Bouwverslag Gloster Gladiator Mk. I ⇨ L8011 80 Sqn | Flt. Lt. Pattle

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 27 okt 2010.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Neem het stoeltje even mee naar een winkel die mooie precisie weegschaaltjes verkoopt: stiekem even wegen! ;)

    (En dan gelijk één kopen, heb je veel lol van . . . :p)

    Ik neem aan dat het stoeltje niet ver achter het zwaartepunt zit; dan kan een paar gram extra niet heel veel kwaad. :nooo:

    Maar, je hebt gelijk: je moet continu op alle kleintjes letten.

    (Wel een mooi stoeltje, overigens!)


    jan.
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo'n weegschaaltje heb ik nog wel voor je liggen. Voor 5 euro mag je hem hebben.
     
  3. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Mooi project,

    en je bouwt heel netjes. Ik zou ook het stoeltje van 0,4 mm triplex maken.

    Groetjes,
    Edwin
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Jan, die staat inderdaad op de lijst van “waarom heb ik die nog niet?” ;)
    Wouter, bedankt en verkocht! :D
    Edwin, bedankt! Ik ga ook triplex gebruiken voor `t stoeltje. Frank had het voorbeeld van z`n Meteor en ik zag net in jouw Spit ook al een stoeltje van triplex zitten.

    Update: De nieuwe neusdoos erin gemaakt waarbij nu veel meer plek is voor de tank en in de juiste positie i.v.m. de ophanging van de motor. Op de plek waar eerder de tank zou zitten, komen nu de accu, schakelaar en ontvanger:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    .134 Testfit accu en schakelaar. De ontvanger komt in het vak onder former F3

    [​IMG]

    Ben ook even bezig geweest met een testje voor het paneel. Naar aanleiding van Wouters Cropduster draadje heb ik een cirkelsnijder gekocht en die had ik ook al veel eerder moeten hebben! ;) Erg handig stukje gereedschap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    .136 Laagje papier met print van instrumenten, laagje plastic en weer laagje papier met print, maar daarvan de instrumenten uitgesneden.

    [​IMG]

    Er moeten nog de instrumentenrandjes op. Weet nog niet of ik `t zo ga doen. Even wachten op het 0.4mm triplex want dat is hiervoor ook goed bruikbaar denk ik. Verder met de neus en de tank.

    Grt, Ram6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Mag ik je adviseren je instrumenten als foto af te laten drukken bij HEMA, AH of waar dan ook ... want zo'n inkjet print is met een jaartje verbleekt.
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Da`s een hele goeie! De prints blijven inderdaad maar vrij kort kleurvast. Dit zijn maar testjes, maar als `t gelukt was had ik ze gebruikt ;) Ik zal er een foto van laten maken. Die kan ook glans, hoeft er dan geen plastic meer op voor `t glaseffect of is zonder niet realistisch genoeg?

    Grt, Ram6
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Zonder 'glas' is niet realistisch, je moet diepte hebben. Het is mooi als je een plaatje perspex neemt, één zijde van het perspex schuurt (met .300 ofzo) voor grip, zowel foto als perspex insmeert met ruim epoxy, eventuele luchtbellen wegwrijven en op elkaar drukken. Het geschuurde perspex wordt volledig doorzichtig ... wel de geschuurde kant lijmen dan. ;) En tenslotte daar het paneel op lijmen.

    De grootte wordt op een foto wel iets anders omdat ze met overlap afdrukken, dus eerst een test bestellen, de afwijking opmeten en berekenen hoe veel kleiner je bestand moet ... maatlijntje in je bestand helpt.

    En maak de witruimte tussen je instrumenten zwart, dan heb je straks geen witte kiertjes.
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Goede tip! :thumbsup: Het plastic laagje kreeg ik niet goed verlijmd, maar licht geschuurd perspex i.c.m. epoxy op een foto zal inderdaad wel houden. Bestand aanpassen en versturen naar de HEMA ;) In welke diktes is perspex te verkrijgen?

    Grt, Ram6
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had zo ooit eens instrumenten gemaakt. Eerst de foto op perspex gepoxied en daarna de instrumenten per stuk op maat geschuurd om in ringen van messing buis te lijmen. Met dat schuren bleef de foto uitstekend zitten ... geen zorgen over de hechting dus.

    Perpsex heb je volgens mij wel in 1, 2 of 3 mm plaat ... Gouden Gids > perspex.
     
  10. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    "En maak de witruimte tussen je instrumenten zwart, dan heb je straks geen witte kiertjes"

    Als je zwart karton gebruikt is dat probleem opgelost.
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Zwart karton hoeft niet, want hij gaat het photoshoppen en als foto af laten drukken ... dan is het makkelijker om het in photoshop even met zwart op te vullen.
     
  12. Milcoi

    Milcoi

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Breda
    WOW...jij stopt hier tijd in zeg!! complimenten.

    wat een geld moet je er al ingestoken hebben?!!
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Curley: Klopt, maar ik ga het zoals Henri beschrijft proberen en dan is dat niet nodig.
    @ Milcoi: Dank je! :D Tijd zit er inderdaad in, maar minder dan ik zou willen ;) Geld valt heel erg mee en is relatief. Ik heb een voorraadje hout, onderdelen e.d. waar ik uit kan putten. Verder scheelt het ook als je veel zelf maakt. Een frees-ribbensetje voor de Gloster bijvoorbeeld kost 198,50 welke ik dus uit m`n voorraadje hout in een avondje snijden heb verdient.

    Deze week weinig gebouwd. Ik heb de file veranderd en bij de HEMA-fotoservice af laten drukken:

    [​IMG]

    .138 Het bovenste paneel is de laserprint, de onderste de foto. Vooral waar de witte lijntjes het dunste zijn (bijvoorbeeld bij de randen van de instrumenten) is de foto veel gedetailleerder

    [​IMG]

    .139 Een liniaal in de file gemaakt zoals Henri voorstelde. Inderdaad zit er verloop in de foto en is het paneel net te groot. Aan de hand van deze testfoto nu de definitieve file maken en opnieuw laten afdrukken

    In een bouwdraadje van een BT Typhoon op RCscalebuilder kwam ik het probleem van de 1/7 warbird piloot weer tegen met een leuke oplossing:

    [​IMG]

    .140 Hij gebruikte een 10” Action Hero en had ook bovenstaande pilotenbuste. Deze sneed hij uit elkaar en gebruikte de helm en Mae-West om over de Action-Hero te schuiven

    [​IMG]

    .141 Ik vond `t een goed idee en kon het niet laten ook te proberen

    [​IMG]

    Ik ga toch eerst proberen of ik alles van stof kan maken, maar mocht dat echt niet lukken, dan is dit misschien een optie. De helm en Mae-West mooi uitsnijden en vastplakken, balsaplamuur ertegenaan en de rest modelleren en schilderen.

    Grt, Ram6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Wouter, bedankt! :D
    Vandaag pakje ontvangen met de weegschaal :thumbsup:
    Gelijk maar eens het stoeltje erop gezet:

    [​IMG]

    .143 Toch zwaarder nog dan ik dacht: 9.2 gram

    [​IMG]

    .144 Servotray gemaakt voor de hoogte- en richtingroer servo`s

    [​IMG]

    .145 Van bovenaf gezien

    [​IMG]

    .146 Sullivan kabels ingebouwd…

    [​IMG]

    .147 … en aangesloten aan de servo`s

    [​IMG]

    .148 Test-fit (servo`s zijn voor de testfit 148`s maar worden 3001`s)

    [​IMG]

    .149 Er is straks niet veel van zichtbaar omdat het grootste deel onder de cockpitvloer verdwijnt. De cockpit kan nu aangekleed worden, leuk werk!

    [​IMG]

    .150 Er moet nog een sleufje in de servotray gemaakt worden voor de aileron- en flapservo`s in de ondervleugel. Nou de tank, motor en gasservo in de neus maken.

    Grt, Ram6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik ben erg onder de indruk van jouw kunsten.
    Gaat erg mooi worden!

    Nadeel van stof vind ik dat het bijna altijd te 'dik' is en daardoor de plooien erg onnatuurlijk overkomen en ook is de structuur vaak te grof.
    Liever zie ik een goed geschilderde pop, maar ongetwijfeld gaat het helemaal goedkomen.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    @ Wouter: Bedankt! Op de een of andere manier stel ik de kleding van `t poppetje wel steeds uit. Binnenkort maar eens echt met de stofjes en een naaimachine aan de gang…

    Update:

    De neusdoos zit in elkaar. De indeling is als volgt geworden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    .152 Nieuw (secundair) brandschot passen en meten

    [​IMG]

    .153 Bekleed met een laagje alufolie

    [​IMG]

    .154 Nog een laagje alufolie en gesealed

    [​IMG]

    .155 Tankruimte bepaald en een laagje epoxy in de neus

    [​IMG]

    .156 Passen van de tank, eerste laagje zwart geschuurd en een 0.5mm aluminium ring om het motorschot gemaakt

    [​IMG]

    .157 Depron bekleding voor de tankruimte

    [​IMG]

    [​IMG]

    .159 Tank + schot op z`n plek en twee plaatjes styropor tegen de vibratie

    [​IMG]

    .160 De Saito in de neus. Waar het depron nog te zien is komt een triplex plaatje voor het landingsgestel

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    .164 De bouten voor de motorbevestiging zijn te kort, maar ik had deze nog liggen, worden langere

    [​IMG]

    .165 en er komt een andere uitlaat op, als `t lukt aangesloten op de originele uitlaatpijpen.

    Het 0.4mm triplex is binnen, dus daar maar eens mee aan de slag. :D Ben benieuwd of en hoeveel `t stoeltje lichter wordt.

    Grt, Ram6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Strak werk!

    Grondig, degelijk. :D

    Let op het gewicht! :teacher:


    jan.
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Dank je Jan!

    Het stukje romp achter de cockpit (turtledeck) is dichtgemaakt:

    [​IMG]

    .166 Bekleed met 2 mm balsa, top van F8 erop en de vorm afgetekend

    [​IMG]

    [​IMG]

    .168 wangen ertegen aan

    [​IMG]

    .169 top erop

    [​IMG]

    .170 en in vorm geschuurd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de zijkant van de turtledeck komen nog twee uitstulpingen, maar die komen later.

    Een vraagje: ik heb een aantal sites gevonden waar ze canopy-rails verkopen, maar alleen in grote schalen (1/4 of 1/5). Weet iemand of er ook canopy-rails voor schaal 1/7 te koop is?

    Grt, Ram6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Wellicht heb je hier iets aan?
    canopy-rails-van-de-bouwmarkt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Of gewoon een messing kokertje aan een zijde open slijpen/zagen.
    'zaagtafeltje' knutselen voor je dremel/proxon/praxis apparaat en gaan met die banaan.
     

Deel Deze Pagina