Graupner Dandy

Ik had de bouwdoos dus met tekening. Hij vloog prima hoor, maar zakte gewoon wat snel. Destijds waren er wel betere zoals de mosquito van Graupner en de Cirrus en de Beta. Maar dat lag niet bepaald in mijn bereik. Ik was afhankelijk van sponsoring (mijn vader) En die ben ik nog steeds dankbaar.
 
Ik ga de eerste zsm in elkaar lijmen, denk dat met een beter instelhoek veel winst te halen is ook, deze neigt erg naar vrije vlucht modus.
 
Ik ga de eerste zsm in elkaar lijmen, denk dat met een beter instelhoek veel winst te halen is ook, deze neigt erg naar vrije vlucht modus.
:eek:;)
NIETS aan veranderen, de kist vliegt helemaal perfect zoals die is.
In 1972 en ook afgelopen jaar nog steeds. :banana:
uiterlijk is zelfde, profiel een ietsie beter volgens de statistieken (breder snelheidsbereik en lagere daalsnelheid bij zelfde gewicht)
Ik heb het origineel en ben dan in het nadeel op clubklassewedstrijden.
Ik ben vóór de originele aerodynamica (of het gebrek daaraan.... :rofl:)
 
Laatst bewerkt:
@BrunoVlag is leuk idee! Wat deed je met de romp? Ook bespannen en verf of nog iets anders? En oranje dus?
Ook zijde en oranje Spannfix Immun. Ik zou hem nu glassen (20 gr), dan dun tissue eroverheen, lakken, gladschuren en nog een dun kleurlaagje.
 
Laatst bewerkt:
Sebastiaan je mag alles aanpassen wat je wil, maar niet aan mijn Dandy die moet zo blijven.
Als ik dat gewild had dan had er een modern profiel voor gekozen, maar dan moest ik teveel wijzigen en was het geen Dandy meer.
 
Sebas ik wil em qua profiel en instelling ook graag zoals ie origineel was. Ook leuker als we met zen alle vliegen, kan dat?
 
Sebas heeft al een ander profiel gekozen maar die is enkel iets dunner dan het origineel en dus prima bruikbaar.
Volgens Sebas een beter profiel en het uiterlijk blijft gelijk dus dat is prima.
 
Instelhoek kan ieder naar wens aanpassen, is een latje onder de vleugel en werd vroeger ook mee geëxperimenteerd. Er wordt aan de romp zelf niets veranderd, aanpassingen (suggesties) komen op de tekening kort erbij vermeld en is voor ieder vrij om te doen wat je wilt.
Ik heb inmiddels een setje tekst geregeld voor op de vleugel en staart. Als ik die heb plaats ik een foto daar van.
 
Vind het helemaal prachtig dat vintage / retro spul of hoe je het noemen wil.

Heb nu een Hornet vliegklaar is van een RCM tekening, heerlijk gooi en smijt modelletje.

IMG_9620.JPG


Ga nu starten met het folieen van de Svenson Delphine ook al zo'n leuk zwevertje als de Dandy.

IMG_9621.JPG


Daarna gaan de Das Box Fly in de folie.

IMG_9578.JPG


En als ik geen zin het om te folieen kan ik lekker tekenen aan de Jolly en de Filou of misschien toch maar iets van Vic Smeed tekenen voor een dieseltje, mmmmmmm :weetnie:
 
Ook zijde en oranje Spannfix Immun. Ik zou hem nu glassen (20 gr), dan dun tissue eroverheen, lakken, gladschuren en nog een dun kleurlaagje.

Das beslist geen gek idee. Mijn kistje verteld lange verhalen. Romp en vleugel hebben diverse reparaties en her een der een stukje 25 gr glas kan geen kwaad. Ik ga er toch al vanuit dat het kistje relatief zwaar wordt en dat lijkt me om een beetje glijhoek te hebben niet eens zo gek.
 
Das beslist geen gek idee. Mijn kistje verteld lange verhalen. Romp en vleugel hebben diverse reparaties en her een der een stukje 25 gr glas kan geen kwaad. Ik ga er toch al vanuit dat het kistje relatief zwaar wordt en dat lijkt me om een beetje glijhoek te hebben niet eens zo gek.
de glijhoek van een model is niet afhankelijk van het gewicht, maar wordt bepaald door het ontwerp van het model. De vliegsnelheid gaat wel omhoog. Kort samengevat heb je dus dezelfde glijhoek bij een hogere snelheid. Dit betekent dat je dus bij tegenwind daar wel makkelijker tegen in komt. Omdat je zelf op de grond staat ervaar je dat optisch ook als een betere glijhoek.
 
de glijhoek van een model is niet afhankelijk van het gewicht, maar wordt bepaald door het ontwerp van het model. De vliegsnelheid gaat wel omhoog. Kort samengevat heb je dus dezelfde glijhoek bij een hogere snelheid. Dit betekent dat je dus bij tegenwind daar wel makkelijker tegen in komt. Omdat je zelf op de grond (op een vast punt) staat ervaar je dat optisch ook als een betere glijhoek.
 
Back
Top