Graupner Mini Nimbus

Heren hoe staat het met de activiteiten. Ik zag gisteren mij Nimbus weer in de schuur liggen en heb het stof er af geveegd. Ik ga denk ik proberen hem voor het volgende VGG vliegklaar te hebben. Het is een intensief gebruikt toestel maar de romp ziet er op wat gebruikssporen na best nog wel aardig uit. Ik denk dat ik beperk tot het opnieuw bespannen van de vleugels echter ik heb geen stickers.... hebben julllie die toevallig laten maken?

Hallo Jako,

na de voltooiing van de Ka8 ben ik deze week eindelijk aan mijn Mini Nimbus begonnen.
De romp vraagt nog het nodige plamuur en schuurwerk maar het is goed te doen lijkt me.
Een heel mooi stel nieuwe vleugels heb ik van Japie kunnen overnemen en ik heb net vanmorgen de servo's voor de rolroeren besteld.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik volgende week naar een clublid die schuim kan snijden om een nieuw hoogteroer te maken, de beplanking hiervoor heb ik ook al thuis.
Het enigste waar ik nog mee zit is de bevestiging van de cockpitkap. De scharniertjes en de sluiting zijn er niet bij en ik heb Ebay al afgestruind om die te vinden maar helaas zonder succes, dus als iemand nog een tip heeft ??

Ik wil de Nimbus zo origineel mogelijk laten en gebruik daarom het liefst de onderdelen van Graupner hiervoor. Een hele mooie stickerset heb ik bij iemand in Duitsland kunnen regelen, hij drukt ze zelf af en ze zijn niet van echt te onderscheiden. Mocht je een adres willen dan wil ik wel voor je zoeken...

En ik zit er over te denken om dit draadje te gebruiken voor mijn bouwverslag als Jaap het goed vind, en dat denk ik wel :-).
Zou mooi zijn dat ie voor Roden af kon zijn..

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Euh.. of ik dat goed vind? Ik heb zelf niet eens meer een MN, dus natuurlijk! Ideaal om alle info over een bepaalde kist in 1 draadje te hebben. Ik wacht het met smart af!

MN

Hallo Paul en Jako,

Lijkt me een goed plan om er 1 draadje van te houden.

Ik heb de M.Nimbus van Jaap overgenomen en ga zodra ik tijd heb gevonden nieuwe vleugels bouwen in Ribben uitvoering. Ik heb alleen hier en daar gelezen en gehoord dat deze kist met Ritz 3 profiel en de geometrie van de vleugels, nogal tipstall gevoelig zou zijn.

Heeft iemand hier info over en/of adviezen qua tipprofiel etc.??

Ik wil de kist zo schaal mogelijk na bouwen, dus ook voorzien van welvingskleppen, alleen is de vraag natuurlijk of dat met het genoemde Ritz 3 profiel werkt.

graag adviezen;)

groet

Terence

Hallo Paul en Jako,

Lijkt me een goed plan om er 1 draadje van te houden.

Ik heb de M.Nimbus van Jaap overgenomen en ga zodra ik tijd heb gevonden nieuwe vleugels bouwen in Ribben uitvoering. Ik heb alleen hier en daar gelezen en gehoord dat deze kist met Ritz 3 profiel en de geometrie van de vleugels, nogal tipstall gevoelig zou zijn.

Heeft iemand hier info over en/of adviezen qua tipprofiel etc.??

Ik wil de kist zo schaal mogelijk na bouwen, dus ook voorzien van welvingskleppen, alleen is de vraag natuurlijk of dat met het genoemde Ritz 3 profiel werkt.

graag adviezen;)

groet

Terence

Je zit ergens gevangen met je wortelprofiel.
Ik zie daar direct geen oplossing voor.
Met welvingskleppen los je het hier ook niet op.
Al wat je er aan toevoegt betekent geen meerwaarde, vrees ik toch.
Ik zou hem gewoon bouwen zoals aangegeven op de werktekening.

Zeer secuur bouwen en afstellen is de boodschap bij dit soort profielen.
Veel succes.

Mvg,
Aurectar

Mooi Jaap, bedankt!
Had ook niet anders verwacht hoor ;-).
Binnenkort dan maar de eerste fotootjes plaatsen, kunnen Jako en ik mooi tegelijk op bouwen.

En als hij af is mag jij als eerste andere piloot ermee vliegen, zie het maar als waardering voor de vleugels :-).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Een ritz 3-30-9 zeker?
Dat presteert net als een epler205 ,goed op 1 snelheid .

Dan zou je de SELIG 3002-099-83 beter kunnen nemen .
Als ik het zo met mijn boerenverstand mag beoordelen .

Nou, daar gaat ie dan :-).
Eerst een aantal foto's van de romp zo die nu is.

GroteFoto-FG88BR87.jpg

GroteFoto-CRP6QJIN.jpg

GroteFoto-UDOIPYEZ.jpg

GroteFoto-RTJ7MVYH.jpg

Zo te zien nog wel een beetje werk lijkt me..

Dit toestel heeft lang geleden een behoorlijke crash gemaakt waarbij de vleugels en het hoogteroer verloren zijn gegaan en de romp zwaar beschadigd. De romp is toen goed gerepareerd met glasmatten aan de binnenkant. De buitenkant is weinig aan gebeurd en moet nog helemaal ''strak'' worden gemaakt.

Omdat ik binnenshuis zit te klussen en mijn ega een enorme hekel heeft aan schuren kan ik voorlopig niet plamuren en daarom maar met de vleugels begonnen. Schuren doe ik meestal buiten aan de tuintafel maar ik ben bang dat ik het met dit weer niet ga overleven :-(.

De vleugels heb ik zoals gezegd van Japie kunnen kopen die ze via Ebay op de kop heeft getikt. Helemaal nieuw en met de negatieve mallen er nog bij :-).
Ik ben begonnen met het uitsnijden van één rolroer. Voor de tijd goed de spleet gemeten die de frees heeft gemaakt zodat ik weet hoe dik het balsa moet zijn voor het opvullen en dichtmaken van de vleugel en het roer.

GroteFoto-4IV6PK4L.jpg

Dit bleek 7 mm te zijn. En omdat ik geen 5mm voor de vleugel had liggen maar 3mm en 2mm tegen elkaar gelijmd. Op het roer komt 2 mm zodat op deze manier alles weer precies aansluit.

Gaandeweg heb ik besloten om de roeren met scharniertape aan de vleugel te plakken en daar de Oracover overheen te spannen. Er blijft dan aan de onderkant van de vleugel wel een spleet zichtbaar maar die ga ik later met een extra strip Oracover afdekken, als dit lukt heb je een naadvrije overgang van vleugel naar roer.
De bovenkant:

GroteFoto-QTMQKEAE.jpg

En de onderkant. Het roer is op 40 graden afgesneden om de uitslag omlaag mogelijk te maken:

GroteFoto-KMSJDX86.jpg

Tussendoor heb ik nog 2 ribben uitgezaagd van 3mm triplex die gaan dienen als mal voor het snijden van het hoogteroer.

GroteFoto-M86DCUKG.jpg

Morgenavond heb ik vergadering van onze club en dit weekend gaan we weer verder..

Groeten,

Paul.

Gaandeweg heb ik besloten om de roeren met scharniertape aan de vleugel te plakken en daar de Oracover overheen te spannen.
Waarom eerst scharniertape eigenlijk...? Ik heb al heel wat foliescharnieren gemaakt maar nog nooit met scharniertape er onder.

Er blijft dan aan de onderkant van de vleugel wel een spleet zichtbaar maar die ga ik later met een extra strip Oracover afdekken, als dit lukt heb je een naadvrije overgang van vleugel naar roer.
Ook die oplossing ken ik niet. Ik gebruik daarvoor speciale afdichtband, die veel stugger is dan Oracover (anders gaat het flapperen) en voorgebogen zodat de spleet ook dicht blijft als het rolroer omhoog gaat.
Ik heb heel wat geëxperimenteerd met tape en folie maar het is me nog nooit gelukt daar een fatsoenlijke afdichting mee te krijgen.

Hallo Arjan,

de keuze voor scharniertape heeft te maken met slechte ervaringen die ik dan weer heb met alleen maar Oracover. Ik heb mijn manier laatst geprobeerd op een proefstukje en als je het ijzer niet te warm zet dan lukt het prima.

Met die naad heb je een punt......
Ooit een hotliner gehad waarmee dit was gedaan om deze manier. Er zat dan wel een stukje stevig kunststof onder de Oracover waar de naad was. Ook was dit voorgebogen zoals jij al noemt.
Ik wist trouwens niet dat hier speciaal band voor was, waar haal jij dat?

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Dat spul heb ik ook op mijn Fantasy zitten. Het is krankzinnig duur, maar werkt prima.

Gaandeweg heb ik besloten om de roeren met scharniertape aan de vleugel te plakken en daar de Oracover overheen te spannen.
Dit is een heel SLECHTE oplossing.
Als je scharniertape warm maakt, veroudert de kleeflaag binnen enkele seconden alsof het 5 jaar oud is. Je trekt het er zo af ...
Eerst tape en daarover Oracover laat je geen andere keuze dan over de tabe heen met de bout ....
Tismaardatuhetweet ...

Dirk.

Ik wel...gewoon foliescharnier maken zoals iedereen dat doet :-)
Wat is jouw slechte ervaring eigenlijk?

Ik heb hetzelde idee als Arjan, en anders een sliconen-scharnier (met E41).
Als je siliconen doet: eerst vleugel en roer helemaal met folie bekleden. Allebei nabij scharnier folie goed laten overlappen, dan met E41 siliconen-scharnier maken.

Dirk

De slechte ervaring is dat op den duur de folie loslaat en in gaat scheuren. Zeker bij een rolroer waar de krachten soms aanzienlijk kunnen zijn.
Misschien is dat siliconen-scharnier een betere oplossing.
Ik duik daar eens in..

Bedankt voor de tip :-).

Groeten,

Paul.

Back