Het 1:12 Topic

Wel gaaf, 1/12 of een asfalt baan. Liep een tijdje geleden al eens met dat idee. Jammer genoeg heb ik er geen eentje staan hier...

Hey Joost,

Moet voor jou toch geen probleem zijn om er 1 te maken met je skills in autocad:cool::wink:
Achteras heb ik nog voor je.
Hubs zal je net als ik ook ffies moeten scoren.
De rest moet je nog wel op de plank hebben liggen:D

mvg Roy

Hey Joost,

Moet voor jou toch geen probleem zijn om er 1 te maken met je skills in autocad:cool::wink:
Achteras heb ik nog voor je.
Hubs zal je net als ik ook ffies moeten scoren.
De rest moet je nog wel op de plank hebben liggen:D

mvg Roy

Da's het probleem ook niet haha... Wat wel een probleem is, dat ik geen materiaal meer heb liggen om een auto te bouwen. Dus ja... Komt wel weer een keer. :)

Misschien een maf idee maar is dat plaatje carbon wat ik heb liggen niets?
Moeten toch wel 2 chassis platen uit gemaakt kunnen worden toch?;)
Ik weet dat het niet helemaal jou smaak is maar misschien dat nood wet breekt?
Of is het ook te dik voor een 1:12 chassis?
Enige wat nog zou kunnen schorten is de achterpod.

mvg Roy

Da's het probleem ook niet haha... Wat wel een probleem is, dat ik geen materiaal meer heb liggen om een auto te bouwen. Dus ja... Komt wel weer een keer. :)

3mm. voor een 1/12 chassis is wel wat aan de dikke kant ja. Nee hoor, ik heb nu ook niet direct de drang om 1/12 te gaan rijden buiten. Komt meer bij kijken dan alleen een chassis en de rest is ook niet in huis dus... Volgend jaar maar weer kijken...

Vers na het WK in Heemstede maakt Team Associated zijn nieuwe model bekend.

De RC12R5.2

RC12R5.2 Factory Team: Team Associated - Champions By Design - Nitro and Electric RC Cars

12R5.2_Body%20Off_md.jpg

De auto verschilt op een aantal punten toch wel van de R5.1
Zo wordt de R5.2 geleverd met het "inline" lipo chassis wat als optie voor de R5.1 te krijgen was.
De wielbasis is 3mm. langer geworden.
Aan de voorzijde vindt je de vertrouwde R5 ophanging met vernieuwde onderste draagarmen die nu zonder alu bussen werken en daardoor preciezer passen.
I.pv. de centraal gemonteerde zijdemper uit de R5 en R5.1 heeft Team Associated nu twee alu tube dempers gemonteerd.
De achterpod is anders geworden t.o.v. de R5.1, de alu brace is er tussenuit. Daarvoor hebben ze nu een carbon brace gemaakt die met vier schroeven tegen de achterzijde geschroefd wordt.

Ik heb de prototypes op het WK bekeken en ik moet zeggen dat het geheel er erg goed uit ziet. Team Associated zal de wedstrijd kits niet meer in full-color dozen leveren maar nu in een standaard box met alleen een identificatie sticker van welk model het is.

Het is zeker gaaf Joost en zeer de moeite waard

Heb gisteren met een 6,5T motor mijn tijd verbeterd naar een 22,2 sec. 14 minuten rijtijd. :D
Had een beetje onderstuur in de lange doordraaiers en een beetje overstuur bij te veel gas de haarspeld bochten uit. (ligt aan de coureur) ;)

Heb nog een lange weg te gaan...........:roll:

gr. rene

Hoi forumers,

Hierbij heb ik enkel vragen over het 1/12 pancar gebeuren.

Als auto hebben we de Pancar van TOP in gedachte, type Rebel 12.
Nu was mijn vraag welke servo, regelaar, motor, motor pinion, banden shore's is goed om te starten in bv. Mol, ...

Als regelaar denk ik aan : The Turnigy TrackStar One Cell 1/12th and 1/10th scale ESC

Motor : Turnigy TrackStar Sensored Brushless 10,5T

Lipo's : 5600Mah Turnigy

TrackStar One Cell 120A 1/12th And 1/10th Scale Sensored Brushless Car ESC

Turnigy TrackStar One Cell 120A 1/12th And 1/10th Scale Sensored Brushless Car ESC

Servo:

- Airtronics 94819
- Graupner DES 676BB
- KoPropo PDS-951ICS

Banden:

MobGums, Shepherd, Jaco o.i.d.
Pink, Magenta, Lilac, Purple zijn een beetje de shores denk ik.

Motor en regelaar geef je zelf al aan al weet ik daarvan de kwaliteit niet. Het is wel raadzaam om met een 10.5 een ESC te nemen die timing kan instellen in de ESC aangezien er door iedereen mee gereden wordt. Denk dan eerder aan een Hobbywing 120 1S of een Team Orion R10 1S.

Motor pinion en spur is afhankelijk van de roll-out die je wil gaan rijden wat weer voor verschillende motoren/ESC combo's anders ligt en per baan verschillend is. Dat bereken je eigenlijk ter plekke als je daar bent en monteer je dan de juiste tandwielen. Foam banden slijten dus dan veranderd je roll-out ook meteen en dat pas je dan weer aan met de tandwielen.

De TOP is op zich een leuke auto maar volgens mij rijden er niet heel veel mensen mee zodat je zelf alles uit zal moeten zoeken voor de auto. Een Asso, CRC, X-Ray of On-Point zal wat vaker voorbij komen en dus makkelijker qua set-ups en onderdelen zijn.

Servo:

- Airtronics 94819
- Graupner DES 676BB
- KoPropo PDS-951ICS

Banden:

MobGums, Shepherd, Jaco o.i.d.
Pink, Magenta, Lilac, Purple zijn een beetje de shores denk ik.

Motor en regelaar geef je zelf al aan al weet ik daarvan de kwaliteit niet. Het is wel raadzaam om met een 10.5 een ESC te nemen die timing kan instellen in de ESC aangezien er door iedereen mee gereden wordt. Denk dan eerder aan een Hobbywing 120 1S of een Team Orion R10 1S.

Motor pinion en spur is afhankelijk van de roll-out die je wil gaan rijden wat weer voor verschillende motoren/ESC combo's anders ligt en per baan verschillend is. Dat bereken je eigenlijk ter plekke als je daar bent en monteer je dan de juiste tandwielen. Foam banden slijten dus dan veranderd je roll-out ook meteen en dat pas je dan weer aan met de tandwielen.

De TOP is op zich een leuke auto maar volgens mij rijden er niet heel veel mensen mee zodat je zelf alles uit zal moeten zoeken voor de auto. Een Asso, CRC, X-Ray of On-Point zal wat vaker voorbij komen en dus makkelijker qua set-ups en onderdelen zijn.

Wat bedoel je precies Timing instellen van ESC omdat er door iedereen mee gereden word?
Ben namelijk totaal nieuw in de elektro wereld.
Welke vertandingen van Pinions heb je hoofdzakelijk nodig bij de 1/12?
We gaan TOP rijden met enkele leden van onze club, daarom de keus TOP.

Dit zijn de specs van de ESC :

Specification:
Cont. Current: 120A
Burst Current: 200A
Motor Rotation: Fwd/Rev or Fwd/Brk
Input Power (Cells): 1-2S LiPo/LiFe, 3-6 NiMH (8.4V Max)
Motor Type: Sensored and sensorless Brushless Motors.
BEC Output: 6.0V, 1Amp, Built-in BEC with DC booster for 1 cell LiPo use.
Status LED (2 LEDs): White LED, 3 color LED (Red, Green & Orange)
Thermal Overload Protection: Yes
Dimensions (L*W*H/without fan): 36.5*42*18mm (1.44*1.65*0.71in)
Weight(Without wires): 34g (1.20oz)

Motor Limits
1S LiPo or 3-4S NiMH): ≥3.5T (1/12 on- road)
2S LiPo or 5-6S NiMH): ≥4.5T (1/10 on-road) ≥6.5T (1/10 off-road) *
Programming Options (Via Optional programming card or Throttle input)
Brake/Reverse type
Brake amount
Reverse amount
Punch Control
Drag Brake
Throttle Dead Band
Voltage Cut off
Motor Timing

De regelaar die jij noemt is een cloon van de Hobbywing 1S/2S 120AMP V2.1 regelaar.
Wat er bedoeld word met timing instellen is dat deze regelaar zowel voor modified als stock is.
In de stock word er of werd er met timing boost en turbo gereden.
Deze regelaar heeft al deze mogelijkheden om in te stellen.
Verdiep je eens goed in de materie voor je hier mee aan de gang gaat.
Dit omdat het vrij makkelijk is om iets fout te doen wat dan weer ten koste gaat van de electronica.

mvg Roy

De regelaar die jij noemt is een cloon van de Hobbywing 1S/2S 120AMP V2.1 regelaar.
Wat er bedoeld word met timing instellen is dat deze regelaar zowel voor modified als stock is.
In de stock word er of werd er met timing boost en turbo gereden.
Deze regelaar heeft al deze mogelijkheden om in te stellen.
Verdiep je eens goed in de materie voor je hier mee aan de gang gaat.
Dit omdat het vrij makkelijk is om iets fout te doen wat dan weer ten koste gaat van de electronica.

mvg Roy

Dus timing regelen doen we door parameters te wijzigen met de bijhorende programeer kaart van de ESC

Klopt helemaal en nog meer zoals brake,neutralpoint timing advance en punch.
Lees de manual van de regelaar meerdere malen voor je de stock settings gaat veranderen.
Of kom eens naar Lelystad als het niet te ver is.
Ze rijden bij ons ook buiten met de 1:12.

mvg Roy

Thx, dus modified is als je de ESC aanpast en stock wilt zeggen als je de geregelaar gebruikt hoe hij uit de doos komt.
Is een eindje rijden voor mij, maar komt er misschien toch een keertje van in de winter.
Op moment rij ik nog 1/8 buiten, bedoeling is om de winter door te komen met 1/12.

Alvast bedankt manne.

Back