Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

Een dag zonder lach is een verloren dag, en jullie toveren een glimlach op mijn lippen :)

30 september 2019

Al twee sloepen beplankt, nog 2 te gaan. De grote sloep is echt wel recht gebouwd, de lens van de camera geeft wat vervorming.
20190930_061448.jpg

14 oktober 2019

De 3 grootste sloepen zijn “carvel built” d.w.z. de beplanking, uitgevoerd in latjes van 0,5 x 3 mm, wordt kops tegen elkaar gelegd. De kleinste sloep is “clinker built” (overnaads).

De overnaadse beplanking van de linkse sloep liep niet van een leien dakje. Ik moest 2 x herbeginnen voor ik een mooi verloop kon bekomen. Bij de andere sloepen worden kiel en spanten verwijderd.
Alles wordt met dunne CA-lijm gemonteerd om geen houtlijmvlekken te krijgen.
IMGP4078.JPG
IMGP4079.JPG
IMGP4080.JPG
IMGP4081.JPG
IMGP4082.JPG
IMGP4083.JPG

Veel modelbouwplezier

25 oktober 2019

De “Union Jack” aan de “Jack staff” gemonteerd, door 2 iniminigaatjes in de cap van de “jack staff” (geusstok) en via een oogje aan het ezelshoofd, belegd op de reling van het voorkasteel.
IMGP4085.JPG

De “admirals flag” op de zelfde wijze bevestigd en belegd op de mars van de grote steng.
IMGP4086.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de mooie woorden :)

11 november 2019

Enkele sfeerbeelden van de 34’ sloep in zijn natuurlijke omgeving.
IMGP4093.JPG
IMGP4095.JPG
IMGP4094.JPG

Mochten jullie je afvragen waarom de sloep niet volgestouwd is met roeiriemen, vaten, koorden en allerlei andere decoratie, dat is de schuld van die "bloody tourists" die alles wat los ligt meegrissen; :)

24 november 2019

De kleinste sloep wordt afgedekt met een zeil. Van messingstaf 0,8 mm is een beugel gemaakt.

Het zeil is gemaakt van huishoudelijke aluminiumfolie. Dit is echter glad en heeft niet de textuur van stof.

Daarop heb ik een heel fijn geweven stof gelegd onder een stukje aluminiumfolie dat al op maat gesneden is. Door dit met zachte dwang te bekloppen met een rubber hamer zet het weefpatroon van de stof over op de folie.
IMGP4096.JPG

Het dekzeil heb ik dan geschilderd met “off-white” en over de beugel en de rand van de sloep gedrapeerd.
IMGP4097.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back