Het grote FPV (First person view) draadje.

Dit is geen redundantie. Redundantie creëer je als bij uitval van een systeem een ander systeem zijn functies over kan nemen.

Nu heb je wel half gescheiden systemen voor motor en besturing, maar als de besturing uitvalt (accu of bec leeg/defect) doet je motor ook niets meer. Bovendien heb je extra componenten, dus meer kans op storing (zoals 2 accu's die je in de gaten moet houden).

Zou het gewoon simpel houden, één accu voor alles en een ESC met flinke BEC.

Zou het gewoon simpel houden, één accu voor alles en een ESC met flinke BEC.

Als je hier de besturing en motor bedoeld dan heb je naar mijn idee helemaal gelijk.

Overigens is redundantie willen bij FPV een beetje onnodig. Zorg dan dat je vliegtuig niet al te duur is, dat je niet te ver weg vliegt (point of no return van je lipo moet je niet passeren) en bij een crash het vliegtuig zult kunnen vinden.

Zorg daarnaast dat je je lipo's qua prestatie goed kent, controleer goed dat ze goed geladen zijn voor een vlucht en je zult je over stroom uitval niet veel zorgen hoeven maken.

Ook komt het vaker voor dat iemand crasht omdat z'n video beeld langer dan enkele seconden wegvalt, dan dat een ESC het laat afweten of dat een lipo faalt.

( Ik zou wel je video zendapparatuur nooit op dezelfde lipo aansluiten als motor en besturing, want dat is echt vragen om storingen. :) )

Dus Quasti,

"Overigens is redundantie willen bij FPV een beetje onnodig. Zorg dan dat je vliegtuig niet al te duur is, dat je niet te ver weg vliegt "

Onnodig? Je plakt een flinke bal geld op je kist, maar hoeft je geen zorgen te maken als je een goedkoop stuk verpakkingsschuim vliegt? We weten allemaal waar VEJ het over heeft, en dat is nou juist het geen waar ik vandaag de dag nog steeds naar opzoek ben. Redundantie, of iig een back up bij welke kist dan ook. Systemen( en dan heb ik het nog niet over een RTH) die er in zitten waardoor je kist- voor zover als kan- veilig kan landen, ongeacht ofdat je alle zaken voor het vliegen nauwkeurig hebt bekeken.

Jij adviseerd dan om iedere FPV vlieger 2 accu's mee te laten nemen? 1 voor de video en 1 voor de kist?

Volgens mij was ik al eens met jou in discussie gegaan over het knoeiwerk/tape verhaal wat je op iedere vliegende vleugel ziet..Adviseren over een tak binnen de modelbouw waar je zelf geen kaas van hebt gegeten..

Het vliegtuig is een MPX Cularis die ik aan het opbouwen en voorbereiden ben voor FPV.

De servo's die hierin gaan zijn:
2 x Hitec HS85MG (Picht en Yaw)
4 x Hitec HS65MG ( 2 x Roll, 2 x Flaps)

En 2 x 5 of 9 gram voor de P/T

Een externe BEC zou geen probleem moeten zijn.
Hier RCtechnics een 8A continue, 15A maximum BEC.

( Ik zou wel je video zendapparatuur nooit op dezelfde lipo aansluiten als motor en besturing, want dat is echt vragen om storingen. :) )

Da's onzin, met een simpel LC filter is dat te verhelpen en hoef je dus ook geen tweede accu te gebruiken voor video, daarmee gaat de bedrijfszekerheid ook gelijk weer flink omhoog, als je kijkt hoeveel mensen gaan vliegen met een bijna lege videoaccu ... onbegrijpelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Da's onzin, met een simpel LC filter is dat te verhelpen en hoef je dus ook geen tweede accu te gebruiken voor video, daarmee gaat de bedrijfszekerheid ook gelijk weer flink omhoog, als je kijkt hoeveel mensen gaan vliegen met een bijna lege videoaccu ... onbegrijpelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik zei ook niet dat er geen oplossing voor bestaat, maar je hebt natuurlijk wel een punt. Als mensen gaan vliegen met half lege accu's dan is dat vooral hun eigen domme schuld. :wink:

Ik heb alles op dezelfde accu, zelfs zonder LC-filter, en heb geen problemen. En zo velen met mij.
De storing die je kunt krijgen is ook niet onoverkomelijk, namelijk lijntjes in beeld bij volgas geven. Dit is dan weer simpel op te lossen met een LC-filter zoals Sander aangeeft.

Ja, die lijntjes in beeld bij gas geven is inderdaad de storing waar ik het over heb, waarom zou je dat accepteren wanneer je ook zonder kunt middels een kleine aanpassing of extra lipo? :rolleyes:

Daarnaast zijn er zat voorbeelden waarbij het niet slechts blijft bij lijntjes in het beeld, mede doordat mensen besluiten alle electronica dicht bij elkaar te plaatsen.

Bij sommigen levert dat ook minder problemen op dan bij anderen en in zoverre was de mate van storing niet echt mijn punt.

Ik moet wel zeggen dat ik het idee van één enkele accu om zo lading vergissingen te voorkomen wel een goede vind. Zo had ik het nog niet bekeken, hoewel het een keuze blijft wanneer je vliegtuig over voldoende liftvermogen beschikt voor het extra gewicht.

Gisteren lekker aan 't vliegen met 1 batterij die alles voedt.
Mijn ouders hun huis aan 't filmen en ging lekker, maar de mah meter niet in het oog gehouden en het batterij voltage al even min.
Echter had ik wel al getest wat mijn 12V camera doet als de batterij leeg raakt. Eerst krijg je dan wat rare kleuren, vervolgens zwart-wit, dan strepen en dan uitval. Uitval is pas onder 8V.
Toen ik na een duikvlucht gas gaf en optrok zag ik plots rare kleuren. Voltage checken en ja hoor, ik zal onder belasting al aan 8.8V. Direct gas geminderd en final ingezet en behouden kunnen landen met behoud van beeld (voltage steeg door gas minderen).
Prima low voltage warning :-)

Erg leuk te zien..maar nu komt het: windkracht 1 Bft en vogeltje wordt weggeblazen. Wat kan je er dan nog mee? Het lijkt een beetje op het vliegende boterhamzakje de delfly, zelfde idee...

MVG. Robert.

Ha, ja inderdaad. Kende het niet, maar die Delfly is ook gaaf! En ook fpv gevlogen, dus zo nieuw is dat niet blijkbaar.
Snap dan eigenlijk niet dat AeroVironment een paar miljoen nodig heeft om zoiets te ontwikkelen... :rolleyes:

wat ik begreep vliegt dat vogeltje 11 miles per uur, dus kan wel wat wind hebben. ook moest hij zoveel zijwind kunnen doorstaan zonder af te drijven. dus denk dat ie wel wat wind kan hebben, richting 2-3 bft;)

Da's niet te vergelijken met Robert zijn vogel, die ik met windkracht 5 :eek: heb gevlogen...... Dat ging prima, een video staat ergens op 't net.

Beste! Een wereld van verschil!!

Althans, voor mij:mrgreen:

Gisterochtend richting Bluefalconholland vertrokken, om eens te gaan vliegen met zijn echte vogels. Daar aangekomen, gezellig gekletst, en de vogel klaar gemaakt voor wat vluchten. Dit was fantastisch! Het is ongelooflijk om zo'n grote vogel van zo dichtbij te zien, en hem van een enorme afstand zwevend voorbij je neus te zien scheren. Het is niet te geloven. Hoe dat in de lucht ligt, zo strak, zo snel, zo wendbaar, zo geruisloos...Voor mij zou dat een ultieme kist zijn:mrgreen:. Ik hoop hier binnenkort met Robert eens op verder te kunnen borduren. We hebben al wat plannen, maar dat voor later. Ik kan niet wachten in ieder geval.

maargoed, nu wat mij deed verbazen, en mijn mond deed op vallen:

Gistermiddag ook mijn groundstation even onder handen genomen. Zo vlieg ik met een Frsky module, en 1,3gHz video met een 8dBi patch. Omdat ik met 200mW vlieg is het signaal relatief zwak, en penetreerd het niet prettig. Achter bomen vliegen, of van een flinke afstand een meter boven de grond scheuren is er gewoon niet bij. Dit omdat mijn besturing het niet toelaat, maar ook omdat het signaal vrij snel zwak word. Da's opzich niet erg, maar het geeft mij een prettif gevoel als ik weet dan mijn videosignaal ten alle tijden perfect blijft.
Zelfs met een behoorlijke videozender, zie je dat het beeld vrij snel zwak word.
Ik heb inmiddels met veel videozenders geknoeid, en vele antenne's totdat ik gister bij Robert langs ben gegaan.

We hebben mijn groundstation voorzien van een kleine 9dBi patch voor de besturing, en heb van Robert een eigen gemaakt Yagi kunnen kopen.

Man, weet niet wat je ziet!! Mijn mond viel open! We vlogen met mijn groundstation, maar zijn zender en zijn vliegtuig, voorzien van een 1,3gHz tx 400mW en een Inverted Vee.

"Robert, hoe ver ben je nu?" Vroeg ik terwijl ik door mijn videobril keek (omdat hij geen OSD in zijn Vleugel heeft zitten).

Ongeveer een 1100 meter. "waaaat!? dat kan niet!" "ga eens lager vliegen"
Waarna Robert op een 1100 meter naar beneden dook, en rustig een halve meter tot een meter boven bomen, landweggetjes, en paaltjes ging scheuren.
Het beeld bleef perfect! Geen ruis, geen zwakker signaal, geen storing, geen piepjes uit mijn frsky module. Gewoon perfect, zoals het hoord! Dit zonder diversity of andere poespas. Ik stond er echt van te kijken. Alsof ik ineens met een ander groundstation vloog.

Een van de redenen ( volgens het gehiem van de smit:)) dat deze yagi "getuned" is op exact 1300mHz. ( das de frequentie waar IK op vlieg) Je kunt je voorstellen dat vele spullen die wij gebruiken gewoon uit het beveiligings wereldje komen. Een patch word aangeboden met " Patch for 1,2/1,3gHz" wat natuurlijk zonde is..beter zou zijn een patch getuned op de 1300mHz. ( zo had ik mijn patch al getrimmed op 1300mHz) Ook werd de vleugel gevlogen met een eigen "getunede" Inverted vee.
Ik heb laatst gevlogen met mijn 1,3gHz patch, i.c.m. met een Inverted vee. Dit werkte prima, amar vond het verschil niet denderend. I.c.m. de Yagi is het ineens een enorm verschil.
Zelfs wanneer mijn tracker er een behoorlijk eind naat zat, bleef het beeld ontzettend strak en de besturing perfect.

Bij Robert heb ik de yagi in 2 varianten gezien. Een op de 1,3gHz en 1 op de 2,4gHz. Deze is beduidend kleiner, en dus erg licht. Odat er een yagi is op 5,8gHz heb ik hem nog niet gevraagd,
De yagi is erg mooi gebouwd, en presteerd beter dan ik ooit dacht.

Goed, dat moest ik even vertellen:mrgreen: Het verhaal is wat rommelig, maar ben na gister zo verschrikkelijk enthousiast. Mijn groundstation ga ik nu opnieuw bouwen, maar ditmaal met de yagi en de patch. Ik zal binnenkort een video plaatsen van mijn groundstation en de vlucht met een Alula, ik denk dat jullie enthousiast zullen zijn:)

Laatst bewerkt:
ja, ik ben ook echt heel erg blij:). Het is niet te vergelijken met wat ik ooit heb gexperimenteerd kwa antenne's videozenders en frquentie's.
Dit is gewoon zoals het hoord:).

Nee, het is niet de alula zoals op die foto. Hij lijkt er wel exact op:). Welke type het is heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik kan niet wachten om hem te vliegen.

Hey Remy, nou dat was me wel weer een leuke dag gisteren. Eerst even met de echte vogel Shinta de havik wezen jagen. Een paar mooie vluchten op konijn. Jammer dat de havik een beetje te hoog in gewicht stond anders had ze er iets meer aan gedaan om er 1 te slaan. Dat moet echt wel indrukwekkend voor je geweest zijn als je zo'n krachtpatser voor het eerst in je leven van dichtbij ziet.

Ook mooi dat je zo enthausiast ben over de Yagi. Dat kan je ook alleen maar zijn zodra je zoiets zelf uitprobeerd anders kan je er geen voorstelling van maken. Ik ben heel benieuwd naar de komende filmpjes. En natuurlijk ook naar je Alula!

Tot gauw!

MVG. Robert.

Back