Dr Nitro had vastgesteld dat een .40 motor die een lange levensduur heeft, in die levensduur ongeveer 400 liter brandstof verstookt.
Prachtig.... Ik weet uit ervaring, dat dat kan kloppen en dat veel motoren er overheen gaan: ik heb ongeveer 800 liter (2% Nitro, 15% olie) door mijn Rossi 53 heen geduwd voor hij de geest gaf.
400 liter 0% brandstof kost ongeveer 1200 Euro.
400 liter 5% brandstof kost al gauw 1600 Euro
400 liter 10% peut zal zomaar in de buurt van de 2000 euro kosten
met 20% Nitro, zit je dan toch al rondom de 24 a 2600 Euro....
Een leuk, maar totaal niet relevant en ter zake doende rekensommetje. Je pakt een theoretisch maximum en rekent daar iets op uit. Zegt exact nul komma nul niets.
Het geheim is dat er nagenoeg geen vliegers in NL zijn die ooit 400l brandstof opstoken, of daar zelfs maar bij in de buurt komen.
Pak een gemiddelde nederlandse modelvlieger. Die vliegt misschien 5 maanden lang 2-3 dagen in de maand, 10-20 vluchten in totaal. Laten we daar de hoogste cijfers van pakken, dus 5 maanden lang, 3 dagen, 20 vluchten. Dat is echt al meer dan de gemiddelde Nederlander vliegt, fors meer zelfs.
Dan maak je over een jaar genomen dus 300 vluchten. Nogmaals, dat is voor NL begrippen al extreem veel. Zeg nu eens dat je ook nog een langvlieger bent, en 250cc wegstookt per vlucht (wat voor een .46 al veel is). Dan is dat dus 75 liter op jaarbasis. Zeg nu eens dat we de totaal niet kloppende prijzen van jou pakken (20% nitro is in geen 100 jaar meer dan dubbel zo duur als 0%), dus 2600 euro per 400 liter vs. 1600 euro voor 400 liter 5%. Dat is dus voor 75 vluchten per jaar respectievelijk 225 euro per jaar voor 5% of 487,50 per jaar. Op een vliegdag van 6 vluchten (daar gingen we voor deze rekensom van uit) is dat een prijsverschil van 5 euro. Nou nou, wat een dramatisch prijsverschil. En dan is je motor na 3-4 jaar kapot.
Even realistisch, in plaats van cijfertjes te kiezen omdat het je zo uitkomt, pak even de echte prijzen erbij. Als 400 liter 0% 1200 euro kost, zal 400 liter 20% zo'n 2000 euro kosten, geen 2600. De gemiddelde nederlander haalt de 300 vluchten per jaar bij lange na niet, eerder 100. Tegen de tijd dat ze er een keer 100 liter doorheengestookt hebben, is dat toestel al een paar keer gecrashed en de motor afgeschreven, of heeft men puur uit hobby een andere motor gekocht.
Nogmaals, jij bekijkt het niet vanuit normaal consumentenperspectief.
Wil je nu serieus met droge ogen vertellen, dat wij allemaal oerdom zijn, omdat we geen 20% Nitro gebruiken?
Het prijsverschil tussen 0% en 20%, daar kun je 7 (ZEVEN!!!!!) nieuwe OS .40 motoren van kopen, of 14 ASPtjes....
Nee. Ik wil je wel serieus met droge ogen vertellen dat als jij zoveel vliegt dat je die 400 liter binnen 5 jaar haalt, je überhaupt gek bent dat je nog methanol stookt. Had hetzelfde op electro gedaan, en je had het hele vliegtuig, de zender, de servo's, de aandrijving EN alle benodigdheden zoals lader, accu's, enzovoort, al meerdere keren kunnen aanschaffen voor wat je nu uitgeeft aan brandstof.
Sorry, maar voor dat prijsverschil MAG van mij een OS in elkaar lopen, en dan keil ik hem weg en koop ik NOOIT weer een nieuwe....
Dat mag. Niemand verplicht je met OS te vliegen. ASP is ook prima. En nee, er hoeft niet persé 20% in een OS. Alleen, als je er problemen mee hebt, en afstellen niet je beste kant is, dan maakt 20% je het leven wel makkelijker, zoals je zelf al betoogd hebt in dit draadje.
Als jouw rekensommetje de maatstaf zou zijn, dan zou elke methanolmotor van mij in de soep mogen lopen, en zou ik er nooit meer één kopen, maar louter nog benzine of electro.
Enig vermogen tot relativeren, is soms wel handig...
Laatst bewerkt: