Guillows 20" Piper 140 Cherokee

Jan, binnen een week lag de envelop hier in de bus. Uiterst vriendelijke figuren per mail.

Wel Jef… haha, omdat je papier ook eerst moet plakken voor je het krimpt.

Jan, ga snufferen op de vintage afdeling… ik vond er zo mijn weg… naar allerlei moois…. maar pas op… wat dat goedje is errug aanstekelijk…
 
Nee, heeft geen webshop... wel een leuke winkel...
Webshop is niet altijd een pré.. maar soms wel handig.
Maar mooi! Het is zeer leutig spul... en daar ga je plezier aan hebben.
Maar ik herhaal, koop die twee soorten en zo ook ruimhartig... want het past op meer projecten van je.
Je had toch ook die Stearman? Daar kan je het ook mooi op aanbrengen.
En met jou precisie moet dat mooi kunnen gaan worden.
 
Heb betaald, ben benieuwd.

De Stearman staat stof te vergaren.

Ik ben met teveel (vroeger opgestarte) projecten tegelijk bezig, bij ieder ding moet je je afvragen: hoe was het maar weer . . . :hammer:


jan.
 
Mooi Jan!
Jaaghhhhggg…
Elke keer ergens een stukje… op een dag is alles klaar? Ja toch[emoji39]
Nooit haast maken, geduldig door werken…
 
De levering van besturing en aandrijving is vertraagd . . . :mad:

Is toch het eerste wat er nu moet gebeuren, dat erin friemelen.

Dan maar weer met wat anders verder. :(


jan.
 
Hallo Jan, m’n Guillows Aeronca 85 is klaar.
Ik ben benieuwd naar jouw model. Dat is natuurlijk wel een ander kaliber als een Aeroncaatje.
Met redelijk conventionele kleine electronica, weegt de Aeronca 130 gram precies. Jammergenoeg veel te veel wind vandaag. Alleen maar even aan het veld laten snuffelen, en toen waaiden de decalls eraf:rofl:
Aerodynamisch heb ik er helemaal niets mee gedaan, alle einlijsten zijn zo stomp als de hangaardeuren. Wel carbon staafjes in de baldekijn, de vleugestruts en het landingsgestel. En bespannen met zijde. Het voelt heel solide allemaal, maar ook ietsje zwaar. Met 400 mAh 2S lipootje.

IMG_0281.jpeg


Groeten,

Raymond.
 
130 gram?

Mijn J3 is all in 245 gram en dat gaat alleen fijn bij heel rustig weer (windstil tot het zien bewegen van de grassprietjes).
Anders gaat het recht omhoog en meestal achteruit....
 
De Aeronca is maar 60 cm spanwijdte. Je J3 was geloof ik groter, als ik me niet vergis rond de 90 cm Bruno.
 
Ziet er goed uit!

Eén van de dingen waar ik tegenaan liep voor ik 'm aan de kant legde was de pasvorm van het neusdeel; dat ABS (?) ding.

Hoe heb jij dat opgelost?

Schroefjes?


jan.
 
Hallo Jan,
Inderdaad geschroefd. Kleine balsa blokjes erop geplakt en geboord. Kapje en blokje tegelijk, het kapje is doorzichtig genoeg hiervoor. Daarna de gaatjes in de balsa blokjes met CA lijm sterker gemaakt.
Ik was al blij dat ik kleine schroefjes had, maar het is toch nog “grof”
IMG_0280.jpeg
 
Ik heb er overigens een tweede balsa spantje voor geplakt, dat precies op maat is voor het kapje
 
Binnenkort ga ik weer verder met de Cherokee, en ik heb eens even gekeken, maar ik heb nu spullen die, lijkt het, alleen maar compatible zijn met DSM en FrSky . . .

upload_2024-1-7_18-13-15.png


Is er geen micro-spul dat gewoon met mijn Jeti compatibel is?

Wat betekent DSM2?

Alleen Spectrum-compatible?

Raymond, wat gebruik jij bijvoorbeeld?

Dank!


jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,
Toevallig gisteren de Aeronca ingevlogen. Zeer kritisch, bijna niet te vliegen, helemaal staartlastig. Vanmorgen opnieuw geprobeerd met 10 gram gewicht tegen het motorspant, en nu vliegt ie goed. Ik ga er nog 5 gram bijplakken.

Over de besturing, ik heb er gewoon klein conventioneel spul ingezet.
Brushless motortje met regelaartje met BEC op 2S, 400 mAh.
Accu alleen al 16 gram. Nu heb ik er een Hott GR-12 ontvangertje ingezet. 2 stuks 2 gram servoos.
Over de servos ben ik niet te spreken. De specificaties zeggen dat ze tot 6V kunnen, maar ik denk dat ze toch echt voor 3.3V zijn. Hoogteroerservo al moeten vevangen. Motortje losgesmolten….

Omdat ik een en ander met koolstofstaafjes heb versterkt (geen luxe voor het buitenleven) en de zware besturing (ca. 50 gram voor de besturing, motor en accu) komt het gewicht op 130 gram. Nu met 10 gram lood 140 gram, straks met 5 gram extra 145 gram. Dit geeft een vleugelbelasting van meer dan 25 gram/dm2. Hierdoor vliegt ie redelijk snel, maar zeker niet slecht.

Het combi ontvangertje dat je toont is van een kleiner type, meer voor binnen, voor een brushed motertje met vertraging en een kleiner accutje. Veel lichter dan wat ik heb toegepast, Dit werkt met Spectrum (DSM2, DSM-X) of met FRSKY D8. (Afhankelijk van welke je hebt). Met Jeti heb ik geen ervaring. De ontvanger (beide versies) werkt goed met een IrangeX IRX4 plus module. Als je die in de Jeti kunt gerbruiken, dan zou het kunnen.

Groeten,

Raymond.
6b78d72f-9f30-49ac-90c8-c9aa3afd1334.jpeg
IMG_0434.jpeg
 
Hallo Jan,
Net binnen (de rook komt er nog van af) een klein 4 kanaals ontvangertje. Gebonden met de de IrangeX IRX4 Plus module. moest er wel even de servo-connector op solderen. Die is in haakse uitvoering zwaarder dan de ontvanger…. Hier op de foto met de 2 grams servoos die van enthousiasme wegsmelten op 5V. (Specs zeggen tot 6V)
Geen enkele idee nog, hoe ver dat ie komt. Ga m in de Aeronca zetten, en met de omgebouwde Simprop Alpha 2007 besturen.
Dan is het plaatje compleet.
IMG_0435.jpeg
 
Back
Top