Gebruikershandleing FrSky Taranis X9D

Die heb ik ook. Bevalt prima. N.b. Het is geen lipo, maar een LiFe batterij. Dat vraagt een ander laadprogramma.

Oké bedankt voor de informatie. Dan gaan we die aanschaffen. Mijn nimh 6 cellenpakket begint nu toch steeds sneller leeg te raken.

Groetjes, Erik.

Ik heb zelf een 6-cel NiMH Eneloop pakketje gepuntlast (met een puntlas-setje van Aliexpress). Kan ik tenminste laden met de lader die bij de zender zit. Accu gaat best lang mee, zo'n 10 vliegmiddagen ofzo dus zie niet zo'n reden om er een Lithium accu in te doen met meer capaciteit. Die LiFe accu die hier genoemd werd heeft zelfs wat minder capaciteit nog.

Ja, daar had ik ook al aan gedacht. Eneloop kan ik zo halen in Eindhoven. Maar.... bij mijn zender zat toen ik hem kocht geen lader dus ik moet de batterijen er toch altijd uithalen.

@ Toostbeek :worship:
Juist een Taranis X9D+ gekocht.
Je handleiding had ik al gekregen van een clublid.
Maar ik ontdek nu pas dat deze door jouw hier op het forum is gemaakt.:thumbsup:
Zwever ingebracht met 4 kleppen, dual rate, expo, trottel cut dat ging vrij vlot , .
Nu de waardes van dual rate aan het vervangen door Global variabels, na het doorlezen van het topic.
Nog te doen vlucht modes , launs, cruse, landing , thermal en speed.
TELEMETRIE: Lipo V, temp, vario
Die heb ik ook op mijn spectrum G8

Als je een mlvss of flvss telemetriesensor hebt, kun je behalve het lipo voltage ook het voltage van de laagste cel uitlezen, met een alarm bij een zelf te kiezen drempelwaarde (bijv. 3,6V). Voordeel van de flvss is dat die beschermd is tegen verkeerd aansluiten. Bij de (goedkopere) mlvss kan je dat de ontvanger kosten.

Ik heb een flvsss besteld :-)
Ben ondertussen al flink gevorderd, juist de trottelcut aangepast, zodat de stic op -100 moet staan als je overschakeld.
Hier had ik wel een opmerking over, als je de trim schakelaar wijzigt werkt het niet meer, je kan dan ook de waarde die het gevolg was van het trimmen niet meer lezen tot je de zender afzet en weer opstart, dan kan je de trim terug op -100 zetten en werkt het weer normaal

Ik heb nooit de combinatie throttle cut en trim gebruikt, geen idee dus. Ik gebruik throttle cut alleen (en altijd) als het toestel aan de grond staat.

De batt. sencor voor lipo 3S is geinstall. geeft 12.5 V in het BAR scherm van telemetry , maar hoe ik een alarm moet instellen bij lage spanning daar geraak ik niet uit.
Waarschijnlijk moet er nog ergens een pop-up scherm te openen zijn ?

Om een alarm af te geven bij een bepaalde sensor waarde moet je twee stappen uitvoeren.

In de eerste plaats maak je een logische schakelaar aan met A<X waarbij je voor A de telemetry waarde selecteerd en dan bij voor X de grenswaarde.

Dan in Custom functions kan je deze schakelaar gebruiken om audio af te spelen.

Allemaal goed gelukt , siren alarm voor totaal spanning < 10.2 V en bellen voor cel < 3.4 V

Vandaag kreeg ik een nieuwe ontvanger G-RX8 telemetry func vario/hoogte in de ontvanger.
Krijg hem niet gebonden, een van de bestaande modellen, dan maar nieuw aangemaakt , zelfde resultaat .
OP de bind manuel van deze ontvanger , zet je de zender in bind mode , druk f/s knop in en connect de batt.
De juiste lichtjes branden ,maar geen verbinding, ik heb ook al op een grotere afstand getest, maar zelfde resultaat.

Het probleem met binnen wordt vaak veroorzaakt doordat de firmware in de ontvanger van een andere versie is als de zendmodule in de zender. Even voor de duidelijkheid, de firmware versie vd zendmodule heeft niks te maken met de versie van OpenTx.

René, die 3,4V voor de laagste cel is aan de lage kant. Mijn ervaring, o.a. op basis van een wolk schuimsnippers, is dat als de spanning onder de 3,5V zakt, het heel snel naar beneden kan gaan. Rond de 3,6 houdt een lipo het vaak nog wel even vol, dus ik zou het alarm minimaal op 3,5V zetten. Anders moet je wel heel snel landen nadat het alarm is afgegaan.

Ik zit nog even naar je berekening te kijken: 3 x 3,4 is inderdaad 10,2. Dus als je de laagste op 3,4 zet, dan komt die altijd als eerste: de rest is dan hoger en dus is het totaal op dat moment ook altijd hoger dan 10,2. Kort gezegd: bij 3,4 als laagste krijg je nooit een piepje voor 10,2.

En wat Toostbeek zegt: de firmware versies van zender en ontvanger moeten matchen, anders bindt hij niet. Dat kan op twee manieren misgaan: het moet allebei óf FCC óf LBT zijn en de versienummers moeten overeenkomen.

Bedankt ik ga dat nakijken.
Wat de spanning betreft, in een zwever vlieg ik altijd vol gas met mijn lipo's 20/30 C zakt dan de spanning met nog 30% in de lipo naar 3.5V/cel en 10.5 V/3cel.
Als dan de belasting wegvalt komt de spanning terug tot 11.3 V , dat is voor mij de grens om te landen.

Die nieuwe ontvanger heeft vrijwel zeker ACCST v2.1 dus je zender moet ook ACCST v2.1 hebben om er mee overweg te kunnen. Als die ontvanger in Europa gekocht is dan zal het bovendien vrijwel zeker de LBT versie van ACCST v2.1 zijn. In Europa zou ik sowieso de LBT versie gebruiken.

Ontvanger is FCC
Hoe kan ik deze veranderen, ik heb juist een video gelezen hoe het gaat met de HOrus, die heeft een poortje waar je de S/port inplugt

Back