Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Theo Coenen, 28 jun 2005.

  1. MrMark

    MrMark Guest


    jazeker ben ik verder gegaan. Op het filmpje was dat de eerste vlucht dus bleef ik een beetje dichtbij. Nadeel alleen is dat er midden op de berg een soort van uitkijktoren staat, deze moet je dus een beetje ontwijken.

    Ik heb gisteren een minicamera ontvangen. De behuizing is inmiddels gemaakt dus deze ga ik binnenkort testen voor on-board filmpjes.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Je kan de hands-off snelheid wel iets veranderen door het zwaartepunt te verschuiven, maar het betekent ook dat je besturing moeilijker wordt. Vooral als het zwaartepunt achter het aerodynamisch ideale punt ligt wordt het toestel onstabiel en nerveus.

    Door het toestel zwaarder te maken verschuif je de polaire en zullen punten op die polaire zoals minimum daalsnelheid en overtreksnelheid en beste glijhoek, bij een hogere vliegsnelheid terecht komen. Uiteraard wordt je daalsnelheid ook groter, maar dat is in de hellingstijgwind doorgaans niet zo'n probleem...

    Bart
     
  3. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Kijk maar eens naar het filmpje op de video pagina van www.eppshop.nl (filmpje zoutelande) Het was windkracht 7-8 en allemaal met een plak lood eronder!

    Foto's op de homepage van Freakazoid http://rc.kicks-ass.net/ onder pictures en dan zoutelande!

    Alles uit de lucht behalve de Wolf K-10's ;-)

    Back on :eek:ntopic: anders moeten we een apart draadje hierover maken :wink:
     
  4. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    vandaag in Nieuwvliet bad gevlogen met onze gekende WOLF k10 , en dit met 7 bf windsnelheid, en pieken van 8-9 bf .
    het ging wel vooruit.
    echter deze morgen, kreeg ik hem echter niet in de lucht ( was alleen om te starten )
     
  5. MrMark

    MrMark Guest

    Een tijdje geleden wat laten zien van de K10 op een berg in nuenen. Dit was wat dichter bij, nu een van wat verder weg. Hier een kort filmpje (ik kan maar 30 sec opnemen op deze kwaliteit en helaas comprimeert google het ook nog eens).

    http://video.google.com/videoplay?docid=-3754701377412894159
    (de camera man was blij dat hij het deed 8) )

    cu

    Mark
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vind de geluidstrack boeiend... is daar een CD van? :)
    Bart
     
  7. Milcoi

    Milcoi

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Breda
    mooie lokatie!! met welke wind richting kan je daar goed vliegen??
     
  8. MrMark

    MrMark Guest

    Milcoi, ideaal is een oostenwind. Maar NO tot ZO gaat ook goed.
    Helaas andere windrichtingen zijn niet zo gunstig, je hebt dan niet zo een mooi uitzicht en een deel van de berg wordt gebruikt door graafmachines :) dit is met name de de ZW W NW kant.
     
  9. @Marco Bosch,
    Heb je ondertussen al uitgevonden of dat een geschikte hellingzweefplek is?
    En heb je er ook al foto's van, ik ben erg benieuwd :roll:

    @ Niek,
    Ik dacht dat leden van de vliegclub Emmeloord wel aans aan de dijk van de Noordoostpolder vlogen. Wellicht dat iemand van die club daarop zou kunnen reageren.
     
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    helaas nog geen tijd gehad om even er tussen uit te knijpen.
    heb het raar genoeg gewoon druk
     
  11. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Maarten Engelhart:

    Is de Sallandse heuvel niet te gebruiken???

    ----

    MrMark:

    Het tweede filmpje ziet er al een stuk beter uit..... zeker zijn voorwaartse snelheid! en mooie heuvel... zeker een bezoekje waard.
     
  12. Nou MrSat...... die heuvel, is meer een glooiing in het landschap :p
    Het mag de naam heuvel niet eens hebben volgens nij, dat impliceert toch een duidelijke, redelijk steile helling in het landschap.
    Volgens het online woordenboek van van Dale:

    heu·vel (de ~ (m.), ~en/~s)
    1 verheffing van de aardbodem, lager dan een berg

    Onderstaande afbeelding is een foto van de Sallandse heuvelrug.

    [​IMG]

    Al met al, denk ik niet dat dit erg geschikt is :(
     
  13. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Van een afstand leekt het wel wat Maarten, maar tijdens mijn vakantie in de buurt werd ik aan de voet van de heuvel/glooing gestoken door opwachtende Horzels/paardenvliegen. Ik wist niet hoe snel ik weer uit dat bos/heide moest geraken.... ;-) Of je daar dus kon vliegen ben ik dus nooit meer achter gekomen......
     
  14. Ben vandaag in Almelo aan het hellingzweven geweest!!
    Jawel in ons vlakke overijssel.
    Het is wel een tijdelijke lokatie... een snelweg in aanbouw, maar het lukt wel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Op verzoek vastgeplakt.

    Verdere aanvullingen, locaties, kaartjes ed graag hier
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Een kaartje (die ik dus nog ga aanvullen):
    [web:41b4a25a4e]http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=110447513025781930860.000436fa342c6ac7d181a&om=1&ll=52.315195,4.850464&spn=0.350912,3.290405&z=9[/web:41b4a25a4e]

    Leon
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    7YNoaK0MpGA[/media] een filmpje van een Multiplex Fiesta aan de helling op Langevelderslag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Mooie video, wat voor toestel is dit eigenlijk want dat je hem zo tegen de wind in gooit had ik eigenlijk nog nooit gezien. Welke windkracht stond er die dag eigenlijk en zou dit ook met zo een 2,60 meter multiplex toestel (ben even de naam kwijt) mogelijk zijn.

    Mvg,

    Daniël.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Toestel staat toch heel duidelijk vermeld: multiplex fiesta. Is al een oude kist. Hij is eigenlijk nogal zwaar voor zijn grootte, maar voor aan de helling is dat wel fijn. Dit was met windkracht 5. Zonder wind valt dit vliegtuig meteen op de grond als je hem zo weg zou gooien, maar met deze wind kun je hem bijna gewoon loslaten.
    Eigenlijk vliegt elke zwever wel aan de helling, alleen heeft elke kist zijn eigen windsterkte waar hij lekker mee vliegt. Hoe zwaarder je vliegtuig (hogere vleugelbelasting), hoe meer wind je moet / kan hebben. Ook jouw Multiplex (Alpha??) zwever doet het zeker wel aan de helling. Lichte zwevers kunnen wat minder wind aan (anders gaan ze achteruit), maar die blijven dan misschien ook bij windkracht 3 al boven.
     
  20. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    De Alpha doet het schitterend aan de helling en heeft niet veel wind nodig (lage vleugelbelasting). Ik heb dit afgelopen vrijdag op de helling in Zwitserland uitgeprobeerd en het ging schitterend! De Alpha is overigens 2,80 meter.
     

Deel Deze Pagina