Graupner Mini piper

  • Topicstarter Topicstarter Semafoor
  • Startdatum Startdatum
pipertje

Vandaag toch maar weer een pipertje gekocht....... (nummer 7 denk ik)
het graupner pipertje dus
eerste indruk

* mooi schuim, inderdaad mooier als van gws, maar die heeft een holle
depron vleugel

* totaal gewicht van gr. piper ong. 80 gram zwaarder

* gws piper is meer op schaal/look-alike

* gr. hoogte en richting roeren hadden ze beter van depron kunnen
maken.... een schanier plakbandje is ook wel verstandig.

* .... geen tijd meer, moet nu ff snel kistje plakken
zondag invliegen bij mr.Q indoor.....


* pipertje in Miss America kleuren lijkt me wel wat :lol:
 
Waaat? Alweer een Piper. Wanneer ga je nu die Pitts eens afbouwen. Ik ben erg benieuwd hoe dat vliegt!
sirpittstotale.jpg
 
Re: pipertje

Heb er inmiddels al 8 vluchten opzitten, nog steeds geen schade. Wel moet ik na bijna elke landing hoe zacht ie ook is het landingsgestel weer recht buigen. Gem vliegtijd is ietsjes meer dan 35 min. Vliegsnelheid varieerd tussen de 8 en 30 km/p uuur schat ik. Op ezone staat dat dit model moeilijk start vanaf de grond. Mijn ervaring is dat dit alleen klopt met de kleine wielen. Zelf op asfalt komt ie nauwlijk vooruit met die kleine wieltjes. Heb er daarom hele grote soort slowmo wielen ( ziet er werkelijk niet uit ) opgezet. Probleem opgeslost.

Zelf met 40 gram lood direct achter de motor blijft het zwaartepunt te ver naar achteren.
 
Vandaag heeft m`n mini piper zich weer bewezen. Ik kwam net uit een looping, trok op en kwam met volle snelheid in de kruising van een voetbal goal dat midden op het kunstgras veldje stond en ik over het hoofd had gezien. Nadat ie het net had geraakt viel ie ongeveer 2 meter naar benden op grond.
En...............................!! Geen schade.
Oppakken gooie en weer vliegen. :D
 
Friso, hoe is het met je Piper ???, de mijne wacht nog steeds op de juiste KOKAM's (de 880)....deze passen precies staand....(foto volgt)

Om het zwaartwpunt van mijn Piper goed te krijgen heb ik alles in het voorste compartiment gepropt, heb nu de keuse tussen 2x KOKAM 880 of 7xGP350 NiMh (moet dan wel wat balast toevoegen aan de staart...maar gelukig héél weinig...)


PS hoe 'vaart' je GWS Tigermoth, ik heb er net één bij Peet gekocht....hij kan ze nu ook leveren !!! voor € 45,-- (met 280 aandrijving !!!)
 
Zo heb ik de servo's in mijn Graupner Mini-Piper gemonteerd

ServoPiper.jpg


De servo's zijn MPX MX-2 9 grammer's, de ontvanger een MPX Pico 3/4 deze zit boven de servo's , het zwaartepunt komt zo aardig in de goede richting, nu nog een ASTRO 010 met Jeti 3P-04 regelaar moet hij net onder de 200 gram blijven :)
 
Ik heb op de sim wat geoefend met een Piper en dacht erover om er een aan te schaffen. Nu vlieg ik al een tijdje met een gekokamiseerde Holiday en vraag me af of deze Graupner Mini Piper nog wat toevoegt aan de mogelijkheden van de Holiday. Als deze modellen in vlieggedrag vrij vergelijkbaar zouden zijn blijf ik voorlopig alleen bij de Holiday...

Iemand ervaring met beide modellen?
 
Rob, de Piper is héééélllll... relaxezzzzzzzzzd.. geen ailerons uitermate zelfcorigerend....in een flauwe bocht trimmen...zender neerleggen...boterhammetje eten....zender oppakken en weer verder vliegen....

met een Holiday volgepropt met KOKAM's blijft het opletten....

Dus als je een adrenaline junk bent géén PiepPiper van Graupner en ook niet die van Multiplex, deze is net zo saai....
 
Heb deze thread een beetje genist geloof ik. Donderdag op de beurs koop ik er ook een. Kan het waarschijnlijk niet laten om de V stelling uit de vleugel te halen en er ailerons in te maken (en drijvertjes natuurlijk).

Wat is de vluchtduur met 1200 lipo's ?
 
Franck, wacht dan op de "Stinson Voyager" van graupner (=de PiepPiper maar dan met aillerons en rudder !!!) prop er een leuk direct drive brushless in (Mega 16/7/12).....

De standaard PiepPiper verbruikt (met 2x Lipo 880 of 1020) bij eenvoudig "rondjes" vliegen minder dan 1,5A dus 30-45 minuten vliegtijd...
 
Dirk,

Is deze ook op de beurs te krijgen ? 45 minuten vliegen (ik heb een setje 1200 E-tech's ).....good lord , dat is nog erger dan hellingzweven ;)
 
Semafoor zei:
Volgens mijn ervaring de:

Minpunten
- het verlijmen van de speed 300 motor, dit maakt het vrijwel onmogelijk om zonder schade aan te richten de motor te verwisselen

In de FMT heeft een tekening gestaan van een kleine e-zwever - PICCCO. Hierbij had de ontwerper als oplossing gekozen een reepje 0,6mm triplex te gebruiken om een tunneltje te maken waarin je de motor kunt plaatsen. De motor klemt in deze tunnel en blijft, als de tunnel strak genoeg om de motor komt te zitten, goed zitten, terwijl de motor heel eenvoudig in en uit het model te halen is. Het maken van de tunnel is een beetje gepriegel, ik heb het triplex héél strak om de motor getrokken, bij de overlap gelijmd en na het drogen de overlap weggeschuurd. Nou ja, het is even proberen, maar beslist de moeite waard. De motor is dan goed in en uit het model te halen. Even een sticker op de motor om te helpen bij het klemmen kan ook.

Natuurlijk wordt de neus van het model wel iets zwaarder, maar dat is gezien de problemen met het zwaartepunt vast geen probleem.

Nou ja, zie maar, hoop dat het helpt.
 
twee kanalen kan wel...

of.

Alleen gas en richiting, model zo uittrimmmen dat hij bij volgas stijgt, halfgas horizontaal vliegt en bij gas uit daalt.....(moet goed kunnen met de Mini-Piper)....

of:

hoogte en richting, en je motor via een speciale regelaar aan of uit zetten met een korte links/rechts van het richtingsroer...o.a. Robbe heeft zo'n "ding" bestelnr 8274, is alleen wat lomp voor een MiniPiper, deze weegt 35 gram en is 40x30x10mm groot...

Het kan dus wel, alleen je moet wel heel moverende redenen hebben om het te doen....
 
Dirk zei:
twee kanalen kan wel...

of.

Alleen gas en richiting, model zo uittrimmmen dat hij bij volgas stijgt, halfgas horizontaal vliegt en bij gas uit daalt.....(moet goed kunnen met de Mini-Piper)....

hoogte servo en motor regelaar paralel zetten?
 
Gas en hoogte parallel, gaat volgens mij niet echt werken......

Op een computer zender meng je (indien nodig) wel gas en hoogte maar dan op twee verschillende kanalen, met juist het doel ongewenste stijg/daal reacties te voorkomen bij wijzigen van de gasstand...

Dus in theorie zou je met een tweekanaals het zelfde maar dan omgekeerd moeten kunnen doen, maar.....dan moet je het "mixen" wel volledig mechanisch realiseren....(de ware hobbyist kan alles natuurlijk ;-) ) .....
 
Dirk zei:
maar.....dan moet je het "mixen" wel volledig mechanisch realiseren....(de ware hobbyist kan alles natuurlijk ;-) ) .....

Een electronische regelaar mechanisch mixen... leuk voor in de keuken....sausje er bij....
 
Back
Top