Gezamenlijk project voor een in Nederland ontworpen DLG

Frans,

Jij hebt al ervaring met de bouw van de Bruto, wat zou je daar aan willen verbeteren en wat heb je goed gedaan. Daar kunnen we van leren.

Effe (niet gehinderd door enige kennis) een paar eerste antwoorden:
  • romp? Opschuifbare neus, dan kun je overal bij en is mooier
    staartboom? Standaard hengelstuk of vliegerstok (goedkoop, toch?)
    Pendelhoogteroer? Jaa, mooi! Hebben jullie die van de Swyft of Seeker al eens gezien? Daar zit ie bovenaan het staartvlak, minder kwetsbaar, dacht ik
    gooi pen zagen uit een plaat koolstof, is aerodynamischer
    streefgewicht? Ik zou wel ruimte bij 't zwaartepunt houden zodat je ook lood kunt toevoegen en bij meer wind ook kunt (helling) vliegen
    antenne draad in de vleugel Ja, het is geen gezicht zo'n mooie strakke kist en dan zo'n bungelend draadje
    Welk materiaal Als we het hebben over seriebouw (voor meerdere belangstellenden) dan lijkt gebruik van mallen (ook voor de staartvlakken) wel logisch
    uitvoeringen Ik zou ook een deelbare vleugel willen en een afneembaar stabilo in verband met vervoer. moet kunnen
Verder lijkt de combinatie winglet en werp-pen iets om uit te zoeken.

Ik heb nog een aantal platen XPS liggen, als we daar wat aan hebben doneer ik ze graag!

Leon

Kosten moeten niet uit de klauwen lopen. Ik blijf bij een low budget model met naar verhouding heel acceptabele prestaties op wedstrijdniveau. Hoeft niet direkt een winner te zijn maar een goede subtopper. Het zou zonde zijn direkt behoorlijke bedragen in een mal te steken als het resultaat tegenvalt of het project stuk loopt.
Een subtop model kost momenteel ergens tussen de twee en driehonderd euro. Gaan we in project bouwen vind ik dat de projectdeelnemers allen tegen kostprijs een dergelijk model gaan aanschaffen en de kosten onder de 100 euro moet liggen. Dit moet echt makkelijk te halen zijn als we gaan baggen en niet gaan mallen. Ik durf zelfs te beweren dat een project met een oplage van 10 stuks de prijs rond de 70 tientjes zal liggen. Het resultaat zal echt een goed vliegend model zijn daar hoeft niemand bang voor te zijn.

Bij het maken van halffabrikaten ben je afhankelijk van andermans kunsten. Voor velen onder ons is het een leerproces en mede vanuit dat oogpunt denk ik dan ook dat het eerste model wat van de produktielijn komt niet optimaal zal zijn. Iedereen moet voor de volle 100% teamspirit hebben en gaan voor het beste resultaat.
Omdat we niet allemaal bij elkaar om de hoek wonen is er een coordinator nodig.
Wie voelt zich geroepen?

Wat voor model moet het worden, "DLG-wedstrijkist" , ben ik helemaal voor. Heb ik al beantwoord
-Hoe moet de romp eruit zien. Toegang via een cockpitkap of een opschuifbare neus. Opschuif neus
-Wat voor een staartboom. Zien of we een hengelfabrikant kunnen vinden die een stuk of 10 hengeldelen los wil verkopen. De hengeldelen die ik heb zijn echt gelijkwaardig aan de boom van de Highlight.
-Pendelhoogteroer of vast. Zie geen voor of nadelen
-Aansturing van de ailerons binnen of buiten de romp. (aileron-servo's in de romp of vleugel) In de romp!!!
-Gooi pen. vorm. Blade. Simpel, sterk en weinig weerstand
-Vleugelvorm en profielen. Drela profiel in Turbovorm. Dit is makkelijk te snijden en baggen
-Vorm en profiel staartvlakken. Geen idee. Laat ik over aan mensen die er echt verstand van hebben
-Wat is het streef gewicht. Model moet met lichte RC ruim onder de 300 gram uitkomen. Dit is makkelijk haalbaar!!
-Toegepaste RC apparatuur. (servo's) Vrij te kiezen
-Vleugel mallen of baggen Baggen
-Staartvlakken mallen of baggen. Baggen
-Vleugel op de romp of op een pylon. Op romp vanwege rolroeraansturing vanuit de romp
-Hoe zit de vleugel vast, twee schroeven of een deuvel met een schroef. Is niet direkt van belang
-Antenne draad in de vleugel. Zelf te kiezen
-Waar welk materiaal toepassen. Opbouw. Cglas waar het kan, Carbon waar het moet
-Verschillende uitvoeringen. Een spaar-, gemiddelde- en wedstrijd-uitvoering. Elk met zijn eigen vlieggewicht. Niet aan de orde. Gewicht wordt bepaald door gebruikte RC
-En ga zo maar door. Niet doorgaan, is genoeg zo. :wink:

@ Wubbe,
Tja wat wil je veranderen aan de Bruto, Veel. :?
De Bruto is ontstaan uit het idee dat je met simpele middelen een DLG moet kunnen maken, een beetje het KIS verhaal. En dat gaat best maar echt licht wordt het niet. De Bruto weegt nu 350 gram. Als alle gewicht te besparen is die we denken te kunnen besparen gaat het gewicht naar de 270 gram vliegklaar.

passen2.jpg
De Bruto.

Turbo.jpeg
De Turbo

Nu zit het gewicht in het vulmiddel van de vleugel. Alleen de balsa kern weegt 120 gram. Ik heb een proefstukje gemaakt van 25 cm veugel opgebouwd uit XPS met een dubbele carbon rooving als ligger. Als huid 40 grams glasdoek, dubbel over de ailerons. Dit stukje weegt 25 gram. Voor een complete vleugel kom je dan op ongeveer 150 gram. wat niet slecht is en door een wat uitgekiender gebruik van hars en doek nog te verlagen is.
Ook de staartboom brengt nu te veel gewicht met zich mee, 30 gram. Hier kan 10 gram af, wat weer 20 gram lood in de neus bespaard. Zo weer 30 gram gewonnen.
De staartvlakken zijn wel ok. Alles samen weegt dit nu 20 gram inclusief de pylon van het hoogteroer.
De uit balsa opgebouwde romp is verder aardig licht. Maakt je deze uit kunststof is hier wellicht ook wat te besparen, en het ziet er nog mooier uit.

@ Theo,
Als ik de lijst zo doorneem kom ik zo'n beetje op een Turbo-cloon. Geen slecht idee. In dit model zitten een paar puike oplossingen. Voor de oplettende lezer, Turbo, Bruto, Neen, geen toeval. Wij hebben de Bruto gecloned van de Turbo. :wink:

Hoe verder,
Goede vraag.

Als eerste de beslissing hoe en wat.
En wie doet ermee.
Om het in de startfase voor iedereen leuk te houden kan je denken aan,

Romp uit mal, kunststof met hengelstok.
Staartdelen, baggen
Vleugel, baggen

Het baggen beperkt je wel wat in de vleugel vorm, maar is wel goedkoper in een "ontwikkel" fase. Is alles OK kan er altijd nog een vleugel en staartvlakken mal worden gemaakt.
Een malletje voor een rompje kost de kop niet en is prima als basis voor allerlei gefreubel te gebruiken.

Verdere technische invulling
Pendel hoogteroer (efficienter bij trimmen, flaps termiek enz)
Uitvoering aansturingen aileron als Turbo.

Maar goed voor een team heb je meerdere spelers nodig.
Modelbouwers hebben vaak een sterk eigen mening.
Dus kom op met je ideen. Wellicht is er een mooi DLG-tje uit te toveren.

Tja wie o wie gaat dit nu coordineren?????

Frans

Drela profiel in Turbovorm

Is dat een enkele taper, Theo? Da's inderdaad simple te snijden, en niet eens zo gek. Anders is een Supergee-achtige vleugel ook nog wel te doen, al moeten de kernen dan weer in delen aan aan elkaar. In het kader van de haalbaarheid zou ik proberen een net vleugeltje te maken met een (hoe heet dat ding van Lindert Causeman) planform. In ieder geval is dat goed voor de haalbaarheid. Het nadeel van een enkeltrapezium is niet al te groot, naar mijn overtuiging. Nadeel is dat de tip, bij ongeveer gelijkblijvende prestatie een wat grotere koorde moet hebben. Elk nadeel heeft zijn voordeel, want de gemiddelde vleugelbelasting gaat daarmee weer wat omlaag.

En verder: Ergens werd gesproken over Spitfire tips: Niet doen. Altijd de achterlijst wat langer dan de voorlijst, liefst met een afgerond (zeg maar parabolisch) verloop.

Een deelbare vleugel (ook ergens hierboven gesuggereerd) zou ik ook maar niet aan beginnen. Ook niet nodig bij deze span. Zou meer gewicht opleveren, vanwege vleugelpennen en extra bevestigingen om de boel bij elkaar te houden. Heb je zo weer 10 gram of meer aan de sokken, en de zekerheid dat je vroeg of laat een half vliegtuig wegsmijt. Al met al kan ik me ook niet voorstellen dat je zoiets zodanig stabiel kunt bouwen (en licht natuurlijk) dat je de aansturing van de flaperons goed krijgt.

Nog een laatste ideetje: Een van de lastigste dingen is om de flaperons vrij van flutter te krijgen (met name die enorm grote en dunne flaps op de Drela vleugels). Wellicht is dat op te lossen door ze als trilerons uit te voeren. Ik wil dat met mijn Drela-achtige nog eens proberen. Hoewel het nooit erg heeft doorgezet (de highlight heeft ze wel) ben ik eigenlijk wel overtuigd van de (althans theoretische) voordelen.

Hmmm....zit ik me er toch ongemerkt mee te bemoeien :oops:

ik denk dat ik niet echt veel tijd heb om er iets aan bij te dragen, maar discussieer graag met jullie mee.
Ik ben momenteel druk bezig met het nieuwe ontwerp van Ruud Zandvliet voor een f5d.
Mallen worden wederom net als de nemesis in positief gefreesd. Als ik ergens op 3d/cad/cam gebied behulpzaam kan zijn hoor ik het graag.

Peter

Wat voor model moet het worden, "DLG-wedstrijkist" , vind ik ook een goeie
-Hoe moet de romp eruit zienToegang via een cockpitkap of een opschuifbare neus.. Opschuif neus
-Wat voor een staartboom. Hengeldelen heb ik nog niet gezien of gebruikt. Ik vind de skyshark mooi, maar misschien niet sterk genoeg voor onze toepassing.
-Pendelhoogteroer of vast. Pendelhoogteroer. Die heb ik namelijk nog niet gemaakt, dus lijkt me cool, en daarbij. Volgens mij is het wel handig om makkelijk bij te stellen.
-Aansturing van de ailerons binnen of buiten de romp. (aileron-servo's in de romp of vleugel) oei, vinnik nog een lastige. In de romp wordt wel het makkelijkst denk ik. Ook wel mooi voor de weerstand, maar dat RDS systeem is ook mooi :D
-Gooi pen. vorm. Blade idd.
-Vleugelvorm en profielen. Drela profiel! (turbovorm? das dus mooi vloeiend ipv hoekig? ben ik ook voor
-Vorm en profiel staartvlakken. Drelaprofielen met mooie afgeronde vormen
-Wat is het streef gewicht. Idd zeker onder de 300, liefst nog wat lichter.
-Toegepaste RC apparatuur(servo's). Vrij te kiezen, ben ik het ook mee eens, ik ga namelijk weer voor de conrads denk ik :D
-Vleugel mallen of baggen eerst maar Baggen
-Staartvlakken mallen of baggen. ook eerst maar Baggen, later kunnen er altijd nog mallen worden gemaakt als het succesvol blijkt te zijn.
-Vleugel op de romp of op een pylon. Op romp (vanwege rolroeraansturing vanuit de romp, vind ik een goed reden), maar ook omdat de vleugel volgens mij zo dicht mogelijk bij de staart moet zitten. Als je hem hoger zet komen er alleen maar onnodige torsiekrachten op de romp.
-Hoe zit de vleugel vast, twee schroeven of een deuvel met een schroef. maakt idd niet echt uit denk ik
-Antenne draad in de vleugel. Waar wil je hem anders? Ik heb hem nu los hangen, maar dat is geen gezicht. In de staart kan in ieder geval niet (carbon).
-Waar welk materiaal toepassen. Opbouw. Cglas waar het kan, Carbon waar het moet. (Mee eens)
-Verschillende uitvoeringen. Een spaar-, gemiddelde- en wedstrijd-uitvoering. Elk met zijn eigen vlieggewicht. Het gaat om toch wel om een redelijke wedstrij-DLG, dus gewicht gewoon zo laag mogelijk.
-En ga zo maar door. Niet doorgaan, is genoeg zo. LOL

@leon,
Deelbare vleugel en afneembaar pendelstabilo ben ik nu mee bezig. Wordt denk ik wel een stuk zwaarder dan zou moeten, maar dat neem ik voor die dan voorlief. Als we voor een (sub)-wedstrijd-DLG gaan, zal het toch een 1-delige vleugel moeten worden denk ik. Een pendelstabilo is wel redelijk makkelijk en licht afneembaar te maken volgens mij. Die kan dan wel.

Als er mallen gemaakt kunnen worden voor een rompje, is dat natuurlijk erg mooi! (vooral zo'n opschuifneusje :D ) Anders is het natuurlijk altijd mogelijk om dat simpel te houden en het van balsa met glas te maken.

de zekerheid dat je vroeg of laat een half vliegtuig wegsmijt. Al met al kan ik me ook niet voorstellen dat je zoiets zodanig stabiel kunt bouwen (en licht natuurlijk) dat je de aansturing van de flaperons goed krijgt.
LOL, volgens mij is het wel sterk genoeg te krijgen, maar hier dus niet echt handig voor de gewichtsbesparingen.
Aansturing van de flaperons kan prima zonderspeling door de servoos in de vleugels te monteren. Dan verandert er dus niks aan de aansturing als je de vleugels verwijderd.

Nog een laatste ideetje: Een van de lastigste dingen is om de flaperons vrij van flutter te krijgen (met name die enorm grote en dunne flaps op de Drela vleugels). Wellicht is dat op te lossen door ze als trilerons uit te voeren. Ik wil dat met mijn Drela-achtige nog eens proberen. Hoewel het nooit erg heeft doorgezet (de highlight heeft ze wel) ben ik eigenlijk wel overtuigd van de (althans theoretische) voordelen.
Ook een goeie idd. Bij de supergee is die gast met die tulband (op rcgroups) er altijd op aan het hameren dat je echt de juiste dikte Kevlar erop moet gooien. Dat wordt een beetje duur weer denk ik.
Met die trilerons bedoel je dat de uiteindes "vast zitten" ? Dat kan een goede oplossing zijn, al kan je daardoor volgens mij wel weer slechter sturen (minder uitslag).
Wat wel heel goed werkte is wat ze op de Kisal hebben gedaan. 2-delige flaperons. 2 servoos in de romp die de binnenste aansturen en 2 in de vleugels die de buitenste aansturen. Daardoor wordt hij als het ware in het midden extra ondersteunt.
Die ondersteuning zit eigenlijk ook een beetje bij de Supergee met het RDS-Systeem. Die grijpen namelijk niet bij de romp aan, maar een stuk naar buiten. Daardoor worden de krachten ook weer beter verdeelt lijkt mij.

Hoi,

Ik denk dat een vleugel mal niet ontzettend duur hoeft te zijn als je Loet een mooi positief laat maken en daaruit een negatief giet met mallen epoxy.

De vleugeld worden dan een stuk consistenter en je zou kunnen leren door met het stabilo en kielvlak te beginnen.

Mijn F1A heeft een middendeel van het blauwe schuim (massief) en daar boven en onder een laag 88 grams kool. Hier zou je ook glas voor kunnen geberuiken of een combi met aan de voorzijde een laag kool en achterzijde een laag glas. Je zou ook ander kern materiaal kuinnen gebruiken. Op dit moment experimenteren we met rohacel.

Ook is mij ligger wat dikker dan voor een DLG nodig is. Hier zijn een paar rovings al voldoende.

Verder zou ik hieraan denken:

-Wat voor model moet het worden: "DLG-wedstrijkist"
-Hoe moet de romp eruit zien Opschuif neus.
-Wat voor een staartboom. Mike Woodhouse
-Pendelhoogteroer of vast. Pendelhoogteroer. Is minder effectief en daarom preciezer te sturen
-Aansturing van de ailerons binnen of buiten de romp. binnen
-Gooi pen. vorm. Blade ala drela
-Vleugelvorm en profielen. Drela profiel! FF team layout model
-Vorm en profiel staartvlakken. Drelaprofielen met mooie afgeronde vormen ala FF team
-Wat is het streef gewicht. Onder de 300
-Toegepaste RC apparatuur(servo's). Vrij te kiezen
-Vleugel mallen of baggen: Mallen
-Staartvlakken mallen of baggen. Mallen
-Vleugel op de romp of op een pylon. Op romp
-Hoe zit de vleugel vast: deuvel met dubbel M3 aan achterzijde
-Antenne draad in de vleugel.
-Waar welk materiaal toepassen: Opbouw. Cglas waar het kan, Carbon waar het moet.
-Verschillende uitvoeringen: Nee 1 uitvoering. Zo kun je materialen wat groter inkopen (ligt natuurlijk wel aan de deelname)

Ik zou geen gedeelde flapperons maken dan heb je weer een extra servo nodig en dat is extra gewicht.

Mike Woodhouse heeft mooie staartbomen te koop niet te dik en lekker licht (zitten ook in mijn F1A).

Misschien interssant eens nte vragen wie er aalemaal een model zou willen. Prijs van de mallen kun je dan delen over de deelnemers.

Oke een stapje terug. we zitten al in de ontwerpfase als we het hebben over profielen, rompjes enz.

Wie wil aktief deelnemen aan dit project? Bedenk dat hier de nodige tijd in gaat zitten en het niet een projectje wordt dat als je er even geen zin in hebt het aan de kant kan leggen omdat je in een team werkt en andere mensen weer afhankelijk van jou zijn. Voordeel is wel dat je er veel van leert, en als het model later vliegt je kan zeggen dat jij mee hebt geholpen aan de ontwikkeling van dat prachtige model 8)
De coordinator (projectleider) hoeft natuurlijk alleen maar te coordineren als hij dat wil en hoeft niet perse mee te bouwen. Zo kan ook iemand deelnemen die veel aerodynamische kennis heeft en het team bijstaat met adviezen.

Dus denk je dat je een bijdrage kan en wil leveren op een of andere manier aan dit project, meld je aan zodat we kunnen kijken of we voldoende mensen hebben om het project te starten.

Ik doe mee en geef de voorkeur aan een bouwfunktie!!

Ik doe mee!

Wat kan ik bijdragen?
- Ik heb weinig bouw ervaring (BugHLG gerepareerd, Red Herring schuimpje gebouwd en een GP Fling ARF gebouwd) dus ik weet niet of ik daar van nut kan zijn
- Ik beheer samen met Theo www.f3k.nl . Mijn voorstel is dat we de ontwerpdocumenten en andere keuzes op www.f3k.nl zetten en voor de discussies dit geweldige forum gebruiken (per onderwerp een apart draadje)
- Verder wil ik graag mijn platen XPS doneren
- gezamelijke inkoopacties, bijvoorbeeld bij www.CheapBatteryPacks.com kan ik coördineren om portokosten te besparen voor accu's servo's en ontvangers

Oh ja, ik woon in Haarlem. Voor gezamelijke acties is het misschien handig als je je woonplaats opgeeft

Leon

ik doe ook mee :D,

-Ik woon in Den Haag nog bij mijn ouders, en heb dus eigenlijk niet echt veel bouwplek :(. Wel heb ik een compu en ben flink bezig met verschillende ontwerpprogramma's. Daarin moet het lukken om leuke modellen te maken voor mallen enzo.

-Verder natuurlijk ideeën bedenken (waar we al mee bezig waren :D ) en systeempjes proberen.

-Dingen als vacuumbaggen en mallen maken heb ik nog niet gedaan, Dat leek mij ook het mooie van dit project. Dat diegene die dat wel kunnen het ff een paar keer extra kunnen doen en zo goedkoop een klein serietje kunnen produceren. Verder lijkt het mij heeeeeel tof om te kijken wat iedereen van een redelijk standaard DLG weet te bouwen en dan een paar vliegdagen organiseren. Lache! allemaal dezelfde maar dan anders :D

@b'tje,
Heb je misschien plaatjes of links voor die staarten van mike woodhouse en de vleugels van het "even team" ?

Voor het fast forward team kun je hier kijken http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=399838&highlight=fast+forward+team

Mike heeft wel een website (http://www.freeflightsupplies.co.uk/) maar geen plaatjes van een staartboom.
kijk via summary -> hightech material -> booms naar de F1A boom carbonfibre/glass.

Of de versie met aluminium die is misschien wat stijver.

Wat ook zou kunnen is een kevlar staartboom iets slapper maar denk ik nog voldoende. Deze zijn ook ietsje zwaaarder maar wel crash bestendiger.
Zal kijken of ik daar nog info over heb.

Hier http://www.tmrmodel.cz/keuh_tr.htm hebben ze staartbomen speciaal voor DLG. Ik denk dat die volgens de bouw wijzen voor de F1A gemaakt zijn

ik weet niet of hij meeluisterd, maar Gert Bartlink hier op het forum kan hele mooie stijfe dunwandige gevlochten koolstof buizen leveren.

ik heb ze laatst gebruikt (10mm dunwandig, gevlochten) super stijf.. erg sterk, en licht..

Misschien een idee hem eens te vragen..

Peter

Die op tmrmodel.cz Zien er prima uit! vooral die van 15 gram :D,

belangrijkste voor de staart is dat deze een hele hoge buigstijfheid heeft. Door het gebruik van redelijk symetrische staartvlakken zal de torsie wel meevallen.
Om de doorbuiging het beste op te vangen werkt het goed om de vezels te wikkelen. De skyshark (15 of 12 gram) heeft dit en dat is duidelijk te zien. Die op tmrmodel.czzijn ook gewikkeld in ieder geval. Daar staan trouwens ook lekker veel links! goeie website: http://www.tmrmodel.cz/links_dlg.htm

kan iemand misschien op een rijtje zetten wat er allemaal te krijgen is? Ook gelijk ff naar de prijs kijken, dan wordt dat dus een mooi los onderdeel. De staartboom.

Peter, kan je ook gelijk aan gert vragen of hij taps toelopende heeft? Ik heb idd ook wel eens carbon van hem gekocht.

Ik doe mee.
En Huissen ligt vlak onder Arnhem.

Inzet: mallen frezen en eventueel draaiwerk.
Donatie: 1.2 km carbonvezel van Union Carbide.

Op mijn werk wordt redelijk wat corian gebruikt en dus ook veel restmateriaal weggooid.
Dit heb ik al eens gebruikt voor een mal van een stabilo voor een Club 20 pylonracer van Robbert van den Bosch. Ik moet eens hard op zoek naar de foto's.

Kijk eens op:
http://www.erbi.nl/corian_spec.asp
als je wat wilt weten over corian. Het is knetterhard en erg goed te bewerken en te polijsten (hoogglans). Het is NIET poreus, resistent tegen de meeste stoffen enz.

Stukken voor stabilo, kielvlakmallen en rompmallen mag ik gratis uit de afvalbak meenemen. Het moet anders afgevoerd worden als bedrijfsafval.
Dit hoeft dus aan materiaal niets te kosten.

Ik wil best helpen het project te trekken maar dan met iemand anders erbij die verstand heeft van DLG. Ik ben de nieuwkomer binnen het DLG maar heb wel met 40 jaar ervaring in modelbouw en gezamenlijke projekten.

En tot slot
Ik geniet met volle teugen van het enthousiasme binnen deze groep.

groet,

Loet

briljant Loet!

Kortom je heb dat corian gebruikt om een mal uit te frezen?

Waar kan je dat spul krijgen, en wat kost het.. ik wil het graag een keer proberen..

Peter

mooi spul dat corian, Ik heb nog niet zo veel jaar ervaring, wel wat bouwzooi. Maar laten we het er maar op houden dat ik "enthousiasme" bijdraag :D

Peter Pankras zei:
briljant Loet!

Kortom je heb dat corian gebruikt om een mal uit te frezen?

Waar kan je dat spul krijgen, en wat kost het.. ik wil het graag een keer proberen..

Peter

Ja, voor een stabilomal in positief.

Dat moet ik op het werk vragen waar je het kan kopen, ik dacht Du Pont, goedkoop is het niet.
Ik denk dat je het mag vergelijken in prijs met renshape. Kwaliteit kost geld. Er bestaat ook nog iets als Getacore wat iets goedkoper is en zeker vergelijkbaar in eigenschappen (is gewoon 1 mm dunner, corian wat wij hebben is 13 mm dik).
Corian en Getacore zijn zogenaamd naadloos te verlijmen. Ik kon me daar dus niets bij voorstellen, maar ik moet toegeven dat ik kan niet zeggen waar het verlijmd is als ze het verlijmd en afgewerkt hebben.

En ja, briljant, weet ik niet. Een modelvlieger is toch altijd op zoek. En wat als ik je vertel dat wij lijnbestuurde combatters latex kunstaderen gebruiken als tank? Deze tank wordt opgepompt met een klismaspuit (de opgepomte tank werkt dan als een fuelinjectie systeem). Bij de apotheek uitleggen (zonder te blozen) waarom ik 20 klismaspuiten van 60 ml. wil hebben blijft een uitdaging.

Ik neem 1 stuk (corian) mee naar Ruud Zandvliet (11 februari in de middag 13.00 uur). Graag een ongeveer maat
Wil je het eerder hebben dan graag je adres. Dan een kleinere maat.

groet,

Loet

@sietse

De tosie stijfheid van de staartboom is wel belangrijk.
Kijk maar naar de foto's van het fast forward team. Daar zie je op die timeframe foto dat de staartboom bhoorlijk tordeert en dat wil je niet.

Doordat je in het begin een cirkel maakt blijkt het wel te willen torderen. Als je alleen recht omgoog gaat heb je gelijk dan is torsie minder van belang

Groeten Bram

Back