Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hee Martin,

Mooi, bedankt voor je antwoord, dan ga ik eerst zelf even kijken of ik het acceptabel kan krijgen.
Moet ik alleen even achter een o-ringetje aan.

Qua trilling zal ik het even goed in de gaten houden, bij het test draaien bij Ger (de eerste echte start) was er een lichte trilling toe voelen, maar dan ook heel licht.

Ik weet dus een beetje hoe of wat.

Mocht ik het dan niet vertrouwen dan horen jullie het wel, zal er erg goed op letten tijdens het draaien tzt.

@ Herman,

yep, gelukkig wel :D kan ik op mijn dooie akkertje alles even in gereedheid brengen en zelf zien op te lossen.

En hopen dat de turbine daarna goed draait, als dat het geval is hoop ik hem dit seizoen goed te houden (met af een toe een eenvoudige check tussendoor) om hem dan voorzien van nieuwe lagers en dergelijk mocht dat nodig zijn.

Prio 1 is nu de turbine zelf weer draaiend te krijgen, zoniet dan wordt dat prio 2.
Prio 2 is de kist af te maken om ermee te kunnen vliegen als de turbine weer goed is.

@ Gerald,

Zal er op letten, ga eerst met een fijn schuurpapiertje aan de gang op het compressorwiel en de behuizing en de voorspanning goed zien te krijgen.

Als dat naar tevredenheid is gaan we de motor weer aanslingeren.

Nee Mart,
Dat zijn nu eenmaal dingen die je nooit vergeet... zulke momenten zijn gewoon goud !!
Niet dan Ger.??!!!

Staat gebeiteld in m'n harde schijf Jacques, en doen we vast nog wel eens.
Wil het lukken met de loc's?
Ger.

Zal er op letten, ga eerst met een fijn schuurpapiertje aan de gang op het compressorwiel en de behuizing en de voorspanning goed zien te krijgen.
Als dat naar tevredenheid is gaan we de motor weer aanslingeren.

Berto ik had mijn comp wieltje schoepen iets nageschraapt met een hobby mesje zodat je dan haaks blijft en vlak te opzichte van de compressorbehuizing, even rustig de tijd voor nemen.
Zo'n ringetje is makkelijk te krijgen bij een lager en tierelantijnen zaak, toevallig had ik niet de goede dikte, dacht dat die die in jou motor zit 1 of 1,2 mm dik is en uiteraard 22 mm inw diameter.

Ger.

Hoi berto
leukdraatje zonden van je motor maar dat komt wel goed je heb goeden mensen bij staan
maar nu heb ik even een vraag aan je als je motor nu toch uit elkaarligt
wil je voor mij en andere een betere foto maken van de verbranding kamer
groetjes Limme

En hier is ie dan :D speciaal voor jullie in groot formaat ;-)
p80kamer.jpg

Net Ger even aan de lijn gehad voor wat info.
Hij kreeg een onderbuik gevoel wat helemaal nergens voor nodig is.
De motor liep perfect dus aan zijn kwaliteiten ligt het zeker niet.

Mischien wel aan wat anders, Ger gaf aan dat het gebruikte O-ringetje voor de afdichting van het voorste lager 1 a 1,2mm zou zijn.

Ik thuis even nagemeten en de mijne is 1,5.

Zonder O-ring is de voorspannig perfect en reageert snel, met O-ring komt er amper beweging in.

Wij vermoeden nu dat de vorige eigenaar er gewoon een O-ring in heeft gezet die net een fraktie te dik is en daardoor het voorste lager teveel klemt waardoor bij de derde start de as niet meer netjes terugkwam.

Er komt een O-ring + een nieuw/oud lager deze kant op, als dat zaterdag binnenkomt dan moeten we zondag wel weer even kunnen draaien misschien.

verbrandings kamer

Hoi berto
leukdraatje zonden van je motor maar dat komt wel goed je heb goeden mensen bij staan
maar nu heb ik even een vraag aan je als je motor nu toch uit elkaarligt
wil je voor mij en andere een betere foto maken van de verbranding kamer
groetjes Limme

hier zat ik op te wachten gr Gerrit Jan

Hee Stelletje zelfbouwers ;-)

Ik neem aan dat jullie dit toch nietals voorbeeld gaan gebruiken?
Kan ik bijna niet voorstellen dat jullie 1 van de eerste series van m`n Jetcat P80 nog interesant vinden.

Maar alla, als jullie ermee geholpen zijn ben ik tevree ;-)

ik wou het ff van dicht bij zien
ik zag een hoop hobbel de bobbel en heel veel groten gaten
dus van daar ff om ideen op tedoen
Gr Limme

Vandaag weer een pakketje ontvangen met wat klein onderdelen :D (bedankt Ger :thumbsup: )

Dus ondanks de drukte op m`n werk tussendoor wat rommelen.
Kwam erachter dat er op de bus waartegen de veer drukt wat kleine beschadigingen zitten, En dat daar een 2de O-ring zit.

Heb de bus even wat licht geschuurd zodat de beschadigingen eruit zijn, de onderste O-ring laten zitten en de bovenste vervangen.
Het lager weer inelkaar gezet (ineens was het ketoing ketoing ketoing :ooops: ) en terug geplaatst.

Het lager komt nu weer echt met een sprongetje terug in plaats van "dat je hem terug ziet komen".
Dat ziet er dus goed uit.

Toen even de as gemonteerd en nog eens voelen.

En dat bedoeld Martin dus, de as springt nu echt weer terug :D

Dat ziet er dus goed, nu nog even het compressorwiel en de behuizing onderhanden nemen + even naar de bendix van de startmotor kijken en dan mag alles weer definitief in elkaar.

Het schijnt morgen rot weer te worden dus waarschijnlijk ook niet al te druk op het werk dus met een beetje geluk en vertrouwen kan ik morgen de motor weer monteren en nogmaals proefdraaien.

checken

@Berto.

Neem de tijd en dubbelcheck alles, en dan met het nodige aandacht weer monteren, absoluut niets forceren, alles moet stroef glijdend met het handje in elkaar worden gezet, maar dat had ik je uitgelegd :wink:
Ben benieuwd Berto, en als je eraan toekomt morgen zien we dat hier wel.

Ger.

Heee Ger,

acompressorwiel en huis zitten weer zoals ze moeten zitten en nu beweegt ie ook perfect terug.

Bij de bendix heb ik nog een probleem ontdekt maar dat laat ik morgen wel weten/zien, nu eerst lekker naar de nieuwjaarsborrel :roll: van het bedrijf.

Maar een testrun morgen moet mogelijk zijn, we zullen zien.

Heee Ger,
Bij de bendix heb ik nog een probleem ontdekt maar dat laat ik morgen wel weten/zien, nu eerst lekker naar de nieuwjaarsborrel :roll: van het bedrijf.

Wat ik al vermoede :wink:, en de bendix stond een beetje veraf zeker? +/- 2 á 3 mm van de spinner af is goed.

Ger.

Hee Ger,

hoe ver de bendix van de motor afkomt weet ik nog niet.

Wel weet ik wat er aan scheelt, ik hoop dat je de uitleg snapt maar eerst even een eerder fotootje:
p80trouble2.jpg

Heb de bendix nog niet losgehaalt maar ik zag vanmiddag dat de O-ring wel errug diep lag in de bendix (zeker een 3 a 4mm, dit is op de foto zo niet te zien).
Nu blijkt dus dat de buitenring t.o.v. de binnenring kan draaien (zit met schroefdraad vermoedt ik).

Ik heb even provosorisch de binnenring tegen gehouden en de buitenring verdraaid en nu zit de O-ring weer netjews opgesloten.

Zal morgen de motor en bendix even demonteren om dit definitief te fixeren zodat ik niet nog een mooie ring in m`n spinnerkopje krijg.

Heb ook even een turbine logboek aangemaakt zodat ik even goed bij kan houden wat de motor doet, wanneer en wat ik verandert heb etc.
Ben in ieder geval van plan om de motor regelmatig eens te controleren en dit goed bij te houden.

We gaan morgen dus weer lekker verder.

Of even O ringetje omkeren, en opzoek naar nieuw ringetje ter vervanging.
Zeker in de winter slijten ze wat eerder omdat de olie in de lagers wat dikker is. Als de koppeling slipt, slijt de spinner een deel van de O ring weg en heb je ook kans op kleven..
Dus de bendix komt niet terug en sloopt der startmotor.

O-ring ziet er verder nog goed uit dus die gaat waarschijjnlijk nog wel even mee.
Kreeg de startmotor niet zo uit zijn huls dus heb die laten zitten, wel heb ik de bendix delen nu goed vast gekrgen en sluit de O-ring mooi op.

Nu grijpt de O-ring ook weer mooi op het gekartelde deel van de spinnernut.

De motor zit weer in elkaar en ook alweer in de kist, ben nu nog wat andere zaken aan het doen en als het allemaal meezit ga ik vanmiddag weer een startpoging wagen.

Eens kijken of nu alles weer functioneerd zoals het hoort :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back