Hellingvliegen maasvlakte

Na het goede verslag van Vincent nog een paar opmerkingen mijnerzijds.

Het blijft een moeilijke zaak om een niche-sport als hellingvliegen in the picture te houden.
Zoals ook Jeanette Quak van het havenbedrijf zeer goed begreep: het gunstige feit dat het om een beperkte groep liefhebbers gaat, dus de impact beperkt is, maakt tevens dat het ook een makkelijk te negeren groep is.

Vanuit de KNVvl komt dan ook de suggestie om het belang meer onder de noemer soaring-sporten te brengen zodat we meer upteamen met de zeil en schermvliegers en daarmee meer impact hebben.
Dat betekent wel dat er binnen de KNVvl meer samenwerking zou moeten zijn tussen de afdelingen zeil- scherm en modelvliegen dan nu het geval is en ondergrondse onverkwikkelijkheden zoals bij ‘’die andere soarstek’’ het geval geweest is vermeden worden.

Nu denk ikzelf dat de groep hellingvliegers en potentiele hellingvliegers groter is dan het lijkt maar toch: een volkssport zal het niet worden (gelukkig).

Een vraag die ook vanuit het havenbedrijf aangegeven wordt is dan ook: hoe officieel wil je eigenlijk hierin staan: onbekend onder de radar maar met vrijheid blijheid en we zien wel, eigenlijk zoals het was, of meer als een daar ter plekke gekende activiteit maar dan met alle kans dat er regeltjes komen enz.
Zoals Vincent bv al aangaf: hoe streng gaat men bv parkeer-handhaven: vrijheid blijheid, of gaat een instantie zomaar een keertje op zijn strepen staan.
Hetzelfde voor aanbrengen van hekken en prikkeldraad, hoe reageert men op beperkt belopen van het duin en dergelijke en wat gaan nieuwe beheerders daarmee doen.
Dat dit soort bedreigingen niet denkbeeldig zijn is wel te zien aan de recente perikelen bij de Cap.
Persoonlijk ben ik nogal van de vrijheid blijheidrichting, maar de vraag is of dat niet wat te naïef is.
Voorlopig in ieder geval met een hoopvol uitzicht naar 26 mei.

Even een kleine update voor de Maasvlakte watchers.
Vorige week is er een overlegbijeenkomst bij de KNVvL geweest.
Vincent was helaas verhinderd maar inmiddels heeft Rick Ruysinck zich bij ons gevoegd.
Samen met Arthur Werner (scheidend voorzitter afd. modelvliegsport), Chris Borra voor de schermvliegers en Maya de Best voor zeilvliegers maar vooral als beleidsmedewerkster KNVvL hebben we bediscussieerd wat het beste voorstel aan het havenbedrijf zou zijn, een voorstel waarin we zoveel mogelijk willen borgen dat hellingvliegen (soaring) zijn plaats krijgt en behoud op de maasvlakte.
We vragen dan ook om tot een inrichting te komen van voorkeurs startplekken apart voor zeil en schermvliegers enerzijds en modelvliegers anderzijds waarbij het gebied voor de modelvliegstartplekken als preferent gebied voor modelvliegers zal worden aangemerkt.
Deze plekken zouden moeten komen ter weerszijde van de twee geprojecteerde parkeerterreinen aan het extensieve stranddeel. Voor de modelvliegers bij de ZW plek ter rechterzijde en bij de NW plek ter linkerzijde.
(Overigens zullen deze plekken bij de opening eind mei nog niet bereikbaar zijn.)
Het is nadrukkelijk onze bedoeling om de soar-mogelijkheden zoo goed mogelijk een vaste voet te geven en niet om in zijn algemeenheid de vrijheid die we gewend waren aan de Maasvlakte te beperken.
Hoe die vrijheid zich in de nieuwe situatie zich zal ontwikkelen moeten we afwachten maar we hopen hiermee in ieder geval erkenning en vastheid te bereiken.
Verder is afgesproken dat we vanuit de modelvliegrij in de media van zeil en schermvliegers wat aan onderlinge voorlichting gaan doen over de specifieke problematiek en afstemming waar het de ontmoeting van onze drie soaring disciplines betreft.
Inmiddels heeft Maya een naar mijn idee zeer gedegen stuk naar het havenbedrijf geproduceerd en ik heb goede hoop dat we hier iets zullen bereiken.
Ik hoop dat de meeste meelevenden zich in onze aanpak kunnen vinden maar vraag mij hier gerust om meer toelichting.

NB: zou het langzamerhand geen goed idee zijn om alle hellingvlieg-gerelateerde onderwerpen in een apart subforum te plaatsen?

Goed te horen dat vrijblijvendheid niet de enige uitgangspunt vormt. Voor de toekomst is een meer vaste benoeming van de plek een goede basis. Zaken veranderen nogal snel :)

Super!

Vrijdag 25 mei is er voor een groep genodigden de opening van het nieuwe badstrand! Helaas kan ik op vrijdag niet aanwezig zijn, maar als de wind op zaterdag de 26e goed staat, zal ik zeker het nieuwe duin gaan uittesten!

post05.jpg

post08.jpg

post07.jpg

(Foto's van Voorbereiding strandseizoen in volle gang! | Rotterdamse Reddingsbrigade)

WOW!!!!

Een collega vertelde mij vorige week dat het strand al open was....ik ben meteen gaan kijken maar zag geen enkle aanwijzing en ging vrij teleurgesteld weer naar m'n werkadres.

Maar hier wordt ik heeeeeeeel erg gelukkig van! (zeker nu ik net een pss van MaartenX heb over genomen)

Justus

We hebben van Maya (KNVvL) ook vernomen dat er geen vaste startplekken zullen komen, het duin niet wordt afgeschermd met hekwerken en dus vrij toegankelijk is, en de havenpolitie heeft geen bezwaren tegen het gebruik van het duin voor modelvliegen, aangezien dit in het verleden ook nooit tot problemen heeft geleid.

Ook het duin aan het badstrand mag door ons worden gebruikt om te modelvliegen.

Eigenlijk is de situatie dus vergelijkbaar met zoals die vroeger was.

Het is natuurlijk wel van groot belang om het goede vertrouwen in ons niet te schaden! Altijd zelf goed inschatten of het veilig is om te starten / landen!

Er schijnt nog gewerkt te worden aan een vliegreglement.

Vincent

Ik heb er vorige week nog geen nieuwe wegen 'af' gezien dus ik denk nog steeds de oude weg, dat het hek weg of open is.
In de toekomst zal er bij de windrichting ook W tot NW bij komen!

Justus

Ik heb er vorige week nog geen nieuwe wegen 'af' gezien dus ik denk nog steeds de oude weg, dat het hek weg of open is.
In de toekomst zal er bij de windrichting ook W tot NW bij komen!

Justus

Volgens de planning gaat het stuk strand voor de intensieve gebruikers, het badstrand, als eerste open op 25 mei.
Het stuk voor niet intensieve recreatie, de rest dus, verderop, zal pas oktober november open gaan.
Dit deel zal voor ons het meest geschikt zijn, en zoals Vincent al schreef zonder vaste start plekken.

Rick

Wacht nou alsjeblieft nog even tot volgende week zaterdag, als de boel officieel geopend is. Nu al gaan vliegen komt vrij provocerend over, en is onverstandig.

o oke had bij ons op de club begrepen dat die afgelopen vrijdag open gegaan was
wel jammer weer was gunstig as zondag

Vandaag was het zover: de officiele opening van het intensieve recratiestrand van de Maasvlakte maar daardoor toch tevens het ter beschikking komen van de sportmogelijkheden zoals we dat gewend waren.
Vincent kon helaas niet bij de officiele opening zijn, ik was er wel.
Het beschikbaar komen van het zogenaamde extensieve deel komt geleidelijk in de loop van dit jaar.
Ik kan melden dat ik in ieder geval erg gelukkig wordt van wat er nu al mogelijk is.
Ten eerste: bij de eerste parkeervoorziening langs de kant van de toegangsweg lijken de oude duinen hoger en steiler geworden± dit gebiedje is niet zo groot maar moet zeer goed maar ruig modelvliegbaar zijn denk ik; orientatie ZW.
Dan de nieuwe parkeerplaats met strandopgang:
ter linker en rechterzijde nieuw aangelegd duin (WZW) met een strakke en voldoende steile struktuur: links 100mtr met daarna nog een stukje ZW , rechts nog veel langer
Het strand ervoor is zeer breed de top is afgevlakt +- 12mtr schat ik, er mag gelopen worden.
Op de top is nog een extra duintje die wellicht als vangnet bij toplandingen kan fungeren.
Het duin is weerszijdig dusdanig dat het me niet zou verbazen dat je aan de landzijde bij NO nog wel wat met schuimpjes zou kunnen.
In de loop van het jaar dus bij het extensieve stuk nog meer WZW, een stuk W en een stuk NW.
Al met al, het Havenbedrijf gaat uit van het toestaan van erg veel vrijheid voor het gebied, de KNVvL wil de ontstane situatie over een jaartje evalueren.
Het oorspronkelijke idee om tot een zekere afspraak of regulering te komen (vooral met betrekking tot zeil en schermvliegers) in zover gewenst, wordt in ieder geval door het havenbedrijf aan de KNVvL overgelaten.
Ik ben wel van plan daar voeling mee te houden.
Al met al denk ik dat het eerste initiatief van Vincent er in ieder geval voor gezorgd heeft dat we als hellingvliegers en soarsporten in het algemeen op een goede manier in beeld zijn gekomen bij zowel het Havenbedrijf als de KNVvL en ik hoop dat het hellingvliegen hier een grote en volwassen plaats gaat innemen.
Ik ben de komende tijd een aantal weken met vakantie maar ik hoop dat ik daarna hier weer vele enthousiaste ervaringen kan lezen na de lange stop-periode. Ik sta in ieder geval te popelen!

Laatst bewerkt:
Mooi dat onze hoop bewaarheid lijkt te worden.

Niet alleen Vincent bedankt maar ook aan jou, Maya en alle anderen die hier aan bijdragen en/of bijgedragen hebben.

Rick

weer gevlogen op de maasvlakte sinds lange tijd.
Fijn dat de stek weer open is:)
Het viel mij op dat het stuk met z-zw oriëntatie feitelijk onveranderd is ten opzichte van voorheen.
Merkwaardig dat het toch zo lang dicht moest......
Het nieuwe stuk ziet er mooi uit maar het duin is wel veel lager.
Het oude stuk blijft wel perfect om met grote kisten te vliegen omdat je op het strand alle ruimte hebt om te landen.
Ik heb mijn Swift lekker langs het duin gejaagd:D
En het uitzicht blijft super .......
Ik zal wel weer veel te vinden zijn

Back