Bouwverslag Gloster Gladiator Mk. I ⇨ L8011 80 Sqn | Flt. Lt. Pattle

Neem het stoeltje even mee naar een winkel die mooie precisie weegschaaltjes verkoopt: stiekem even wegen! ;)

(En dan gelijk één kopen, heb je veel lol van . . . :p)

Ik neem aan dat het stoeltje niet ver achter het zwaartepunt zit; dan kan een paar gram extra niet heel veel kwaad. :nooo:

Maar, je hebt gelijk: je moet continu op alle kleintjes letten.

(Wel een mooi stoeltje, overigens!)


jan.
 
Zo'n weegschaaltje heb ik nog wel voor je liggen. Voor 5 euro mag je hem hebben.
 
Update

Jan, die staat inderdaad op de lijst van “waarom heb ik die nog niet?” ;)
Wouter, bedankt en verkocht! :D
Edwin, bedankt! Ik ga ook triplex gebruiken voor `t stoeltje. Frank had het voorbeeld van z`n Meteor en ik zag net in jouw Spit ook al een stoeltje van triplex zitten.

Update: De nieuwe neusdoos erin gemaakt waarbij nu veel meer plek is voor de tank en in de juiste positie i.v.m. de ophanging van de motor. Op de plek waar eerder de tank zou zitten, komen nu de accu, schakelaar en ontvanger:

full


full


full


full


full


.134 Testfit accu en schakelaar. De ontvanger komt in het vak onder former F3

full


Ben ook even bezig geweest met een testje voor het paneel. Naar aanleiding van Wouters Cropduster draadje heb ik een cirkelsnijder gekocht en die had ik ook al veel eerder moeten hebben! ;) Erg handig stukje gereedschap.

full


full


.136 Laagje papier met print van instrumenten, laagje plastic en weer laagje papier met print, maar daarvan de instrumenten uitgesneden.

full


Er moeten nog de instrumentenrandjes op. Weet nog niet of ik `t zo ga doen. Even wachten op het 0.4mm triplex want dat is hiervoor ook goed bruikbaar denk ik. Verder met de neus en de tank.

Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik je adviseren je instrumenten als foto af te laten drukken bij HEMA, AH of waar dan ook ... want zo'n inkjet print is met een jaartje verbleekt.
 
Da`s een hele goeie! De prints blijven inderdaad maar vrij kort kleurvast. Dit zijn maar testjes, maar als `t gelukt was had ik ze gebruikt ;) Ik zal er een foto van laten maken. Die kan ook glans, hoeft er dan geen plastic meer op voor `t glaseffect of is zonder niet realistisch genoeg?

Grt, Ram6
 
Zonder 'glas' is niet realistisch, je moet diepte hebben. Het is mooi als je een plaatje perspex neemt, één zijde van het perspex schuurt (met .300 ofzo) voor grip, zowel foto als perspex insmeert met ruim epoxy, eventuele luchtbellen wegwrijven en op elkaar drukken. Het geschuurde perspex wordt volledig doorzichtig ... wel de geschuurde kant lijmen dan. ;) En tenslotte daar het paneel op lijmen.

De grootte wordt op een foto wel iets anders omdat ze met overlap afdrukken, dus eerst een test bestellen, de afwijking opmeten en berekenen hoe veel kleiner je bestand moet ... maatlijntje in je bestand helpt.

En maak de witruimte tussen je instrumenten zwart, dan heb je straks geen witte kiertjes.
 
Goede tip! :thumbsup: Het plastic laagje kreeg ik niet goed verlijmd, maar licht geschuurd perspex i.c.m. epoxy op een foto zal inderdaad wel houden. Bestand aanpassen en versturen naar de HEMA ;) In welke diktes is perspex te verkrijgen?

Grt, Ram6
 
Ik had zo ooit eens instrumenten gemaakt. Eerst de foto op perspex gepoxied en daarna de instrumenten per stuk op maat geschuurd om in ringen van messing buis te lijmen. Met dat schuren bleef de foto uitstekend zitten ... geen zorgen over de hechting dus.

Perpsex heb je volgens mij wel in 1, 2 of 3 mm plaat ... Gouden Gids > perspex.
 
"En maak de witruimte tussen je instrumenten zwart, dan heb je straks geen witte kiertjes"

Als je zwart karton gebruikt is dat probleem opgelost.
 
Zwart karton hoeft niet, want hij gaat het photoshoppen en als foto af laten drukken ... dan is het makkelijker om het in photoshop even met zwart op te vullen.
 
@ Curley: Klopt, maar ik ga het zoals Henri beschrijft proberen en dan is dat niet nodig.
@ Milcoi: Dank je! :D Tijd zit er inderdaad in, maar minder dan ik zou willen ;) Geld valt heel erg mee en is relatief. Ik heb een voorraadje hout, onderdelen e.d. waar ik uit kan putten. Verder scheelt het ook als je veel zelf maakt. Een frees-ribbensetje voor de Gloster bijvoorbeeld kost 198,50 welke ik dus uit m`n voorraadje hout in een avondje snijden heb verdient.

Deze week weinig gebouwd. Ik heb de file veranderd en bij de HEMA-fotoservice af laten drukken:

full


.138 Het bovenste paneel is de laserprint, de onderste de foto. Vooral waar de witte lijntjes het dunste zijn (bijvoorbeeld bij de randen van de instrumenten) is de foto veel gedetailleerder

full


.139 Een liniaal in de file gemaakt zoals Henri voorstelde. Inderdaad zit er verloop in de foto en is het paneel net te groot. Aan de hand van deze testfoto nu de definitieve file maken en opnieuw laten afdrukken

In een bouwdraadje van een BT Typhoon op RCscalebuilder kwam ik het probleem van de 1/7 warbird piloot weer tegen met een leuke oplossing:

full


.140 Hij gebruikte een 10” Action Hero en had ook bovenstaande pilotenbuste. Deze sneed hij uit elkaar en gebruikte de helm en Mae-West om over de Action-Hero te schuiven

full


.141 Ik vond `t een goed idee en kon het niet laten ook te proberen

full


Ik ga toch eerst proberen of ik alles van stof kan maken, maar mocht dat echt niet lukken, dan is dit misschien een optie. De helm en Mae-West mooi uitsnijden en vastplakken, balsaplamuur ertegenaan en de rest modelleren en schilderen.

Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wouter, bedankt! :D
Vandaag pakje ontvangen met de weegschaal :thumbsup:
Gelijk maar eens het stoeltje erop gezet:

full


.143 Toch zwaarder nog dan ik dacht: 9.2 gram

full


.144 Servotray gemaakt voor de hoogte- en richtingroer servo`s

full


.145 Van bovenaf gezien

full


.146 Sullivan kabels ingebouwd…

full


.147 … en aangesloten aan de servo`s

full


.148 Test-fit (servo`s zijn voor de testfit 148`s maar worden 3001`s)

full


.149 Er is straks niet veel van zichtbaar omdat het grootste deel onder de cockpitvloer verdwijnt. De cockpit kan nu aangekleed worden, leuk werk!

full


.150 Er moet nog een sleufje in de servotray gemaakt worden voor de aileron- en flapservo`s in de ondervleugel. Nou de tank, motor en gasservo in de neus maken.

Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga toch eerst proberen of ik alles van stof kan maken, maar mocht dat echt niet lukken, dan is dit misschien een optie. De helm en Mae-West mooi uitsnijden en vastplakken, balsaplamuur ertegenaan en de rest modelleren en schilderen.

Ik ben erg onder de indruk van jouw kunsten.
Gaat erg mooi worden!

Nadeel van stof vind ik dat het bijna altijd te 'dik' is en daardoor de plooien erg onnatuurlijk overkomen en ook is de structuur vaak te grof.
Liever zie ik een goed geschilderde pop, maar ongetwijfeld gaat het helemaal goedkomen.
 
Update

@ Wouter: Bedankt! Op de een of andere manier stel ik de kleding van `t poppetje wel steeds uit. Binnenkort maar eens echt met de stofjes en een naaimachine aan de gang…

Update:

De neusdoos zit in elkaar. De indeling is als volgt geworden:

full


full


.152 Nieuw (secundair) brandschot passen en meten

full


.153 Bekleed met een laagje alufolie

full


.154 Nog een laagje alufolie en gesealed

full


.155 Tankruimte bepaald en een laagje epoxy in de neus

full


.156 Passen van de tank, eerste laagje zwart geschuurd en een 0.5mm aluminium ring om het motorschot gemaakt

full


.157 Depron bekleding voor de tankruimte

full


full


.159 Tank + schot op z`n plek en twee plaatjes styropor tegen de vibratie

full


.160 De Saito in de neus. Waar het depron nog te zien is komt een triplex plaatje voor het landingsgestel

full


full


full


full


.164 De bouten voor de motorbevestiging zijn te kort, maar ik had deze nog liggen, worden langere

full


.165 en er komt een andere uitlaat op, als `t lukt aangesloten op de originele uitlaatpijpen.

Het 0.4mm triplex is binnen, dus daar maar eens mee aan de slag. :D Ben benieuwd of en hoeveel `t stoeltje lichter wordt.

Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Dank je Jan!

Het stukje romp achter de cockpit (turtledeck) is dichtgemaakt:

full


.166 Bekleed met 2 mm balsa, top van F8 erop en de vorm afgetekend

full


full


.168 wangen ertegen aan

full


.169 top erop

full


.170 en in vorm geschuurd

full


full


full


full


Aan de zijkant van de turtledeck komen nog twee uitstulpingen, maar die komen later.

Een vraagje: ik heb een aantal sites gevonden waar ze canopy-rails verkopen, maar alleen in grote schalen (1/4 of 1/5). Weet iemand of er ook canopy-rails voor schaal 1/7 te koop is?

Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of gewoon een messing kokertje aan een zijde open slijpen/zagen.
'zaagtafeltje' knutselen voor je dremel/proxon/praxis apparaat en gaan met die banaan.
 
Back
Top