Gebruikershandleing FrSky Taranis X9D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door toostbeek, 20 okt 2017.

  1. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hoi,
    Kortgezegd... Wat doet je graafmachine met deze setting? Draait de pomp continu of alleen als je de sticks beweegt?
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zodra ik de schakelaar aanzet, dan zal de pomp op een lage toeren aanslaan en is nog op te schroeven met een potmeter.
    Zodra je de ventielen aanspreekt, dan zal er ook automatisch een pompversnelling plaatsvinden. (nu ingesteld op 30%, wellicht is 20% al voldoende)
     
  3. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedenavond,

    Allereerst, een zeer goede handleiding. Nog steeds vliegend met Futaba maar dit is toch wel heel andere koek, maar nooit te oud om te leren.
    Ik heb al een paramotor kunnen programmeren in de X9D plus.
    Toch heb ik een paar vragen waar misschien ook andere (beginnende) gebruikers iets aan hebben.
    1. De tijd en de datum worden op mijn zender niet vast gehouden in het geheugen. Hoe moet ik dat doen?
    2. Ik heb de lipo voltage sensor en de variometer. Ik snap niet goed hoe dat ik die op scherm 1 moet krijgen en welke begin- en eindwaardes ik in moet stellen. Dit geldt overigens ook voor de RSSI. Hoe kan ik dat gedaan krijgen en welke waardes moet ik invullen bij het gebruik van 6 cellen?

    Groetjes, Erik.
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Het probleem met de tijd/datum wordt veroorzaakt door een lege knoopcel op het moederbord. Die voorziet de klok van stroom als de zender uitstaat.

    het instellen van telemetrie is wat lastiger hier even uit te leggen. Staat dat niet in de gebruiksaanwijzing?
     
  5. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor het snelle antwoord.
    Kan ik die knoopcel zelf vervangen?

    Ik kan het niet vinden in de handleiding in het hoofdstuk telemetrie. Ik snap niet wat ik bij de waardes moet invullen en hoe dat ik het dan uiteindelijk op het scherm 1 of 2 krijg. ( grote letters en cijfers) Ze werken wel want dat kan ik zien bij het aansluiten van de sensoren.
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De knoopcel is eenvoudig te vervangen. Even de zender openschroeven en je ziet hem zo zitten. Hij zit in een houder waar je hem uit kan halen door een lipje aan de kant te duwen.

    Aan de RSSI hoef je niets in te stellen, dat staat standaard goed. Hij geeft een alarm als de RSSI te laag wordt.

    In het telemetrie menu kun je de zender naar sensoren laten zoeken. Als dat gelukt is kun je in het logical switches menu instellen bij welke sensorwaarde je een melding wil hebben. Daarna stel je in het special functions menu de daadwerkelijke audio alarmen in die je door de logical switches laat bedienen. Het is even een puzzel, maar als je het een paar keer gedaan hebt en de logica begrijpt is het heel eenvoudig
     
  7. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste monsieuravion, Erik

    Het is in dit geval wel zo handig om aan te geven welke versie van OpenTX jij gebruikt.
    2.o.xx tov 2.1.xx en hoger is de telemetrie ingrijpend veranderd hoe te programmeren.

    Groet Hans
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De knoopcel is overigens een CR1220. Ik heb er een Duracel 1220 knoopcel in gezet. Let even op dat als je de knoopcel hebt vervangen dat je de zender een tweede keer uit/aan zet om de tijd daadwerkelijk te laten onthouden. ;)
     
  9. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt.
    De knoopcel heb ik hier nog niet kunnen kopen, maar dat komt goed en de sensoren heb ik nu zichtbaar op scherm 1. Dus mijn vragen zijn helemaal beantwoord.

    Ik denk dat ik gaandeweg het Taranisproces nog wel met meer vragen zal komen.
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Mooi dat de gebruiksaanwijzingen van pas komt.
     
  11. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    Hallo, een vraagje:
    Ik heb een Samsung S7 tablet, en zou graag met een usb kabel mijn vliegtuig instellingen van mijn Taranis X9D+ overzetten op mijn tablet. Kan dit ?
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik denk dat het met een USB kabel niet zo makkelijk gaat, wat wel kan is de modellen opslaan op je SD kaart, daarna de SD kaar in je tablet dan kan je kopieren.
     
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het is ook even de vraag wat er bedoeld wordt met het overzetten van instellingen naar de tablet? V.z.i.w. is er geen Android versie van Companion en dus zal het overzetten van de instellingen niet meer kunnen zijn dan een opgeslagen (model) configuratie over te kopiƫren naar de tablet. Ofwel via een OTG kabel ofwel door de SD-kaart over te zetten naar de tablet... Veel kun je er dan niet mee, maar puur als backup kan dat prima zijn.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat werkt niet met android tablet. Je hebt een Windows tablet nodig hiervoor.
     
  15. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    Ok thanks ,ik weet genoeg.
    Nu kan ik verder
     
  16. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Bedankt voor de gebruikershandleiding, kan hem goed gebruiken
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  17. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Bij het flashen van de firmware 2.3.x.xx krijg ik hem wel op de zender weggeschreven, echter pakt hij bij het opnieuw opstarten weer de oude. Heeft er iemand al ervaring mee op de X9D plus SE 2019?
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Kan je aangeven hoe je hem flashed?
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    En graag een screenshot van het settings window in Companion (gewoon het tabblad waar je instelt welke zender en de opties die je wenst te gebruiken), dat helpt ook.
     
  20. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedemiddag,
    Even een vraagje in dit draadje van de Taranis X9D plus.
    Ik ben op zoek naar een 2 of 3 cel lipo die in de Taranis past, echter de modelbouwzaak waar ik altijd kom heeft helaas geen lipo van meer als 2000mAh die in de Taranis zender past. Kan iemand mij zeggen welk merk er wel in past?

    Groetjes, Erik.
     

Deel Deze Pagina