Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedkeuring van de zoon

Joey kwam de jet ook even bewonderen.

"Mhhhh, mag ik er straks ook mee aan de kabel?"
jet21.jpg

"Kijk dan gaat ie ZO HOOG":
jet22.jpg

"hij is mooi papa, papa maken!!!!":
jet23.jpg

mooie kist berto,ik heb gerritjan meerdere keren zien vliegen met de formost,zeer goede vliegeigenschappen,prima jet trainer,waar je ook airobatics mee kan doen,kan trouwens met elke kist wel als je de figuren maar vliegt.
bij ons staat de 2e tt in de steigers,is lekker vliegen zo,n dubbel boomer,aankomende winter gaan we voor een nieuw type kist,heeft geen startbaan meer nodig.(nee geen heli)gr ,henk(R.M.T.team)

@Berto

Jij bent toch vliegtuigmonteur, ik en martin sinds vandaag ook, hier een foto van mijn hangar 260 4 kante Mtr.

17102008100la8.jpg

17102008101gv6.jpg

Hieronder Martin
17102008102lb2.jpg

Niks mis mee toch zijn we collega`s geworden hahahahah

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
mooie kist berto,ik heb gerritjan meerdere keren zien vliegen met de formost,zeer goede vliegeigenschappen,prima jet trainer,waar je ook airobatics mee kan doen,kan trouwens met elke kist wel als je de figuren maar vliegt.
bij ons staat de 2e tt in de steigers,is lekker vliegen zo,n dubbel boomer,aankomende winter gaan we voor een nieuw type kist,heeft geen startbaan meer nodig.(nee geen heli)gr ,henk(R.M.T.team)

ja ook ik heb mogen ervaren dat ie goed vliegt en goed is te landen! ik heb er zelf mee gevlogen! ja gerritjan daar stond je raar te kijken hoe lekker ik er mee door het luchtruim scheurde!! toppy gozer die gerritjan daar kom je mee verder!echt veel turbine ervaring en ....geen geheimen hoor geeft alle ervaring door ook aan nieuwe turbine bouwers.
gr Rene.

Goed bezig Berto! Hartstikke mooie kist heb je daar, als ik het zo zie, moet dat wel goed komen. Ik blijf je zeker volgen! Straks sta je tussen de ervaren jetvliegers te vliegen.

@jaap, daar heb je een hartstikke mooie tafel tevoorschijn getoverd! Ziet er prima uit, Kan je al je jets mooi opzetten!
En straks weer lekker vliegen met de piper op 2.4 ghz, gaaf hoor. Hopelijk kan ik ook een vluchtje maken, alvast een voorproefje op de kleinere van mij die nog in de bouw is.

Groet,

Freek

Laatst bewerkt:
Vandaag op het werk even aan het tekenen geslagen wat betreft het hoofdlandingsgestel.

Ik denk dat het zoiets maar gaat worden, lekker eenvoudig en simpel:
jetgear1.jpg

Beide delen zullen gedraaid worden uit 20mm alu staaf en 15mm dik worden.
Die 20mm is nodig om het scharnierpunt voor de hartlijn van de as uit te laten komen.
En op deze manier blijft de as van het wiel zo maar 6mm uit het midden van de wielkast.
De max. te voeren banden maat in deze opstelling zal dan +/- 62mm zijn.

Ik zou met een beetje spelen van de aanslag en het iets "verdiepen" van de veer de wielas bijna op het hart van de strut kunnen krijgen maar ik twijfel een beetje of dat handig is.
Dan zou ik wel wielen van 70mm kunnen monteren.....

Hehe, niet echt he Sandor ;-)

Ach als arme vliegtuigmonteur moet je wat dus dan maar zo :-)

Eens kom ik ook bij jullie aankloppen, Believe Me :yes:

Hehe, niet echt he Sandor ;-)

Ach als arme vliegtuigmonteur moet je wat dus dan maar zo :-)

Eens kom ik ook bij jullie aankloppen, Believe Me :yes:
als je nou bij de bovenste tekening de kom wat dieper uitfreest kan de poot veel rechter staan.
ook lijkt me de onderpoot te lang , hierdoor kan je minder gewicht dragen.
de veren zijn maar met een max van 8mm te krijgen.

2 gouden tips dacht ik zo...;-)

De verhoudingen zouden zo moeten kloppen......

De kom dieper maken is een optie, kan ik wel wat grotere wielen herbergen.
Echter vraag ik mij af of dat nodig is en die iets naar achteren staande poten heeft ook wel wat.

We gaan eens wat aanpassingen tekenen.

Bedankt voor de tips, dat maakt dit project ook zo leuk als newbie :-)

En de verhoudingen wat aangepast + het vaste gear deel wat "voller" gemaakt:
jetgear2.jpg

En op deze manier kan ik wielen kwijt tot 70mm.

Ziet er goed uit!

1 puntje.. je lijmopmerking eerder, met die foto erbij met die lijmrups. Meng de volgende keer je epoxy aan met microballoons, scheelt gewicht en de uiteindelijke verbinding wordt er steviger van..

Dank je Henri.

1 puntje.. je lijmopmerking eerder, met die foto erbij met die lijmrups. Meng de volgende keer je epoxy aan met microballoons, scheelt gewicht en de uiteindelijke verbinding wordt er steviger van..
Eh, da`s niet mijn lijmverbinding, zo komen deze kisten uit de fabriek :roll:

Ah ok.. stuur ze dan ff een mailtje dat ik zeg dat ze microballoons moeten gebruiken :P

Dat het losknapt, kun je overigens niets aan doen. Het is bijna onmogelijk om iets echt goed te verlijmen op een glasromp, of je moet het al 'nat-in-nat' doen. Die rupsen lijm zijn dus niet zozeer fout, alleen had het nog net iets beter/mooier gekund :)

Dat sommige spanten in de romp losbreken is niet zo erg, die van de romp moeten er toch allemaal uit.
Van het vleugel deel van de romp is iets minder maar ik ge eens kijken hoever ik de romp ga openen en dan kan dat misschien alsnog verholppen worden.

Een mooie stevige oplossing is die Gerald ook op zijn Rafale toepast:
Qo41026.jpg

In de hoeken een strook glasweefsel met epoxy.
Dat zal al een stuk beter zitten.

Als ik vandaag de tijd heb ga ik ook nog even naar een Alu bedrijf hier in Hilversum, met een beetje geluk kan ik wat staf materiaal krijgen voor de gears :cool:

In de hoeken een strook glasweefsel met epoxy.
Dat zal al een stuk beter zitten.

Klopt, dat werkt zeer goed, zo doe ik het met de spanten die in een gfk motorkap zitten en waar de motorkap mee aan de romp geschroefd zit. Ik dacht eerst dat het niet nodig was, totdat m'n kap ineens loshing:D Secondenlijm kun je er ook voor gebruiken ipv epoxy.

Grt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back