Staal hardsolderen Kwam ik deze oude Peugeot fiets. Slecht over geschilderd in primor bruin. Super mooie strakke messing hardsolderingen verborgen onder die lelijke verf. Die lelijke verf heeft het mooie fietske gelukkig wel beschermd tegen roest. Zo zie je maar dat strakke en simpele messing hardsolderingen stand houden bij enorme belastng door de fietser. © 3 foto's w.p. 8-2021 Hardsoldeermethode goed toepasbaar door modelbouwers in staal. De constructie zit goed in elkaar, dit laat de rechtse foto zien. Veel modelbouwplezier, Willum
Stoommachine kijken, beleven foto van museumsite Zondag 5 september is er gratis opendag. Machines zijn in werking deze dag. Parkstraat in Steyl is de ingang naar het ketelhuis met machines. Tijd: 11.00 tot 17.00 uur. Naast stoom is er veel meer te zien in Steyl. Mooi weer is besteld. Veel modelbouwplezier, Willum
Is inderdaad mooi, maar voor mij wel erg ver weg. Maar misschien als ik weer eens een weekendje Maastricht doe.... Groet, Ruud.
Ruud, Is inderdaad mooi, maar voor mij wel erg ver weg. Maar misschien als ik weer eens een weekendje Maastricht doe.... Heb ik nog even op hun site gekeken, Andere jaren stonden de draaidagen vermeld, Nu niet. Steyl-Maastricht zijn 70 kilometer ofwel 3 kwartier met de auto. Met de trein zal ongeveer gelijk zijn. Komt allemaal goed. Veel modelbouwplezier, Willum
Pijpenkast © 3 foto's w.p. 8-2021 Bij deze rvs warmte wisselaar viel op dat er rillen in de buizen geknepen waren. Veel modelbouwplezier, Willum
Bij temperatuur verhoging zet een rechte pijp uit en hierdoor kan de pijpenbundel de pijpenplaat, of de lassen, kapot drukken. Maakt men een ril, diameter verkleining, in de pijp, dan zal deze werken als een soort van (expansie)balg en de lengte vermeerdering opnemen. Gevolg geen schade aan de pijpenplaat. Henk
Toen ik die foto zag dacht ik dat het pijpen waren die de ketelbouwer nog had liggen en zonde vond om weg te doen. De uitleg van Henk maakt het opeens volkomen logies en heb ik er weer wat bijgeleerd. Zo zie je maar je bent nooit te oud om te leren.
Nee Ernst, Niet is zomaar of toevallig. Ik heb de foto gemaakt omdat je zoiets maar zelden ziet. En of die kneep zoden aan de dijk zet bij meer dan honderd pijpen? Ik denk het niet. Alle grote stoom en heetwater ketels die ik in aanbouw heb gezien waren steeds met rechte pijpen. En die pijpen waren vaak meer dan 6 meter lang. Ik wil nog jaren door leren. Veel modelbouwplezier, Willum
Dat de waterpijpen in grote stoom ketels recht zijn komt omdat er een gewelfde vuurgang wordt gebruikt. Dus naast een vergroting van het VO heeft deze door de gewelfde vorm(balg) ook de functie om temperatuur uitzetting op te vangen. In de ketel zorgt de vuurgang voor opvangen van uitzetten door temperatuur verschillen en in een condensor, warmte wisselaar, de vorm van de pijpen, of anders de pakkingbus in de losse plaat. Henk.
Heetwater ketel © foto w.p. 8-2021 Dit was een heetwaterketel op gas. De ribben zijn erin gelast voor meer warmte opname. Buiten om de ribben zit het water opgesloten. Het water kan door de ruimte cirkuleren en opwarmen. De ribben zorgen ook voor meer treksterkte in de ketelwand. Hier waren ze nog mooi in vorm. Veel modelbouwplezier, Willum
Widia draaibeitel maken © foto's w.p. 8-2021 © foto's w.p. 8-2021 Het beitelplaatje was overgebleven, niet goed meer. Tweede leven. RVS schacht, plaatje met zilver hardgesoldeerd. Na afkoeling slijpen. Is bedoeld als binnen draaibeitel. Ik ben een hergebruiker Veel modelbouwplezier, Willum
Mooie opmerking "hier waren ze nog mooi in vorm" Waarschijnlijk na vele uren in bedrijf waren deze in de lengte richting kronkelig. De bovenkant van de rib was door de vlam uitgezet en vervormd. Dit is al gebeurt bij een heet waterketel met een temperatuur boven de 65°C(legionella temperatuur) Misschien stond de watertemperatuur op 70? of 75°C? Dit is heel wat lager dan de watertemperatuur in een stoomketel. Het gevolg is, dat de onderdelen door de hogere temperatuur meer uitzetten. Terug naar mijn eerder bericht #950. Ik heb geschreven over een balgvormige vuurgang om de uitzetting van de vuurgang te kunnen opvangen. Bijgevoegd heb ik een aantal pagina's uit een leerboek, dat 21 jaar ouder is, dan ik ben. Hierin wordt beschreven de problemen met uitzetten van de vuurhaard en hoe deze op te vangen, zie bijlage A.D.F. Lichtenbelt Daarnaast nog iets uit het leerboek "Stoom", Uitgave der vereniging KRACHTWERKTUIGEN" uit 1957. Hoe mogelijk weet ik niet, maar dit sluit precies aan op de problemen uit 1926. Let vooral op wat halverwege pagina 110 geschreven wordt over het gebruik van gegolfde vuurgangen. Kennis delen is leuk. Groet. Henk.
Ketels © 3 foto's w.p. 8-2021 De links boven is een hedendaagse ketel. De andere is een echt antieke. Veel modelbouwplezier, Willum
Zoek de verschillen. De bovenste ook met rillen in de vuurgang om de uitzetting op te vangen. De onderste met een duidelijk gewelfde vuurgang, mooie foto. Jammer, dat het kapot geslagen gietijzeren branderbed, rooster, met trapezium vormige staven in de vuurgang ligt. Henk
Jammer, dat het kapot geslagen gietijzeren branderbed, rooster, met trapezium vormige staven in de vuurgang liggen. Er lag te veel van die zooi in die pijp om het eruit te trekken. Ook nog eens op een slecht berijkbare plek. Volgende gelegenheid zal ik betere foto's maken. Uit die ketel had ik graag een stukje plaat met klinknagel gehad. Ook dat krijgt misschien een nieuwe kans. Veel modelbouwplezier, Willum
Vuurgang Nog een andere ketel © foto's w.p. 8-2021 De vuurmondstenen hebben veel geleden. De stenen zijn gewoon murf. Veel modelbouwplezier, Willum
Voor mij heb je, gezien de bouten in de flens, een plat liggende schoorsteen getoond. De ronde bemetseling aan de voet klopt dan. Henk
Nee schoorstenen heb ik nog geen gezien bij de ijzerboer. Ik heb er nog even de andere foto's bijgepakt. © alle foto's w.p. 8-2021 Dit is de ketel van die foto's. De thermometer heb ik nog steeds. Veel modelbouwplezier, Willum
Gelet op de thermometer, was dit een warmwater ketel, misschien uit de kassenbouw? De kleine ketel van mijn modelsleepboot Dockyard V draait op 3 bar, ca. 125 gr.C. Stoom is leuk, maar gevaarlijk. Henk.