Dirk, wil je wat vertellen over jouw ervaringen met deze rubber aangedreven Graupner schuimpjes? Zo te horen heb je er ervaring mee.
oh ik snap het eerst snapte ik er geen biet van maar nu wel. jullie bedoelen overdwars door de romp. ik dag eerst over de lengte in de romp hetzelfde heb ik gedaan met spelden alleen het elastic is WEER geknapt. ik heb er purol (van die zalf van mn moeder) opgesmeert dat deed mijn vader vroeger ook met zijn modellen omdat ik de vaseline niet kon vinden. maar goed ik snap jullie ideën en ik doe het ook denk ik met een saté prikker
Puro en vaseline hebben wel het nadeel dat ze het rubber aantasten. Maar het is ook weer niet zo agressief dat ze meteen knappen, dus dat moet ergens anders aan liggen. Ik vind het leuk dat je zo aan het experimenteren bent, de aanhouder wint!
er zitten alleen wat gaten achter in de romp van de spelden. trouwens van die spelden heb ik vanochtend op school bedacht onder engels dat vak is echt zooo saai
Die gaten lijken mij geen probleem. Wel vraag ik mij af of die spelden niet het schuim laten uitscheuren. Op kleine modellen heb ik spelden met succes gebruikt, maar op dit formaat zou ik wel iets als versteviging op het schuim doen. Bijvoorbeeld aan weerskanten een stukje dun balsa.
ja ik heb ze er ook uitgehaald nadat mijn elastic WEER is geknapt en die saté prikker bevalt me opperbest dus ik weer met mn saté prikker vliegen en knap WEER elatic kapot nu heb ik weer een super goed ingevet elatic liggen die bouw ik er vanavond wel even in
Even over het knappen van de rubbermotor, dat is een van de redenen om 'echt' rubber te gebruiken (te bestellen bij Bernard (Bernard Bruins [indoormodeling@home.nl]). Dat rubber gaat langer mee en je kunt er veel meer toeren op kwijt, maar het is geen garantie tegen knappen. Hierbij een opssomming van enkele risico's voor knappen en regels hoe je er het beste mee om kunt gaan. 1. het rubber is te droog, het kan dan niet zoveel windingen verdragen - dat kun je voorkomen door een goed smeermiddel te gebruiken. De meest gebruikte (veilige) smeermiddelen zijn een mengsel van groene zeep en glycerine (warm maken voor mengen, anders lukt het niet), of siliconen, bijvoorbeeld uit cocpitspray voor auto's. 2. het rubber heeft zijn elasticiteit verloren en is bros - dat komt door veroudering, die veroorzaakt wordt door ultraviolet licht (in zonlicht), warmte of gewoon door tijd. Als je op een zomerse dag rubber op de hoedenplank van je afgesloten auto legt is het 's avonds al vergaan. Als je het koel en donker bewaart, bijvoorbeeld in de kelder, gaat het soms jarenlang mee. Zelfs dan vergaat het echter na verloop van tijd. 3. Het rubber is niet goed opgedraaid, de knopen zitten elkaar in de weg waardoor het rubber plaatselijk veel meer wordt uitgerekt dan op andere plekken. Dat gebeurt als je het rubber niet uittrekt tijdens het opwinden. Daarom is een windertje van belang. Die zijn te koop (in het buitenland) of te maken van een handboormachine. Tijdens het winden heb je het model in een houder (of iemand houdt het vast), het andere einde van het rubber haak je aan de winder en trek je 3-5 keer de ongespannen lengte van het rubber uit, je draait er de helft van het gewenste aantal toeren op en loopt dan langzaam met de winder naar het model tot je niet dichter bij kunt als je op het gewenste aantal windingen bent. Dan haak je het rubber weer aan het propblok of de prop terwijl de de prop vasthoudt en daarna kun je lanceren. 4. het rubber is verbruikt. Als het al een aantal keren tot het maximum is opgedraaid en afgedraaid is er natuurlijk een flinke aanslag op gepleegd. Er komen dan kleine scheurtjes in waar het makkelijk kapot gaat. De oplossing is om, als je tenminste geen wedstrijdprestaties hoeft te leveren, om het rubber voor niet meer dan 80% van het maximum op te winden. Als het goed is kun je dan wel vliegen, maak je iets kortere vluchten, maar kun je wel veel meer vluchten maken met hetzelfde rubber, zeker tientallen. Als je wel (bijna) toe het maximum windt kan het zijn dat het rubber maar een paar keer meegaat. De beste wakefieldvliegers gebruiken een rubbermotor maar voor één wedstrijdvlucht. 5. Je draait er meer toeren op dan het rubber kan hebben. Zelfs écht rubber kan op een gegeven moment niet meer hebben dan een bepaald aantal toeren, maar dat is wel veel meer dan huis-tuin-en-keuken rubber. Stel dat een bureauelastiekje 250 toeren kan hebben, dan kan het zijn dat je op een even grote loop van even dik 'echt' rubber wel 1000 toeren kwijt kan, maar bij 1050 toeren kan ook dat rubber knappen. Het is wat flauw om te zeggen dat je met winden in ieder geval moet stoppen vlak voor dat het knapt, maar als je meer rubber hebt dan voor één motor is het wellicht verstandig om éérst een motor (buiten het model, bijvoorbeeld aan een deurklink gehaakt) opwindt tot hij knapt om een indruk te krijgen hoeveel een motor van die dikte en lengte kan hebben. Het spreekt bij dit alles voor zich dat je altijd telt hoeveel toeren je op de motor windt. Als je met een winder windt moet je eerst nagaan hoe groot de vertraging is (dat kun je tellen), en dan moet je elke slag van de zwengel van de winder tellen en vermenigvuldigen met de vertragingsfactor om op het aantal windingen van de motor te komen. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. PP
slinger Hoi Cessna6, Heb je nog met jouw spitfire gevlogen? Heb je ook al het echte rubber? Dat werkt beter heb ik gemerkt met m'n Fdl.
kon ik maar aan echt rubber komen ik doe trouwens bijna niks meer met mn spitfire hij ligt hier maar inmn kamer op de plank maarja ik ben delaatstetijd veel meer bezig metmn cessna!!
Ik ga vandaag een hartschuim rubbermotor vliegtuig van graupner kopen. Als ik terug ben zal ik er wat meer over vertellen.
helaas, maar ben langs de winkel geweest en mijn ogen vielen op een ander modelletje. Een kleine vrijvlucht houtzweverPP. Heb daar mijn x-twin electronica ingestopt, en nu wachten tot het windstil is.
Ik heb de hardware van mijn eerste X-twin in een licht depron modelletje gezet, een plankromp modelletje van de Piper Cub met een gebogen depron vleugeltje. Ik heb één motor losgeknipt en de andere motor omgepoold. De bedoeling was dat het model in cirkeltjes zou vliegen en dat ik het met de 'gasregeling' alleen op hoogte hou (dus van de grond en het plafond). Het eerste model was duidelijk (al) te zwaar voor die ene motor. Ik heb een tweede (kleiner en lichter) modelletje gebouwd, maar dat gedroeg zich niet. De moraal van dit verhaal, ik vrees dat het X-twin spul al snel te licht is voor een balsa modelletje. Een X-twin weegt geloof ik iets van 22 gram, waarvan ongeveer de helft de hardware is, zodat het model waar je de hardware in zet niet meer dan een gram of 12 mag wegen, liever lichter. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Overigens zijn er op het internet genoeg Depron ontwerpen te vinden die mensen met succes met X-twin hardware hebben laten vliegen.