Het algemene Mpx Gemini topic.

  • Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
Jup, ook benieuwd :D

Om het wachten wat te verzachten, een filmpje:

Een Gemini, zonder RC installatie, deze wordt bestuurd door een beer ;)

[/media]

Het MPX promotiefilmje, stond ook al op de eerste pagina van dit topic :D

[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo voor de belgen onder ons ... je kan deze gemini direct kopen bij Homeflyer in herselt voor de prijs van 94 euro'kes , en ze hebben der in stock hihi.

heb er eentje cadeau gekregen van men vrouwke , had haar naar homeflyer gestuurd omdat ik aan het werken was ,voor wat kleinigheden te gaan halen . en men lief vrouwke kwam thuis met een gemini en de kleinigheden .

ze wist dat ik hem mooi vond .

dus ben ik weer een gelukzakse die er weer een pracht van een vlieger bij heeft :)
 
Ik zit nog te twijfelen tussen de Gemini en de Mini mag, ik heb een brushless easyglider en wil hierna een motorkist...kan je die Gemini ook als trainer gebruiken en rustig vliegen? Ik denk namelijk dat ik hier langer plezier aan heb zodra ik een beetje kan vliegen, dan kan ik al wat 3D dingen proberen.
 
Hallo Gemini fans,

na 14 dagen vakantie heb ik heel wat moeten lezen om terug bij te benen zoals ze dat zeggen. Mijn bevindingen met de Gemini (met powerset van MPX en 2200 mah/3cellen lipo) zijn de volgende. Ik heb er ondertussen op vakantie een 4-tal uren met gevlogen. Het toestel heeft een mooi vliegbeeld eens het goed afgesteld is. Ik heb 40 gram lood moeten toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen. Prophangen lukt niet met originele motor, ook niet zonder lood. Rolls, loopings en rugvlucht vanzelf. Mesvlucht lukt ook niet. Toestel vliegt 1 a 2 sec in mesvlucht en duikt dan. Wat me nog maar één keer is gelukt, is opstijgen vanop de grond. Het gras op het voetbalveld waar ik vloog was toen net zeer kort afgedaan. Als het gras iets langer is lukt het niet meer en gaat de Gemini over de kop. Ik doe dus steeds een handstart, wat geen probleem is eens je gewend ben aan het vasthouden van de Gemini net achter de vleugels. Ook de landing lukt mij niet zoals het hoort. Na een perfecte landing steeds over de kop. Heeft hier nog iemand dezelfde ervaring????? Opstijgen zoals in het promofilmpje van MPX lukt dus niet en zeker niet op die korte afstand MET de voorgestelde powerset. Verder wel een sterk toestel want ik vloog de tweede vlucht in de kruin van een boom (dieptezicht laten nakijken zeker? :( ), ben in die boom geklommen maar op het laatst werden de takken te dun om verder te klimmen en heb de Gemini er dan maar uitgeschud. Hij overleefde een val van zowat 10 meter hoogte ZONDER schade! :D

Groeten,

Johan
 
Nou wat je zegt klopt exact.
Dit is tot nu toe ook mijn ervaring met de Gemini.

Starten 2 keer tot nu toe gelukt, verder inderdaad steeds over de kop en dan prop in de grond.
Heeft mij al een prop gekost tot nu toe.
Ik laat hem dan maar gooien door iemand op de club.

landen exact het zelfde , over de kop nog niet een landing normaal gehad.

Ik vind dit wel erg jammer tot nu toe.

ik heb er ook zeker een 70 gram lood in moeten stoppen na de eerste vlucht
De eerste vlucht ging hij bij mij meteen aan zijn prop hangen op een 2 meter boven de grond

zwaartepunt was helemaal verkeerd, en was volgens het boekje 78 mm vanaf de punt van de vleugel.
nou amme hoela.

zie hem dan maar weer eens heel op de grond te krijgen .
het is gelukig wel gelukt.

Ook heb ik me de himex originele motor maar besteld ervoor.

Er zit nu een andere in die wel 900 gram trust kan leveren maar, hij wordt veels te heet en loopt gewoon uit elkaar.
met de juiste voorgeschreven prop en 17 A gemeten stroom draait dat motortje niet lekker.

Aankomend weekend maar weer eens proberen met de nieuwe motor

Grt RC-Bobbert
 
Vandaag ook nog met de gem gevlogen,2 maal van de grond af gestart,wel op een betonbaan en dit gaat zonder probleem
Het landen gaat ook goed op de betonbaan
Wel een crash gehad,toen ik de laatste bocht wou nemen om te landen plots storingen,wiebeldewiebel en up en down,dan maar vlugvlug de gas eraf en bidden,was achter een maisveld in een planterij gechrast
Ter plaatse gekomen ongeloofelijk geluk gehad,net tussen de bomen en steunstokken gevallen
De bevestiging van de bovenste vleugel losgeschoten en verder wat modder op de romp en vleugel
Al terug hersteld en mooi afgewassen,nu nog uitvissen wat de storing gaf,de rangetest met ingeschoven antenne was allezins al niet goed,misschien een stoute servo of de ontvanger,morgen maar alles eens moeten uittesten
 
De mijne is wel al vliegklaar maar windkracht 5~6 is misschien teveel voor een maidenvluchtje :P

Vraagje aan 'de anderen' die dit toestel bezitten; wat weegt die van jullie? Ik vind de mijne zwaar, hij weegt 943 gram inclusief alles.

Dat is met alle spullen uit de doos gemonteerd, een Robbe Roxxy 3536-06, regelaar Robbe 835-6, een Flightpower 2150 mAh 3s1p lipo en een futaba 136 RF PPM ontvanger. Als vleugelservo's heb ik de futaba 3107 en als hoogteroer/rudderservo een digitaal servootje van Protech, de B206.

Gewicht is dan:

motor: 109 gram
regelaar: 30 gram
lipo: 115 gram
vleugelservo 9grx2 : 18 gram
rudder/hoogteroerservos: 2x15 gram = 30 gram
ontvanger: 30 gram

Zeg dat er dan nog 10 gram aan snoertjes extra bijkomt (verlengsnoertjes aileronservo's) en misschien nog 2 gram aan klittenband/tiewraps.

Ik heb alles 'normaal' gelijmd met superlijm, geen dikke rupsen gelegd overal.

Mijn conclusie is dan ook dat dit kistje qua gewicht helemaal niet lichter is dan een Acromaster. Een Acromaster met dezelfde setup weegt exact hetzelfde.

De motorset die multiplex aanraad, bevat een Himax motor, de HC2816-0890. Die gebruiken ze icm. een 2100mAh lipo. De lipo zal dus even zwaar zijn, de servo's ook, de ontvanger, enzovoort. Die Himax motor weegt 77 gram. Daar win je dus 30 gram mee tov. de Roxxy. De regelaar weegt hetzelfde, je zou op de servo's nog 20 gram kunnen winnen door 9 grams op rudder/hoogte te zetten, en dan ben je er wel zo'n beetje

Het opgegeven vlieggewicht van Multiplex klopt dus domweg niet. Dit kistje is NIET lichter of marginaal lichter dan een Acromaster.

Bobbert zei:
Nou wat je zegt klopt exact.
ik heb er ook zeker een 70 gram lood in moeten stoppen na de eerste vlucht
De eerste vlucht ging hij bij mij meteen aan zijn prop hangen op een 2 meter boven de grond

zwaartepunt was helemaal verkeerd, en was volgens het boekje 78 mm vanaf de punt van de vleugel.
nou amme hoela.

Nogal wiedes, het zwaartepunt ligt niet daar wat ze in de handleiding staat, maar waar jij het plaatst. Volgens de handleiding is dat niet 78 maar 75mm vanaf de allervoorste punt van de bovenvleugel. Om dat te bekomen heb ik 60 gram lood in de neus moeten toevoegen, ik ga dus nog een zwaardere lipo plaatsen (lood is niet functioneel). Ik hoop oprecht niet dat het zwaartepunt NOG verder naar voren moet. Dan heb ik al een zwaardere motor gemonteerd dan aanbevolen, dat moet een ramp zijn met die Himax motor. Met dat lood zit ik dus nu op 1kg vliegklaar gewicht (met volle accu ;) ).

Alle andere spullen, op de ontvanger na, zitten op of voor het zwaartepunt gemonteerd. Met de Himax motor mag je de spinner wel volgieten met lood denk ik zo.

Voor het zwaartepunt: de witte staaf die je in de bovenvleugel lijmt tijdens het bouwen, zit op ongeveer 75mm vanaf de voorste punt. Daar zou dus volgens Multiplex je zwaartepunt moeten liggen. Als je dus het afgebouwde toestel oppakt en dan op je vingers op die staaf laat rusten, zou hij heel lichtjes voorover moeten hellen. Dit tov. de lijn die het stabilo maakt.

Of multiplex een veel te achterlijk zwaartepunt opgeeft, zou natuurlijk kunnen, weet ik nog niet. Ik heb er immers nog niet mee gevlogen. Toch lijkt het mij erg sterk. Over het algemeen weten fabrikanten dat soort dingen wel.
 
Klopt allemaal wel ja.

Ik vlieg hem met de himax motor.
Mijn eerste vlucht met de gemini was een enorme teleurstelling qua zwaartepunt.

Hij ging meteen aan zijn prop omhoog hangen.
Probeer hem dan maar eens weer op de grond te krijgen.

moest er ook een gram of 60 aan lood inplakken bij de luchtinlaat.

Nu vliegt hij wel aardig maar er kan nog meer bij.

Van alle toestellen die ik heb van multiplex is dit de ergste qua zwaartepunt wat totaal niet klopt.

kan trouwens wel bijna 20 minuten vliegen met de Himax en een 2200 mAh 20C li-po. met een prop van 10x5.
 
Tsja, ik kan met deze combo waarschijnlijk ook wel langer vliegen. Volgas is de lipo na ongeveer 7~8 minuten echt leeg, dus zo ver wil je niet gaan. 10 minuten 'normale' vliegtijd is leuk, of 15 minuten rustig rondkarren kan ook.

Het zwaartepunt is lastig meten ook bij dit kistje, controleer het ook eens bij de ondervleugel of door het toestel op z'n kop te houden en dan op de bovenvleugel balanceren. Hij is dan veel instabieler en je vind dan makkelijker het omslagpunt. Ik heb gemerkt dat als je 'm gewoon onder de bovenvleugel pakt, dat je dan veel te grof meet. Of ik er dan 60 gram of 120 gram lood in z'n neus bijstop, dat maakt op die meting hooguit 1mm uit.

Dit terwijl als je 'm op z'n kop zet, dat je dan ziet dat het zwaartepunt meer dan 1,5cm naar voren verschoven is.

Het werkt niet prettig, want hij kantelt praktisch direct weg op z'n kop, je kunt dus alleen door veel proberen een redelijk resultaat krijgen.

Dat gezegd hebbende, de mijne heeft nog niet gevlogen, maar dat zal vanavond nog gaan gebeuren. Ik laat weten hoe het zwaartepunt mij beviel.

Vind het overigens wel een schitterend kistje. Ik heb 'm anders bestickerd dan multiplex, ik vind dat multiplex teveel blauw op de zijkant smeert. Ik heb de blauwe stikker voor 1/4 aan de voorkant gebruikt en midden tussen stabilo en servo's zo'n blauwe 'gemini' stikker geplakt.

Wat ik overigens slecht vind van multiplex, is dat ze te weinig blauw geblokte decal meeleveren om de hele ondervleugel te doen. Met een beetje handig snijden heb ik nu praktisch de hele vleugel gedaan, maar de buitenste ~10 cm lukt je niet.

Zal zo even wat foto's schieten.

Mijn conclusie tot nu toe: afgebouwd is het een schoonheid. De verpakking is zeer goed, de onderdelen zijn prima en het ding is snel te bouwen (heb er in totaal 5 uur over gedaan). Het opgegeven gewicht lijkt mij onrealistisch en er zit te weinig blauw geblokt decal bij.

Als hij goed vliegt, en daar ga ik stiekum wel vanuit, vind ik het een zeer goede aankoop.

Ik betaalde voor de mijne overigens 109 euro bij McModelbouw in de Bilt.
 
Foto's van mijn exemplaar:
IMG_2283.JPG


IMG_2284.JPG


IMG_2285.JPG
 
Nou heb er net 3 vluchtjes van ca. 2~3 minuten mee gemaakt..

Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat mijn voorgangers gelijk hebben. De 1e vlucht was veel stijgen en nog maar net level te krijgen met praktisch full down. Dat is met een 109 gram Roxxy motor (ipv. 77 Himax motor die Multiplex erin wil hebben) en 60 gram lood. Ik heb er nog 90 gram lood bij gedaan (dus in totaal een whopping 150 gram lood in z'n neus) en dat lijkt er meer op.

Helaas brak bij de laatste vlucht de prop bij een neusstand bij landing (nat veld met ong 5cm gras is niet ideaal ;)) dus niet een nieuwe poging kunnen wagen met nog meer lood.

Ik ga er een 3300 mAh flightpower lipo in zetten, die is grofweg 100 gram zwaarder dan de lipo die ik er nu in heb. Dan zal er nog wel zo'n 60~80 gram lood bijmoeten gok ik.

Dat terzijde, de 3e vlucht was het zwaartepunt al redelijk te noemen, vergeleken bij hoe het daarvoor was. Nog wel veel down getrimmed en bij rugvlucht nog steeds een halve stick aan down nodig voor level vlucht, maar soit.

Rollen doet het ding met de aangegeven uitslagen echt prima. Voor kunstvlucht mag dat zelfs wel minder. De rudderuitslag die je volgens multiplex moet instellen (2cm) kun je net zo goed niet instellen; daar merk je nl. niets van. Hij draait er amper een bocht op. Ik zou zeggen: maak de rudderuitslag zo groot als mogelijk, heb ik ook gedaan en dan gaat het al beter. Hoogteroer is wel goed zoals ze 'm aangeven.

Uit deze hele korte vluchtjes met een verkeerd zwaartepunt leidt ik af dat het, als die problemen opgelost zijn, het een fijn toestelletje moet zijn. Hij reageert goed en alert op de roeren, stalled niet geniepig ofzo, wil best goed langzaam vliegen en ziet er goed uit.

De vergelijking met de acromaster kan ik niet rechtstreeks maken, omdat ik nog nooit een acromaster gevlogen heb, maar ik vermoed dat de acromaster voor kunstvlucht/3D gewoon nog net iets meer geschikt is, maar dat het elkaar niet gruwelijk veel ontloopt. Ik denk dat de Acromaster meer geschikt is voor het snoeiharde 3D werk, maar dit toestelletje hoeft zich zeker niet te schamen. Meskanten doet hij goed, hoveren wil hij ook zeker wel (zeker met het aangegeven zwaartepunt :P) en hij stuurt strak.

Al met al.. 2 slechte punten voor multiplex erbij; het zwaartepunt klopt niet (ik denk dat je eerder richting de 6,5 mag gaan, maar moet meer vliegen om dat te kunnen zeggen) en de aangegeven rudderuitslag is gewoon veel te weinig. Voor de rest een lekker kistje, ik denk dat ik er veel lol aan ga hebben!
 
Vandaag weer gevlogen met de gemini, 1 vluchtje gemaakt, wat geexperimenteerd en het zwaartepunt wat in de handleiding vermeld staat, lijkt toch wel te gaan kloppen.

De truuk is de motordomp. Ik heb nagenoeg al het lood eruit gehaald en de motor meer domp gegeven. Ik heb er nu nog 30 gram lood in liggen en dat gaat er ook nog uit.

In de handleiding staat ook dat als je bij rugvlucht veel down moet geven, dat het zwaartepunt naar achteren moet. Ik vermoed dat de mensen die hier ook veel lood hebben moeten toevoegen, daar last van hebben, rugvlucht is veel down sturen.

Als dat het geval is; lood weghalen en meer domp geven.

In de handleiding staat 0 graden domp, ik denk dat ik nu zo'n 2 graden heb en dat moet nog meer worden.

1 slecht punt voor multiplex weer weg wat mij betreft; het opgegeven zwaartepunt klopt wel, het mag mogelijk zelfs achterlijker. 1 minpuntje erbij, dat is dat de opgegeven domp niet klopt, maar daar is wel een maar bij.

Wij overmotoriseren het dingetje natuurlijk. Dat zal mogelijk ook de noodzaak tot (meer) domp creeeren.

Al met al begin ik steeds blijer te worden met dit kistje.

Het enige wat ik vandaag wel merkte was dat hij een rolneiging heeft bij meskanten, maar met windkracht 6 is het natuurlijk verdomd moeilijk in te schatten of dat door het toestelletje komt of door de wind.

Overigens vliegt het ding nog prima bij windkracht 6.. we hadden een harde turbulente wind vandaag en toch deed het ding het uitstekend.
 
Kan je mij even uitleggen wat domp betekent? Ik vermoed downtrust? Zo ja, hoe heb je deze precies ingesteld, ik bedoel, hoeveel toeren heb je de regelboutjes uitgedraaid. Thanks

Johan
 
Ik heb de afstelboutjes helemaal in het schotje gedraaid en draai ze nu er stukjes uit voor de afstelling. Op die manier zit de hele motor (die toch ook 100 gram weegt) 0,5cm verder naar voren, verder weg van het zwaartepunt. Daarnaast kun je dan goed zien wat het nulpunt is.

Ik heb de onderste twee 3 halve slagen uitgedraaid, rechtsboven 1 halve slag en linksboven 2 halve slagen, geloof ik, weet het niet zeker meer.

[sub:02ae5017c3]en ja, motordomp is hetzelfde als downthrust ;)[/sub:02ae5017c3]
 
"Vernieuwde" bouwinstructies-aanbevelingen.


http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_anleitungen/m_gemini_5sp_v2.pdf


Zwaartepunt beetje aangepast, minimum vlieggewicht verhoogd, aanbevolen motoropties bijgestuurd.

Multiplex speelt wel erg kort op de bal, ze lezen blijkbaar mee op de diverse fora. Eindelijk!. "We" hebben inspraak op de fabrikanten, is dit geen mooie wending?

Uit de vernieuwde handleiding...

"Standard-Antriebssatz für einfachen Kunstflug Gemini HiMax HC 2816-0890 Best.-Nr. 33 2634
Inhalt: 1 Motor HC 2816 - 0890
1 Luftschraube 10 x 5” E APC
1 Mitnehmer für Elaporspinner Ø 4 mm Spannzange
1 Controller BL 27
Tuning-Antriebsatz für 3D Kunstflug Gemini Tuning HiMax HC 3516-1130 Best.-Nr. 33 2631
Inhalt: 1 Motor HC 3516 - 1130
1 Luftschraube 10 x 5” E APC + 11x5,5“E für AkroM.
1 Mitnehmer für Elaporspinner Ø 5 mm Spannzange
1 Controller Phoenix 45
1 Motorspant für HC 3516


Technische Daten:
Spannweite 920 mm
Rumpflänge ü. a. 920 mm
Fluggewicht ab 940 g
Tragfächeninhalt 34 dm²
Flächenbelastung (FAI) ab 28 g/dm²

Einstellungen (Richtwerte!):
Schwerpunkt: 75 mm (oberer Flügel)
EWD: oben –1 unten +1°
Motorsturz: 0 °
Seitenzug: 2 - 4° (nach rechts)
Ruderausschläge:
An der tiefsten Stelle am Ruder gemessen
Querruder: 12/10 mm +/-
Höhenruder: 16/12 mm +/-
Seite: 20 mm l/r"
 
Gemini is windgeschikter dan acromaster?

Ik had zondag met acrm nagenoeg vol gas nodig om op dezelfde plek te blijven...
 
rafgol zei:
Multiplex speelt wel erg kort op de bal, ze lezen blijkbaar mee op de diverse fora. Eindelijk!.
Gelijk hebben ze. Wat er op een paarhonderd fora over de hele wereld uitgevonden wordt, daar kunnen ze zelf geen personeel voor aanstellen...
Alleen zou je dan, als je een toestel koopt dat nog maar net uit is, eigenlijk wel korting moeten krijgen, als testpiloot!
Zouden ze eigenlijk iemand hebben die Nederlands snapt?
Bart
 
Back
Top