H.M.S. Victory van de Agostini

Tis allemaal leuk hoor Koos het berekenen van je plank breedtes......
Dit was voor mij ook de eerste keer hoor Hans...
en in de praktijk er geen jota van klopte bij mij.
Toch valt het mee, na elke huidgang dien je de overblijvende ruimte opnieuw te meten en weer te delen door het resterende aantal planken, etc etc.
Dus op zich kan er niets verkeerd gaan op deze manier......

Dan gaat De Ruyter haar toch eerst moeten buitmaken en inlijven in de Nederlandse marine, want *Hans* maakt alleen Nederlandse schepen. :)

Okee, ik heb de boodschap begrepen, maar aangezien ik de notitie er niet meer uit kan halen zonder enig sloopwerk zal ik deze maar effe aan bakboord toevoegen:
5202A416-CA82-4007-A966-79F11D971243.jpeg

Zo dat is ook weer recht gezet :rofl::rofl: kunnen we nu weer gaan bouwen.......

Mooi beplankt.:thumbsup: Hoewel ik nog niet zo ben ingeschoten in de bouw lijken de berekeningen erg handig. En zo leer ik elke keer weer wat.:)

Mooi beplankt.:thumbsup: Hoewel ik nog niet zo ben ingeschoten in de bouw lijken de berekeningen erg handig. En zo leer ik elke keer weer wat.:)
Aldoende leert men Eduard
Die Victory het n briefwisseling met haarself :rofl:
Maar dat is nu over hoor Heinrich, want......

Taratatataaaa...........:
7D19FFBA-FCF4-4F04-BD55-6CFC8A54DFF4.jpeg

Hij is helemaal dicht.........

Na een volle maand van meten, snijden, schuren, nog meer meten.....etc, plakken en nagelen is het zover het laatste plankie zit erop. :yes:

Morgen de laatste nageltjes verwijderen en dan kan ik gaan happen... stof dus, want nu moet hij helemaal geschuurd gaan worden......

Dus dat zien we de volgende keer wel weer,
Gr Koos

Mooi hoor Koos.
Ziet er strak uit. Dat scheelt bij de verdere afwerking.
Altijd fijn om een gedeelte af te sluiten dat de nodige tijd in beslag heeft genomen.
Gr. Peter

Hans, 2x, Tim, Peter en Heinrich bedankt voor de reacties, en alle andere voor de likes, altijd leuk om zo wat waardering te krijgen ;)
En schuur met de hand en niet met die schuurschijf........
Nee hoor Sjors gewoon met de hand dus, als eerste de onderkant met wat groffer schuurpapier, dit uiteraard aan beide zijden:
318258C9-EC9F-4AC8-BAB6-33B8841A8B6B.jpeg

6CE50233-B1BF-4EE2-A307-97BF7A5E2974.jpeg

Op zich zijn de grootste oneffenheden na deze eerste “groffe” beurt nu al weg....

Het nadeel met zoiets binnenshuis is dat het zo’n rommel oplevert (psssst niet tegen mij ega vertellen hoor....), maar na een half uur poetsen en stofzuigen zie je daar geen bal meer van, hoop ik...maar dat weet ze mij morgen wel te vertellen :oops::oops:

Dus hopelijk tot dan,
Gr Koos

Oh ja, nog even dit......
Ik heb de laatste tijd tussen het planken lijmen door nog wat friemelwerk verricht aan een kanon en een caronade:
B3208CA2-7F7A-4A27-90DB-DFA7CC0DA666.jpeg

012A2291-061D-413D-BB31-59B51A52E7D8.jpeg

30432DF1-7EC0-4FC1-9F76-0A7F91B03E97.jpeg
.

Vind het niet onaardig al zeg ik het zelf, maar wat ik wel uit de toon vind vallen zijn de blokken, vind ze zelf nogal aan de grote kant, dus graag de mening met een voorgestelde grootte van de Victory kenners.....

Uiteraard zijn de nu gebruikte blokken deze die bij de kit zaten 5mm lang en 3mm dik.....
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Mooie details Koos. Wat betreft van de blokken hoor ik ook graag van de kenners aangezien ze inderdaad best groot ogen. Wat doet het lusje aan de onderkant van het blok?

Laatst bewerkt:
Hallo Koos,
Ik heb bij Hans de authentieke blokken besteld van 2,5 mm hieronder een foto zoals het geworden is

EA861761-B17B-4610-A8F5-699B3970914C.jpeg

Volgens Longridge (The anatomy of Nelson's ships) zijn de blokken 9".
Dus 9x25,4/84 geeft de lengte van de te gebruiken blokken=2,7 mm
Geen wonder dat de voorgeschreven blokken van 5 mm wat groot ogen :)

Laatst bewerkt:
Back