Stoom, brommers, vrachtauto's, modelbouwers en meer 4 juni in Steyl aan de maas Erfgoedmuseum in Steyl “Ketelhuis Steyl” Adres: Parkstraat 32, 5935 BM Steyl Historie: Het huidige Ketelhuis van Missiehuis in Steyl was tussen ca. 1910 en 1950 echt modern. Het Ketelhuis produceerde elektriciteit voor drie complete kloosters, en de natuurlijk ook de grote drukkerij. Het ketelhuis produceerde ook stoom om de 3 kloosters te verwarmen. Via een stelsel van stoomkanalen die onder Steyl lagen werden de kloosters met stoom beleverd. Stoom voor verwarming, stoomkookketels in de keuken, en voor de douches. Ook zorgde het ketelhuis voor de drinkwatertoevoer voor de 3 kloosters en drukkerij. Diepe waterputten zorgen ook nu nog voor lekker drinkwater. Opslag van een voorraad drinkwater zit ook nu nog boven in de kop van de watertoren. De Stoommachines staan in het achterste deel van het oude drukkerij complex Steyl, een unieke locatie waar je even terug in de tijd gaat. Een prachtig decor met in de kelders exposities over kloosterberoepen uit vervlogen tijden. In de grote stoomhal staan de twee grote pronkstukken: Een tweecilinder stoommachines en een stoomturbine. In de stoomhal staan drie stoomketels Het ketelhuis en stoomhal zijn gerenoveerd door de vrijwilligers en medewerkers van: “Stichting Behoud Monumenten Steyl”. Een aantal keren per jaar hebben we een open dag. Open dag Zondag 4 juni Deze dag is er weer het jaarlijkse Steyl promotion. Activiteiten van 11.00 tot 17.00 uur. Buiten onder de watertoren en rondom het ketelhuis kun je prachtige klassieke auto’s, brommers en vrachtwagens bewonderen. Voor de oldtimer auto’s is er voor belangstellende een toertocht. In het Ketelhuis draait onze grote stoommachine op volle toeren. In de kelders is een mooie complete expositie te zien van de kloosterberoepen uit vervlogen tijden. In de stoomzaal laat de Modelbouw Vereniging, “Techniek & Stoom Vrienden Limburg” hun werk zien. Deze mensen kunnen uw vragen over stoommodelbouw zeker beantwoorden. Mogelijk ook een workshop aluminium hardsolderen voor bezoekers. Tot ziens in het mooie Steyl aan de maas.
Stoomwagen De Fardier, de op een stoommachine gebaseerde auto (stoomwagen), ontwikkeld in 1769 door de Franse uitvinden Nicolas-Joseph Cugnot, is te bezichtigen tijdens het IHF 2023. We hebben officieel de bevestiging binnen. Foto links Franse de stoomwagen uit 1769. Foto rechts het festival terrein in vogelvlucht. Het oudste, nog rijdend voertuig dat valt in de categorie oldtimer bedrijfsvoertuigen, zal tijdens het IHF op 29 & 30 juli 2023 naar Panningen komen! Uiteraard zijn wij hier als Bestuur HMT bijzonder trots op! In samenwerking met de FEHAMEC, FEHAC & FIVA wordt dit mogelijk gemaakt. Dit zeer bijzondere voertuig bevindt zich momenteel in een museum in Frankrijk. Speciaal omdat we dit jaar de samenwerking met FIVA zijn aangegaan, en de oldtimer bedrijfsvoertuigen extra aandacht geven tijdens het IHF, is dit mogelijk gemaakt. Uiteraard is dit voertuig volledig onder stoom te bezichtigen. Ik ga dat spektakel bezoeken, ik wil vooral de stoom aangedreven machines zien. Ik ben zeer benieuwd welke stoommachines er dit jaar staan. Misschien een mooie inspiratiebron voor een (nieuw) modelbouw project? En zullen er ook modelbouwers aanwezig zijn, zeker wel. Andere keren waren er marktkramen met modelbouwpakketten en meerdere kramen met gereedschappen. Gereedschappen verkoop oud en nieuw. https://hmtklep.nl/de-allereerste-stoomwagen-komt-naar-het-ihf-te-panningen/ Alles voor modelbouw, Willum
Oldtimers in België https://hmtklep.nl/evenement/65-65-oldtimerdag/ Inkom 1 Eurie? Veel modelbouwplezier, Willum
Nog meer mooie machines https://hmtklep.nl/evenement/internationale-stationaire-motorenshow-nuenen-2023/ Toch maar even onder de aandacht brengen hier. Wat is er toch veel moois te doen in Nederland en België. Misschien ook nog naar toe. Alles voor modelbouw, Willum
Leuk dat je dat hier post, bedankt! We hoeven ons niet te vervelen...... Allemaal moois om te bekijken.
Panningen Daar wil ik wel naar toe. In het verleden mooie dingen gezien. 65+&65+ lijkt me echt leuk om heen te gaan. Dat moet een beleving zijn. En Nuenen is een en al boeiende en mooie techniek. Zeer interessant. Alles voor modelbouw, Willum
Voor een project (de stoomtram "Brutus" van Dirk) die ik komend winter wil gaan maken ben ik al begonnen met materiaal te gaan verzamelen. Hiervoor heb ik aluminium koker 30x40 voor nodig, en die had ik uiteraard niet voorhanden maar wel 30x50. Ik heb tot tweemaal toe een hardsoldeer cursus gevolgd waarbij ook aluminium solderen zat. Dus zelf maken die koker. 30x50 afzagen en inkorten. De handel op de freesbank netjes opmaat frezen, en een paar stutjes gemaakt om de handel op de goede afstand te houden. Vervolgens alles goed schoonmaken en fluxen en dan maar kijken of je de cursus goed begrepen hebt. Ondanks dat dit een test koker was denk ik toch dat ik hem maar ga bewaren. Maar het aluminium solderen is wat mij betreft gelukt. Groet, Ruud.
Aluminium solderen Maar, maar Ruud, Zo'n groot soldeerstuk zonder poeh ha gelukt. Super. Ga jij nu cursus geven aluminium solderen? Zou niet gek zijn. Mooie doorvloeiing geen vervorming gewoon zoals het moet. Ik ben er gewoon blij van. Alles voor modelbouw, Willum
Ik ook !! Maar nu zul je zien dat ik binnenkort ook een koker 30x40 vind. Maar dan ben ik toch leuk bezig geweest.
zul je zien dat ik binnenkort ook een koker 30x40 vind. Maar dan gebruik jij je eigengemaakte koker toch. Willum
Vandaag mijn soldeersetje compleet gemaakt. Nog wel even spelen met het gasmengsel. De vlam wordt nu voornamelijk door het snelstromende gas uitgeblazen.
Hardsoldeerset Maar Norwin Dat is toch weer een kleine maar mooie investering. Kan een leven lang mee. Dat reduceer is geen prul. Mooi reduceer Kayser. Propaan: Jouw propaan reduceer geeft 30 of 50 Mbar, dat is ruim voldoende. Je gaat op deze manier met een laag gereduceerde propaandruk naar de brander. Nog steeds ruim voldoende om jou grootste brander netjes te laten branden. De gasdruk hoef je op het brander handgreep bijna niet meer na te stellen. Alleen de juiste vlam instellen. Ga je met veel/grote gasdruk naar je brander dan moet je met de kraan op je handgreep de gastoevoer omlaag draaien. Dat word vaak een gammele instabiele vlam. Dit is prima. Zuurstofdruk: Op ieder lasvoorstuk staat de nodige zuurstofdruk ingeslagen. Vaak een zuurstofdruk tussen 1,5 en 2,5 bar. Dat wat erop staat stel je in op je zuurstof reduceer. Brander aanmaken: Zet de twee gasflessen open. Stel op het zuurstof reduceer de nodige voordruk in. Open op je brander handgreep eerst de kraanknop zuurstof een kleine slag. Open dan de kraanknop propaan een kleine slag. Steek gelijk hierna de brander aan. Dat aansteken doe je aan direct aan het koperen brander mondstuk. Je hebt een vlam Nu regel je met de knop gas de vlam af. Je kunt een neutrale vlam maken, een vlam met gasoverschot/zachte vlam, een vlam met zuurstofoverschot een harde felle vlam. Bij modelbouw hardsolderen heeft de voorkeur een neutrale vlam met iets meer gas. Ieder lasvoorstuk kun je een maximale vlam qua grote maken. Door de gasdrukken op ditzelfde lasvoorstuk omlaag te draaien kun je de vlam kleiner maken zonder het lasvoorstuk te wisselen. Neem nooit een te klein lasvoorstuk, dan kom je mogelijk soldeer warmte te kort. De afstand vlam tot werkstuk bepaald de warmte inbreng voor je werkstuk. Verder weg minder warmte, langzame soldering, dichterbij meer warmte, snelle soldering. Het zuurstofflesje Dit is een economische maat. Net niet te zwaar om te verslepen. De zuurstofinhoud van deze 5 liter kost gelijk veel als de eerst kleinere flesmaat 4 liter. Controleer met regelmaat op gaslekkage. Om rare dingen te voorkomen en omdat gas en zuurstof geld kosten En nu een karretje maken? Ik wens je heel veel (hard)soldeerplezier, Pas op met vuur. Willum
ZAMAK Uit de oude doos. Ik heb nog enkele bijdragen uitgewerkt op de plank liggen, Een ervan over Zamak: Zamak hardsolderen. Tijd geleden kreeg ik een gebroken onderdeel van (gegoten) Zamak. Zamak is een mooi (spuit)gietmetaal met een fijne detaillering. In principe mooier dan aluminium. Er zijn net als bij alle andere metalen zeer veel legeringen van dit metaal. Ieder met haar eigen voor en nadelen. Zamak heeft steeds als hoofdbestanddeel zink. Dit zink is net als bijvoorbeeld dakzink goed te solderen. De legeringsaandelen maken er een uitdaging van bij Zamak. De ene legering iets makkelijker, de andere iets lastiger. Ik heb de breuk van het gegoten stuk restloos metaalblank schoongeslepen. Schoongewassen met remmenreiniger en voorzien van een flux. Verwarmd op soldeertemperatuur en met een zink/aluminiumdraad weer aan elkaar gesoldeerd. Deze zink/aluminiumdraad is 85 % zink en 15 % aluminium (ZN85/AL15). In deze legering is dit een hardsoldeerdraad. Plakt goed aan Zamak en is treksterk en corrosie vast. Breuken in Zamak moet je afslijpen, op de brosse zwarte breuk kun je niet solderen of lijmen. Alles voor modelbouw, Willum
Zamak is ook gebruikt voor diverse onderdelen van mijn Emcomat 8.6, zoals de splitmoer en de schakelhevels in de tandwielbak. Op internet wordt gewaarschuwd dat, als je iets koopt waar zamac delen in zitten, je goed moet kijken of ze niet aangetast zijn door zinkpest. Wat het is weet ik niet, maar het zorgt ervoor dat het zamac ontleedt of zo en onbruikbaar wordt.
Zamak Ik heb al eens eerder geschreven over zinkpest en over ontzinken. Zinkpest: Zinkpest is iets dat bij Zamak gebeurt. Zamak is in haar legering zink. Is het zink niet schoon, vrij van vuil dat er niet in hoort, zijn de omgevings omstandigheden van het Zamak vochtig en warm, dan zet dat aan tot zinkpest. Het is misschien wel een tijdbom, die kan afgaan of niet. Is het zink ook nagenoeg 100% zink zonder andere toevoegingen/vervuiling dan is de kans klein dat er iets gebeurt. Zinkpest lijkt op het rotten van het metaal, putjes, gaatjes, vraat in de vorm van gaten. In het begin zie je vreemde donkerkleurige plekjes. Ontzinken: Ontzinken is een ander fenomeen. Dan hebben we het over messing, messing is bijvoorbeeld 60 % koper en 40 % zink. Het uitlogen van het messing in deze legering kan komen door een zure omgeving met een hoge temperatuur, een hoge doorstroomsnelheid van bij voorbeeld water, of een combinatie van deze gegevens. Zamak als draaibank onderdelen. Je kunt uit voorzorg deze onderdelen opmeten en op tekening zetten. Kun je ze altijd nog exact aan de maat van een ander metaal maken. Een splitmoer kan bijvoorbeeld van pom of van brons gemaakt worden. Zink is een prima metaal. Alles voor modelbouw, Willum