Yves zei:
ik wil hier toch wel even op reageren ...
In mijn berichtje schreef ik in feit: kommentaar zonder er echt verstand van te hebben.
Dat bevestig je wel op deze manier en dat vind ik jammer.
Ik vind het fout dat henk de opmerkingen van richard (raptorrulez) zo beantwoord ... een standaard raptor .30 met OS motor en futaba electronics is vandaag nog altijd de meest verstandige keuze voor een beginnend heli piloot.
de prijs/kwaliteit/gebruikskost/gebruiksgemak/craskost is in deze heli het meest uitgebalanceerd
het huidige "standaard" electro aanbod komt hier nog niet aan
versta me nu niet verkeerd : electro vliegen IS zonder pardon de toekomst en zal op termijn het midsegment van de brandstof heli's verdrijven ... maar daar zijn we NU dus nog niet
electro is een keuze ... maar je zal toch iets dieper in je portefeuille moeten tasten om hetzelfde te hebben als een standaard benzine
.
.
een clublid bij ons is daarvan het sprekende voorbeeld, vorig jaar nog braafjes hoveren en vandaag loeihard door de lucht, rolls, flips en loopings en dat alles met zijn "standaard raptor v1 met os32"
... en dat zie ik een eco 8 nog niet doen
Y
beste forumdeelnemers,
Ik ga nu mijn hart luchten, helemaal leeg maken.
De tekst is niet bedoeld om iemand persoonlijk te kwetsen. Voelt dat wel zo, dan bij voorbaat mijn excuus. Het valt niet altijd mee om in schrift je hart uit te storten en je gevoelens te uiten over iets op een zodanig manier dat je precies verwoord wat je wilt. Bovendien kan de een dat beter dan de ander..........
"maar daar zijn we nog niet" lees ik. Onzin, daar zijn we wel al, dat punt zijn we al gepasseerd. Dat is nou juist waar deze discussie omdraait: kan een eheli hetzelfde als een brandstof? Ja, dat kan die dus. Geen enkel probleem.
De opmerking dat een brandstofheli de beste keus is voor een beginner, is volkomen onjuist. Geloof me, op dit terrein loopt menig helipiloot volkomen achter.
Elektro en brandstof helikopters is altijd al een vervelende discussie geweest. Eerst was het de vliegtijd (die was veel te kort). Nou dat is nu achterhaald. Nu wordt er weer tegengas gegeven in bewoordingen als "achterlijke akku's" (zo'n opmerking is kennelijk wel goed want daarop reageert niemand, maar goed het zij zo). Dan zijn de lipo's te duur, dan is de motorset te duur..........het blijft doorgaan.
Ik heb toch vaak het gevoel dat vele brandstofheli-piloten jammer genoeg een "aangeboren" afkeer lijken te hebben van elektro en dat steekt men niet onder stoelen of banken.
Het omgekeerde is veel minder het geval: elektropiloten die de brandstofheli's steeds maar weer "onderuit" halen (althans zo voelt dat bij mij) en meningen hebben die echt onjuist zijn.
Nog vervelender vind ik dat vele brandstofpiloten geen enkele of heel weinig ervaring hebben met verschillende typen elektorheli's. Een voorbeeld is weer die Eco: heeft men een keertje gevlogen met een elektroheli met de verkeerde componenten, dan deugt de Eco niet.
Dat is toch niet de manier?
Ik heb vele, vele brandstofpiloten in de vliegschool gehad, wiens Raptor voor geen meter vloog. Ook verkeerde materialen, maar dat maakt de Raptor niet slecht. Nee dat zegt meer over degene die de beginner de verkeerde materialen verkoopt.
Het volgend item is de prijs: mij wordt kwalijk genomen dat ik vaak verwijs naar eheli.
Dan struin ik internet af voor prijzen in Nederland en nodig anderen uit dat ook te doen, en waar komt men dan mee?
Met prijzen buiten Nederland, die ook nog niet compleet zijn omdat de dure porto wordt vergeten. We shoppen in de VS en gaan bij jantje de heli halen, bij pietje de motor, bij klaartje de regelaar, bij geert de akku's enz.
Dit geeft dus direct aan dat ook jullie niet een dergelijke prijs in Nederland kunnen vinden. Nou dan?
Als je alles per onderdeel in het buitenland haalt en dan alles bij elkaar optelt, dan ben je dus niet honderden euro's goedkoper uit.
Daarom ging het en dat hebben jullie (onbedoeld) ook aangetoond waarvoor mijn dank :wink:
Waarom mag ik daar niet open over zijn, net zoals jullie steeds maar weer opnieuw komen met dàt adres in de VS?
Zodra ik een adres vind in Nederland met soortgelijke prijzen als eheli, dan vermeld ik dat ook.
Het heeft niets met pushen te maken, het heeft er mee te maken dat vele modelbouwwinkels in nederland nog steeds de brutaliteit vertonen om beginners van alles en nog wat in de maag te splitsen en een mening hebben over bv de Eco, terwijl ze er zelf geen meter mee kunnen vliegen of alleen adviseren omdat ze bepaalde componenten op de plank hebben liggen en die graag willen slijten.
Daar zou ik een boek van kunnen schrijven.
Nou is er eindelijk een verkoopadres in nederland die dat nie doet, maar omdat hij de enige is, mag ik zijn naam niet te vaak noemen, want dan wordt dat beoordeeld als pushen.
Nog eens voor alle duidelijkheid: dat is niet mijn bedoeling.
Mijn bedoeling is om een beginnern te beschermen tegen verkooppraatjes van die winkeliers die meer geïnteresseerd zijn in het winst dan het probleem van de beginner: welke componenten zijn nu echt goed??
Dan heb ik een voorkeur voor kopen in nederland. Waarom? Als morgen jullie werkgevers goedlope werkkrachten buiten Nederland gaan inhuren, dan staan we allemaal te steigeren. Terecht. Die grondgedachte is mijn basis om het kopen in Nederland te stimuleren. Daar kun je natuurlijk ook weer een discussie van opzetten, maar dat is niet mijn bedoeling.
Zo, beste forumvrienden ik heb mijn hart gelucht.........en dat voelt goed.
Boos ben ik niet, ik hoop dat deze tekst ertoe bijdraagt wat meer inzicht te geven in mijn goede bedoelde motivaties, maar er ook toe bijdraagt, dan ik op dit forum toch wat meer ruimte mag hebben. Ik ben niet arrogant of betweterig als ik beweer dat ik toch echt verstand heb van bepaalde merken en typen elektorheli's en dat ik daarmee ontzettend veel ervaring heb. Het is mijn dagelijks werk geworden. Ik doe niet anders. Vanuit die ervaringsbasis, die ik heel erg graag met anderen wil delen, schrijf ik dit. Niet om oneigenlijke redenen.
een hartelijke groet,
Henk-Joyce