Hardsolderen

Sorry, maar wat is het ?
Ben niet nieuwsgierig,
maar wil alles weten !


Het was eigenlijk om te laten zien hoe de constructie is en de soldering.
Maar het is de inlaatpen
en de bijhorende overgooimoer
voor een te maken zuurstof reduceer.
Ik maak hiermee van een argon reduceer een zuurstof reduceer.
upload_2022-10-8_19-41-34.png

Foto © w.p. 10-2022

De messing stift onder op de foto is de gemaakte zuurstof aansluitpen geworden.
De messing moer is samengesteld uit twee delen en met zilver samen gesoldeerd.

Het reduceer op deze foto ga ik ook nog aanpassen.
Dit is een medisch ademzuurstof reduceer die liters per minuut afgeeft zoals de linkse manometer laat zien.
De begrenzing tot maximaal 15 Liter per minuut maak ik ongedaan en maak dan de druk mogelijk tot 4,5 bar zuurstof.
Dus dit op de foto worden straks twee zuurstof reduceren voor hardsoldeer zuurstof.
upload_2022-10-9_11-26-31.png

Foto © w.p. 10-2022

Op deze manier maak ik iets dat niets kost passend.


Je mag nieuwsgierig zijn
Je mag van mij alles weten.
Nou ja,
bijna alles.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Lintzaag

Ik heb nog meerdere iets belegen maar nieuwe lintzagen liggen.
Ik zet ze niet op marktplaats.
Ik ga ze voor verschillende mensen op hun werkende lengte maken.
Doorflexen, aanschuinen en in een hardsoldeermal zilversolderen.

upload_2022-10-22_15-38-23.png
upload_2022-10-22_15-38-33.png

Foto's 2x © w.p. 10-2022

20mm x 570 cm merk Fanor type M 42. En, 20mm x 180 cm merk Bahco type M42.
Echte mooie linten voor bijvoorbeeld RVS en staal.
Zonde om er niets mee te doen.
Van dat lange lint (5 meter 70) kan ik zelfs twee nieuwe linten maken.
T.z.t. maar eens oppakken.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Je gaat de beide uiteinden van een lint zodanig afschuinen dat ze overlappend gesoldeerd kunnen worden vermoed ik.
Wordt dat bij een leverancier ook zo gedaan, of worden ze daar stomp aan elkaar gelast en daarna de las vlak geslepen?
 
Gebroken lintzaag
Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door 11 jan 2009.
Pagina 2 van 2

Hier beschrijf ik en laat ik zien hoe het kan.
Hardsolderen ligt in het bereik van een modelbouwer.
upload_2022-10-23_9-0-38.png

Foto © w.p. 10-2022

Ik heb ook linten middels stuiklas stomp aan elkaar gelast.
De nabewerking is altijd gladslijpen.

Kan bij het maken van een nieuw lint.
Kan bij het repareren van een gebroken lint.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Originele zaaglint van mijn goedkope machine was gelast en op die plaats nauwelijks tanden. Bij zagen zag je de beugel steeds zichtbaar op en neer wippen als het laspunt voorbij kwam.
Blad was duidelijk slecht gemaakt, zeker niet op de manier zoals jij laat zien.
Breuk was onvermijdelijk en ik heb nu een zaaglint, bimetaal met 14 en 18 tanden per inch. Daarvan is de las wel goed en het zaagt prima.
 
Ik kan lintzagen zelf lassen met deze apparaat, de einden van de zaag worden tegen elkaar gezet en dan gesmolten en in mekaar gedrukt, daarna wordt de las uitgegloeid en vlak geslepen.
20221024_154306.jpg
 
Even de foto gedraaid, lees makkelijker.
20221024_154306.jpg


Twee vragen:
- met de Staudruckschalter stel je de indrukking in van de lasplaatsen, stomplassen. Nu staat deze op "Stark", verplaatsing 3mm. Verplaatst de machine tijdens het lassen de linker houder?
- aan de rechter zijde aan de bovenkant zit een kleminrichting, waar dient deze voor?
 
Een "Ideal" stuiklasapparaat voor platte metalen.
Hier bedoeld voor lintzagen/bandzagen.
Met schaar en slijpsteen.

Wel een oud beestje,
maar,
mooi ding.
 
Prachtig zo'n oude machine die doet wat hij moet doen.
Vroeger deden ze ook al aan veilheid zie ik, de kap die je over de slijpsteen kan draaien.
Groet,

Ruud.
 
Prachtig zo'n oude machine die doet wat hij moet doen.
Vroeger deden ze ook al aan veiligheid zie ik,
de kap die je over de slijpsteen kan draaien.


Bij deze oude machine is alles mechanisch,
stangen stelsels, veren, handels etc.
Om het vermogen op te schroeven
heb je een standenschakelaar
die het voltage per stap
niet meer dan een half volt verhoogd.

De slijpsteen veiligheid is vaker gezien,
een wegdraaiende kap.
Goed gezien Ruud.

Ik heb aan dit soort machines altijd graag geprutst.
Veiligheidsmeting NEN 3140,
Optische controle totale binnenwerk, mechanisch en elektrisch.
Lasbekken opschonen of vervangen.
Voltage meting op de lasbekken, lasstanden controleren.
Veerlengten afstellen volgens afsteltabel,
test lassen, trekproef laten maken.
Goed of niet goed.

Een kleine versie kreeg ik aangeboden.
Ik heb de machine laten staan en dank gezegd.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Lintzagen hardsolderen

Omdat mijn hulpmiddel, de soldeermal onvindbaar is heb ik een nieuwe gemaakt.
Stuk 50 mm T-ijzer, stuk rechthoekige strip 20 mm en een paar boutjes.
Voor het oog hittebestendige zilverkleurige spuitverf.
upload_2022-10-26_11-53-14.png
upload_2022-10-26_11-53-30.png
upload_2022-10-26_11-53-42.png

Foto's 3x © w.p. © 10-2022 ©

Hier is de zaag voor de foto niet aangeschuind, moet wel als je gaat solderen.

De soldeerregio van het lint hangt vrij in de lucht.
Als het soldeer gaat vloeien zal het niet aan de mal hechten.
Soldeer je zuinig, hoef je weinig te slijpen en schuren aan de soldeernaad.
Als schuren volstaat, doe dat inplaats van slijpen.
Slijpen maakt het lint dunner en daarmee zwakker.
Als hardsoldeer metaal gebruik je 45 tot 55% hardsoldeerzilver
en weinig flux.
Overal daar waar flux zit en warmte komt,
daar komt ook zilver.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Aluminium hardsolderen

Bij deze twee kraanspindels heb ik de centerboring middels aluminium hardsoldeer volgesoldeerd.
Wat je hier ziet op de kop van de spindel zijn de twee soorten aluminium.
upload_2022-10-26_12-4-49.png

Foto © w.p. 10-2022

De kern van het opgevulde aluminium rondstaf gaat de schroefdraad worden.
De buitenrand is dadelijk helemaal weg.

Veel is mogelijk
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Hardsolderen met messing

Vandaag staal aan RVS gesoldeerd met messingdraad.
De vierkante messing hardsoldeerdraad heeft inw. flux.
Dat wat die flux na verwarming achterlaat lijkt op borax residue.
Het verwijderen van deze resten kost enige moeite.
De verbinding is super.
upload_2022-10-26_19-30-30.png

Foto © w.p. 10-2022

Het bovenliggende hoekijzer is RVS,
het asje onder is staal.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Asbak

Hier een foto van een klep om de assen onder de ketel uit werpen.
upload_2022-10-31_17-34-38.png

Foto © w.p. 10-2022 Onderaanzicht.

Klep/klap is open.
Kijkt op deze foto tegen de gietijzeren roosterstaven aan waar het vuur op ligt.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Vierkant koker

Vierkante buis zilverhardsolderen vroeg iemand,
10 mm buisje netjes gezaagd en schoongemaakt.
Opbouwen en solderen.
In de binnenhoek lag een stukje zilver ook zo in de koker.
Alles trok fijn door naar buiten.
De twee staanders zijn rechtstandig gesoldeerd,
ook hier weer zilver onder in de buisstomp.
upload_2022-10-31_18-6-19.png
upload_2022-10-31_18-6-29.png
upload_2022-10-31_18-6-37.png

Foto's 3x © w.p. © 10-2022 ©

De vraag ging eigenlijk over messing zilverhardsolderen,
bij gebrek aan messing heb ik staal gebruikt voor dit voorbeeld.
Het werk, de afloop en het resultaat is bij alle metalen gelijk.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Messing hardsolderen

Het hardsolderen met messing gebeurd nog steeds in de metaal industrie.
Dit stukje winkelinventaris was zowel gelast als met messing hardgesoldeerd.
upload_2022-10-31_18-13-18.png

Foto w.p. © 10-2022

En aan de gepoedercoate buitenkant zie je dat echt niet.
Wat je wel ziet,
en zeker omdat dit fijn materiaal is,
dat de afwerking van de verbindingen ook fijn is.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vierkantkoker

Toch maar even de soldeerwerkvolgorde:

Hardsolderen
Passend werkstuk maken.
De raakvlakken moeten erg nauw zijn, max. 0,2 mm.
Vers metaalblank maken.
Goed ontvetten liefst met een remmenreiniger uit de spuitbus.
Liefst met een fluxpasta alle soldeerplekken zuinig maar goed insmeren.
Alles monteren zoals het moet worden.
Alle onderdelen vastzetten.
Zilverdraad stukjes afknippen en in de soldering leggen.
Langzaam rondom verwarmen. Niet de draadstukjes verwarmen.
Nu meer op de naden verwarmen.
Langzaam smelt het soldeer en trekt door en in de naden.
Waar de draadstukjes gelegen hebben nu ook even de vlam erop.
Alles nog een keer na verwarmen en klaar.
Langzaam af laten koelen.

Na het afkoelen schoonmaken van de solderingen.
Het liefste maak ik schoon via glasparelstralen.
Heb je dit niet,
of kun je hiervoor niet ergens terecht
dan wordt het schuren.

Pas op met de dampen van flux en smeltende metalen.
Deze dampen zijn niet gezond.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top