Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Milcoi zei:
mooie foto's en leuk filmpje... vroeg me af of je daar verder naar links en rechts kunt gaan met je zwever? Op het filmpje blijf je erg dichtbij.


jazeker ben ik verder gegaan. Op het filmpje was dat de eerste vlucht dus bleef ik een beetje dichtbij. Nadeel alleen is dat er midden op de berg een soort van uitkijktoren staat, deze moet je dus een beetje ontwijken.

Ik heb gisteren een minicamera ontvangen. De behuizing is inmiddels gemaakt dus deze ga ik binnenkort testen voor on-board filmpjes.
 
PascalvO zei:
Ik dacht altijd dat je meer weerstand creeerd als je je zwaartepunt meer naar voren legt ten opzichte van het aangegeven punt.

Je kan de hands-off snelheid wel iets veranderen door het zwaartepunt te verschuiven, maar het betekent ook dat je besturing moeilijker wordt. Vooral als het zwaartepunt achter het aerodynamisch ideale punt ligt wordt het toestel onstabiel en nerveus.

Door het toestel zwaarder te maken verschuif je de polaire en zullen punten op die polaire zoals minimum daalsnelheid en overtreksnelheid en beste glijhoek, bij een hogere vliegsnelheid terecht komen. Uiteraard wordt je daalsnelheid ook groter, maar dat is in de hellingstijgwind doorgaans niet zo'n probleem...

Bart
 
Kijk maar eens naar het filmpje op de video pagina van www.eppshop.nl (filmpje zoutelande) Het was windkracht 7-8 en allemaal met een plak lood eronder!

Foto's op de homepage van Freakazoid http://rc.kicks-ass.net/ onder pictures en dan zoutelande!

Alles uit de lucht behalve de Wolf K-10's ;-)

Back on :ontopic: anders moeten we een apart draadje hierover maken :wink:
 
vandaag in Nieuwvliet bad gevlogen met onze gekende WOLF k10 , en dit met 7 bf windsnelheid, en pieken van 8-9 bf .
het ging wel vooruit.
echter deze morgen, kreeg ik hem echter niet in de lucht ( was alleen om te starten )
 
Ik vind de geluidstrack boeiend... is daar een CD van? :-)
Bart
 
Milcoi, ideaal is een oostenwind. Maar NO tot ZO gaat ook goed.
Helaas andere windrichtingen zijn niet zo gunstig, je hebt dan niet zo een mooi uitzicht en een deel van de berg wordt gebruikt door graafmachines :-) dit is met name de de ZW W NW kant.
 
marco bosch zei:
hoe hoog moet een helling eigenlijk zijn om er redelijk op te kunen helling zweven
want wij hebben hie heel dicht bij een heuvel van ongeveer 6 meter hoog met redelijk steile kanten

@Marco Bosch,
Heb je ondertussen al uitgevonden of dat een geschikte hellingzweefplek is?
En heb je er ook al foto's van, ik ben erg benieuwd :roll:

@ Niek,
Ik dacht dat leden van de vliegclub Emmeloord wel aans aan de dijk van de Noordoostpolder vlogen. Wellicht dat iemand van die club daarop zou kunnen reageren.
 
Maarten Engelhart:

Is de Sallandse heuvel niet te gebruiken???

----

MrMark:

Het tweede filmpje ziet er al een stuk beter uit..... zeker zijn voorwaartse snelheid! en mooie heuvel... zeker een bezoekje waard.
 
MrSat zei:
Maarten Engelhart:

Is de Sallandse heuvel niet te gebruiken???

----

Nou MrSat...... die heuvel, is meer een glooiing in het landschap :P
Het mag de naam heuvel niet eens hebben volgens nij, dat impliceert toch een duidelijke, redelijk steile helling in het landschap.
Volgens het online woordenboek van van Dale:

heu·vel (de ~ (m.), ~en/~s)
1 verheffing van de aardbodem, lager dan een berg

Onderstaande afbeelding is een foto van de Sallandse heuvelrug.



Al met al, denk ik niet dat dit erg geschikt is :(
 
Van een afstand leekt het wel wat Maarten, maar tijdens mijn vakantie in de buurt werd ik aan de voet van de heuvel/glooing gestoken door opwachtende Horzels/paardenvliegen. Ik wist niet hoe snel ik weer uit dat bos/heide moest geraken.... ;-) Of je daar dus kon vliegen ben ik dus nooit meer achter gekomen......
 
Ben vandaag in Almelo aan het hellingzweven geweest!!
Jawel in ons vlakke overijssel.
Het is wel een tijdelijke lokatie... een snelweg in aanbouw, maar het lukt wel.



 
Op verzoek vastgeplakt.

Verdere aanvullingen, locaties, kaartjes ed graag hier
 
Een kaartje (die ik dus nog ga aanvullen):
[web:41b4a25a4e]http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=110447513025781930860.000436fa342c6ac7d181a&om=1&ll=52.315195,4.850464&spn=0.350912,3.290405&z=9[/web:41b4a25a4e]

Leon
 
Fotor zei:
7YNoaK0MpGA[/media] een filmpje van een Multiplex Fiesta aan de helling op Langevelderslag.

Mooie video, wat voor toestel is dit eigenlijk want dat je hem zo tegen de wind in gooit had ik eigenlijk nog nooit gezien. Welke windkracht stond er die dag eigenlijk en zou dit ook met zo een 2,60 meter multiplex toestel (ben even de naam kwijt) mogelijk zijn.

Mvg,

Daniël.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toestel staat toch heel duidelijk vermeld: multiplex fiesta. Is al een oude kist. Hij is eigenlijk nogal zwaar voor zijn grootte, maar voor aan de helling is dat wel fijn. Dit was met windkracht 5. Zonder wind valt dit vliegtuig meteen op de grond als je hem zo weg zou gooien, maar met deze wind kun je hem bijna gewoon loslaten.
Eigenlijk vliegt elke zwever wel aan de helling, alleen heeft elke kist zijn eigen windsterkte waar hij lekker mee vliegt. Hoe zwaarder je vliegtuig (hogere vleugelbelasting), hoe meer wind je moet / kan hebben. Ook jouw Multiplex (Alpha??) zwever doet het zeker wel aan de helling. Lichte zwevers kunnen wat minder wind aan (anders gaan ze achteruit), maar die blijven dan misschien ook bij windkracht 3 al boven.
 
De Alpha doet het schitterend aan de helling en heeft niet veel wind nodig (lage vleugelbelasting). Ik heb dit afgelopen vrijdag op de helling in Zwitserland uitgeprobeerd en het ging schitterend! De Alpha is overigens 2,80 meter.
 
Back
Top