hout aanwezig is.

20190812_221919.jpg


20190812_222005.jpg


20190812_222019.jpg


Nu hopen dat dit werkt want het is 1x vast nooit meer los
 
Laatst bewerkt:
Zorg er dan wél voor dat je motoras en de schroefas parallel lopen en dat de kruiskopplingen correct zijn uitgelijnd, anders krijg je snelheidsverschillen (versnelling en vertraging) van de beide assen, dat loopt absoluut niet mooi (en stil).

Ik vraag me ook af of een reductie aan de motor in combinatie met een relatief kleine schroef bij dit model formaat/gewicht wel een geschikte oplossing is als voortstuwing; het zal beslist niet hard kunnen gaan en bij wind tegen zul je in de lijn moeten (of een opdrukker nemen) om vooruit te komen.

Groeten, Jan.
 
En zorg dat de "vorkjes" van de tussenliggende as in elkaars verlengde liggen. Anders knikken de koppelingen ten opzichte van elkaar op een ander moment. En dat geeft onnodig verlies en herrie. Gr. Klaas.
 
Heren, scherp opgemerkt de koppeling staat idd nog niet goed.De motor staat nog los en kan ik eenvoudig wisselen naar een motor met ee hoger toerental e.v.t zet ik er een rs540 motor in. Liever een graupner speet 600 o.i.d. Brushless kan ook nog als dat ook langzaam kan draaien.
 
Back
Top