Herstel bootje :)

Martin , ik begrijp hoe je je voelt !
Maar als ik jou was, zou ik haar eerst schuren, dan nog een laag epoxy er overheen en dan verven en daarna de binnenkant doen !!

succes, Brandaris.

Verven van de bodem wil ik echt als allerlaatste doen. Mocht het tussendoor nog minder weer worden leg ik hem gewoon weer op de kop neer. Het heen en weer flippen kan een pas geverfde bodem weer beschadigen dus dacht ik eerst de gehele binnenkant te doen en voor het te water laten de bodem pas te verven. Heb je een reden waarom ik het beter anders kan doen?

Nee hoor maar ik zou eerst de buitenkant in orde maken en goed waterdicht , maar dat is mijn mening ik weet niet wat je op het onderwaterschip gaat zetten ? Teer of antifauling ? maar dat kan je wat jij zegt beter als laatste doen .

groeten, Brandaris

Ah oke. Waterdicht is hij al dus dat maakt niets uit. Hangt een beetje van het weer af vandaag of morgen. Ik ben straks een paar dagen weg dus eventueel kan ik de epoxy weer doen en kan het mooi uitharden. Even vanavond aankijken en eventueel moren dan nog maar een keertje doen. Komt overigens antifauling op.

die bobbels, is dat gewoon opgehoopte epoxy of zijn er lucht/gasbelletjes onder de glasvezel gekomen misschien? Door de vochtigheid? Vreemd, nog niet eerder gezien denk ik.

De glasvezel zat er al op. Dit was de tweede laag epoxy. Het lijkt er niet op dat er lucht onder is gekomen en dat het gewoon is opgehoopt. Ik denk dus met flink grof schuurpapier de boel even schuren en een nieuwe laag er op zetten.

Zo, erg trots op mezelf vandaag. Gisteren en eergisteren heerlijk gevaren maar daar komt het bootje niet door gereed. Vandaag was een mooie dag dus op naar de bouwmarkt. Wat hout gehaald en lekker aan het meten en zagen geweest. In de planning stonden de schotjes aan de voorkant en eventueel een begin met het bankje aan de achterkant.

Eerst moest de boot weer rechtop komen te staan zodat ik de glasmat kon wegsnijden. De blokken hout waar hij op steunde waren lekker mee ge-epoxyed en zaten dus goed vast :)
Een scherp stanleymes kwam hier aan te pas en de boot zag er meteen heel anders uit.
Foto-P6E88LTL-G.jpg

Foto-Z6F4PHBE-G.jpg

Toen de schotjes. De oude had ik nog bewaard maar deze waren is slecht toestand. Gelukkig kon ik de vorm met een beetje creativiteit redelijk goed maken.
Foto-IFQUPGUD-G.jpg

Foto-J7DW8FYW-G.jpg

De plankjes achter waren nog even lastig omdat het aan de onderkant allemaal schuin loopt. Dus veel passen en weer zagen. Maar het resultaat mag er zijn.
Foto-ZHHP83F4-G.jpg

En de tweede ook. De plaat die er tussen komt heb ik inmiddels ook al gemaakt dus dit is ook klaar. Uiteraard is er nog niks geschroefd. Volgende klus is de balk boven de schotjes aan de voorkant (van spant naar spant) en de platen op de boeg.
Foto-EF77SRVI-G.jpg

En ook moet de oude verf er nog af. Ik denk dat ik daar deze week al mee begin.

Kortom, veel gedaan en dit schiet ook lekker op. Veel positieve reacties van de buren gehad. weinige hadden gedacht dat deze ook nog ging varen. Zover is het nog niet maar het komt wel dichterbij. :yes:

En de middelste plaat ook even passend gemaakt en de achterkant schuin afgezaagd. de lat die nu nog los bovenop ligt lijm ik aan de onderkant zodat de plank dan niet naar voren kan schuiven. Achterkant is klaar.

Foto-AYN3KVIL-G.jpg

Planken zijn 15mm dik. Origineel was het 12mm wat nog wel een beetje door kan zakken als je er op gaat zitten. Dit is iets steviger.

Moet zeggen dat dit ook erg leuk is. Allemaal nieuwe dingen maken zorgt er snel voor dat het er weer een beetje uit gaat zien. Vrijdag ga ik de platen voor de voorkant halen/maken en ook de balk die boven de schotjes komt te liggen tussen de spanten. Nog even zitten bedenken hoe ik de platen op de boeg af ga werken omdat de zijkant dan zichtbaar is. Ik dacht om een hard houten lat van +/- 1cm aan de buitenkant van de boeg lijm en daarbinnen de platen leg. De boegplaten worden ook 10mm zodat dit naadloos moet passen. Zo heb je een stevige buitenkant die goed te schilderen is ipv een "rafelige" buitenkant van de platen. (duidelijk?) Als er betere ideeen zijn hoor ik het graag.

Oke bedankt. DD ga ik dus niet gebruiken. Lijkt me leuk spul maar om het zelf aan te brengen lijkt het lastig om goed strak te krijgen en reparatie is ook niet heel simpel.

Heeft iemand ervaring met Tenco (www.tenco.nl) Is dat een beetje kwaliteit of kan ik daar beter bij vandaan blijven?

tenco weet ik niet, maar je hebt in ieder geval een verf met UV blocker nodig. Deze zit ook in DD-lak.
Hoewel DD-lak wat lastiger verwerken is, is er een erg mooi resultaat mee te krijgen.
Buiten verwerken zou ik niet doen in ieder geval, ook geen andere verf, dat is vragen om troep in je lak.
Ik heb meestal HB-coating onder de lak gebruikt, dit is een mooie epoxy onderlaag, die erg goed vlak te schuren is. hier overheen met dd-lak en je hebt super kwaliteit.

Ik moet het buiten doen, geen andere optie. Lak moet dus redelijk snel drogen ivm rotzooi in je verf. Het moet ook niet te gek worden, het blijft een simpel bootje natuurlijk.

tenco verf

hoi burp

ik heb mijn yacht ook met tenco booten lak gedaan en het resultaat is super.
heb wel een dom foutje gemaakt dat ik gelijk de basis kleur gebruikte over me me 2 componeten plamuur deed. dus eerst hecht aan brengen en dan de basis kleur.

gr willem

Oke, de verf is goed betaalbaar. Ik was al van plan om dan eerst de primer te gebruiken.

ik denk dat ik daar gewoon voor ga :yes:

misschien tentje errond fixen vooraleer je gaat lakken? Dat zal al wat stof en vuil tegenhouden. Gewoon partytent met zijwanden of zo.
Mooi werk.

Back