Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

Is het geen optie om een losse BEC te proberen?
Die zijn niet zo heel duur, en ik vind het altijd wel fijn werken.
 
Is het geen optie om een losse BEC te proberen?
Die zijn niet zo heel duur, en ik vind het altijd wel fijn werken.
Of een kleinere, meer bijpassende servo die binnen de 2,0A blijft kwa stroomvraag ;)

Maar zeker is dat wel een goede optie. Bij Castle esc. zelfs noodzakelijk!
 
De winkel heeft gezegd dat ik ermee kan langskomen en dat zij ernaar gaan kijken.
En ik steek gewoon de servo erin die erin hoort. Die van de Typhon had ik erin geplaatst omdat de andere binnen was in garantie,maar nu weeral bij geleerd dat dat niet zomaar kan,omwille van de A die gevraagd wordt door de servo.

Bec,(eerst wat moeten opzoeken waar het juist voor diende) zou oplossing zijn,maar de servo van 7kg die erin hoort is eigenlijk meer als voldoende voor de Raider. Want van in het begin had ik wel gemerkt dat die 15kg servo niet vlot ging in de Raider... Met alle gevolgen van dien nu.
 
Ik heb servo's tussen de 8 en 10kg in mijn Fury's zitten van Savöx. Beide slopen esc's die minder dan 2,0A afgeven heb ik al ervaren.

Tja, ben opgegroeid met modelbouw toen het begrip RTR nog niet bestond. Auto's waren avonden schroeven en afbramen, verven, lijmen. RC componenten nooit erbij, altijd los kopen.

Het is uiteindelijk ws. de redding geweest van vele RC merken, immers RTR verlaagd de lat aanzienlijk om eens deze hobby te proberen.
Feit blijft dat het nog steeds erg technisch allemaal is, en gedegen kennis noodzakelijk om het een en ander niet vroegtijdig kapot te maken...
 
Ik heb servo's tussen de 8 en 10kg in mijn Fury's zitten van Savöx. Beide slopen esc's die minder dan 2,0A afgeven heb ik al ervaren.

Tja, ben opgegroeid met modelbouw toen het begrip RTR nog niet bestond. Auto's waren avonden schroeven en afbramen, verven, lijmen. RC componenten nooit erbij, altijd los kopen.

Het is uiteindelijk ws. de redding geweest van vele RC merken, immers RTR verlaagd de lat aanzienlijk om eens deze hobby te proberen.
Feit blijft dat het nog steeds erg technisch allemaal is, en gedegen kennis noodzakelijk om het een en ander niet vroegtijdig kapot te maken...

Daar heb je een punt...
Als je ze zelf volledig in elkaar moet steken,en dan de technische onderdelen nog apart moet kopen, zo leer je er makkelijker iets van.
Algoed dat er er nu het internet is en forums zoals deze om informatie en te leren.
 
Ik heb gisteren de andere servo gestoken die erin hoort,en de auto werkt terug normaal ook .
We zijn er nu nog niet mee gaan rijden,maar wat denken jullie?
Zou het probleem voorbij kunnen zijn,of zal de ecs toch blijvend beschadigd zijn?
 
Ik heb gisteren de andere servo gestoken die erin hoort,en de auto werkt terug normaal ook .
We zijn er nu nog niet mee gaan rijden,maar wat denken jullie?
Zou het probleem voorbij kunnen zijn,of zal de ecs toch blijvend beschadigd zijn?

Nu weet ik dat bij de 1/10 scale Arrma's (waaronder dus ook uw RaiderXL valt) het weleens voorkwam dat de servo zelf defect ging, en zodoende via de ontvanger de boel kon saboteren wat signalen betreft. Servo eruit, nieuwe erin en alles functioneert weer.
Maar ik denk dat de zware 1/8 servo gewoon het systeem overbelaste, waardoor de ontvanger niet meer goed functioneerde (mogelijk te weinig vermogen).

Grote kans dat alles weer werkt zoals het bedoelt is.
Ik zou zeker een testrit maken!
 
Even het volgend probleempje met de raider van men zoontje.
Hebben al 2x voorgehad dat de raider na een kleine 10min trager begint te rijden alsof de batterij al plat is.
Nu deze keer heb ik de batterij dan in mijn raider gestoken en die rijd zonder problemen weer verder,en om dan de batterij die in de mijne zat dan weer in de raider van men zoontje te steken,rijd die ook zonder problemen weg!
Wat zou dit kunnen zijn?
Zou het een gevolg kunnen zijn van de te zware servo die er ervoor heeft in gezeten? ( lees de posts hierboven erover)
 
Jackse, help mij even.
Jij hebt een Raider BLX XL en een Typhon BLX?

En voor je zoontje heb je wat voor Raider? Mega, BLS, BLX of BLX XL?

Ik kan dit verklaren voor de Mega uitvoering. Indien het een borstelloze uitvoering is klinkt het vreemd.
 
Jackse, help mij even.
Jij hebt een Raider BLX XL en een Typhon BLX?

En voor je zoontje heb je wat voor Raider? Mega, BLS, BLX of BLX XL?

Ik kan dit verklaren voor de Mega uitvoering. Indien het een borstelloze uitvoering is klinkt het vreemd.

Wij hebben allebei de raider blx xl en de typhon blx.
Maar is wel raar,dat als ik de batterij bij mij erin steek dat die dan wel weer rijd,en de mijne in die van hem en die rijd ook weer terug normaal.
 
Dan heb ik er geen verklaring voor. Heb dezelfde aandrijflijn al jaren in bezit, maar ik herken het probleem niet.

Enige wat ik kan bedenken is oververhitting van de Esc. Maar dat zou je moeten kunnen zien aan de kleur van de led.
 
Esc stond zeker niet warm,dat heb ik allemaal na gekeken,en het was wel redelijk koud buiten ook.
Nu rijden we toch niet zoveel deze periode,dus we wachten wel even af of de problemen aanblijven...
 
  • Vandaag weer eens gaan rijden met de buggy's ,en weer hetzelfde probleem dat de buggy na een 3 min trager rijd.
Nu heb ik de lipo eerst in die van mij gestoken en het ligt dus niet aan de buggy van men zoontje,maar aan de lipo's zelf.
Dus 2 lipo's (die we ongeveer een jaar hebben) die het opgeven na een 2 a 3 min rijden,enkel nog stapvoets.
Hoe kunnen we dit oplossen of kunnen we garantie aanspreken op die lipo's?
 

Bijlagen

  • DSC_1453.JPG
    DSC_1453.JPG
    122,5 KB · Weergaven: 325
Dan lijkt het me dat de voltage meting van de Esc. meet dat wellicht één van de lipo cellen onder belasting onder de veilige waarde komt.

De lipo kan onbelast gewoon voldoende voltage opgeven als je meer met bijvoorbeeld een multimeter. Het gaat juist het voltage onder last.

Dit moet je merken tijdens het opladen. De lipo lader geeft van beide (2S) cellen aan wat het voltage is. Check eens of er een flinke onbalans is?
Doet de lader er ook langer over? Of slaat hij af vanwege de maximale laadtijd die staat ingesteld al bereikt is?
Hoeveel miliampere uur gaat erin volgens de lader? Hoewel niet precies is dit vaak wel een indicatie over de conditie van de lipo's.

Helaas zijn lipo's dermate instabiel dat er praktisch geen garantie op wordt gegeven.
 
Maximale laadtijd heb ik niet ingesteld,wanneer de lipo vol is stopt het laden ook.
Heb even moeten zoeken voor ik wist hoe je kon zien hoeveel Mah erin ging,maar ik vermoed dat dat hetgene is dat je rechtsonder op het scherm van de lader ziet(zie foto)
Dus heb 1 van die lipo's dus even opgeladen, en heeft 15min geduurd en was terug vol .De cellen hadden nog ongeveer een voltage van 4.12v, voordat ik ze heb opgeladen.
Maar ik merk wel dat er verschillende waarden aangegeven worden op het scherm van men lader of de lipotester,kan je zien op de foto's.
Zou mijn lader misschien niet goed zijn?
Ik heb nog ander 2 lipo's van hetzelfde merk maar die zijn nog heel recent,en werken zoals het moet.
Multimeter heb ik niet,maar als het moet om die voltage onder last te meten,dan schaf ik er wel één aan. Maar wat bedoel je ermee,om te meten onder last?
 

Bijlagen

  • DSC_1472.JPG
    DSC_1472.JPG
    191,2 KB · Weergaven: 322
  • DSC_1471.JPG
    DSC_1471.JPG
    201,1 KB · Weergaven: 299
  • DSC_1468.JPG
    DSC_1468.JPG
    72,8 KB · Weergaven: 361
  • DSC_1467.JPG
    DSC_1467.JPG
    71,5 KB · Weergaven: 328
Correct!
202mAh is erin gegaan (met verliezen, dus in werkelijkheid nog minder).

En dat is veel te weinig!

Het lijkt erop dat je lipo's goed zijn, dus het probleem moet ergens anders liggen.

Zowel consumenten multimeters, lipoladers en lipo voltage meters zijn niet gekallibreerd. Verschil zit er absoluut dus wel tussen, maar relatief niet.

Maar heel groot zijn die meestal niet. In mijn ervaring tiende van een volt.
 
Maar de lipo's waren ook niet volledig leeg hé.
Je zegt dat het probleem niet bij de lipo's zou liggen.
Zie foto ,dat zijn degene die we hebben 2 van die rode (die zijn een 1,5jaar oud) en 2 van die zwarte(die zijn een half jaar oud)
Maar het zijn net die 2 rode die het hebben en die zwarte rijden zonder probleem.
Dus dit is wel vreemd.
 

Bijlagen

  • DSC_1474_1.JPG
    DSC_1474_1.JPG
    133,1 KB · Weergaven: 328
Bij mijn weten neemt het maximale voltage af wanneer een lipo "slijt. En jou voltage klinkt prima. Tevens zou er flinke onbalans moeten zijn...

Maar toch is er iets niet in de haak.

Wellicht dit probleem posten bij "accu en laadtechniek". Daar komen mensen die hier niet komen, met zeer veel kennis over lipo's.

Persoonlijk zou ik gaan meten, maar snap dat niet iedereen dat kan.
 
Back
Top