Heli doet het niet.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door The-Old-Garage, 16 jan 2015.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dat is een beetje de aziatische manier van denken....
    Als het uit productie gaat, dan gaat het uit productie, want dan is opeens je oude product een concurent voor je nieuwe product....

    Met auto's en motorfietsen doen ze dat niet, want niemand koopt je product als er geen langdurige ondersteuning voor is, maar met dit soort dingen?

    Maar om eerlijk te zijn, ook Graupner deed dat destijds, met de heli's die uit de HB fabriek kwamen....

    Wat ik wel vreemd vind, is dat het zo snel is.... de laatste brandstofversie van de Raptor is voor mijn gevoel nog maar net uit productie, de laatste kits liggen nog in de winkel, en nu al is er nergens meer wat te krijgen. Blijkbaar gaan die koppelingen dan als een dolle kapot, of niemand had voorraad....

    Lijkt me een gouden business opportunity voor een klein bedrijfje met een paar flexibele machines, om van veel voorkomende onderdelen zoals deze koppeling, kleine productie-runs te maken voor raptors en T-rexen etc etc.

    @ The-old-Garage: een creditcard heb je niet nodig hoor, Paypal gaat ook prima meestal.

    Groet, Bert
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    naast CNC is 3D printen nu hot,
    wat daar alles mee gedaan kan worden,
    zelfs een kinderhart hebben zij geprint, ongelofelijk !

    ..maar de koppeling van de Rex te gebruiken zou wel een optie zijn,
    ik denk maar dat de dingen kapot gaan door
    >>> niet uitgelijnte montage tussen motor en clutch bell
    >>> geen clutch liner of clutch liner niet goed geplakt
     
  3. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Heren,

    Ik ben even buiten strijd geweest wegens ziekte.
    Ik heb alle stukken ontvangen buiten de koppeling. (Die is onderweg.) Althans vermoed ik toch.
    Ik heb onderandere de flybar vervangen door nieuw exemplaar, overigens ook de paddle en nog wat onderdelen.
    Alle bouten die ik heb los gemaakt met locktite vastgezet. (Metaal op metaal.)

    Ik had hierbij nog 1 vraag, moet ik een moer zetten daar waar een opening is in de paddles, of gaat dit niet los komen ?

    Wat gebruik ik best om de clutch liner vast te plakken aan de bell ?

    Dank bij voorbaat.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ha, gelukkig! Hij is weer terug :D

    Vervelend van de ziekte, hopelijk niks ernstigs?

    En dan je vragen:

    Je bedoelt de openingen in de paddles waar je de uiteinden van het schroefdraad kunt zien?
    Naar mijn beste weten dienen die openingen alleen om te voorkomen dat je de paddelstang te ver inschroeft en de boel doldraait. Volgens mij hoeft daar geen moer in.

    Voor het lijmen van de koppelingsvoering kun je verschillende lijmsoorten gebruiken, maar ik gebruik UHU plus Endfest 300.

    Hoe is je voering geleverd? als een ring of als een strip?
    Als het een strip is, moet je heel voorzichtig de voering net iets te lang maken. Dat komt vrij precies, de voering moet net onder spanning staan, als je hem "glad" in de koppelingsklok werkt. Geen kier, maar ook niet zo veel te lang dat hij lastig te plaatsen is.
    Plaatsen gaat vrij makkelijk als je de voering niet eerst rond probeert te plaaten, maar tegenover de kier naar binnen laat lussen, en dan de lus plat drukt tegen de omtrek van de klok. Maar dat gaat dus alleen als je de lengte goed hebt. Moet je dus even een paar keer droog oefenen en de voering voorzichtig inkorten.

    Dan smeer je de ontvette koppeling en de te lijmen zijde van de voering DUN in met UHU plus en plaatst de voering in de klok. De voering goed aandrukken zodat er geen luchtbellen onder zitten, en onmiddelijk de eventuele overtollige lijm met een keukenpapiertje en wat Aceton wegvegen.
    Daarna een uurtje in de oven op 75~100 graden, of als moeders de vrouw dat niet wil, leg je hem op een krant, op een boterhamzakje o.i.d. (daar hecht de lijm niet aan), en hang je er een 40 tot 60 watt spotje een paar cm boven.

    De warmte bekort de droogtijd tot minder dan een uur, maar wat belangrijker is, de hechting van de lijm verdubbelt er van.

    Na verlijming met een schuurpapiertje de lijmnaad glad schuren, en dan zou het goed moeten komen.

    Succes!

    Groet, Bert
     
  5. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Brutus,

    ik was met een zwaar geval van buikgriep even van de kaart !
    Het is inderdaad een strip, ik koop de juiste materialen aan om dit uit te voeren.

    bij deze paddles; logischerwijs moeten ze gecentreerd zijn... maar omwille van de stroeve flybar kan ik ze niet 100% mooi in lijn zetten, is dit een probleem of gaat de lucht tijdens het draaien deze zelf in lijn zetten ?

    Thanx
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.340
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe bedoel je "in lijn"?

    - het in het midden krijgen van de flybar?
    - de twee paddles recht ten opzichte van elkaar?
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De paddels moeten plan-parallel staan, anders KAN dat tot problemen leiden. Een grote afwijking van de paddels leid tot een heli die heel sterk achterover of voorover wil bij snelheid maken.
    Het is een beetje klooien om dat goed te krijgen, maar gewoon net zo lang heen en weer bewegen tot het goed is.
    Alternatief: de paddelstang inschroeven met een drupje water op de schroefdraad en in het gat in de paddel. Dat water smeert een klein beetje waardoor je de paddels wat makkelijker recht krijgt (ik neem aan dat je probleem is dat je iedere keer wat kracht zet, en dan "te ver doorschiet"?)

    Het water verdwijnt na verloop van tijd en je paddels zitten dan vast genoeg.

    Het is het makkelijkste, als je eerst de paddelstang door de rotorkop steekt, maar de aanstuurheveltjes nog niet vast zet.
    Daarna draai je de paddels er op en zet ze plan-parallel. Wel tellen dat de paddels allebei evenveel omwentelingen op de draad geschroefd worden. Hoeveel omwentelingen is niet kritisch (je mag de schroefdraad niet meer zien in ieder geval) zolang ze maar binnen een halve omwenteling nauwkeurig even ver op de stang geschroefd zijn. Daarna lijn je de paddelstang zodanig uit dat de paddels precies even ver van de kop zitten, en dan pas zet je de aanstuurheveltjes vast, zodanig dat de hevels en de paddels ook parallel staan.

    Als je het truukje eenmaal door hebt, stelt het niks voor.

    Groet, Bert
     
  8. Mstr10o

    Mstr10o

    Lid geworden:
    7 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Noord Brabant
    [​IMG]

    Hier was men naar op zoek?
    Zijn niet nieuw maar nog wel in orde volgens mij.
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een week of twee eerder, en je had The Old Garage er vast heel blij mee kunnen maken...

    Maar zoals het nu is, wil ik er wel eentje van je overnemen, voor just-in-case....

    Groet, Bert
     
  10. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    WHaat !! Ik wil hem !
    Vandaag mail gekregen van site dat m'n geld terug zal worden gestort wegens item niet in stock !

    Ik denk dat jij m'n redder in nood bent !!
    Ik wil hem/ze graag !

    mvg
    Gio
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je mag ze gerust allebei kopen...

    Ik vind er wel wat op als die van mij kapot gaat....

    Groet, Bert
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb ook nog een van Align,
    ziet prezies ook zo uit,
    allen is die van mij voor verzenden in tween gedeelt

    [​IMG]

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.340
    Locatie:
    Rotterdam
    he uwe, die uitvoering heb ik ook wel eens gehad!

    @ men. garage, misschien als je jouw koppeling binnen hebt een s vergelijken met de koppeling van een trex 600? Weet je meteen wat nu werkelijk de verschillen zijn, en of er veel aangepast moet worden.

    Koppeling gebeurt normaal nooit iets mee.. maar je zal altijd zien ;-)
     
  14. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Student, willdo !

    Nu snel de koppeling kopen, afstellen en dan hou ik jullie op de hoogte ;) !!
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De tip van Flip:

    Die Raptors en vergelijkbare constructies, hebben de koppeling en koppelingsklok op twee verschillende assen zitten. Deze assen kunnen, door ruimte op de motorbevestigingsgaten en kleine onzuiverheidjes in de lagering van de koppeling, licht uit lijn komen te staan.

    Zolang de assen parallel lopen is er niet heel veel aan de hand, maar zodra er een kleine hoek is, krijg je het defect zoals in de foto van Uwe.
    Zorg er dus voor, dat de koppeling en koppelingsklok zo zuiver mogelijk recht in elkaar draaien.

    Meestal kun je dat zien aan de kier tussen koppelingsklok en het centrale stuk van de koelfan, die moet parallel zijn.

    Bij de oude Vario's liep de koppelingsklok op dezelfde as als de koppeling (klok was gelagerd op de krukas) en je zult heel veel moeite moeten doen om een kapotte Vario koppeling te vinden, maar met de Shuttle (zelfde principe als de Raptor en T-rex) heb ik er geloof ik 3 kapot gehad in vier jaar. Maar ja, toen wist ik dat van dat uitlijnen nog niet, dat dat zo kritisch was....

    @ Student: Zo op het oog is de grootste afwijking die ik zie, dat de diameter van het start-vrijlooplager anders is....
    Verder lijkt het wel, alsof de Raptor koppeling uit vol materiaal gemaakt is, terwijl de Rex koppeling uitgeketeld is.

    Groet, Bert
     
  16. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Na de vele filmpjes online vraag ik me eigelijk af of mijn heli op z'n kop kan vliegen ?
    Voor zover ik zie kan ik enkel gas omhoog maar niet omgekeerd... of zie ik het verkeerd.

    (Niet dat ik daar al aan denk maar ik vroeg het me gewoon af.)

    grts
    Gio
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.613
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor... als de heli er voor afgesteld is, en de piloot het kan, kan de heli het ook....

    Dat gas, dat moet je dan via de zender anders mixen, zodat je bij 0 graden pitch ongeveer halfgas hebt, en bij zowel positief als negatieve pitch het gas weer open gaat.

    Heb je speciale functies voor in de meeste heli-zenders.

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.340
    Locatie:
    Rotterdam
    in een collective pitch heli wordt de lift verkregen door de hoek van de bladen aan te passen.
    Het rotortoerental zou eigenlijk altijd hetzelfde moeten zijn.

    Omdat jouw "gasstick" dus eigenlijk geen gas regelt, moet dit ergens anders gebeuren.
    In de zender heb je dan doorgaans een throttle curve, die je af kunt stellen zoals je wilt.

    In de eerste vliegmodus, ook wel normal genoemd, is stick onderin = motor stationair. Pitch +/- -5 graden.
    Wil je op zijn kop gaan vliegen, is midstick 0 graden pitch.
    stick bovenin is +10 of +12.
    Gas regel je zodanig dat de motor mooi blijft lopen, en niet optoert bij een enthousiaste daling.
    Dat gas afregelen doe je dus met die throttle curve.

    De tweede vliegmodus, idle up, is puur voor vliegen.
    een vlieger die ook inverted vliegt, heeft dan een pitch bereik van -10 - 0 - +10
    of 12, is maar net wat je heli aankan.
    de gascurve heeft dan een V. in het midden laag, met de stick onderin en bovenin hoog.
    Ook dit regel je zodanig af dat hij niet optoert, en grotendeel dezelfde toerentallen draait.

    of je zet er een governor op, die houdt het toerental voor jou in de gaten.


    Maar, voor je vraag, JA, jouw heli kan dat. Mits afgesteld etc.
    en natuurlijk de vraag of de piloot het kan ;-)

    in principe zou iedere CP heli het moeten kunnen.
    Alleen zaken als symmetrische of asymetrische bladen, pitchafstelling, motorafstelling, tanksysteem etc kunnen daar een stokje voor steken.
    Vermogen is op zich niet echt nodig om inverted te gaan, inverted hoover kost evenveel vermogen als normale hoover.
    Alleen vind een schaalheli het doorgaans niet zo grappig, die constructie is er niet altijd geheel op gebouwd.
     
  19. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Blijkbaar komt Mstr10o niet veel kijken op dit forum.
    Ons mail verkeer duurt al bijna 2 weken voor amper 2 PM's :D
    Als ik nu nog z'n gegevens krijg om die clutch te kopen ben ik vertrokken :D

    Tot dan staat de heli op de kast :)
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.340
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach, seizoen is toch nog niet echt begonnen ;-)
    beter nu, dan midden in de zomer..
     

Deel Deze Pagina