HC RCG 26cc benzinemotor

Foto van een moderne 2T benziner .

full

Kan je nooit mt een methanoler gaan vergelijken.

Vroeger was er wel een motor waar je de zylinder 180° kon draaien.
Kom alleen niet effe op het merk.

Mvg Johan

Ik vergelijk geen methanol motor met een benzinemotor, ik vergelijk timingsprincipes. Vandaar mijn vergelijking met die OPS. Ik vergelijk namelijk deze criteria:
Timing van de inlaat het carter in: gevolg van de stand van de krukas, zowel bij die OPS als bij mijn benzinemotor.
Timing van de inlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.
Timing van de uitlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.

Overigens denk ik dat het bij vele motoren zou moeten kunnen. Hierbij een werkingsprincipe van de motoren met de carb op de cilinder, zoals bijvoorbeeld Zenoah:

Reduced_25pc_no_comp_no_decrease.gif

Die cilinder draaien maakt dus niks uit qua timing, dus qua lopen van de motor. Als de cilindervoet in jouw foto (ook een Zenoah?) dus symmetrisch was ontworpen was ook die omkeerbaar.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik snap dat ik de timing niet wijzig door het verdraaien van de cilinder. Dus zal het ding lopen. Tenzij iemand hier concrete tegenargumenten weet...

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vergelijk geen methanol motor met een benzinemotor, ik vergelijk timingsprincipes. Vandaar mijn vergelijking met die OPS. Ik vergelijk namelijk deze criteria:
Timing van de inlaat het carter in: gevolg van de stand van de krukas, zowel bij die OPS als bij mijn benzinemotor.
Timing van de inlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.
Timing van de uitlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.

Overigens denk ik dat het bij vele motoren zou moeten kunnen. Hierbij een werkingsprincipe van de motoren met de carb op de cilinder, zoals bijvoorbeeld Zenoah:

Reduced_25pc_no_comp_no_decrease.gif

Die cilinder draaien maakt dus niks uit qua timing, dus qua lopen van de motor. Als de cilindervoet in jouw foto (ook een Zenoah?) dus symmetrisch was ontworpen was ook die omkeerbaar.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik snap dat ik de timing niet wijzig door het verdraaien van de cilinder. Dus zal het ding lopen. Tenzij iemand hier concrete tegenargumenten weet...

Hugo

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was wat Johan bedoelde uitsluitend gericht op het niet symmetrisch zijn van cylinder en carter, en dus het niet goed aansluiten van de overstroomkanalen.

Het klopt dat de timing niet wijzigt, maar daar heb je weinig aan als de stroming verstoord word door niet goed aansluitende kanalen. Want die timing is per definitie aangepast op de stroming. Ergo: sluiten de kanalen niet goed aan, dan loopt je motor gewoon slecht.... (maar lopen doet ie wel....)

Groet, Bert

Ja, en als Johan maar even de kans krijgt, kamt hij Chinamotoren af. En zelfs, kennelijk, als hij daar geen aanleiding toe heeft. Maar had ik kunnen weten. Wordt je daar zelf nou nooit eens moe van?

Dank, Bert, voor je input. In principe werkt het dus, het hangt alleen af van de aansluitingen, of dat allemaal lekker past. Dus bij deze:

CS26C.jpg

zou het moeten werken, want die is symmetrisch. Ik zal het dus bekijken, en als het lijkt te passen zonder verstoring van de stroming zal ik het proberen. En nou maar wachten op de postbode...

Hugo

Ik denk niet dat je die kan draaien .

Dan klopt er geen fluit meer van en zal je motor niet meer lopen.:mrgreen:

Mvg Johan

Hoe kan dan in hemelsnaam een boxer motor lopen, hier is altijd in cilinder "verkeerd" om gemonteerd Of wil je nu vertellen dat een boxer altijd maar op 1 cilinder loopt ;)
Op mijn 4 cilinder heb ik ook 1 cilinder rij 180 graden omgedraaid als je maar zorgt dat de spoeling vanuit het carter vrij kan verlopen naar de kanalen in de cilinders.
4-cilinder-tweetaktmotor-met-vertraging-nieuw-filmpje

Groeten arjan

Hoi jongens...
MVVS methanol, daar kan je de cilinder van draaien. Zij poort, of naar achteren.
Eenmaal ingelopen, niet meer te draaien.. mits je hogere slijtage voor lief neemt.

Dan Moki 22cc met de carb achterop. In principe is het cilinderhuis te draaien. De cilinderbus is een losse stalen bus. Deze motor heb je als zij-uitlaat en als achter-uitlaat. Beide motor varianten gebruiken hetzelfde carter-gietstuk.
In het karter heb je 4 spoelpoorten ter beschikking. Voor en achter en beide zijkanten. Theoretisch kan je dus zelfs de uitlaat naar voren richten.De voorste spoelpoort is echter door het lager belemmerd.

De bus is ook draaibaar.. de uitgefreesde spoelpoorten bepalen echter de stand.
Ik heb van beide motoren de bussen nog niet vergeleken.
Ik heb de zijuitlaatmotor in de revisie. Nieuwe lagers, zuigerveel en een hele korte flex-hone om de want weer iets op te ruwen.... vandaar dat ik even een kijkje heb in deze (hele fraaie, subliem gegoten sportmotor).

De hobby King motor word beperkt door de slag van de drijfstang? die langs de spoelpoorten loopt.. zou je de cilinder een kwart draaien, dan raak je het bovenstuk... of heb ik dat mis?
Dan zou je toch een nieuwe bus moeten draaien (chroom-staal), nieuwe poorten moeten timen.
Kan, maar dan ben je wel even zoet. Had ik toch echter mijn geld toch liever gestoken in een 'gereed product' met een goede performance voor de kist.

Moki, Rotomotory.

Een vrij platte uitlaatbocht op een zij uitlaat kan niet echt heel veel kwaad.
Spruitstuk wordt ook wel eens collector genoemd. Dat zoek wat makkelijker.

Top Flite had voor OS en Super Tigre voor de 10cc motoren een mooi plat spruitstuk voor in de P-40. Dan had je bij OS voor de FP series ook setjes met platte spruistukjes. Helaas de kleinere motoren... en niet passend op de Moki. Had hem goed kunnen gebruiken. dat wordt dan zelfbouw... een hoop werk.

Sorry Johan, maar dit keer zit je er toch echt naast.
ik heb hier een dl 100 uit elkaar liggen, en ook van deze motoren kun je de cilinders draaien. poorten zijn symmetrisch. wel moet je dan ook de zuigers mee draaien omdat deze mede verantwoordelijk zijn voor het spoelproces,

en aangezien de dl 50 van de zelfde cilinders gebruikt maakt, zal ook deze gewoon om te draaien zijn.

Foto van een moderne 2T benziner .

full

Kan je nooit mt een methanoler gaan vergelijken.

Vroeger was er wel een motor waar je de zylinder 180° kon draaien.
Kom alleen niet effe op het merk.

Mvg Johan

is dit een Zenoah?

Ja... natuurlijk Razor... dat is waar ook... de moki heeft ook een spoelpoort die via de zuiger... loopt.
Dan kan je alleen maar een slag van 180 graden maken... geen 90.

Hoe kan dan in hemelsnaam een boxer motor lopen, hier is altijd in cilinder "verkeerd" om gemonteerd Of wil je nu vertellen dat een boxer altijd maar op 1 cilinder loopt ;)

Groeten arjan

Nou, euh, ik dénk dat de heren motorenfabrikanten op zich wel slim genoeg zijn om (in geval van niet symmetrische spoelkanalen) twee spiegelbeeld cylinders te maken, denk je ook niet?

Groet, Bert

Hoi jongens...

De hobby King motor word beperkt door de slag van de drijfstang? die langs de spoelpoorten loopt.. zou je de cilinder een kwart draaien, dan raak je het bovenstuk... of heb ik dat mis?
Dan zou je toch een nieuwe bus moeten draaien (chroom-staal), nieuwe poorten moeten timen.

Nee, zou op zich moeten kunnen, want de drijfstang beweegt onder de uitstekende stukken voering. Maar aangezien de kanalen bij 90 graden verzet toch niet aansluiten op het carter heeft dit ook weinig zin....
Buiten dat gaat de carb dan een beetje erg dicht in de buurt van de prop komen.

Groet, Bert

Dat is Zenoah (ZG-45)

Mvg Johan

dat dacht ik al, maar was er niet zeker van, omdat je erboven "moderne 2takter" had geschreven,.. die zenoah's zijn alles behalve modern..die dingen gebruikten ze al voor de oorlog..
ik denk dat een 3w/da/dl een stuk moderner zijn...

Nou, euh, ik dénk dat de heren motorenfabrikanten op zich wel slim genoeg zijn om (in geval van niet symmetrische spoelkanalen) twee spiegelbeeld cylinders te maken, denk je ook niet?

Groet, Bert

Ik bedoel eigenlijk dat bij een boxer altijd de rechter cilinder tegen de spoelrichting van de krukas in werkt. Normaal bij een 1 cilinder zit altijd de inlaat rechts en de uitlaat links dit ivm de optimale spoeling die ook door de draaing van de krukas beinvloed wordt. als je bij een 1 cilinder de cilinder omdraait en de uilaat dus rechts krijgt draait de krukas dus eigenlijk tegen de spoelrichting in.

Ik bedoel eigenlijk dat bij een boxer altijd de rechter cilinder tegen de spoelrichting van de krukas in werkt. Normaal bij een 1 cilinder zit altijd de inlaat rechts en de uitlaat links dit ivm de optimale spoeling die ook door de draaing van de krukas beinvloed wordt. als je bij een 1 cilinder de cilinder omdraait en de uilaat dus rechts krijgt draait de krukas dus eigenlijk tegen de spoelrichting in.

De draairichting van de krukas heeft eigenlijk alleen maar invloed als er een "verbeterde" Schnürle-spoeling gebruikt word, met twee Schnürlepoorten en een spoelpoort recht tegenover de uitlaat. Het normale Schnürlespoelsysteem heeft deze poort recht tegenover de uitlaat niet (kijk maar naar de foto's die Plotterwelt geplaatst heeft, daar zie je maar twee overstroom kanalen, en die zitten eigenlijk net voorbij de krukwangen) en dan is de invloed van de draairichting vrijwel verwaarloosbaar. Met de derde poort "duwt" de aankomende drijfstang mengsel die poort in tijdens de spoelperiode, of trekt het weg als de motor de andere kant op draait. De invloed zal niet groot zijn, maar toch....
Waarschijnlijk zal in het geval van een motor met drie spoelpoorten het grootste zichtbare verschil te zien zijn aan een ander afzettingspatroon van koolaanslag.

Zoals gezegd, bij een motor met alleen de twee Schürlepoorten, zul je er weinig van merken.

Groet, Bert

Yep Johan, op zich kan dat wel... koude oorlog :rolleyes: Maar toch ook WWII...
Men was al tot veel instaat. Ontwerp van het basis-blokje...
Carb en ontsteking... de doorontwikkeling, metalurgie.... is het natuurlijk een totaal ander verhaal geworden...

Veel van dit soort motortjes hadden hun oorsprong in agregaten, boordagregaten voor vliegtuigen.. noem maar op... nja...

Was zoiets ook niet met de Webra Bully?

Laatst bewerkt:
Eh, jongens, dank voor uitleg en zo, zullen we verder even weg blijven van oorlogen?:eek: Ik denk dat bij mijn motor de boel wel 180 graden te draaien is, maar met 90 graden kom je waarschijnlijk met de drijfstang in de knoei. De tijd zal het leren.

Even verder over de motor, andere kant deze keer, de carb. Ik zie verschillende uitvoeringen van aansturing. Push-pull, of alleen pull met een retourveer; wat zijn de voors en tegens?

Daarnaast, het uitzetten van de motor (zit electronische ontsteking op):
1) carb dicht = motor uit
2) carb op stationair en ontsteking uit = motor uit.
3) carb dicht en onsteking uit = motor uit.
Ontsteking uit met een schakelaar op het toestel? En / of via de zender?
Ik zelf prefereer de auto-methode, dus 2, en ontsteking uit zowel op zender als op het toestel (van buitenaf bereikbaar). Graag jullie mening.

Over de tank heb ik Johans / Tony Clarks aanwijzingen al gevonden, dat lijkt niet al te ingewikkeld. Zit alleen nog te twijfelen over de grootte, ik denk aan een 500cc.

Over de ontstekingsaccu, ik lees gescheiden van de ontvangeraccu om storing tegen te gaan. Dus 2 stuks 2S lipo's met elk een UBEC, wat voor capaciteiten gebruiken jullie?

Zo, dat benne weer een boel vragen,
Dank,

Hugo

Even verder over de motor, andere kant deze keer, de carb. Ik zie verschillende uitvoeringen van aansturing. Push-pull, of alleen pull met een retourveer; wat zijn de voors en tegens?

Push-pull is het meest veilige. Ik heb zelf eens de methode met alleen pull gedaan, na een tijdje werkte dit steeds slechter, het veertje kan namelijk (gedeeltelijk) zijn kracht verliezen.

Zelfs op mijn 200cc heb ik geen switch dat de motor via de zender uit kan, alles wat je er teveel in stopt kan ook stuk gaan. Als mijn gasservo het zou begeven (nooit gehad nog) dan vlieg ik mijn tank wel gewoon leeg.

LOL
Bij ons op de vereniging heeft er een aantaljaar terug al eens met een grote hoogdekker kist bijna 1 1/2 uur aan het vliegen geweest omdat zijn gas het niet meer deed. en aan het wachten was tot zijn tank leeg was. hij was van mening dat je bij die grote altijd meer dan 1 liter brandstof mee moest nemen, dat heeft hij geweten :):):)

Push-pull is het meest veilige. Ik heb zelf eens de methode met alleen pull gedaan, na een tijdje werkte dit steeds slechter, het veertje kan namelijk (gedeeltelijk) zijn kracht verliezen.

Zelfs op mijn 200cc heb ik geen switch dat de motor via de zender uit kan, alles wat je er teveel in stopt kan ook stuk gaan. Als mijn gasservo het zou begeven (nooit gehad nog) dan vlieg ik mijn tank wel gewoon leeg.

Back