Fries Skutsje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Blauwwinde, 23 aug 2018.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Langzaam draaien met een brushless motor en ook nog betaalbaar gaat met een 750 KV motortje en een HK 10A car ESC. Kijk in het bouwverslag van de Yarra. De daar gebruikte motor is niet meer leverbaar maar een goed alternatief is die van Banggood. Met de Bühler heb ik ook goede ervaringen en die is ook zeer spaarzaam met stroom. Liefst wel op 12 Volt. Het HK regelaartje kan maar 9,6 Volt aan. Maar dat is zat voor het botenlopertje. Motoren met een hogerKV getal lopen minder goed op lage toeren. Heeft even geduurd eer ik dat allemaal ervaren had, maar heb veel opgestoken uit Lex zijn verslag. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    https://www.banggood.com/nl/Racerst...v1ELenj6bZgB75kt4_JzfPGhWS-RaWLQaApd_EALw_wcB
     
  2. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    De schroef zit nu op 20mm boven de het vlak, kan dus een messing schroef op van 35mm, met een halve tunnel aan de bovenkant ga ik het er mee proberen.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2019
  3. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Vandaag de scheg afgerond en een motorsteun gemaakt.

    20190817_155558 v2.jpg

    20190817_163204.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Omdat mijn dek dubbel krom is dacht ik om lindelatjes van 1mm dik en 5mm breed te gebruiken en dat af te dekken met een laagje epoxy (en daarna verf). Echter die latjes zijn best prijzig, nu kan ik ook een plaatje fineer van dat hout kopen 1mm dik 10x50cm en zelf zagen. Is dat goed te doen?

    https://www.gerstaecker.nl/Tekenen-...MI897Hx_SL5AIVDMDeCh352wOjEAYYASABEgLnoPD_BwE

    Volgens mij betaal je namelijk niet zozeer de kosten van het hout maar de arbeid van het zagen :)
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019
  5. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Dat is zeker goede te doen,doe het altijd op deze manier.Gewoon aftekenen en dan met een rechte stalen lat snijden met een scherp mes(stanley mes)
    Bij zelf zagen heb je veel verlies,met snijden totaal geen verlies.
    :beer:
     
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Volgende vraag.... Mijn scheg is van eikenhoud en is met epoxy op de romp gelijmd Wat kan ik het beste op het hout aabrengen ter bescherming tegen het vocht? Als ik er epoxy op smeer kab er geen vocht meer uit en kan het dus losbreken, is er een goede 2k lak voor?
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019
  7. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Eens zoeken op G4 of zelfde maar dan volledig kleurloos G8.
    Dicht alles perfect af en maakt het hout volledig dicht en hard.Je kan er zelfs een dunne doek mee lamineren. Gebruik niets anders.

    :beer:
     
  8. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Is dat overschilderbaar met 2k jachtlak?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Iets dat in de buurt komt van G4 is Diaglass van Frencken. Dat is één component polyurethaanlak en kun je ook gebruiken als vernis. Is er in glans en satijn. Zie dat je de motor zo tegen de steun schroeft. Zitten er geen ventilatiesleuven in het kopse eind van de motor? Aan het borsteleind wel en daar zit vaak ook een ventilator op de as. Bedoeling is dat er een (koel)luchtstroom door de motor kan. Gr. Klaas.
     
  10. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Voor de koeling zal ik even nakijken, evt. boor ik die sleuven ook nog even in de steun. bedankt!!!

    Verder wil ik graag weten of die G4 of alernatief overschilderbaar is met 2K kleur jachtlak. De boot wordt wit en het oderwaterschip zwart. Het eiken moet na de G4 dus in kleur geverft worden.

    Ook zoek ik nog zeskantboutjes m2x16 messing.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik zou niet bang zijn om dat eiken in de epoxy te zetten. het moet geen nieuw hout zijn, maar als het goed gedroogd timmerhout is kan dat prima. Er zijn hele schepen in hout-epoxy gebouwd, waarbij het hout rondom in de epoxy zit. je komt pas in de problemen als je juist niet rondom sealt, maar als er ergens nog wel vocht bij kan. dit zag je vroeger vaak bij de zgn 'doodskleden'. dat was dan wel met polyesterhars, maar het probleem was hetzelfde. Als de epoxy uitgehard is kun je met elke willekeurige lak aan de slag.
     
  12. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    De G4 is met ieder verfsysteem overschilderbaar.Gewoon eerst weer wat mat schuren en dan schilderen.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ook zoek ik nog zeskantboutjes m2x16 messing.
    Hoeveel heb je er nodig? Hier liggen nog wel een 10-tal. Gr. Klaas.
     
  14. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Inmiddels is de mal voor de loefbijter ook klaar, deze is beter gelukt dan de mal van de achterscheg. Dit keer eerst een ruwe mal gemaakt en deze met klei opgevuld. Toen de klei redelijk droog werd eenzijde glad gesneden met de mal en afgetekend op de definitieve mal.

    PS Tussen de klei en de romp heb ik wel een stuk huishoudfolie gespannen om te voorkomen dat de klei aan de romp hecht, overigens hecht de door mij gebruikte epoxy ook niet aan huishoudfolie. Bij het vastzetten van de scheg leg ik dus ook een stuk folie tussen de boot en de bouwplank/hulp latten en gereedschap.

    IMG_1865.jpg

    IMG_1868.jpg

    Loefbijter mal.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2019
  15. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Mooi resultaat,en weeral iets opgestoken.Kende deze manier met de klei nog niet.
    :beer:
     
  16. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Nog een beetje vijlen en schuren maar het komt in de buurt :)

    Boeg.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2019
    ozy en Marco_Polo vinden dit leuk.
  17. A.postma

    A.postma

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Sint Nicolaasga
    Waar kun je deze mal lenen of hoe dit gaat? Ik kom zelf uit Friesland en vind dit natuurlijk geweldig. Ik hoor graag van u
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo A.Postma uit St Nic,

    De meesten hebben een romp gekocht via de HMBC, destijds €100,00
    Ik weet niet of de plannen voor een nieuwe mal doorgang hebben gevonden want de oude gaf niet zulke mooie rompen meer...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Blauwwinde, heb je nog iets aan je Skûts kunnen doen? Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
     
  20. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Nee ben momenteel met andere zaken in huis bezig.
     

Deel Deze Pagina