Het 1:12 Topic

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

voor 100 euro heb je een hk xerun 120a 1s die geschikt is voor 1 cell

ps je servo heeft 4,8 volt nodig om fatsoenlijk te kunnen werken op de goede snelheid en kracht.
ook zal je regelaar heel snel afslaan bij gebruik van 1 cell op de stand van 4-6 cell nimh

mvg Hans

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

voor 100 euro heb je een hk xerun 120a 1s die geschikt is voor 1 cell

Niet om lullig te doen, maar ik heb deze regelaar juist nieuw in mijn bezit. Ik vind t niet de moeite om dan nu een xerun erbij aan te schaffen.

Toch bedankt.

Robert

EDIT: Voor de servo hebben we de booster. Ik vroeg me af of de regelaar nog afslaat bij de nimh mode of in het geheel niet. vandaar

Nou ook niet om lullig te doen maar als je deze regelaar speciaal hebt gekocht om 1/12 mee te rijden dan ben je of niet goed voorgelicht of je hebt jezelf niet goed verdiept in wat er nu gaande is in de 1/12. Die regelaar is gewoon niet goed geschikt voor een 1/12. Daar kan je lang en kort over praten maar dat is nu eenmaal zo...

Ik heb er gewoon stom genoeg geen rekening mee gehouden om ooit 1cell te gaan rijden omdat de prijzen van die accu's me simpelweg niet aanstonden.

Als het gewoon niet mogelijk is (rijd nog geen wedstrijden) dan gaat t gewoon over. Simpel, maar helaas.

Als het dus wel mogelijk is, zou het een goede kans zijn om het eens te proberen.

Wedstrijden worden met 1cell lipo gereden, dat is nu over de hele wereld zo. Dat een handje vol mensen het probeerd met andere cellen mogen ze zelf weten maar dan bouw je wel restricties in voor jezelf mocht je ooit wel races gaan rijden. Dat compromis maak je zelf...

Daar ben ik het ook volkomen mee eens, maar ik kan het me financieel niet allemaal permiteren.

Vandaar dat ik het zo probeerde.

(en ja, achteraf had zo'n xerun goedkoper geweest:rolleyes:)

En zo wordt men wijzer... Ik zou zeggen, gooi de LRP in de verkoop en dan heb je al weer een basis voor straks in het indoor seizoen om de HW te kopen...

Maar hou er ook rekening mee dat racen met een 1/12 ook geen goedkope klasse is... Het is weliswaar de kleinste klasse binnen het EFRA gebeuren maar ook één van de duurste over het algemeen als je een beetje races gaat rijden... Het kan in de kosten lopen, hoeft niet maar kan zeker...

Robert,

de Booster moet tussen je accu, en je ontvanger. Deze zal via je ontvanger "alles" voeden. Dus je Ontvanger, je Servo, je Transponder (eventueel) en je regelaar. LET OP zoals ik al eerder heb gezegd, kan het zijn dat zowel de regelaar als de booster een 5V BEC spanning proberen te leveren aan je ontvanger. Dit kan leiden tot rook. Probeer daarom voor je alles aansluit eerst de ESC aan te sluiten met de rode draad verwijderd uit de stekker. Werkt het dan niet, kun je deze altijd nog er in steken.

Qua banden zijn Pink (R) en 2x Pink (F) het best vergelijkbaar. Deze banden set is daarnaast ook een hele rustige en "vaste" banden set welke de auto heel makkelijk laat rijden.

Op welk circuit / ondergrond ben je van plan te gaan rijden?

Groet Robert

Het gaat mij er niet om waar er wel circuits zijn, maar hoop dat er weer iets in de buurt van Assen komt... :-)
Ik wil graag door de week weer eens kunnen rijden en niet vastzitten aan een hele (weekeind) dag weg in Duitsland.

Mijn V-Dezign CR4.0 staat namelijk al een jaar te wachten om eens wat rondjes te kunnen rijden. ;-)

Voor het eerst 1/12 komend indoorseizoen

Voor komend indoor seizoen wil ik is een keer 1/12 gaan proberen.
Nu ben ik mij een beetje aan het oriënteren op wat er allemaal te krijgen is, zelf heb ik het volgende lijstje samengesteld maar zit toch nog met een aantal vragen.

-Auto, Serpent S120L of Asso R5.1. Eventueel een On-point conversie voor 1 van beide auto's. Heeft 1 van beide auto's nog duidelijke zwaktepunten, onderdelen die vanuit de kit gelijk vervangen moeten worden?.
Wat gaat er veel kapot?.

-Regelaar, Hobbywing 1S, hoor ik goede dingen over en er zijn volgens mij meerdere rijders die er mee rijden bij de Mach indoor baan.

-Motor, uiteraard een 13,5T maar welke?. Ik neem aan dat er verschil zit tussen de merken, welke gaan het best?.

-Accu's, LRP, Intellect, SMC moet allemaal wel goed zijn toch?. Als de accu maar 5000mah capaciteit heeft.

-Banden, ik zit te twijfelen tussen Xceed en Mobgums. Zit hier nog een verschil in? Welke hardheden worden er gereden?. Ik las dat er een verschil is qua offset tussen beide merken?.

-Body, welke gaat goed op de indoorbaan van Mach?.

-Servo, waarschijnlijk een 1/12 SRG servo van Sanwa.

Welke vertanding wordt er zo ongeveer gereden met een vertimede 13.5T?
Ik weet dat dit afhangt van de rolhout maar welke range aan pinions en spurs moet ik ongeveer bestellen?.

Waar reageert een 1/12 goed op qua setup veranderingen, wat moet je allemaal hebben om de auto goed af te kunnen stellen?.

Er zullen vast nog wel veel meer vragen komen, maar die kan ik ook wel op de baan stellen.:D

Leuk!
-Auto, Serpent S120L of Asso R5.1. Eventueel een On-point conversie voor 1 van beide auto's. Heeft 1 van beide auto's nog duidelijke zwaktepunten,
Mijn voorkeur weet je.. :p
Ehh, zwak(ker) punt van de S120, is de achterpod, maar alleen als je hem vaak in de balken knalt, anders geen probleem, is ook met tweak heel goed te rijden, dus maak je tijdens een heatje een tik, geen probleem.
onderdelen die vanuit de kit gelijk vervangen moeten worden?.
Wat gaat er veel kapot?.
Wij (Sander T, Stefan K en ik) hadden op aanraden van Julius K (maar die snapt er dus niks van ;) ) , 3 dingen extra besteld, 2 dingen moet ik er nog van proberen nu 1 jaar later, dus nee echt iets anders dan zoals de kit komt hoeft gewoon niet!
1 ding wel, rijhoogte afstel plaatjes aan de voorkant. 1 setje van 0.5 en 1 setje van 1mm, is voldoende. Wellicht zitten ze nu wel weer in de kit, dat weet ik niet.
Een extra setje kingpins en een rechter achterwielhub kan geen kwaad, want je gaat geheid in het begin een klappertje maken.
-Regelaar, Hobbywing 1S, hoor ik goede dingen over en er zijn volgens mij meerdere rijders die er mee rijden bij de Mach indoor baan.
Yep, ik rij er ook mee. Hij is wat groot voor een 1/12, maar het past wel.
HW komt binnenkort met een nieuwe uit, dus als je geduld hebt, dan heb ik nog een nieuwe 1S voor je (tegen een aantrekkelijke prijs uiteraard) dan neem ik die nieuwe die uitkomt. ;) Een 2 in 1 programmeer kastje heb ik ook nieuw nog liggen voor je.
-Motor, uiteraard een 13,5T maar welke?. Ik neem aan dat er verschil zit tussen de merken, welke gaan het best?.
Tja, ik rij heel hard (durf ik wel te zeggen) met een LRP X12, maar Krens was toch sneller met een Speed Passion 3.0 (volgens mij) in combinatie met een Tekin regelaar. Het hardst op het rechte stuk gaat John B, met een GM motor/regelaar combinatie.... dus je zegt het maar....
-Accu's, LRP, Intellect, SMC moet allemaal wel goed zijn toch?. Als de accu maar 5000mah capaciteit heeft.
Zou je denken, maar LRP valt wat tegen volgens mij, en voor de helft van de prijs heb je een IP (uit HK) Ik heb laatst nog een 6000/60C over laten komen.
2 Accu's is in wedstrijdverband genoeg, wil je een hele avond door kunnen gaan zonder een sessie over te slaan, heb je er 3 nodig. En 2 laders....
-Banden, ik zit te twijfelen tussen Xceed en Mobgums. Zit hier nog een verschil in? Welke hardheden worden er gereden?. Ik las dat er een verschil is qua offset tussen beide merken?.
Xceed/Enneti, punt. Zacht achter, Hard voor (als optie Medium voor)
ABC shop, en dan de prijs ervan, klaar. Verder hebben we het er niet meer over. De gewone velg, niet de licht gewicht, die kan niks hebben, da's pas een optie als je echt goed rond gaat.
BA004
Ik weet dat dit afhangt van de rolhout maar welke range aan pinions en spurs moet ik ongeveer bestellen?.
Dit ligt dus aan de motor die je gaat rijden.....
LRP X12, 78/80 Spur, 32/33/34 Pinion, achterbandjes 44mm, kom je een eind.
Waar reageert een 1/12 goed op qua setup veranderingen, wat moet je allemaal hebben om de auto goed af te kunnen stellen?.
Als je hem in elkaar kunt zetten, heb je genoeg gereedschap om hem ook af te kunnen stellen.
2 stuivers nog (what's in the name) en je kunt je tweak afstellen
Er zullen vast nog wel veel meer vragen komen, maar die kan ik ook wel op de baan stellen.:D
Tot ziens!

Laatst bewerkt:
Nu ben ik mij een beetje aan het oriënteren op wat er allemaal te krijgen is, zelf heb ik het volgende lijstje samengesteld maar zit toch nog met een aantal vragen.

-Auto, Serpent S120L of Asso R5.1. Eventueel een On-point conversie voor 1 van beide auto's. Heeft 1 van beide auto's nog duidelijke zwaktepunten, onderdelen die vanuit de kit gelijk vervangen moeten worden?.
Wat gaat er veel kapot?.

Ik ben zelf een ontzettende voorstander van de Asso, daarnaast is bijvoorbeeld Mobers ook overgestapt van de Serpent naar de Asso met zijn eigen ombouw set.
De zwakke punten heeft iedere auto. Tweakende Pod's en inklappende voorveertjes, gebeuren bij alle auto's als je harde klappen maakt.
Voor bodypaaltjes willen nog wel eens breken of het schroefdraad van dol raken. Verder bodies en banden, die slijten....
Bij de asso is een Demper Rebuild kit ook niet onaardig. Ik zelf heb er nooit problemen mee, maar om mij heen heb ik mensen deze er "scheef" op zien draaien en daarmee kapot zien maken.

Groot, maar super! Ikzelf heb de tekin, maar dan moet je knoeien met boosters of ontvanger accu's

Voor 1:12 vind ik de LRP X12's het best. Deze motoren hebben een aardige "dragbrake" van zichzelf en rijden daarmee wat makkelijker dan bijvoorbeeld GM of Speed Passion motoren

Ook hier zit wat verschil in, maar minimaal. Accu is Accu

Ik vind een groot verschil zitten tussen de Xceed's (Enneti's, Shepherd's GRP's enz...) en de Jaco / Mobgums! Jaco's hebben een karakter in de zin van voorwaardse en zijwaardse grip. een Yellow band is net als Pink 30Shore, maar rijdt toch totaal anders door de mengverhouding van natuurrubber en "afval" rubber. Met dit karakter kun je spelen, en je auto afstellen. Terwijl de goedkopere Xceed's dat niet kennen, en deze kennen alleen een hardheid.

Black Art BA004, nadeel is dat deze body flinter dun is! De Parma body's zijn wat dikker en de Speed 8HD van Parma gaat ook prima. Ik verstevig mijn bodies altijd rondom de voorste body paaltjes en waar de bodemplaat "deuken" maakt.

-Servo, waarschijnlijk een 1/12 SRG servo van Sanwa.

Prima

Ik heb bijna het hele seizon met een 88 Spur (64DP) gereden op heel veel binnenlandse en buitenlandse banen. Met hoge uitzondering voor een 10,5T (EPS motor) een 96 Spur. Je pinions zitten dan tussen de 28T en de 35T
Het is wel aan te raden om met 64DP te rijden, dis is toch bij de 1:12 wel een groot verschil tenaanzien van 48DP
.

De meest agresieve instelling is smeermiddel! Dat wat jullie nitroboeren niet mogen ;-). Smeren is heel agressief naast banden. Daarna ga je naar hele andere dingen kijken. Wat Martin zegt, Tweaken met 2 stuivers is perfect! Dat willen Martin en ik je maar al te graag uitleggen, die twee stuivers zijn echt nodig.
Ook de rijhoogte afstelling is nodig, zoals martin zegt. Zowel voor als achter!
Daarnaast is het verbreden van je auto ook erg krachtig en rijd je je 1:12 altijd op 172mm achter (reglementair breedste stand). Xray heeft hele mooie dikke achteras shims en CRC/Asso heeft hele mooie dunne shims kost niet veel maar is wel erg handig.
Ook een paar andere center veren zijn niet onaardig. Ga hierin niet te extreem. Van Asso rijd ik bijna altijd blauw of goud, en voor hele lage grip kun je een zilvere kopen, die drie heb je nodig meer niet. Voor de zijveren idemdito. Als er weinig grip is zilvere, normaal gesproken de blauwe, en voor hoge grip de gouden, meer zijveren heb je niet nodig.
Voor veren verander ik niet vaak, ook deze zijn niet duur dus een 0.18 en een 0.22 zou je kunnen aanschaffen.

Dat gaat wel veel makkelijker dan over het forum er valt zo veel over een 1:12 te leren ;-)

Laatst bewerkt:
Tja, ik rij heel hard (durf ik wel te zeggen) met een LRP X12, maar Krens was toch sneller met een Speed Passion 3.0 (volgens mij) in combinatie met een Tekin regelaar. Het hardst op het rechte stuk gaat John B, met een GM motor/regelaar combinatie.... dus je zegt het maar....

Het was achterlijk hoe hard John ging, gelukkig was het alleen recht door ;-) Ikzelf heb het hele seizoen met een X12 gereden, top motor.

Zou je denken, maar LRP valt wat tegen volgens mij, en voor de helft van de prijs heb je een IP (uit HK) Ik heb laatst nog een 6000/60C over laten komen.
2 Accu's is in wedstrijdverband genoeg, wil je een hele avond door kunnen gaan zonder een sessie over te slaan, heb je er 3 nodig. En 2 laders....

Ik heb inderdaad met de LRP/Nosram's gereden, maar moet zeggen dat de IP's ontzettend veel power geven. de LRP/Nosram's zijn m.i. iets beter voor de Modified. Iets minder punch en iets meer runtime dan bijvoorbeeld de SMC's of de IP's.

Groet Robert

Sorry allemaal.....hahah ja alleen rechtdoor weet niet wie die bochten er allemaal heeft ingezet....
Maar ik heb een hobbywing 1s besteld weet nog niet wat voor motor daar goed op gaat heb er nog een paar liggen om te kijken in ieder geval.
Heb ook een 2e x-ray link gekocht was toch beter als allemaal losse onderdelen..
Mijn banden worden denk ik xceed banden maar dat zien we wel hoe het allemaal gaat lopen met het binnenseizoen heb er wel weer zin in...

Groeten

John

Back