Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

met die Multiplex stekker lijkt me een safere optie Peter:).

Dit is toch wel een hele mooie kist aan het worden hoor.

Succes met de laatste loodjes.

groet


Terence
 
  • Like
Reactions: jve
Mooie roerhorentjes heb je daar van Gabriel.
Heb eens op zijn site gekeken, maar kan niet opmaken of de prijs per stuk is, of ze verpakt zijn per paar.
Zou er ook willen bestellen voor de Fauvel die ik aan het maken ben.
Mag best wat sterkers zijn.

Johan.
 
Gaat het huis van de servo's met deze manier van fixeren niet vervormen, en van alles en nog wat (vooral tandwielen) aanlopen?


jan.
De schroeven zijn niet zwaar aangedraaid want anders zou je het servo gewoon door de buitenhuid van het stabilo hebben gedrukt. Het is puur voor fixatie. Het servo ligt klemvast in een uitsparing en kan dus niet zijdelings verschuiven. De schroefjes moet ik nog borgen...Dus geen zorg voor beschadiging van het servo. En ik heb dit bij vorige modellen ook gedaan er daar gaat het nog steeds goed.
 
Mooie roerhorentjes heb je daar van Gabriel.
Heb eens op zijn site gekeken, maar kan niet opmaken of de prijs per stuk is, of ze verpakt zijn per paar.
Zou er ook willen bestellen voor de Fauvel die ik aan het maken ben.
Mag best wat sterkers zijn.

Johan.
De verpakkingen zijn allemaal per stuk. Dus ongeveer 5 euro per hevel. Het is mooi en degelijk spul en heeft geen speling. Zelf maken zou natuurlijk ook kunnen maar ik heb mijzelf verwend...:rolleyes:
En nog een tip; Ik gebruik Graupner DES servo's. En daarvoor moet je Futaba hevels bestellen...;)..(logisch toch?)
 
Ik ben nu begonnen met het afmonteren van de diverse onderdelen. Ik ben van plan om een eerste proefvlucht te gaan maken voor het aanbrengen van de definitieve laklaag en schaaldetails. Dus misschien moet alles er nog een keer uit maar dat zien we dan wel weer. Om te beginnen het landingsgestel en de sleepkoppeling.



De demper werkt geweldig! Je moet behoorlijk kracht zetten om hem in te drukken. (In theorie 200 Newton..) Zo worden alleen de harde klappen opgevangen en loopt de demper niet vroegtijdig tegen zijn aanslag.
Voor de sleepkoppeling heb ik een DES707 BB MG gebruikt. Die doet 150 Ncm bij 6 Volt. Dat moet genoeg zijn!
 
Laatst bewerkt:
De borging van de scharnierpennen van de hoogteroeren was ook nog een (klein) vraagstuk. Ik heb 2 mm koolstof gebruikt voor deze pennen. Ik wil de roeren demontabel houden dus de pennen konden niet gelijmd worden. Ik heb de volgende oplossing gevonden:



Ik neem aan dat de foto's voor zich zelf spreken. Het boutje drukt de scharnierpen vast....simpel..!;)
 
Hoog tijd voor een vervolg van de bouw van de Goevier. Het Pinksterweekend nodigde niet echt uit om lekker te vliegen. En ik had nog een mooi klusje liggen; de beglazing van de cockpit. Dit is voor de Goevier de zgn. "kers op de taart". Een vakwerk met kleine ruitjes. Heerlijk retro! Het overgrote deel van de cockpit ruiten is gewoon enkelzijdig gebogen, dus knippen en bevestigen. De 2 ruitjes op de hoeken zijn echter dubbel gekromd. Dus heb ik hiervoor de cockpit verknipt die Schneider had meegeleverd.
Alle ruitjes zijn bevestigd met kleine messing schroefje m1,7. Ik heb gaatjes geboord met een 1,5 mm boordje. Vervolgens kun je de schroefje er zo in draaien. (toegegeven; met gebruik van een leesbril )




 
De cockpit is nog niet geheel compleet. Zoals op onderstaande foto te zien is moeten er op de buitenkant nog aluminium strippen aangebracht worden. Nu heb ik al een stukje litoplaat weten te bemachtigen. (0,3 mm dik) Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik deze strippen ga aanbrengen. Een optie is om gaten in de strip te boren met de zelfde diameter als de bootkopjes en vervolgens de strip gewoon te lijmen. Hierdoor worden de boutkoppen verzonken in de strip. Wordt wel heel nauwkeurig meten en wellicht lastig boren. :confused: We gaan het proberen!
 
De cockpit is nog niet geheel compleet. Zoals op onderstaande foto te zien is moeten er op de buitenkant nog aluminium strippen aangebracht worden. Nu heb ik al een stukje litoplaat weten te bemachtigen. (0,3 mm dik) Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik deze strippen ga aanbrengen. Een optie is om gaten in de strip te boren met de zelfde diameter als de bootkopjes en vervolgens de strip gewoon te lijmen. Hierdoor worden de boutkoppen verzonken in de strip. Wordt wel heel nauwkeurig meten en wellicht lastig boren. :confused: We gaan het proberen!
Duidelijk merkbaar is hier ook de niet altijd cleane oppervlakte van de real scale vintage toestellen.
Kwestie van niet heiliger te willen zijn dan de Paus.
 
Strip op juiste breedte snijden, diameter van knopspeld net achter de kop meten, die diameter gaatjes boren, doosje knopspelden verknippen.

Strips met alleen maar spelden vastzetten.

Dan heb je het mooi schaal!

Succes!


jan.
 
Strip op juiste breedte snijden, diameter van knopspeld net achter de kop meten, die diameter gaatjes boren, doosje knopspelden verknippen.

Strips met alleen maar spelden vastzetten.

Dan heb je het mooi schaal!

Succes!


jan.
Jan,
Het punt is dat het cockpitglas al met boutjes vast zit. Ik kan 2 dingen doen;
De boutjes weer losdraaien en de strip ook met de zelfde bout vastzetten. Of de boutjes laten verzinken in de strip. Ik denk overigens dat kopspelden niet schaal zijn. De diameter van een kopspeld is ongeveer 1 mm. De Goevier is schaal 1:3,5. Ik schat dat de diameter van de boutkoppen in het origineel tussen de 6 en 8 mm zijn.
 
Spijkertjes met bolle kop?
jan.

Ik denk dat je hiermee best in de goede richting zit als de kop iets van 1,5 a 2 mm moet zijn.
Liep toevallig laatst in de Gamma bij de afdeling spijkers en daar heb je van die fijne 0.8 mm messing/koper spijkertjes e.d..

Beetje zoals dit:
https://www.toemen.nl/spijkers-koper-08x10mm-50gr-p-2491.html

Of simpeler en zoals jij bedoelde denk ik zoiets:
http://www.hornbach.nl/shop/Rondkopnagel-vernikkeld-1-x-12-mm-50-stuks/3875533/artikel.html
 
Back
Top