graupner spitfire

• Topicstarter Topicstarter cessna66
  • Startdatum Startdatum
Hallo Cessna66,

De V-stelling maakt niets uit! Als hij "hobbel hobbel GROTE HOBBEL" doet, is het ook een slechte RC vlieger!

ArthurP

Cessna66,

Er zit een redelijke gebruiksaanwijzing bij die Graupner modelletjes (helaas voor sommige, alleen in het Duits, Engels en het Frans) .....
Als je alle stappen in de gebruiksaanwijzing volgt vliegt hij echt wel ....
Maar dit soort "speelgoed" is eigenlijk net iets te zwaar om mooi te vliegen, met een startgewicht van ca. 15 gram (liever nog lichter dus onder de 10 gram) zou het een stuk beter gaan .... als je voor RC gaat moet je het startgewicht liefst onder de 20 gram houden .. (dit kan met deze "schuimpjes" net als je tactisch "sloopt" ...)

Als je het kistje van alle overbodige plastic en lood ontdoet weegt het ca. 15 gram ... na wat tactisch wegsnijden en wegschuren van "overbodig" piepschuim kom je op ca. 12 gram ... dan heb je nog 8 gram over voor je RC ...

Laatst bewerkt:
gewoon een beetje tegensturen

Helaas, als het vliegtuig niet goed rechtuit vliegt, is de instelling of het zwaartepunt verkeerd. Het lijkt in dit geval of het gewicht te veel naar achter zit. Ook een rc vliegtuig moet als je niet stuurt gewoon rechtuit vliegen.

Helaas, als het vliegtuig niet goed rechtuit vliegt, is de instelling of het zwaartepunt verkeerd. Het lijkt in dit geval of het gewicht te veel naar achter zit. Ook een rc vliegtuig moet als je niet stuurt gewoon rechtuit vliegen.
Staat allemaal exact zo in de handleiding die er bij zit .... ook hoe je het kistje moet vliegen ... gewoon een kwestie van RTFM ..... als je de handleiding volgt vliegt hij ;-)

Ik sta helemaal achter het antwoord van Arthur, of de instelling is verkeerd (teveel hoogteroer), of het zwaartepunt ligt te ver naar achteren. In mijn antwoord op jouw allereerste post over dit vliegtuig noemde ik al dat het zwaartepunt op ongeveer 1/3 van de vleugelkoorde moet liggen, en liefst nog wat daarvoor. Heb je dit al eens gechecked?

als ik hem nou netjes openmaak heelvoorzichtig openbreken precies in het midden.dan moet ik nog superlichtgewicht servo,s hebben.en nog een motortje.kan er geen X twin motortje in???of is die te zwak daarvoor.dan zoiezo een klijnere propellor.maar dan de vraag dan moet je een super lichte accu hebben.dirk wat voor accu heb jij gebruikt???

Een plantarco motortje van 2,2 gram met een propje van 0.85 gram .... diverse micro ontvangerjes te koop (met ingebouwde snelheidsregelaar) van rond de één gram ... twee Falcon models 1,7 grm servo's en een 90 mAh LiPon accu van van 2,5 gram ...
totaal gewicht 2,2 + 0,85 + 1,1 + (2 x 1,7) + 2,5 = 10.05 gram .... (dan moet je nog 2 gram extra wegpeuteren uit het schuim ... ;-))

hhmm de vleugel is al zowat helemaal kapot. nu wil graag van balsa hout een nieuwe vleugel snijden kan dat???

.... nu wil graag van balsa hout een nieuwe vleugel snijden kan dat???

Ja dat kan heel goed .... gewoon uit een plaatje 1mm balsa snijden, wel even een "stevig" plankje uitzoeken .... zo'n vleugel is een stuk sterker dan het origineel (en nauwelijks zwaarder)

hartelijk bedankt ik ga vanmidag tog nog even met mn vader naar de modelbouwwinkel (is een eind rijden van ons vandaan) dus dan neem ik wel een stukje mee

Als je de vleugel van balsa maakt is het verstandig op halverwege nog een versteviging te maken in de vorm van het vleugelprofiel. Ik neem aan dat de vleugel een beetje hol van onderen is, naam deze vorm over op een latje balsa van een paar mm breed en lijm dit onder de vleugel. Dit voorkomt kromtrekken van de vleugel.

ja ik heb nu de vleugel gelijmd. het maken van de vleugel ging perfect.en het lijmen ook.kheb even een klemmetje op het boeltje gezet en nu maar wachten tot morgen.ik heb trouwens de vleugel een beetje krom gemaakt met water om de bolling in de vleugel te krijgen dat verliep ook allemaal zonder problemen.maar als je de vleugel aan de romp lijmt dan moet je daarna een soort van vleugelgoedbrengertje die de vleugel mooi rond en in een V stelling brengt dus het lijmen was makkelijk een beetje lijm op de romp vleugel erop beetje lijm op de boven kant van dat vleugelgoedbrengertje en klaar nu is ie aant drogen.... kben beniewd of tie vliegt grt cessna66

ik heb wel super constructie lijm gebruikt dat spul kun je 400 kilo per vierkante meter aan een muur hangen

best ik zal het proberen. maar hoe krijg ik die in vredesnaam op het forum

nou leuk hoor ik maakte net mn eerste testvlucht en bam elastic geknapt!! bale!! ik heb een nieuwe geknoopt van klijne elasticjes zou dat lukken denken jullie?? en ik ben ook nog eens mijn ijzeren stokje kwijt om het elastic mee terug te halen maar ik zou mijn model graag met modelbouwverf willen verven het spul is bedoelt om static model mee te verven word ie daar niet te zwaar van???

Laatst bewerkt door een moderator:
foto,s

th_DSC03493-1.jpg
th_DSC03492.jpg
th_DSC03491.jpg
dit zijn ze. 1e de vleugel met het vleugelgoedbrengertje. 2e vleugel onderkant totaal zicht 3e het vliegtuig gewoon normaal op de grond is het goed?? of is het goed???:D:D:D:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de verf dun aanbrengt dan zal het gewicht wel meevallen. Probeer geen gladde dekkende laag te krijgen, door het zuigen van het balsa zal dat niet lukken. Beter twee heel dunne lagen dan 1 wat dikkere. Ziet er overigens weer goed uit!
Je zou ook kunnen overwegen het stabilo door balsa te vervangen. Dan kan je het stabilo 25% groter maken wat de vliegkwaliteit met 100% zal verbeteren! Overigens, lastig van dat geknapte rubber. Proberen met geknoopte elastiekje kan geen kwaad, echt rubber voor modelvliegen is natuurlijk beter.

Laatst bewerkt:
Back