fullsize dlg ''Vintalus''

Speciale schilder,

Hmmm... 355 gram, "vliegklaar met lipo en alles". Nogal een zware loeder lijkt het mij:(

Wolfgang Zach heeft de Mercedes staart uitvoerig getest (rond ~2007) op zijn Turbo en zijn kommentaren waren chronolisch als volgt :

1. Eerst, bij de aanvang : "ein Wirbel weniger, so damit auch weniger Widerstand "
2. Na vele testvluchten : "kaum fliegbar" en "kann man besser vergessen"

Ook enkele Americanos hebben met iets gelijkaardigs uitvoerig getest, maar blijkbaar is het daar ook in de vergeethoek geraakt.

Dit gezegd zijnde : hetzelfde geldt ook voor de superslanke vleugels (high aspect ratio) met prototypes die zowel in Zweden als in de USA gebouwd en getest werden maar zonder sukses. Nochthans blijkt de XXLite nu een topper te zijn.

So "never say die" en good luck,

Yves
Regular Painter:p
klopt helemaal Yves, ik heb de draadjes ook gelezen. In de praktijk merk ik echter dat de beschreven effecten wel meevallen, maar wel meespelen..
Een kleine aanpassing is wel nodig, hier en daar, maar voorlopig ga ik ff door met dit concept.

Mijn Nederlands gaat de mist in ....

@Yves; het zware loeder heeft een aangenaam karakter, waardoor ik het haar wel vergeef...

Hey Vince,

Met 355 gram kan je best wel wat wind gebruiken en in Holland valt dit meestal mee. Zeker in de politiek momenteel : goeie "g"Rutte zou ik zeggen :confused: Ideale DLG dus voor oom Mark :p

Mijn ekskuses voor mijn ondermaats taalgebruik. Ik dacht loeder mannelijk is maar jij schrijft het als onzijdig bzw vrouwelijk (wat ik verkies). Maar is dit werkelijk zo or is this just a side effect of "the times they are changing"(Bob Dylan) ? Je weet wel met al die nonsens over onzijdige trouwfeesten enz... Man, we're going down fast, really fast...oh boy, oh boy :mad:

Vindt het tops dat je een origineel DLG ontwerp probeert te ontwikkelen.

Wanner kom je in Wauw en Pitteman overigens ? Lijkt mij een prima onderwerp voor een praatshow (in 't Nederlands een talkshow).

It's past midnight, so here's a super nightcap, especially for you = superminds who can sing and play incredible musical masterpieces. Enjoy this and have an excellent weekend : [URL="
Elias & Randy Brecker - "Para Nada" - YouTube[/URL] (*)

Cheers,

Yves
A thing of beauty is a joy forever (*)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Vince,

Met 355 gram kan je best wel wat wind gebruiken en in Holland valt dit meestal mee. Zeker in de politiek momenteel : goeie "g"Rutte zou ik zeggen :confused: Ideale DLG dus voor oom Mark :p

Mijn ekskuses voor mijn ondermaats taalgebruik. Ik dacht loeder mannelijk is maar jij schrijft het als onzijdig bzw vrouwelijk (wat ik verkies). Maar is dit werkelijk zo or is this just a side effect of "the times they are changing"(Bob Dylan) ? Je weet wel met al die nonsens over onzijdige trouwfeesten enz... Man, we're going down fast, really fast...oh boy, oh boy :mad:

Vindt het tops dat je een origineel DLG ontwerp probeert te ontwikkelen.

Wanner kom je in Wauw en Pitteman overigens ? Lijkt mij een prima onderwerp voor een praatshow (in 't Nederlands een talkshow).

It's past midnight, so here's a super nightcap, especially for you = superminds who can sing and play incredible musical masterpieces. Enjoy this and have an excellent weekend : [URL="
Elias & Randy Brecker - "Para Nada" - YouTube[/URL] (*)

Cheers,

Yves
A thing of beauty is a joy forever (*)
HET IS EEN ''ZE" en i'll like her! de pauw en de wite duif hadden helaas geen interresse, klaarblijkelijk is de gevraagde compensatie wat aan de hoge kant..Ik had ze nog wel uitgelegd ddat carbon ietsje prijziger is dan karton.....

Ik ga nu ook maar het kielvlak vervangen... deze is ook ietwat hol,qua profiel. Het gewicht staat me ook tegen, dus een lichter exemplaar wat bovendien ook wat dunner is qua profiel,lijkt me beter. Hopelijk spaar ik zo wat grammen in de staart en dus ook in de neus!
Even op een rijtje waar ik nu rekening mee ga houden;
1.sterkte, bij twijfel nog maar een laagje carbon/glas.Na het lezen van diverse(buitenlandse)draadjes, mag je concluderen dat de krachten meschien wel tot 30% a 50% toenemen tijdens de start, vergeleken met een normale dlg-staart. deze krachten komen natuurlijk ook op de romp, ik ga ervan uit dat mijn Tantalus romp sterk genoeg is. Dus wel een punt om serieus rekening mee te houden bij gebruik van een andere romp......
2.stuurhevels, aan het rechter stabilo-roer moet de hevel BOVENOP zitten.
3.Oppervlakte. Het kielvlak moet een grote jongen zijn, liefste een groter oppervlak dan het zijdelings-bekeken oppervlak van het ''stabilo''(v-staart).
4. Hoek van de v-staart; deze mag wat minder zijn dan een conventionele v-staart. dit om het lift-effect tijdens de launch iets minder te maken en tijdens het vliegen iets meer ''dragend'' oppervlak te hebben vergeleken met een gewone v-staart. qua stabiliteit verwacht ik totaal geen problemen vanwege het kielvlak wat naar onderen wijst.
5. gewicht. uiteraard is het welkom als de staart-constructie zo licht mogelijk wordt...
Graag verneem ik van jullie nog meer punten van aandacht, waarschijnljk zie ik er een hoop over het hoofd. alle input is welkom!
Het lichte ''duik''-effect direct na de start wijt ik aan de stuurhevel die aan de verkeerde kant is gemonteerd,ff omzetten, hoogstwaarschijnlijk is het dan opgelost en kan ik testen of het allemaal iets uitmaakt wat starhoogte betreft!
helaas zijn de meeste aangedragen draadjes doodgebloed over dit onderwerp, maar toch erg bedankt hiervoor, ik heb er toch wel wat van geleerd!

Vincent,

Ik heb geen tips voor je staart. Ik heb wel iets heel anders geprobeerd. Heb kleine neusvleugeltjes gemonteerd om in de start de neus omhoog te krijgen. Het gewicht zit dan voor ipv achter. Helaas vandaag niet op terlet kunnen laten zien. Succes.
full

P6Dstypus6A[/media] - YouTube

die vinnetjes... werken ze ook? want als ze voor UP zorgen in de start, dan heb je dit in kleinere mate ook de hele vlucht lang?

zorgen ze ook niet voor turbulente luchtstroom langs de romp en in het midden op de vleugel?

het pakken van het toestel op de neus is ook al uit den boze.

ik zou dan zelfs eerder kiezen voor een vast minikielvlakje op de neus vanboven...

ben benieuwd naar de bevindingen.

het is allessinds goed dat we naar oplossingen zoeken!

Ik heb er nog niet genoeg mee gevlogen om het goed te kunnen beoordelen. De neus gaat met veel minder preset wel mooi snel omhoog. Het vangen aan de neus is geen probleem. Verder zijn ze vrij klein en hebbeb bij langzaam vliegen volgens mij weinig effect. Een verticale vin werkt denk ik niet. Daarvan wordt het veel te onstabiel. Waarschijnlijk kan ik het stabilo nog wel wat verkleinen.

Als ik je vinnetjes zo bekijk hebben ze wel wat weg van Karel z'n neus;)
Maar dit zou wel eens best een goede gadget zijn, de luchtstroming wordt precies daar verstoord(aanhechting vleugel/romp) waar je minder drag wil hebben, vooral tijdens de start, tijdens langzaam vliegen zouden de vinnetjes hetzelfde kunnen doen....ik doe ook maar een gokje..;) het ziet er wel high-tech uit!

iets wat uit rubber of siliconen gemaakt kan worden in massa productie bedoel je? hehe ;)

iets wat uit rubber of siliconen gemaakt kan worden in massa productie bedoel je? hehe ;)
Best een goed idee! Als deze vinnetjes enigzins effectief zijn, lijkt het me een leuk en goed product om te verkopen, fabricage in serie lijkt me ook geen punt, dus....Slim van Jeroen! @Jeroen, ik ben heel benieuwd of er ook daadwerkelijk meetbare verschillen zijn qua starthoogte en vliegtijden.

Als ik je vinnetjes zo bekijk hebben ze wel wat weg van Karel z'n neus;)

en dit vindt ik wel een leuke opmerking want ik denk dat hij grappig bedoelt is. mijn idee van de clownsneus was dus helemaal niet dom en je kan ze zo kopen bij een winkel waar ze clownneuzen verkopen en dan hoef je ook geen mallentjes te maken

kdk

Zo, de testvluchtjes met het nieuwe,sterkere staartje zitten erop. De launch gaat nu redelijk goed, ik ga nog niet voluit zo met die dikke jas enzo, maar de beschreven effecten van het duiken zijn nu niet meer aan de orde. y-staart op een dlg? Het kan.Waarschijnlijk nog veel beter als hoe ik het heb gedaan. Ondanks dat de Vintalus nu goed launch'd en vliegt, zou ik niet gauw weer een y-staart maken. Mijn ervaring is dat de theoretische winst met een y-staart in de praktijk teniet wordt gedaan door vooral de ''launch''-eigenschappen gecombineerd met het gewicht, wat dan weer door je constructie komt omdat alles iets sterker moet zijn; de krachten met een y-staart zijn groter dan met een normale dlg-staart,vandaar. Dus als je een y-staart lichter EN sterker kan maken dan een conventionele staart, zou je theoretisch gezien winst halen..En je hebt een cool model ;)

Alleen als je zo'n mooi stabilo met scharnierend roer voor me meeneemt, kan ik die gelijk op de Vintalus maken;)
Bij vliegbaar weer ben ik er , net als vandaag. Moest je weer aan de ''cnc-milling-machine'', of heb je een nog zwakker excuus voor je absentie??:D

Ja, het zwakkere excuus is namelijk dat ik me vandaag gedragen heb als een voorbeeldige ideale echtgenoot.

ik heb misschien nog een leuk ideetje voor je vincent...
aangezien je graag gek doet met modellen...

wat dacht je van een DLG te ontwerpen a la canard?
stabilo vanvoor?
al dan niet met een traditionele staartboom met enkel een kielvlak vanachter?

ik heb misschien nog een leuk ideetje voor je vincent...
aangezien je graag gek doet met modellen...

wat dacht je van een DLG te ontwerpen a la canard?
stabilo vanvoor?
al dan niet met een traditionele staartboom met enkel een kielvlak vanachter?
is al besproken....ik vindt wat gekke stapjes wel leuk om te doen, maar om nu gelijk van een klif te springen.....
Wel een gaaf idee, wanneer begin je eraan?

Back