Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 4 aug 2012.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Mooi werk. Mooie transparante folie ook.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die folie is net zo helder doorzichtig als mijn zonnebril...pfoeh! De originele had een zekere matheid.
    De Oracover is een echte door en door gekleurde folie, de origineleR-40 folie is een glasheldere met een (ver)kleurende lijm. En is door die melkachigheid iets minder opaque. Bij tegenlicht gaat de boel schitteren, met deze Orafilm wellicht nog meer. In de garage oogt het verder... schitterend.
    Ik wilde de Rascal in oude luister herstellen, vandaar hetzelfde patroon. Het heeft wel iets klassieks. :)
    Maar in een voor oorlogs KLM kleedje was ook niet gek geweest.

    Hoop dat de maiden niet lang meer op zich zal laten wachten...
    Zomer mag van mij tot december duren!
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Veel te druk... piepkleine update... maar toch iets kunnen doen.
    Stuurorganen in de romp, servo's heb inmiddels al geplaatst en afgesteld.
    Hoogte en richting werken naar behoren. Plaatjes moet ik nog schieten.

    Aileron-servo's, bekabeling door geleidt... 1 touwtje verloor ik door gehannes en moest ik opnieuw inlaten. Maar dat ging probleemloos met een gewichtje er aan. En dan maar mikken langs alle spantjes edoch sneller gefixt dan verwacht. Je ziet de gesplitste MPX stekkers, dit om verwarring bij aansluiten te voorkomen, ze kwamen van de oude Rascal, geen zin om alles over te solderen, want het zat al zo netjes. De vleugels van de oude Rascal waren deelbaar. Deze vleugel was verlijmd door de vorige eigelaar. Geen punt, het past keurig in de Fiat GP.


    DSC_2171-LR.jpg

    Aansturing met behulp van een werktekeningetje uitgericht...
    De aansturing is zo mooi haaks op de scharnierrichting.


    DSC_2170-LR.jpg

    Om een idee te krijgen van de booropstelling... Alles haaks gesteld zodat er ook loodrecht op het oppervlak geboord wordt. Vastgezet met klitteband. De boorstand ondersteund met een houten plank, want dekartonnen verpakking zou weg zakken... Je wilt immers welgemikt inboren op je centerpuntjes.

    DSC_2174-LR.jpg


    Zo verging het beide kanten... :)

    DSC_2175-LR.jpg

    Tot de volgende 'keek'... stuurstangetjes fixen, en ook die afstellen.
    Kan er een zendercheck gebeuren voor de uitslagen... Spoilerons heb ik daarbij ook ingemixt. Werkt dat niet? Instant-flaps inbouwen. Weer werk aan de winkel.

    Heb ik nog een losgelaten lijmverbinding van de balsa indekking, aan de onderzijde van de rechter vleugelhelft. Fabrieks-verlijming in elkaars verlengde van balsa panelen, voor de indekking van de vleugel. Da's minder. Insnijden en afdruppen met CA. Zeker 30 cm!
    En dan moet er helaas een zichtbaar reeepie folie overheen om dat te sealen. Of een serie speldeprikken... CA-lijm... maar dat wordt ook zo mottig... :-(


    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  4. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Slim om de servo's haaks op de roeren te monteren.
    Leerpuntje voor mij :)
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Binnen een marge van 5º is het niet zo een probleem. Groter, dan krijg je met forsere krachten te maken. Kunnen de hoorntjes iets doorbuigen.
    De aansturing is zo iets zuiverder. Belasting servo iets gunstiger... Bij ongewilde grondeffecten gaat toch alles stuk, hoe mooi ook verzonnen.

    Ander probleem waar ik gisteren avond tegenaan liep... ook de folie van de vleugel is dood. Wel wel krimpen en zetten, maar de kleeflaag van de blauwe transparante folie kleeft niet meer, is niet te hechten. Dussss.... ik kan ook de vleugel nieuw in de folie gaan zetten. Winterklusje me dunkt. Direct penscharnieren inbouwen. Flaps? Als de R110? Of flaps als een P-40?

    Eerst maar effe de folie gehecht met dunne CA. Daarmee bleef het blauwe inzet-vlak in het gareel, konden de kreuksels er voorzichtig uit geföhnt worden...
    Eerste paar vluchtjes blijft het vast wel zitten. Je ziet soms ergere folie-jobs op het veld... brrrrrr....is het nou een vlag of een vliegtuig...

    De 'onthechting' van de indekkimg over 30 cm moet ik nog aanpakken...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... het zit er bijna op...
    Te gaar door het werk... daarop gisteren een Klassiekerrit met de Rode Schicht door ons schitterende Drenthe... vandaag (zondag) dan maar geen maiden. Hoewel een zeer aangenaamvliegbaar weertje hier in Zuid-Oost Drenthe gaande was.
    Paar kleine dingetjes nog. Magneetjes om het kapje op z'n plek te houden... of iets dergelijks...
    Alle clip-moertjes vast zetten en borgen die aan de soldeerhulzen zijn geschroefd (is inmiddels gefixt). Zender is ingesteld... alles flapt en klapt zoals het hoort.

    Clipjes borgen met Loctite... rondom de kist...

    DSC_2238-LR.jpg


    Propeller/spinner gemonteerd, veertjes om de bladen naar voren te houden, bij motor uit, blijft deze via de regelaar in de vrijloop... De veertjes... mouw ophouders... zijn/waren van de HEMA. Het is geen gesloten lus. Aan 1 uiteinde zit een conus geperst, die draai je als ware getapt draad, in het open uiteinde van de veer, met een aantal slagen vast. Zo kan je de veer op lengte afknippen, tweaken, voor de juiste maat. Erg handig. Had het ook op de vorige Rascal in 2010 zitten... werkte perfect. Ik heb een klapprop er op, stiller en fractioneel beter rendement.
    Bij het model hoor je dan ook voornamelijk de gearbox. In de garage lawaaierig... op het veld sterft het weg viel me op... Zoemt het eigenlijk prachtig... charmanter dan een brandstoffer!


    DSC_2236-LR.jpg

    DSC_2245-LR.jpg


    Accu vast met klittenband zoals voorzien... Deze straps overigens van de Aldi, betaalbaar en handig... en ook nog eens de juiste maat! Hoi!


    DSC_2239-LR.jpg


    Extra taartschep voor de koeling, van binnen blaast deze via een bochtje naar de motor... Kleurtje? Een blinde greep naar een kannetje Motip... Had dus ook rood kunnen wezen... of chroom...


    DSC_2240-LR.jpg


    Lijkt het wel wat te worden...

    DSC_2250-LR.jpg

    DSC_2251-LR.jpg


    Dus dan maar op de waag... CG op 92 mm (gemiddelde waarde tussen de twee uitersten van de manual aangegeven...)
    en hop... op de keukenweegschaal... 2.880 gr all in, vliegklaar gewicht.Ik had gehoopt op 2.650 gr. Met de 4S 4.000 en een iets zwaardere stalen konische propeller klem en een extra ringetje onder de moer (Zie spinner boven)... netjes horizontaal gekregen... en dat is wel heel mooi uitgekomen, vond ik zelf.


    DSC_2248-LR.jpg


    Ik ga eerst maar eens wat proef runs maken op het veld... en dan een tikje hoogte hé?
    Hopen dat wet weer een beetje patent blijft in de opvolgende weken... :)

    Wensend dat deze het een heel stuk langer vol houdt, mijn duimen in het gareel blijven. Het is nu 'op naar het volgende project'...
    Gee Bee D, P-40 (3x), Cloud Dancer 40, RC1 Sutan 5 op vonkendoos, Kwik FLY (sjompie), Taxi I op drijvers.... Of m'n Westerly uit 1974... 't arme ding heeft nog nimmer gevlogen, nog schier groen onder de wieken! (De Rascal v1 op 6S + Scorpion S4020-16, voor 6 kg trekkracht)! Ehhh... Uhhhhhh-gly Stik, hum, die is er ook nog!!!! Klussen zat!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
    MikeMohawk en Ariel vinden dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Keuze te over voor projecten!
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Toch nog effe naar het veld... vrij laat. Tevoren toch nog even telemetrie er rustig in gehangen.
    Dat past allemaal prachtig onder het luikje in de buik. Verstandig om Gerbens advies - accu toegang - na te volgen. Accu in een handomdraai verwisseld.
    Toestel direct laten keuren, want dat moet bij ons. Dank aan Wim!
    Vervolgens even de graspiste af ge(g)raast.... 'met zonder vleugel'
    En dat ging zeer gretig bij half gas, staart kwam snel los. Mooi.
    Door de reductiekast een soort turbine achtig gezoem. Warempel een zeer deftige sound :) Propeller is stil, hoor je niet...

    Statisch nu even 44 a 43 A gemeten, bij 7800 rpm... 13 x 11 Aero-Naut cam-carbon klap-prop.
    Gearbox is nieuw, en moet nog inlopen. Benieuwd wat dat wordt in de lucht aan verbruik.
    Motor themperatuur niet gemeten, maarrrr.... de motor bleef keurig aaibaar warm...
    Zal nog een SM thermosensor aan de motor 'Thai-Rippen'. Die telemetrie... inclusief GPS is ook weer goed voor 80 grammekes extra! Zucht...

    Certified piste racer... Rascal 40... in de verte al snel een klein kistje...
    Niet gek zo een Rascal 110... mwah...


    Rascal-40-OLC-CertifiedPisteRacer.jpg

    Is toch wel heel erg hé Dries! Pfoeh! Want ik heb ook nog die Mini Fly-Boy staan...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als je de Westerly of Mini Fly-Boy maakt kom ik eens gastvliegen voor een synchrovlucht!
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha, da's best hoor :)
    Halverwege? Of was je van plan heulemaal naar het hoge Noord'n af te tuffen.
    En da's best een end hoor. Gewoon de OLC Fly-In september 2016! Met mooi weer is er dan een hoop te zien en is het er goed toeven. Ritselen wel slaapplaatsen voor je.
    Of anders een klassieker-meeting... ergens in den lande.

    Stand van zaken... vleugel-lam, maar niet vleugel-loos...

    DSC_2253-LR.jpg

    De vleugels onder het dakbeschot... Taxi 1, Graupner Starlet, Robbe Progo, Sultan 5...
    Gehangen tussen spanbanden met Ikea plasticzak-knijpers om de boel uiteen te houden...
    Het Mini Fly-Boy veugeltje zie je nog net achterin liggen... als een dooie kip met de pootjes omhoog.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Daar ligt idd nog wel een beetje werk, smekend om afgewerkt te worden.

    Het is idd best 'n eindje. Was een paar weken geleden nog op vakantie in Biddinghuizen aan het Veluwemeer, da's al iets meer in de buurt ;-)
    Een klassieker meeting moet echt eens lukken.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik wacht nog even op een andere regelaar in aantocht. Jeti Spin 66 Pro (ongebruik gebruikt in nieuwstaat, particulier). De regelaar geeft telemetrisch live het een en ander door aan de zender. Scheelt weer 80 gram aan extra sensoren + bekabeling. Hoop dat ik hem voor het weekend nog binnen heb. Wellicht dan zondag even de eerste fladder-pogingen.
    De bouwfocus gaat dan verschuiven naar een Cloud Dancer 60. Snelle fix van een bestaande bouw. Sevo's en motorwissel. Span 185, massa 2950 gram.

    Dit draadje gaat dan in de slaapmodus, totdat ik de draad weer op pak met de zelfbouw Rascal 40, waarmee ik het draadje opgestart was. Daar zou ik graag de vleugel van gaan bouwen, dan met flaps, de oude beschadigde vleugel omzetten naar een bruikbare bouwtekening.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hopelijk goed weer zondag. Hier in België wordt het alvast een heel fijn vliegweertje. Laat 't maar in de week regenen, in 't weekend zacht briesje en een lekker herfstzonnetje :D
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Meestal is het net andersom.... :(
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    We konden de afgelopen zomer toch echt niet klagen vond ik. Heb een stuk of 15-20 flyins, shows en wedstrijden meegedaan en er is er maar eentje letterlijk in het water gevallen. Bij de andere konden we altijd vliegen. :)
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is deze zondag fraai weer... kan niet, bestaat niet!
    De Rascal mag het luchtruim gaan kiezen. Erg benieuwd. Accu's aan de lader.

    Toch nog even de kist op de balans voor CG. De Jeti Spin Pro 66 regelaar even getest. Maar toch weer uitgebouwd. Toch even balans checken.
    Huuuh, metalles aan boord... 2975 gram! Heb wel 3 kgstuwkracht, maar ik had wat minder in mijn hooft... wel keurig op CG.


    Hmmm.... best wel chique modelleke! Spitfire hoogdekker???

    DSC_2348-LR.jpg


    Waarom? Was toch niet helemaal tevree met de telemetrie beperkingen van deze regelaar, m'n Jeti Expander die de data niet door geeft. Upgrade naar een EX versie nodig. Gaat nog gebeuren. Overleg elders op het forum. Ik heb nu geen temperatuurmeting van de motor.
    Wel verder alle benodigde waarden voor spanningen stroom, vloeistofniveau van de lipo's en TomTom.


    En dan die stekkers... 'Graupner' type. Toch maar eens gaan omsolderen.
    Stekkers die 40A op hun sloffen aan moeten kunnen. Scheelt een bende gefrummel en gewurm...
    Voor de bedrading ook niet al te best!


    DSC_2349-LR.jpg


    Moest ik nog een beter slotje verzinnen... maar hoe??? Stukkie hout uit de Rascal v1...was ooit een doorvoer voor een bowdenkabelin de staart...
    Nu om er een neodymnium magneetje in te plakken Alles wordt hergebruikt... Maar even aankijken hoe dat blijft werken in de praktijk...


    DSC_2350-LR.jpg

    Ga ik binnen kort een beperkt Cloud Dancer 60 opkalefaterdraadje starten.
    Motor (+ ophanging) en servo, wat stuurstangen... en dat eigelijk alleen omdat het wel een aller aardigst netjes gebouwd kistje uit Veenendaal is.
    Daarna verder met de Hegi T45, GeeBee D... of de P40...of... en of en of...


    Update: Maiden 100% succesvol. Kist vliegt al bij half gas.
    Toch maar even samen gevlogen met een goede veel ervarener hand erbij... en met een grote emotionele afstand van al dat geploeter van mij.
    Wind mee 130 km/h, wind tegen 90 km/h. Kist blijft zweven bij gas dicht en full up. Zakt niet wegover een vleugel.
    Aan een taildragger moet ik wennen, 2x een draai, en een waggelstart. Maar mijn vlieg collega vloog hem kaars recht weg... het ligt dus aan mij. Even inleren. Gaat goedkomen.

    Bij een verbruik van 16-18A kan je keurig rondjes tuffen. Een hotliner is het niet meer, dat was het bij 6S wel (400kv met een 14 x 10). Vol gas wind tegen steady 38A. Stationair full-pull 43A
    Bij volle accu 7800 rpm gemeten. Motor was warm na de vlucht, geschat zo rond de 40 graad.
    In de lucht hoor je het turbine gezoem van de gearbox, de prop is behoorlijk stil.


    Ik heb een filmpje gemaakt terwijl de clubcollega hem voorvloog. Zal dit even voorbereiden.
    De camera had wat problemen met auto focus. Moet ik eigenlijk op oneindig afstellen.
    Toch is het behoorlijk gelukt. Gewoon zo goed mogelijk mikken. Het geeft een behoorlijk vliegbeeld weer.



    A-hum! Hij doet'ut :)

    DSC_2357-LR.jpg



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
    Jan Hermsen, MikeMohawk en Ariel vinden dit leuk.
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Gefeliciteert met je geslaagde eerste vlucht en dat er nog vele mogen volgen :)
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    3kg all in voor zo'n vliegtuig is toch netjes? Veel fijne vluchten ermee gewenst! En wat betreft de start: is idd even aanpassen. Zodra de staart van de grond is is hij veel beter stuurbaarder denk ik want dan zit de staart vol in de wind.

    Was overig een excellent vliegweertje hier ;-)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha Dries... ik ben al te lang mijn lompe Calmato gewend. Met rollatoraanleunwiel voorop.
    Delicaat staartje is eventjes wennen. Gewoon meer vliegen is het devies. Ga ik ook doen. Collega op de club adviseerde het staartwieltje los te koppelen van de aansturing. Gewoon vrije pendel, om het haakeffect van het gras weg te nemen.
    De Rascal 'hoort' eigenlijk niet zo zwaar te zijn. Meen zo rond de 2200 gram. Op span 180 is het gewicht echter niet heel slecht. De kist blijft gewoon goed vliegen. Slim vleugelprofieltje?
    Op hoogte wilde hij niet uit het gareel donderen... gelijk een motorzwever uit te melken, en de vliegsnelheid terug te dringen. Normale motorkist komt naar beneden zetten, wegzakkend over een vleugel. Hier geen spin.
    Ik zal volgende week, als het weer idem zo toegeeflijk blijft , dit nog even met de camera proberen te vangen. Mooi om te zien.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd!

    Heb je trouwens ideeen of theorien over waar dit gewicht vandaan komt?
    fabrikanten zijn natuurlijk vaker erg positief over het gewicht.. maar bijna 30% is toch wel een tik overdreven..
    nu bouw jij ook niet extreem zwaar, dan moet het toch een andere oorzaak hebben (zou je denken)
     

Deel Deze Pagina