Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb het zelf nu ook kunnen vinden..
Waarom voel ik me zo dom nu:rolleyes:..
Heb nu wel geleerd, eerst zelf goed zoeken en dan pas vragen;).

Maar toch nogmaals dank voor de reactie's, want heb er uiteindelijk wel heel veel aan. Dus Bedankt!!

Ik ben me net aangemeld op jullie forum dus bij deze hallo allemaal

wil jullie alvast harstikke bedanken voor alle informatie die ik op de site gevonden heb met name dit topic.

heb allang model autos gehad en ben begonnen met een ready to run model (weet naam niet meer(protech ... 1/10) deze reed vrijwel meteen na het inlopen/rijden daarna wat afgestelt en heb er veel plezier aan gehad. toen ben ik over gegaan op een protech promax ook zelfde geld voor deze liep vrijwel meteen na 10 min afstellen(kan altijd beter natuurlijk maar is toch alleen voor hobby op parkeerplaatsen etc.) deze auto heb ik toen helaas kapot gereden maar kon er geen onderdelen meer voor krijgen spijtig genoeg dus toen kon ik dezelfde auto kopen (nieuw) voor een meeneem prijsje was de protech promax maar dan met versnellingen en een 8p omega blokje 3.5 cc. zoals gewoonlijk inlopen en inrijden maar ik kreeg hem niet afgestelt uitvallen heb hem toen op de kast gezet (afterrun olie erin) en niks meer mee gedaan toch weer proberen na een lange tijd.

nadat ik alles goed gelezen had kwam ik der dus achter dat er dus 4 schroefjes waren inplaats van 2. na aardig wat lezen en filmpjes gekeken is het me dus gelukt loopt mooi reageert prima.

Alleen als ie koud is heb ik start problemen ben ik toch eff bezig (heb ik er nieuwe plug in zitten en een nieuwe startplug gekocht en heel de nacht opgeladen) maar als ie eenmaal rijdt en ik zet hem uit is het gewoon 2 a 3 keer trekken en lopen heeft iemand hier een verklaring voor of doe ik iets fout.

alvast bedankt m.v.g jeffrey

hoi hoi ik heb net een nieuw motortje gemonteerdt maar loopt niet stationair kan er zoveel aan draaien maar gebeurdt niks de hsn staat goed maar gaan de toeren ook omlaag als ik hem armer zou zetten?of zouden dan toch mijn koppelings schoentjes op zijn alvast bedankt

hoi hoi ik heb net een nieuw motortje gemonteerdt maar loopt niet stationair kan er zoveel aan draaien maar gebeurdt niks de hsn staat goed maar gaan de toeren ook omlaag als ik hem armer zou zetten?of zouden dan toch mijn koppelings schoentjes op zijn alvast bedankt

Of het de koppeling schoenen zijn kan je makkelijk controleren, zet de auto van de grond en trek aan het startkoord. Gaan de wielen meteen draaien dan zijn het inderdaad je koppelingschoentjes of koppelings lagers of iets dergelijks.

Zo niet kijk dan als je wel aan de stationair schroef aan het draaien bent en niet aan de LSN. Ook dit is makkelijk te controleren. Haal lucht filter van de motor en kijk dan in het gat van de carb. Je ziet nu de gas schijf zitten. De gasschijf moet bij totaal gesloten toestand ongeveer 1 tot 2 mm nog open zijn. Dus een klein spleetje, is dit niet het geval draai de stationair schroef dan iets in (recht om) en kijk tegelijk of je iets ziet veranderen. Veranderd er niets heb je waarschijnlijk de verkeerde schroef te pakken. De schroef zit meestal recht tegen over je gasschuif.
succes ermee;)

Heb een vraagsje mss al 100 keer gesteld maar het hier opzoeken kost heel wat tijd,
heb dus zoals mss velen problemen met het afstellen,
nu ik geef gas en hij valt zo precies bijna stil en dan gaat hij vooruit en volle gas is dit nu omdat hij teveel naft krijgt en er dan doorkomt of iets met die stationair?
alast bedankt al

Gezien je lastig te volgen beschrijving...het klinkt als te arm op de LSN, maar doe even het volgende:

- HSN en LSN halve slag open.
- Motor even warmrijden (ook als hij pruttelt).
- HSN indraaien met 1/8 of 1/12 slag net zo lang totdat hij mooi loopt op topsnelheid en een mooi rookpluimpje geeft (let in dit stadium nog niet teveel op hakkelen tijdens optrekken).
- Daarna je HSN met 1/8 of 1/12 slag indraaien net zo lang totdat ie mooi snel optrekt.
- Zet je auto stil laat hem stationair draaien;
- Loopt je toerental op: LSN te arm > verder uitdraaien
- Zakt je toerental in: LSN te rijk > verder indraaien

Als je denkt dat je afstelling goed is nogmaals:
- Auto stil zetten en 5 seconden stationair draaien.
- Volgas wegrijden moet nu ie mooi snel optrekken en goed in zijn toeren komen.

NB:
- Altijd een mooi rookpluimpje
- Als je twijfelt eerst rijker, daarna pas armer

ja als hij stil staat loopt hij mooi, en als ik opstrek op zen einde mja nog ni echt gelet op da pruttelen nu ma lijkt toch goed, tis juist als hij op rollanti draait en geef dan gaat dan vallen toeren effe weg en lijkt hij bijna stil te vallen en dan schiet hij vooruit. lijkt me of hij heeft precies effe teveel benzine,dus dan moet ik de LSN tegen de clock een beetje draaien? zoda hij niet zoveel naft krijgt?
en HSN is de main needle die bovenaan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijk heb je nog een aparte schroef voor je middentoeren, in dat geval heb je een:

- HSN : High Speed Needle
- MSN : Mid Speed Needle
- LSN : Low Speed Needle
- Stationairschroef

Check even je manual of je auto of je de MSN kunt vinden, in de middentoeren kakt ie in dus daarin staat ie waarschijnlijk te arm. Ik heb overigens hetzelfde gehad met mijn Mantis en door even alles weer op fabrieksinstelling te zetten en daarna opnieuw af te stellen werkte hij weer goed.

het is een picco P3R motor
die stationair moet je daar dan niet aankomen?

Eerst rijker zetten en dan pas armer!
Dus: eerst UITdraaien (tegen de klok in) en dan pas INdraaien (met de klok mee)!

Ik zou in jou geval even beginnen met je HSN, dat is de main needle bovenaan...eerst rijker zetten, warm rijden en langzaam af gaan stellen.

Stationair kun je pas goed afstellen als je motor helemaal goed afgesteld is, je kunt deze even "grof" afstellen zodat je auto in ieder geval niet afslaat. Maar als ie nu mooi stationair loopt zou ik er niks aan doen.

ook alvast bedankt, spijtig dat je zo ver woont anders wou ik wel eens afspreken om het te kunnen leren, ik met maat hebben tijdje geleden 1 gekocht en we blijven er allebei mee sukkelen. Niemand van omgeving gent?
Toch zeker en vast al bedankt voor uitleg

Heb je je auto in een modelbouwwinkel gekocht?

Meestal vinden ze het helemaal niet erg (vaak zelf leuk) als je langs komt voor een bakkie koffie en een kleine instructie afstellen.

Aan de andere kant, misschien leest iemand in de buurt van je probleem en kan die helpen. RC-ers zijn de rotste niet ;)

idd vind hier niet direct iemand, probleem is hij komt van pk racing en das een dik uur rijden (van menne maat) en mijne is nen gs xut en heb er dus dat picco motorke opgestoken maar heb ik van iemand gekocht die veel in mol rijd.
groeten

Als je in de buurt van NBR woont; gewoon even aanmelden op hun forum, je vraag stellen en vragen of er iemand even kan helpen. Die gasten zijn echt super behulpzaam...misschien kan je nog even op de baan rijden ook!

jep ben er een dik jaar geleden geweest en die gasten zijn super voor te helpen, en ga er zeker nog eens, al kan ik geen 90 euro per jaar geven om telkens een uur op en uur af te gaan om dan zo een uurke of 2 te gaan rijden, das dan weet het spijtige eraan. in de zomer savond is snel rijden zit er zeker al niet in dan.

Ik ben ook super goed in afstellen, nou ben ik dus aan het liegen..
Ik weet al die uitdrukkingen LSN en HSN niet.
maar ik heb mijn nitro autotje 1:16 monstertruck, nieuwe koppelingsschoentjes ingezet want die waren gesmolten doora chterlijk race gedrag, maar wonder boven wonder is het autotje onmogelijk af te stellen.
Zuiniger zetten wilt niet werken rijker zetten ook niet.
wat ik ook doe hij blijft afslaan. Starten is daarna zo wat onmogelijk geworden.
kortom het is een ramp dat afstellen, is er hier iemand die mij kan helpen?
ik wil het het liefst morgen even doen, als mijn Nitro van afgelopen zomer nog wat wilt doen (vrees er voor)

Bas

Afslaan kan in de koppeling zitten, aangezien het voorheen goed was en na de bouw van de koppeling niet meer zou ik het daarin zoeken.

Draaien de wielen bij stationair als je hem in de lucht houdt

Als de koppeling goed zit en het is nog niet opgelost plaats dan eens een nieuwe plug. Helpt dit ook niet controleer dan de compressie eens.

Ik zal jullie vertellen. ik vrees dat ik het probleem heb gevonden!
Mijn stationair schroef werkt niet of nauwelijks!
Het kan dat ik gek ben geworden, maar is het niet zo, als je aan dat ding draait hoort je gasschuifje stil te staan, en je "gaatje" kleiner te worden? Of hoort je gassschuifje wel mee te draaien? want als ik aan het schroefje draai en ik houd mijn gasschuifje tegen draai ik de schroef los of vast. en het "gaatje" veranderd niet, en als ik hem los laat (gasschuifje) dan beweegt het "gaatje" wel, maar de gasschuif gaat ook mee.
iuk weet niet of dit gewoon is?
En wat zou ik er dan aan moeten doen?
Alvast bedankt!
Ook bedankt voor de reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back