Het 1:12 Topic

gefeliciteerd jan! Het was inderdaad een hele gave 2 dagen met hoogtepunten en wat dieptepunten, voor mij althans.

We hadden toch al eens eerder aangegeven dat 1 setje banden niet goed werkt? :D. Wellicht met 1 setje gebruiken per heat en wel smeren had je meer kans op de A finale?

Je had het bij de EPS over het feit dat je last had van griprol. Maak de zijkant zachter zodat de voorwielen in de bochten de achterkant niet kan optillen. Je zult wellicht dan wat moeten corrigeren met je andere setup maar dit werkt ontzettend goed tegen grip rol. Met wat hardere achterbanden kun je toch genoeg stuur terug vinden. Overall heb je dan minder slijtage en de auto roteerd veel makkelijker in de bocht wat snellere rondetijden oplevert. Grip is er genoeg dus je komt echt wel weg met hardere achterbanden.

Dat doen wij met onze World gt auto's ook omdat we anders met wat grip ongeacht welke bandencombinatie gewoon op onze dak liggen. (ook mede door de hogere gewicht en in verhouding smallere achterkant). Hoe hoger de grip des te hogere shore banden en zachter de achterkant. De slijtage van de 3 sets lilac achterbanden en de 4 sets lilac voorbanden was voor mij in alle twee de dagen ca. 1mm. Dit is met alle practice ronden, kwalies en finales. :D

Met lilac achter en voor had ik nog wat last van onderstuur, purple achter en voor zou wellicht wat hogere bochtensnelheid hebben opgeleverd in combinatie met het gebruikte smeermiddel. maar bij de EPS heb ik geen 1 keer een grip rol gehad.

Laatst bewerkt:
Hierbij wil ik mijn waardering voor de organisatie die de pancar wedstrijden
organiseerd benadrukken. Er zijn er niet veel meer en dat is jammer. Het is een heel leuke klasse en wat werd er hard gereden. Ik heb nog veel bij te leren. ;)

Hulde aan Hugo en het hele team (baan, kantine, etc etc) :cool:

Was een zeer geslaagde weekend mijn dank ook aan de organisatie die dit heeft georganiseerd.
Zaterdag was in mijn geval een rampdag kreeg mijn nieuwe auto maar niet goed veel griprol en de ene kant stuurde sneller en korter dan de andere kant.hmmm
Zondag toch maar weer de auto onder de loep genomen bleek dat de servo niet in het midden zat klein beginnersfoutje..
Toen ik de servo in het midden had en alles goed had afgesteld aan de voorkant ging hij als een kogel en dat zag je weer terug in de laatste 2 finale's.
Was als laatste gekwalificeert in de b finale en heb me 2 keer van de 8e plaats naar de 2e plaats gereden en ondertussen nog wat leuke acties gehad onderweg.
Toen de auto zo goed lag ging het rijden ook perfect en de tijden gingen ook meteen naar beneden had echt een goed gevoel weer toen ik naar huis reed.
Jan Willem was echt spannend in de 2e finale was echt perfect leuk gereden..

Groeten

John

'T is hier een tijdje stil geweest..

Tijd voor een kickje. :yes:

Anyways, ik ben van plan om een Asso rc12r5 te kopen. Ik rijdt nog met a123 (lifepo) cellen, en weet niet of die passen i.v.m de centrale schokdemper. Kan iemand dit even nakijken?

En welke onderdelen zijn verstandig om vast op voorraad te hebben?

Alvast bedankt,

Robert

Er is natuurlijk een reden waarom het 1/12 topic stil ligt. In de zomermaanden wordt er nagenoeg geen 1/12 gereden, in de wintermaanden des te meer en dan komt het topic ook weer tot leven.

De R5 is niet gemaakt voor A123 cellen, er passen vier NiMh cellen in en een 1cell lipo. Met de laatste wordt er eigenlijk alleen nog maar gereden. Of het chassis aan te passen is voor A123 cellen? Vast wel maar dat hangt een beetje af van jouw eigen skills op dat gebied.
Ik zelf zou gewoon iig een R5.1 kopen of nog even wachten want waarschijnlijk komt Asso nog wel met wat nieuws eind van de zomer...

Ha,

Ik kan 2e hands een rc12r5 overnemen, en het is een prima auto naar wat ik heb gelezen. Vandaar dat mij keus daar op viel.

Tot nu een aantal jaar een oude sp12m gereden, wat ook prima reed dus ik weet niet of het de moeite is voor mij om een duurdere auto te nemen. Ik rijd geen 1 cell lipo vanwege een beperkt budget en ik heb een 5A lader wat met 2600 Mah a123's prima gaat, maar om nu 1 uur moeten wachten op een volle accu...

Ik rijd geen wedstrijden overigens,

Ik vraag me af of die accu's standaard al niet passen, en anders kun je de shock toch hoger zetten door zelf dat plaatje bij de antenne na te maken? Of gaat dat niet?

Groetjes,

Robert

Ik weet niet of die accu's gaan passen. Dan zou je eens moeten kijken in hoeverre ze overeen komen met een 1cell lipopack. Die maten zijn overal zo te vinden. De shock zomaar verhogen zal de rij eigenschappen zeker niet ten goede komen denk ik... Maar goed, als je geen wedstrijden rijd en puur voor de recreatie dan kan je alles doen wat je wil toch? De meeste mensen hier rijden wedstrijden en zullen dus alle recreatie oplossingen afkeuren maar dat staat jou niet in de weg om het wel te doen...

De shock zomaar verhogen zal de rij eigenschappen zeker niet ten goede komen denk ik... Maar goed, als je geen wedstrijden rijd en puur voor de recreatie dan kan je alles doen wat je wil toch? De meeste mensen hier rijden wedstrijden en zullen dus alle recreatie oplossingen afkeuren maar dat staat jou niet in de weg om het wel te doen...

Bedankt voor je reactie,

Of die accu's passen even terzijde, ik ben benieuwd of die shock verhogen uitmaakt. Daar wil ik dus even op ingaan.
Volgens mij kan je het geheel van de schokbreker zien als een driehoek. Als je de schok hoger zet, veranderd het effect van de shock inderdaad iets, maar dat kan je toch prima compenseren met het lichter zetten van de veer?

correct me if i'm wrong.

Groetjes,
Robert

correct me if i'm wrong.

Wrong... ;)

Vergeet de demperolie niet.

Ook, des te hoger je hem zet, des te groter wordt de slag die de demper maakt bij inveren.

Edit, ik neem aan dat je hem alleen iets wilt verhogen op de demper zijn laagste punt, dus dat de demper meer horizontaal komt te liggen zeg maar. Volgens mij kan dat wel, het effect zal mijnsinziens niet dramatisch zijn.

Laatst bewerkt:
Gebruik gewoon de 1s lipo's. Hoef je zelf ook niet te lopen rommelen met het chassis want je loopt zeker tegen problemen aan met die grote cellen. (hoogte is ca. 26mm )

Of je kunt zelf een chassis (laten) tekenen en frezen met A123 cell cutouts etc maar echt goedkoop is dat ook niet.

Als je 2 stuks 1s lipo's koopt kun je behoorlijk snel achter elkaar rijden en hoef je ook niets te veranderen aan het chassis. Echt veel hoeven de 1s lipo's niet te kosten als je een beetje rondkijkt en als je wilt kun je toch een wedstrijdje meepakken. ( in wedstrijd verband rijden is toch wel het leukst)

Laatst bewerkt:
Edit, ik neem aan dat je hem alleen iets wilt verhogen op de demper zijn laagste punt, dus dat de demper meer horizontaal komt te liggen zeg maar. Volgens mij kan dat wel, het effect zal mijnsinziens niet dramatisch zijn.

Jah, alleen op het laagste punt, zodat de demper wat rechter staat.

@2wd
Of je kunt zelf een chassis (laten) tekenen en frezen met A123 cell cutouts etc maar echt goedkoop is dat ook niet

Het was de bedoeling om de cellen net zoals de 1cell lipo's gewoon over de Nimh slots heen te leggen en met tape vast te zetten.

Wedstrijden zit er waarschijnlijk echt niet in, maar dat ligt meer aan het vervoer, tijd en de spullen die ik heb (9.5 T motor, dan zou ik in de modified zitten en dat lijkt me geen goede instap)

Ik denk dat ik voor 1 cell lipo's ook een voltagebooster nodig heb, maar dat zal ik even nakijken.

Zijn er geen goedkopere alternatieven dan de hier gebruikelijke IP, LRP, etc?

Edit: Die corally accu's zijn resp. 55 en 65 euro:hammer::nooo:

Weer bedankt,
Robert

Laatst bewerkt:
Voor wat betrefd de accu's en of er goedkopere zijn... Zoek en gij zult vinden, gewoon het net even afstruinen, dan vind je wel wat denk ik...

Als ik me niet vergis, passen de A123 cellen gewoon in een NiMH slot.
Ik heb dat een paar jaar terug in Duitsland gezien.

Bovenop de NiMH slots dan denk, want anders moet je wel flink proppen ( a123's zijn een slordige 65mm dacht ik. ;))

Maar als ze dus onder de demper passen, blijf ik lekker met 20E accu's rijden :p

Nieuw van Team Associated...

Een lipo conversie set voor de RC12R5.1. Mijn vermoeden is dat het nu nog even een conversieset is en later wel als volledige kit zal komen ter vervanging van de huidige R5.1. Overall ziet het er weer erg goed uit allemaal. Er waren al "spypics" bekend van deze setup maar nu dan ook daadwerkelijk in productie.

Asso12R5Lipo-1.jpg

Asso12R5Lipo-2.jpg

Asso12R5Lipo-3.jpg

Asso12R5Lipo-4.jpg

Bronnen: Team Associated & RedRC

Joost, volgens mij had je toch ook een rc12L4? Kun je eens een keer proberen om daar een 1s lipo langs de t-bar te plaatsen?

Het zou op zich wel passen maar het wordt krap met de servo denk ik. Daarnaast denk ik (ook al ben ik een fan van T-bar auto's) dat het niet verstandig is om met een T-bar auto indoor te gaan rijden tenzij je een flinke berg T-bars op tafel hebt liggen als spare óf zo loeigoed moet kunnen sturen dat je niks raakt anders dan tapijt...

Hoezo? Ga je 1/12 rijden dan?

Back