Daar is modelvliegen gelijk getrokken met commerciele dronevliegers en dat is nog steeds zo.
De knvvl heeft daar niets in betekend.
Dat heeft Peter Den ook geschreven, hij was erbij.
Het is helaas wel iets ernstiger dan dat: de KNVvL heeft zich feitelijk verzet tegen tegen een te maken onderscheid tussen Drones en klassieke modelvliegtuigen.
Besluit op te roepen om bij te sturen en er wat van te maken of zeg gewoon je eigen lidmaatschap op.
Inderdaad, maar een van de meest gehoorde klachten over de KNVvL is het gebrek aan communicatie en ongevoeligheid voor kritiek.
Oproepen allemaal op te zeggen is ronduit onethisch, want het dient geen doel.
Je kunt dit ook zien als een ultieme oproep tot communicatie en in die zin vind ik het niet onethisch.
We moeten trouwens wel zien dat er een onderscheid is tussen de KNVvL en de KNVvL afdeling modelvliegsport.
Het is naar mijn mening een niet zo'n gezonde situatie dat de modelvliegsport valt onder, verantwoording moet afleggen en substantieel geld moet afdragen aan de KNVvL koepel.
Zover ik op de hoogte ben met buitenlandse landelijke modelvliegorganisatie zie ik die constructie verder niet.
De KNVvL draagt nog altijd de kenmerken van het officiers en dubbel namen clubje die het opgericht heeft en waar, toen er een modelvliegafdeling moest komen deze vooral als een jeugdafdeling werd gezien die men slechts node heeft geaccepteerd.
De modelvliegafdeling is dan ook een extra kurk waarop de verder vrij armlastige organasatie drijft, waarbij het nut van de kNVvL heden ten dage ook vrij onduidelijk is.
Hierdoor is de modelvliegafdeling echter zelf ook armlastig: ik vind de afdracht aan het hoofdbestuur persoonlijk absurt.
Dan krijg je een spanningsveld tussen enerzijds enthousiaste, meestal vrijwillers en idealisten die hier terecht verdedigd worden en anderszijds een taaie verenigingsstructuur waarin belangen van individuen schimmig worden.
Ik observeer dit al vanaf 1960 en we zijn nu 60 jaar verder: het beeld blijft eigenlijk hetzelfde.
Waarom de KNVvL tijdens de overleggen zijn koers heeft genomen, hoeveel het KNVvL hoofdbestuur hierin van invloed is geweest en in welke mate belangen van andere afdelingen (motorvliegen) een rol spelen is niet transparent, maar dat men wel een aparte, van de afdeling modelvlieg afgescheiden drone afdeling opricht en tegelijkertijd staande houd dat er geen onderscheid te maken is tussen klassieke modelvliegerij en drone vliegen is in dit verband veelzeggend.
Ik denk dat het het beste zou zijn als de afdeling modelvliegsport zich zou beraden over zijn positie binnen de KNVvL en vooralsnog zich met zijn volle Koninklijke gewicht zou inzetten om de voorliggende regelgeving op te schorten.
NB:Ik zal mijn mening ook direct communiceren met de voorzitter.