Guillows Spitfire 1:16 elec. maken

Omdat Niek niet helemaal voorin meevliegt bij kunstvluchtklassen noch met megalomaan grote, flashy modellen op het veld verschijnt, worden zijn kennis en inzicht door sommigen soms op tenenkrommende wijze onderschat. Hij is een van de meesters van de experimentele hupsafladders.

Als ik ergens over twijfel zal ik ook hem zeker om zijn opinie vragen.

Dat we elkaar op dit forum tegenspreken staat daar geheel los van en gaat altijd over opvattingen.....:mrgreen:

Wil je een klein kistje, met een neiging tot overgewicht toch enigszins vliegbaar houden, dan is het inderdaad geen gek idee om daar zoveel mogelijk eigenstabiliteit in te schroeven.
De eigenschappen van een vrije vlucht model dus, jawel...:rolleyes:

Als je een goede piloot bent met uitstekende reflexen (Ik heb Niek zich al ontelbare keren moeiteloos voor deze categorie zien kwalificeren), dan is zo'n set up wellicht wat te tam en laat je je juist graag verrrassen door plotselinge high speed stalls en wat er nog meer van dat soort ongerief op ons (flight) pad komt....

HO HO! Ik zeg niet dat ik Niek geen expert vind, sterker nog.. iedereen die al vliegt is expert in mijn ogen.

Ik wilde alleen de mening vragen van meerdere mensen en dan kijken wat het meest duidelijke antwoord is (dus wat ik moet doen)

Vandaar dat ik dus Ron en Bruno erbij vroeg. En Niek, zoals je ziet was ik het al met je eens over die V-stelling.
Maargoed, dan hou ik het zoals het is, ga ik zo lekker verder met bouwen.

Dan nogmaals de vraag, hoeveel uitslag moeten mijn roeren hebben gemeten ten opzichte van de vleugel?

1tje met t zelfde karakter als dees:

EvilCodeMonkey.png

Afgelopen weekend heeft ie bij indoor Zaltbommel zich wel netjes gedragen.

Hier zijn 3 oude fotos van m te zien: fotos-door-markelo-2

Laatst bewerkt door een moderator:
Poe, heb de laatste tijd helemaal niets meer gedaan aan de spit.. Het ontbreekt me een beetje aan tijd en inspiratie... Wel zonde want het ligt nu maar te liggen..

Hebben meerdere hier wel eens last van?

Last, wat is last???, in de zomer een zonnesteek, in de herfst lig ik met de griep, in de winter zit ik op licht therapie, en in het voorjaar heb ik voorjaarsmoeheid, dus eigenlijk is heel mijn leven een dip, dus ja , ontbreekt het mij ook aan tijd. Omdat ik een te kort aan tijd heb, ben ik regelmatig overspannen, en daarvoor zit ik ook op therapie, ook krijg ik daar pillen voor, maar daar word ik altijd een beetje misselijk van en dan heb ik het nog niet gehad over.......uuuu, ik ben getrouwd en schoonmo.... laat maar. ;)

Mvg Pascal.

Zo, toch nog wat werk verzet aan de spit. Locatie bepaald waar de ontvanger moet komen, wat stringers gelijmt en de vleugelbevestiging vastgezet met epoxy.

Als ik het kistje nu weeg kom ik op de 115gr uit. Er moet dan nog een motor, accu en regelaar in. Plus dat hij uiteraard nog bespannen moet worden.

full

full

full

full

full

Morgen hopelijk nog even verder :)

Greetsz

Hoi Michael.

Dat ziet er zeer goed uit, ga je bespannen met papier of met de strijkbare oponenten?

Voel gewoon bij het bekijken van je draadje dat het gaat vliegen.
Je hebt er zorg genoeg aan besteed.

Johan.

Hey Johan,

Ik ga hem bespannen met het zijdepapier wat bij de kit geleverd word. Dit heb ik (ooit lang lang geleden) al eens gedaan dus daar ben ik wel een beetje bekend mee.

Ik hoop zelf ook dat het gaat vliegen, maar zover ben ik voorlopig nog lang niet haha. Je verkijkt je er soms goed op hoe lang je bezig bent met de simpelste dingetjes.
Maar we gaan vrolijk verder en dan moet ik toch wel een eind kunnen komen :)

greetsz

En beetje verborgen in het zweefforum een draadje met veel tips over soorten hout, verlengen van latten, lijmen, webbing, zaagsnedes ... Hopelijk maakt Ariel een keer een mooie faq uit (o.a.) zijn berichten:
Twee antieke zwevers.

Vandaag weer wat dingen gedaan aan de spit, vleugels zitten nu helemaal gefixeerd en ik heb nog wat stringers gelijmt. Nog even en ik kan gaan beginnen met bespannen!

Klein vraagje nu, ik weer nogsteeds niet wat voor motor/esc/prop en lipo ik moet hebben.. Maar nu kan ik er nog goed bij om alles een goede plek te geven. Wanneer moet ik wat uit gaan zoeken? Moet ik eerst al het houtwerk afmaken en dan het kistje wegen om zo tot een motorvermogen te komen of kan ik in een eerder stadium al wat bestellen?

Het makkelijkste lijkt mij zo vroeg mogelijk ivm de ruimte die ik nu nog heb, voor toch voornamelijk de batt. Die zal het lastigst zijn om te plaatsen en de meeste ruimte vragen. En geven alle esc's stroom af naar de ontvanger? Ik heb natuurlijk maar 1 accu.

Greets michael

EDIT:

Heb net even zitten zoeken naar een motor/esc/prop/lipo combi en nu heb ik het volgende.

Vliegtuig weegt nu, incl servo's en ontvanger 115 gr.

Motor: FC 28-05, thrust met een 8x4 prop op 8A 300gr.
Esc: HK Blue series 12A esc en kan een piekstroom aan van 16A
Prop: Het lieft een 3 blads 7x4 of een 8x4 2 blads.
Lipo: Turnigy 800MaH 20C

Dit alles zal nog een kleine 100gr toevoegen aan het kistje dus het totaalgewicht zal dan uitkomen op +- 210gr.
Dan heb ik 100gr oververmogen.

Zit ik hiermee in de juiste denkrichting of compleet mis?

greetsz

Laatst bewerkt:
Goed,

Ik heb de pagina's die ron aanraadde eens doorgespit en alle berekeningen in Excel gezet om te kijken wat ik nu precies nodig heb voor combinatie.
Ik zou graag het excelblad toe willen voegen maar dat gaat helaas niet (of ik zie wat over het hoofd)

Maar er komen de volgende getallen uit:

totaal gewicht kist: 210gr

Aangeraden Watt / KG: 41.2W minimaal

Met de volgende motor/esc/lipo: FC 28-05 1600kv/HK 12A Blue/Turnigy 800Mah 20C haal ik 46.2W. Dit is dus iets meer dan aangeraden.

Motor kan een maximale belasting aan van 78W, hier ga ik dus nooit overheen.

Thrust
volgens de berekening haal ik dan 184.8gr thrust.

Max RPM 7920

Vluchttijden
In een no-stress situatie 11min, op volgas ruim 4 minuten.

Max snelheid met een 7x4 2blads prop
39.6km/h (Hier twijvel ik aan, is dat wel genoeg?)
Toch, als ik de snelheid omreken van schaalsnelheid naar 1:1 snelheid kom ik uit op 633.3km/h. (schaal 1:16) Wetende dat de echte spit 605km/h max vloog lijkt dat wel aardig.

Kan iemand zeggen of dit goed is? Ron, Bruno? het lijkt mij, voor zover ik alles nu begrijp, wel redelijk. Als dit klopt ga ik het namelijk direct bestellen zodat ik de kist af kan bouwen.

Greetsz Michael

Back