klopt helemaal Yves, ik heb de draadjes ook gelezen. In de praktijk merk ik echter dat de beschreven effecten wel meevallen, maar wel meespelen..Speciale schilder,
Hmmm... 355 gram, "vliegklaar met lipo en alles". Nogal een zware loeder lijkt het mij![]()
Wolfgang Zach heeft de Mercedes staart uitvoerig getest (rond ~2007) op zijn Turbo en zijn kommentaren waren chronolisch als volgt :
1. Eerst, bij de aanvang : "ein Wirbel weniger, so damit auch weniger Widerstand "
2. Na vele testvluchten : "kaum fliegbar" en "kann man besser vergessen"
Ook enkele Americanos hebben met iets gelijkaardigs uitvoerig getest, maar blijkbaar is het daar ook in de vergeethoek geraakt.
Dit gezegd zijnde : hetzelfde geldt ook voor de superslanke vleugels (high aspect ratio) met prototypes die zowel in Zweden als in de USA gebouwd en getest werden maar zonder sukses. Nochthans blijkt de XXLite nu een topper te zijn.
So "never say die" en good luck,
Yves
Regular Painter![]()
Een kleine aanpassing is wel nodig, hier en daar, maar voorlopig ga ik ff door met dit concept.