Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Hoi Arjan,

Mooi project. Eerder in het draadje speelde de vraag met betrekking tot het profiel. Heb dat even nagezocht. Het Cirrus profiel is geen Eppler 205, het is een geheel eigen profiel dat bekend staat onder de naam "Cirrus Profiel" (wat een verrassing :mrgreen::mrgreen:) De coördinaten ervan staan in het KNvvL handboek 1974 en wijken af van E 205.

Er wordt het volgende over vermeld: "het profiel van de Cirrus van de Duitse firma Graupner, omdat dit reeds vele jaren oude model, dat als zeer complete bouwdoos dnog altijd zeer geliefd is, zo goed vliegt en dit mede dankt aan het vleugelprofiel, dat bovendien van onder vlak is tot dicht bij de neus en dus bij uitstek gemakkelijk is bij het bouwen"

Dit stukje mag dan met een Polygoon stem worden voorgelezen:):)

Mijn Cirrus schiet nog niet zo op, er zit wat torsie in het kielvlak van de epoxy romp. dat kielvlak gaat er dus af en ik maak er toch een pendel richtingsroer van.

Groeten, Maarten

Maarten,
Zodra je de achterlijst ín het kielvlak hebt gelijmd is die torsie toch weg? Het is dan een soort D-box geworden als het goed is. Hoe kan dat ooit nog torderen?

Zo....ik kon gisteravond niet slapen dus heb ik het spuitwerk af gemaakt. En nu is ze weer helemaal vliegklaar :-)

100307_75002.jpg

100307_75003.jpg

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar IK vind het een verbetering.
Nu enkel nog een mooi callsign voor op de staart. Dat wil ik van zwarte oracover doen en die heb ik niet meer dus daar kan ik nog even over denken.

Arjan,

Ik vind 'm werkelijk prachtig.
Heb niet gereageerd in dit topic (sorry), maar wel meegelezen.

Succes met de eerste vlucht.

Groeten, JH

Tja, wat moet ik hier nou over zeggen :thumbsup:
Hij ziet er echt super uit, heb ook alles mee zitten lezen.
Is de romp van een 75'' ook anders wat de vorm betreft?

Groeten Rick

Ja, de romp is iets breder en hoger, met name rond de cockpit. Makkelijker met inbouw van RC en lijkt ook iets meer op het origineel.

Mooooie zwever geworden Arjan..echt prachtig
Binnenkort (zoals we gewend zijn van jou) een fantastisch filmpje.:mrgreen:
Succes met de re-maiden.

Arjan, your Cirrus is beautiful. I wish mine looked as good.

I got my son to make a new instrument panel for my Cirrus. He used a photo of the instrument panel from a Standard Cirrus 75 as the basis.

This is what the real life panel looks like
2cpanel.jpg

This is a JPG image of the panel he created

cirrusinstrumentpanel.jpg

I have a PDF that contains the correct size image. I do not know how to attach it to this post, so I will email it to Arjan in case anyone is interested in it.

Roger

Roger,
Now that is funny. I have used the exact same photo to make the panel of my first Cirrus....

En dank u allen voor de complimenten. Er zitten wat kleine schoonheidsfoutjes in (die ik niet verklap) maar die zitten er bij mij eigenlijk altijd wel in omdat ik te ongeduldig ben.
Ze vliegt er niet minder om. Enige wat ik aan moet passen: de stang die de remkleppen bedient is te zwak. Kleppen openen gaat door op die stang te duwen en die knikt/buigt dan.

Filmpje komt straks.

Ja, dat kan wel maar ik twijfel tussen wit en oranje....

Laatst bewerkt door een moderator:
Super mooi weer hoor Arjan, ben je nu ook al bezig een hangar te bouwen voor al het moois?? :)

Is het wit met de oranje tippen om grotere hoogt goed zichtbaar??

Groet,

Lyckele

Hoi Lyckele,
ja, dat oranje is verbazend goed zichtbaar. Het licht echt op als je draait.

Ja, de romp is iets breder en hoger, met name rond de cockpit. Makkelijker met inbouw van RC en lijkt ook iets meer op het origineel.

Hij heeft inderdaad een mooie ''scale look'' ik krijg er nu ineens heel erg zin in om met mijn LS6 bezig te gaan:D

Groeten Rick

Dat zou ik maar gauw eens gaan doen Rick....

Goed. Omdat ik het prutsen niet kan laten.

Het stabilo van de oudste generatie 75's, zoals die van mij, is massief. Zo dus:

75_staart_oud.jpg

De nieuwere hebben het zó, met gaatjes er in:

75_staart_nieuw.jpg

Dat moest ik ook hebben natuurlijk.
Terwijl ik de folie eraf trok viel me op dat er nogal wat witteverf op de kant zat die ik nog niet had schoongekrabt. Dat moest er dus gelijk ook af.
En let op:
Het stabilo woog zonder folie in eerste instantie 75 gram.
Zonder verf: 61 gram.
Met gaten: 43 gram.

100308.jpg

Dat scheelt 32 (!!) gram. Aangezien het stabilo 80 cm van het zwaartepunt zit en de neus 40, betekent dit dat je ook nog eens 2x zoveel lood weg kan halen, ofwel 64 gram.
Totale besparing van wat schoonmaken en zagen: 32+64=96 gram.

Vlieggewicht gaat dus flink naar beneden :music:

Back