De mijne is wel al vliegklaar maar windkracht 5~6 is misschien teveel voor een maidenvluchtje
Vraagje aan 'de anderen' die dit toestel bezitten; wat weegt die van jullie? Ik vind de mijne zwaar, hij weegt 943 gram inclusief alles.
Dat is met alle spullen uit de doos gemonteerd, een Robbe Roxxy 3536-06, regelaar Robbe 835-6, een Flightpower 2150 mAh 3s1p lipo en een futaba 136 RF PPM ontvanger. Als vleugelservo's heb ik de futaba 3107 en als hoogteroer/rudderservo een digitaal servootje van Protech, de B206.
Gewicht is dan:
motor: 109 gram
regelaar: 30 gram
lipo: 115 gram
vleugelservo 9grx2 : 18 gram
rudder/hoogteroerservos: 2x15 gram = 30 gram
ontvanger: 30 gram
Zeg dat er dan nog 10 gram aan snoertjes extra bijkomt (verlengsnoertjes aileronservo's) en misschien nog 2 gram aan klittenband/tiewraps.
Ik heb alles 'normaal' gelijmd met superlijm, geen dikke rupsen gelegd overal.
Mijn conclusie is dan ook dat dit kistje qua gewicht helemaal niet lichter is dan een Acromaster. Een Acromaster met dezelfde setup weegt exact hetzelfde.
De motorset die multiplex aanraad, bevat een Himax motor, de HC2816-0890. Die gebruiken ze icm. een 2100mAh lipo. De lipo zal dus even zwaar zijn, de servo's ook, de ontvanger, enzovoort. Die Himax motor weegt 77 gram. Daar win je dus 30 gram mee tov. de Roxxy. De regelaar weegt hetzelfde, je zou op de servo's nog 20 gram kunnen winnen door 9 grams op rudder/hoogte te zetten, en dan ben je er wel zo'n beetje
Het opgegeven vlieggewicht van Multiplex klopt dus domweg niet. Dit kistje is NIET lichter of marginaal lichter dan een Acromaster.
Bobbert zei:
Nou wat je zegt klopt exact.
ik heb er ook zeker een 70 gram lood in moeten stoppen na de eerste vlucht
De eerste vlucht ging hij bij mij meteen aan zijn prop hangen op een 2 meter boven de grond
zwaartepunt was helemaal verkeerd, en was volgens het boekje 78 mm vanaf de punt van de vleugel.
nou amme hoela.
Nogal wiedes, het zwaartepunt ligt niet daar wat ze in de handleiding staat, maar waar jij het plaatst. Volgens de handleiding is dat niet 78 maar 75mm vanaf de allervoorste punt van de bovenvleugel. Om dat te bekomen heb ik 60 gram lood in de neus moeten toevoegen, ik ga dus nog een zwaardere lipo plaatsen (lood is niet functioneel). Ik hoop oprecht niet dat het zwaartepunt NOG verder naar voren moet. Dan heb ik al een zwaardere motor gemonteerd dan aanbevolen, dat moet een ramp zijn met die Himax motor. Met dat lood zit ik dus nu op 1kg vliegklaar gewicht (met volle accu

).
Alle andere spullen, op de ontvanger na, zitten op of voor het zwaartepunt gemonteerd. Met de Himax motor mag je de spinner wel volgieten met lood denk ik zo.
Voor het zwaartepunt: de witte staaf die je in de bovenvleugel lijmt tijdens het bouwen, zit op ongeveer 75mm vanaf de voorste punt. Daar zou dus volgens Multiplex je zwaartepunt moeten liggen. Als je dus het afgebouwde toestel oppakt en dan op je vingers op die staaf laat rusten, zou hij heel lichtjes voorover moeten hellen. Dit tov. de lijn die het stabilo maakt.
Of multiplex een veel te achterlijk zwaartepunt opgeeft, zou natuurlijk kunnen, weet ik nog niet. Ik heb er immers nog niet mee gevlogen. Toch lijkt het mij erg sterk. Over het algemeen weten fabrikanten dat soort dingen wel.