Havensleper 'Yarra' van Deans Marine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 4 dec 2015.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag is de proefvaart dan geweest:



    Conclusie: ze loopt prima. Goed stabiel in het water, ook bij fors overdreven snelheden. Het sturen is spot-on. Ik ga dat alleen nog een tikje terugregelen, de laatste 10-15% stuuruitslag is meer een remklep functie. Het vermogen ga ik op 50-60% begrenzen. Dat is nog steeds een tikje boven maximale schaalsnelheid, geeft goede trekkracht, maar niet de effecten die Klaas hierboven beschreven heeft. Verder met al dat water over het dek geen water in de romp! Nou ja, twee druppels dan op de accu, naar binnen gespetterd door de nog open partijspoorten...

    Verder is het een geslaagde proefvaart geweest, ik kan weer verder met bouwen! :bye:
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Uhh video staat op prive.......!
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Nee ... nog in concept. Vergeten op Publiceren te drukken .. :frustie: Zie je nu wat?
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Yep... Beetje veel power!
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Net teruggeregeld ... moet wel leuk blijven inderdaad! ;)
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    "Ehhh.... Stuurman, kun je even de ruitenwissers aanzetten?"
    "Hoezo, schipper?"
    "Nou, de boeggolf komt over de brug heen!" :rofl:
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gefeliciteerd Lex! Vaart goed en het valt me dik mee dat ze niet verder achterover trekt. Het "rare" gedrag waarop ik doelde is tijdens slepen en de beting als een soort draaipunt voor de boot werkt. Gr. Klaas.
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    proficiat met het beƫindigen van je speedboot project, al moet ik bekennen dat ze wel veel van een sleper weg heeft. :)

    Uit ervaring weet ik dat het soms wel leuk is als je nog wat power over hebt, vb om een aanvaring te vermijden.
    Als je de snelheid in trekkracht kan omzetten kan er een behoorlijke last achter hangen.
    veel plezier met je prachtige schip het komende vaarseizoen.
    vgr Marc
     
    Baggeraar vindt dit leuk.
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Met al dat vermogen moet de opbouw natuurlijk wel stevig vast zitten. Ik wou dat eerst met magneetjes doen, maar heb toch gekozen voor een mechanische oplossing. Aan de voorkant haakt het dekhuis onder een lip:

    [​IMG]

    De achterkant zit met twee M3 draadeinden vast:
    [​IMG]


    Het model kan nu aan de opbouw opgetild worden, dat moet voldoende zijn ... :)

    [​IMG]

    Misschien wat overdone, maar ik leef graag naar de wet van Murphy... :koud:
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niks verkeerds aan hoor Lex. Op mijn Bugsier had ik de boel niet goed gefixeerd en resulteerde bij serieuze trekproeven dat de boot de opbouw eraf trok. Gelukkig had ik het hout rondom in de blanke lak staan en was er niet teveel schade. Het is altijd een hele geruststelling als je je model (bijna) overal aan op kunt pakken. Al is het maar om haar van de ondergang te redden. En je hebt het netjes weggewerkt. Een vreemde moet eerst aan de studie hoe zoiets open kan. Gr. Klaas.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Afgelopen weekend heb ik wat programmeerwerk gedaan aan de sound module. Dat betekende het geluid van een geschikte youtube video aanpassen en in geschikte secties knippen. Deze dan in de software weer tot een sequence samenvoegen.

    [​IMG]
    Verklaring:
    Run 'x' = draaiend geluid, stationair (0) tot volgas (4)
    Acc 'a'-'b' = acceleratie van positie a tot b
    Dec 'b'-'a' = deceleratie van b tot a
    Start and stop sequence bovenaan

    De 'run' files zijn relatief eenvoudig, lastiger wordt het met de 'acc' en 'dec' bestanden. Die moeten zo geprogrammeerd worden dat ze op de juiste stickposities klinken.

    Al met al ben ik tevreden, maar nog niet helemaal blij. Sommige files moeten nog wat bijgesteld worden. Maar het is een goed begin!

     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Het klinkt als Gordon, versneld afgespeeld in een rioolbuis diep onder water, maar dat ligt aan het filmpje en binnenshuis, zal op het water prima klinken!
    Welke module is dat, beier?
     
    Baggeraar en bram1324 vinden dit leuk.
  13. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Prachtig man
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
  15. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Pffff 80 euri, volgens de beschrijving alleen motor geluid, geen extra geluiden mogelijk?
    Niet dat ik Geer ook wil horen, maar scheepsbel of hoorn, kan dat?
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Als ik even snel op de C site kijk vindt ik ook een link naar de handleiding en zie ik dat je tot wel 64 verschillende sounds kan laden en gebruiken?
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, toch wel! Totaal maximaal 64 om precies te zijn..... En hij kan tegelijkertijd als MS module met 8 uitgangen dienst doen. Als 'losse' schakeloptie of gekoppeld aan een af te spelen geluid. :rtfm: Op het filmpje hoor je ook al de misthoorn, lange en korte variant, bij 1:24 en 1:28. Of dacht je dat dat weer een andere Nederlandstalig zangtalent was ... :bier:


    [edit] ben te laat ... Bert was sneller... :thumbsup: [/edit]
     
  18. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Uhh zal eens kijken, op tablet gaf het niet zoveel info, niet de complete site, klinkt interessant. Zal wel weer pc zijn ipv Mac maar daar kan ik omheen werken.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Maarten, er is een artikel van geweest, ik stuur je straks nog wel een PDF met wat leesvoer......
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    ik ben toch nog even aan het rommelen met de geluidsfiles..... Des te meer ik naar de huidige luisterde, des te meer dingen hoor ik die niet zo klinken als bedoelt. De huidige zijn machinekamer geluidsfragmenten van een 12 cilinder MAN scheepsdiesel, die zijn vervolgens geknipt en qua pitch en snelheid aangepast om het uitlaatgeluid van een grote sleepboot diesel te benaderen. Uiteindelijk heeft dat modificeren de nodige vervorming teweeg gebracht.

    Ik ben daarom nu bezig een nieuwe sequence samen te stellen van het startgeluid van een 5500 PK twin diesel sleepboot, genomen van af de kade er pal naast.



    Die reeks krijgt geen overgangsfiles (acc, dec) maar 16 tot 18 'run' geluidsfragmenten, vooruit en achteruit. Deze dan qua rpm dicht bij elkaar zodat er toch een vloeiende overgang mogelijk is. Eens proberen of dat beter klinkt.
     

Deel Deze Pagina