Zo, daar ben ik weer!! Net terug van 3 weken frankrijk
Was echt super, maar ook super om te zien dat er wat voorderingen zijn gemaakt hier! 2 red herrings in de lucht! top!
Ze zien er allebei goed uit zeg. Ik had maar alle 2 meegenomen. Veel geexperimenteerd. Eerst met mijn parapent een week op dune du pyla gevlogen. Toen s'avonds de wind te hard werd heb ik mijn gekleurde vleugel maar gepakt. Vloog wel lekker met een lading lood erop. Erg dik profiel, versterkt met balsa ligger en 2mm carbon in de LE. Was niet kapot te krijgen en vloog goed genoeg. Later heb ik nog geprobeert om die de DLG'en, maar daar is ie denk ik te zwaar voor! werkt niet lekker.
Daarna naar de alpen vertrokken (ook weer veel geparapente!) Daar heb ik op een veldje geprobeert te DLG'en met die bruine. Deze is veel lichter, heeft een erg dun vleugelprofiel en met de lange staart van die dikke ging het best lekker. Erg belangrijk is wel dat je hem zeer goed trimt! Toen vloog hij gelijk ook wel echt super. Schat dat ik zo'n 20 meter hoog smijt. S'avonds met bijna dood weer nog van een hoge berg geslingerd. Voordeel is dat als er geen lift is, je altijd ff kan rondvliegen zonder hem beneden te moeten gaan halen. Wonder boven wonder kon hij op minimale lift zelfs nog goed boven blijven! Lekker een avond gevlogen tussen de zwaluwen 8) . Super!
Ik wil hem 'opvouwbaar' maken, en dat gedoe met plakband bevalt mij niet zo. Als ik nou een koolstof buis neem en daar de vleugels overheen schuif is hij makkelijk in- en uit elkaar te halen. Is dat al eerder vertoond?
Dan nu de vragen:
- Hoe boor ik een gat van 20 cm lang in een schuimvleugel?
- Hoe bevestig ik de helften mooi aan elkaar zodat ze écht vast zitten (hij moet ook nog DLG-waardig worden)
Die van mij zijn perfect opvouwbaar! Aan de onderkant lekker veel breed plakband als scharnier. (onderkant word ook het zwaarst belast!!!!) Boven gewoon 3 dunne plakbandjes. Die zou je ook kunnen vervangen door iets van een haakje, klitteband, pinnetjes, e.d. sluiting van zo'n klein kistje?
Mijn 3 plakbandjes hebben echt veel te foute (te krachtige) worpen prima overleeft!
Carbon buis zat ik ook aan te denken, maar is totaal overbodig. Vééél te sterk en dus alleen maar extra gewicht. Al het extra gewicht zorgt voor een draaimoment dat de staart zal moeten compenseren. Heb ik zelf goed gemerkt met die gekleurde. Die is gewoon te zwaar (en te dik).
Als je toch een gat wil boren, ik heb weleens zoiets gedaan, gewoon ijzeren staafje goed heet stoken, vleugel plat leggen, en het stokje op een blokje monteren (voor de goed hoogte). Deze moet perfect horizontaal liggen natuurlijk. Dan por je zo een gat erin. Niet echt precies, maarja. Werkt wel.
De (te grote en te zware) staart:
te groot is ie volgens mij zeker niet, te zwaar zeker wel. Ik zou voorin gewoon minipenlites gebruiken. Staart kan je gewoon van een plankje balsa (1,5 of 2 mm) maken. Deze lakken met spanlak scheelt al veel in sterkte. En als ie breekt maak je gewoon een nieuwe. Ik zag bij jou dat er een dwarsplankje aanzit ofzo? Breekt ie daardoor niet veel sneller? Die van mij heb ik gewoon tussen de 2 vleugels geschoven. Als je heb dan hard land klapt ie omhoog! (behalve als je een dwarsschuiver maakt

!)
Met de opgedane praktijkkennis:
Mijn volgende gaat weer een zo dun mogelijk profiel krijgen, zo licht mogelijk, grote staart (misschien aan een stokje) en misschien versterk ik de voorkant wat extra. De 1 mm piepschuim die nog over was rond mijn ontvanger en accu is nu zo verkruimeld dat het hele voorste deel uitgebold en flexibel is geworden.
Ziet er echt niet meer uit!
maar goed.
Geplaatst: Di Augustus 16, 2005 1:19 pm Onderwerp:
Wubbe schreef:
Morgen proefvliegen, ik ben benieuwd.
Ik ook
En? hoe doet ie het? of wil je er liever niet meer aan denken :lol:
Beide zien er trouwens strak uit. Dat spanfolie ziet er helemaal wel strak uit, maar denk ik onnodig sterk, duur en misschien zelfs wel zwaarder dan plakband, maar dat weet ik niet.
ik hoor het wel,
mzzl