Het 1:12 Topic

Wat zijn deftige pancars? Ben aan het denken om deze winter 1/12 te rijden.
Heb enkel ervaring met 1/8 offroad.
Denk zelf aan Xray/Serpent. Of zijn er beter alternatieven?

BMI, Asso, CRC, Corally, Serpent, Xray...

Allemaal deftige merken. Rijden allemaal goed, zijn allemaal goed met brushless en lipo. De keuze is alleen aan jou voor welk merk je makkelijk en goed onderdelen kan krijgen...

12th scale vragen

Hoi iedereen,

Na 11 jaar niets gedaan te hebben in RC, heb ik jeuk gekregen om weer wat te gaan doen. Ik heb mijn zinnen op 12th scale gezet. (Ik heb van 1988 t/m 1999 met 1:10 electric off-road auto's gereden, waarvan in 1994 t/m 1999 nk's/gp's/ek's en een wk.) Ik wil voornamelijk bij een lokale club gaan rijden, met af en toe hier en daar een wedstrijd in Nederland/Belgie/Duitsland. Ben op zoek naar degelijke spullen die voldoen volgens de huidige EFRA/IFMAR reglementen.

Bij deze wat vragen over een aantal zaken. Ik heb me al een beetje geprobeerd te verdiepen in 1:12 en de huidige electro techniek, maar tast nog tamelijk in het duister. Opmerkingen tevens welkom! Dit heb ik tot nu toe op het oog:

- #4019 Team Associated 12R5.1 Product Details & Team Associated 12R5.1

- Waar goedkoop te bestellen met korte levertijd? Ik heb al wat leveranciers gevonden, misschien zie ik nog wat over het hoofd.
- Indien ik onderdelen nodig heb, waar te bestellen voor korte levertijd? Kan tot dusver hiervoor alleen leveranciers ver over de grens vinden, en AE zelf.
- Welke Body? Protoform ARM? Welke body is door de 12R5.1 rijders op het recente WK gebruikt? En de andere rijders?
- Velgen zijn tricky ivm verschillende offsets tussen de verschillende merken, heb ik begrepen. Hoe zie/weet ik welke velgen/banden goed zijn voor een 12R5.1?
- Heb ik nog iets nodig om de wieldruk per hoek te kunnen checken voor symmetrie? Heb ik nog andere zaken nodig om de geometrie te checken/af te stellen? Heb momenteel alleen nog een camber gauge liggen van destijds. O ja, en een schuifmaat, in dit geval voor bandendiameters natuurlijk. Ride height gauge? Vlakplaat? Verder nog iets?
- Nog andere zaken die ik nodig heb? Spring sets/silicone oil/kingpin lube?
- Chassisrand lijmen ja/nee? Rondom lijmen of alleen voor? Dunne/dikke secondelijm? Hoe te doen zonder dat de secondelijm over het chassis heen knoeit? Ik weet nog dat schuren met grof en fijn schuurpapier ook nodig is.

- KO80400 EX-10 Eurus 2,4GHz 4-channel with RF-902S transmitter module and KR-409S 4-channel receiver (Spread Spectrum & Direct Digital System) KO Propo America - EX-10 Eurus 2.4GHz SS System

- KO30048 PDS-951 ICS 6.0V Digital FET Servo KO Propo America - PDS-951ICS

- 80905 LRP SXX Competition Version 2 Brushless ESC LRP - SXX Competition Version 2 Brushless ESC

Er stonden redelijk wat auto's in de A-finale met deze regelaar, onder de naam LRP of Nosram (blijkbaar hetzelfde, maar een ander kleurtje!). Deze heeft een ingebouwd 6.0V BEC systeem, wel zo fijn met 3.7V LiPo. Moet ik ook nog een of meerdere condensators los kopen voor op de regelaar? Zag dat iedereen ze nog gebruikte op de recente worlds.

- 79877 LRP LiPo Competition Car Line 1S Hardcase 5400 - 50C - 3.7V LRP - LRP LiPo Competition Car Line 1S Hardcase 5400 - 50C - 3.7V

Hoeveel packs zal ik kopen? Wat is raadzaam voor een wedstrijddag of een avondje trainen? Zijn ze meerdere keren per dag bruikbaar?

- Motoren, geen flauw idee qua merk/type/aantal wikkelingen. Het lokale clubje waar ik ga rijden, heeft een relatief kleine baan, daar schijnt 5.5 wikkelingen ok te zijn. Ik wil uiteraard af en toe ook op andere banen gaan rijden. Wellicht dat daar iets anders nodig is. Is er een merk dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt, zoals Corally in de jaren 90?

- Tandwielen 48/64dp? pinion range? Afhankelijk van het verzet en de motor, ik weet het, maar welke type en range moet ik kopen? Liefst gehard stalen tandwielen die geen 3 kilo wegen/massief zijn, oftwel ik wil tandwielen die binnen de tandkrans hol zijn (mits de diameter het toelaat).

- Persoonlijke transponder, geen idee. Ik vermoed dat de lokale club een AMB systeem gebruikt, dat waarschijnlijk relatief oud is, met 2x10 of 3x10 transponders met ingebouwde batterij. A.s. donderdag weet ik meer. Als ik een persoonlijke transponder koop, is die dan bij hun bruikbaar? Moet ik deze dan afstellen op een persoonlijk startnummer van 1 t/m 10? Of werken dergelijke transponders alleen met een persoonlijke code? Hangt het af van hun AMB software versie? Welke merk/type transponder zou ik moeten nemen? Het liefst iets wat ik direct op het chassis schroef, zonder modificaties.

- LiPo lader, geen flauw idee.

B.v.d. voor eventuele antwoorden en opmerkingen! Ik ben van plan na a.s. donderdag over te gaan tot bestellingen.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
De asso is een goede auto, ik bestel graag bij actionmodelcentre.
Wieldruk meten hoeft niet, hier kun je veel info vinden die algemeen toepasbaar is. Camber stel je eigenlijk alleen maar zodat de voorbanden recht afslijten.

De zender, regelaar en servo zijn goed. De condenstaor zit vast aan de regelaar.

2 lipo's zijn al voldoende, de huidige generatie kun je prima meerdere keren per dag gebruiken.

Alleen 64dp gebruiken, daarmee kun je alles fijner afstellen, alle tandwielen zijn hol tegenwoordig.

De Asso heeft 3 gaten voor de transponder, de nieuwe Amb transponder is welliswaar kleiner, maar er zit een beugeltje bij waar je hem in kunt klikken, die beugel past weer op de gaten van de Asso. Transponder heeft een uniek nummer dat je dus altijd opgeeft bij het inschrijven van de wedstrijd (Staat los van je startnummer). Die transponder zal gewoon werken.

Voor een lipo en een lipolader zou ik toch eventjes over de grens gaan kijken. Een goeie lader heb je voor onder de 50,- in huis....
Een lipo kost ongeveer 40,- (3.7V/5000mAh)
Een auto/regelaar/zender/servo zou ik in Nederland kijken (garantie).

Oh, en ik zou ff iets langer wachten met bestellen en niets overhaast doen.... je zeker eventjes goed verdiepen in de stand van zaken tegenwoordig.....

Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,

- #4019 Team Associated 12R5.1 Product Details & Team Associated 12R5.1

- Waar goedkoop te bestellen met korte levertijd? Ik heb al wat leveranciers gevonden, misschien zie ik nog wat over het hoofd.
Iedere winkel die Thunder Tiger leverd kan de Asso leveren. de Levertijd van TT is slechts enkele dagen, aangezien ze in Duitsland zitten (mits op voorraad natuurlijk). Anders zou je ook naar Associated Parts House in Amerika kunnen kijken, maar hier heb je het probleem van de invoerrechten en kosten weer...
- Indien ik onderdelen nodig heb, waar te bestellen voor korte levertijd? Kan tot dusver hiervoor alleen leveranciers ver over de grens vinden, en AE zelf. idem als hierboven, maar vooral onderdelen zijn makkelijker bij een winkel denk ik zo.
- Welke Body? Protoform ARM? Welke body is door de 12R5.1 rijders op het recente WK gebruikt? En de andere rijders? Er zijn veel verschillende bodies. Op het EK vorig jaar had ik er eigenlijk slechts 3. de Parma Zytec, erg rustig en stabiel. De HotBodies Zytec, is iets minder rustig dan de Parma, en de Black Art Ba003. De laatste is heel erg aggresief. Met de AMR werd het WK gereden omdat sommige bodies (vooral van Black-Art, die veel gebruikt worden) niet toegestaan werden. Maar er is meer. de Black Art bodies zijn van heel dun lexaan gemaakt, en daardoor in mijn ogen échte race bodies. de Parma en HB's zijn er ook in een dikkere versie lexaan, en dan gaan ze wat langer mee.... de Protoform heeft ook dikker lexaan, maar het lijkt alsof hier wat luchtbellen in zit, wat hem weer lichter (en zwakker) maakt.
- Velgen zijn tricky ivm verschillende offsets tussen de verschillende merken, heb ik begrepen. Hoe zie/weet ik welke velgen/banden goed zijn voor een 12R5.1?
Veel velgen passen, handigste is om het bij 1 merk te houden, zodat je geen verschillen in Offset hebt onder het rijden... Alle Offset's (met uitzondering van Yokomo) passen op de Asso, je moet het alleen goed wegshimmen. Ikzelf rijd op Jaco/Mobgums omdat ik deze gewoon veel heb liggen, en blijf daar op rijden. Bij Corally moet je wel even op de velg breedte letten, deze is er immers in 2 maten (36mm en 38mm uit mijn hoofd)
- Heb ik nog iets nodig om de wieldruk per hoek te kunnen checken voor symmetrie? Heb ik nog andere zaken nodig om de geometrie te checken/af te stellen? Heb momenteel alleen nog een camber gauge liggen van destijds. O ja, en een schuifmaat, in dit geval voor bandendiameters natuurlijk. Ride height gauge? Vlakplaat? Verder nog iets?
hier zijn vele methodes voor. De ene gebruikt een Tweak Board, de andere slechts 2 muntjes. Ik zelf vind de laatste erg fijn. Een vlakke plaat, met op de beide voorwielen 1 muntje zal, wanneer je de auto oplicht aan de voorkant, de tweak in de T-bar / linkage vertellen. Een rijhoogte meter en een camber gauge zijn ook niet onaardig.
- Nog andere zaken die ik nodig heb? Spring sets/silicone oil/kingpin lube?
Met de asso heb ik bijna altijd met de blauwe of goude zij veren gereden. bij de 12R5.1 zitten de gouden standaart er bij. deze maken de auto ietsjes makkelijker dan de blauwe, maar ook iets minder snel in de bocht (minder laterale grip). Verder wordt er veel gespeeld met de zij demper en de olie daar van. Men rijdt tussen de 20WT en de 40WT in deze demper (soms in extreme situaties wat meer)
Met de center veer speel je wat meer, hier heb ik zelf gewoon alle veren van liggen, en deze zijn ook relatief goedkoop om aan te schaffen. De uiterste maten zou je in weze niet nodig moeten hebben (aller hardste en aller zachtste)
Bandensmeer middel is een heel erg sterk afstelpunt. Dit kan erg veel uithalen, naast natuurlijk de banden. Sommige races schrijven een smeermiddel voor (Masters of Foam -> Speed Liquid). Zelf gebruik ik vooral CS High Grip (geeft veel grip, maar pakt ook veel vuil op) Speed Liquid van Markus Mobers (goede midden moot, en daardoor dus veel gebruikt) Jack the Gripper (Geeft niet zo heel veel grip, en daardoor op hoge gripbanen dus goed)
- Chassisrand lijmen ja/nee? Rondom lijmen of alleen voor? Dunne/dikke secondelijm? Hoe te doen zonder dat de secondelijm over het chassis heen knoeit? Ik weet nog dat schuren met grof en fijn schuurpapier ook nodig is.
Schuren doe ik met een middel matige korrel, 600 ofzo lijmen ben ik na testen achtergekomen dat dunnere lijm mooier is dan dikke. Bij dikke lijm blijven er luchtbellen in de lijmrand zitten, die na een crash oid kunnen breken. daardoor is de bescherming weg en moet je weer opnieuw lijmen.
Ik lijm al het carbon van de auto (de plaat rondom voor bescherming, de rest voor het oog)

- KO80400 EX-10 Eurus 2,4GHz 4-channel with RF-902S transmitter module and KR-409S 4-channel receiver (Spread Spectrum & Direct Digital System) KO Propo America - EX-10 Eurus 2.4GHz SS System
Gaaf jaloers, wil ik ook ;-), maar ik blijf de Helios nog even gebruiken, iets met kosten ofzo...

- KO30048 PDS-951 ICS 6.0V Digital FET Servo KO Propo America - PDS-951ICS
Zelf ben ik een beetje afgeknapt op de Ko Propo Servo's, deze zijn instelbaar met een ICS kastje en naar het schijnt heb je deze ook gewoon nodig, om ALLE preformance uit je servo te halen. Hier weet ik niet precies hoe het zit, maar sommige zijn van een Ko Servo al op een andere over gestapt omdat de Ko niet sneller was. Zelf gebruik ik de Savox Servo's en deze bevalt mij super.

- 80905 LRP SXX Competition Version 2 Brushless ESC LRP - SXX Competition Version 2 Brushless ESC
Top, werkt perfect op 1S lipo zonder booster/regulator/reciever accu. Voor stock zou je nog naar de Stock Spec versie kunnen kijken.

Er stonden redelijk wat auto's in de A-finale met deze regelaar, onder de naam LRP of Nosram (blijkbaar hetzelfde, maar een aan kleurtje!). Deze heeft een ingebouwd 6.0V BEC systeem, wel zo fijn met 3.7V LiPo. Moet ik ook nog een of meerdere condensators los kopen voor op de regelaar? Zag dat iedereen ze nog gebruikte op de recente worlds.
Voor Modified is het aan te raden nog een Power Cap op de ESC te solderen, voor Stock... kan, niet noodzakelijk...
Jup Nosram en LRP is "het zelfde"

- 79877 LRP LiPo Competition Car Line 1S Hardcase 5400 - 50C - 3.7V LRP - LRP LiPo Competition Car Line 1S Hardcase 5400 - 50C - 3.7V

Hoeveel packs zal ik kopen? Wat is raadzaam voor een wedstrijddag of een avondje trainen? Zijn ze meerdere keren per dag bruikbaar?
Lipo's zijn meerdere malen te gebruiken op een wedstrijd dag, zelf heb ik 3 pakketten aangeschaft en dit lijkt me voldoende, misschien is een 4de net wat makkelijker op een dagje trainen, misschien kun je het ook met 2 wel af.... Daarom heb ik er 3

- Motoren, geen flauw idee qua merk/type/aantal wikkelingen. Het lokale clubje waar ik ga rijden, heeft een relatief kleine baan, daar schijnt 5.5 wikkelingen ok te zijn. Ik wil uiteraard af en toe ook op andere banen gaan rijden. Wellicht dat daar iets anders nodig is. Is er een merk dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt, zoals Corally in de jaren 90?
Kleine baan en dan toch 5.5T steken? Dat moet je me even uitleggen? Voor Mod is een 5.5T en een 4.5T afdoende, voor Stock zal de 10,5T gebruikt worden op de EPS en de MoF, wat clubs gaan doen is nog onduidelijk, maar ik hoop 13,5T

- Tandwielen 48/64dp? pinion range? Afhankelijk van het verzet en de motor, ik weet het, maar welke type en range moet ik kopen? Liefst gehard stalen tandwielen die geen 3 kilo wegen/massief zijn zijn, oftwel ik wil tandwielen die binnen de tandkrans hol zijn (mits de diameter het toelaat).
Hier zijn veel merken in. Spur's gebruik ik zelf meestal van Xenon, deze heeft ook speciale 1:12 spur's. Overigens zijn deze slechts te krijgen in kunststof.
Pinion's zijn veel merken. Titanium Racing heeft pinions met "gaten". maar er zijn nog meer merken... even zoeken
Zelf rijd ik enkel 64 Pitch met de 1:12. Gewoonweg omdat het meer rolt (minder weerstand) dan 48 Pitch.

- Persoonlijke transponder, geen idee. Ik vermoed dat de lokale club een AMB systeem gebruikt, dat waarschijnlijk relatief oud is, met 2x10 of 3x10 transponders met ingebouwde batterij. A.s. donderdag weet ik meer. Als ik een persoonlijke transponder koop, is die dan bij hun bruikbaar? Moet ik deze dan afstellen op een persoonlijk startnummer van 1 t/m 10? Of werken dergelijke transponders alleen met een persoonlijke code? Hangt het af van hun AMB software versie? Welke merk/type transponder zou ik moeten nemen? Het liefst iets wat ik direct op het chassis schroef, zonder modificaties.
De nieuwe RC4 Hybrid Transponders van Mylaps zijn een stuk kleiner dan de oude en passen erg mooi in de RC12R5.1. Ook is de AMB/Mylaps transponder de meest gebruikte (de RC2 en RC4) Op bijna alle, zoniet alle clubs kun je hiermee uit de voeten. De nieuwe RC4 Transponder is bruikbaar op de RC3en RC4 Decoders. Even na gaan wat men daar heeft staan. Maar de kans is zeer groot dat de nieuwe RC4 Transponder gewoon te gebruiken is. Een Transponder die wordt uitgegeven op de club is leuk met zo'n batterij... maar zwaar!
Een 7 cijferig nummer wordt uitgegeven door Mylaps, en dat nummer wordt persoonlijk van jou! Daar kun je niets aan veranderen, en zit gewoon in het apparaatje.

- LiPo lader, geen flauw idee.
Even zoeken naar een mooie aanbieding, er is hier zo verschikkelijk veel voor te krijgen, en ook heel veel voldoet. Let wel op de op veel clubs een Lipo Laad zak verplicht is.

B.v.d. voor eventuele antwoorden en opmerkingen! Ik ben van plan na a.s. donderdag over te gaan tot bestellingen.

Ruud

Even gereageerd in het rood :-)

Groet Robert

Inschrijven voor de EPS kan binnenkort via de nieuwe EPS website, op de EPS Facebook pagina kan je al de data vinden en een voorlopige bevestiging doen.

Groeten,
Bart Loomans

Ik had het idee naar aanleiding van de laatste NK race in Eindhoven om een keer in de zomermaanden iets te gaan doen met 1/12 op een buiten (asfalt) baan. De baan van bijv. ERCE Eindhoven leent zich daar perfect voor denk ik.

Hoe zien jullie dit idee? Leuk? Of juist niet... Is weer eens wat anders dan alleen maar in de wintermaanden de 1/12 los laten. Ik zat dan te denken aan een 12th scale weekend GP ofzo...

Zaterdags trainen en kwalificeren en zondag kwalificeren en finales en dan 1/12 stock en modified volgens EFRA...

Brand maar los zou ik zeggen... ;)

Zou de baan in Lelystad zich daar niet beter voor lenen?
Goed, wellicht hebben die niet alle voorzieningen, dat weet ik niet....

Eerst maar eens kijken of er genoeg animo voor is voordat we een baan gaan zoeken en de rest gaan organiseren denk ik. Anders sta je daar met een paar autootjes en dat schiet ook niet op. Ik zat zelf eerder aan NL te denken maar wie weet als het populair wordt dat het twee races zouden kunnen worden...

Hey Joost

goed idee ........en de baan van erce heeft precies leuke afmeting voor 1/12 buiten
lelystad is veel te groot zeker het rechte stuk

gr Ronald

heb me 1/12 bijna rijklaar .....nog paar kleine dingetjes

Back