Beste! Een wereld van verschil!!
Althans, voor mij
Gisterochtend richting Bluefalconholland vertrokken, om eens te gaan vliegen met zijn echte vogels. Daar aangekomen, gezellig gekletst, en de vogel klaar gemaakt voor wat vluchten. Dit was fantastisch! Het is ongelooflijk om zo'n grote vogel van zo dichtbij te zien, en hem van een enorme afstand zwevend voorbij je neus te zien scheren. Het is niet te geloven. Hoe dat in de lucht ligt, zo strak, zo snel, zo wendbaar, zo geruisloos...Voor mij zou dat een ultieme kist zijn

. Ik hoop hier binnenkort met Robert eens op verder te kunnen borduren. We hebben al wat plannen, maar dat voor later. Ik kan niet wachten in ieder geval.
maargoed, nu wat mij deed verbazen, en mijn mond deed op vallen:
Gistermiddag ook mijn groundstation even onder handen genomen. Zo vlieg ik met een Frsky module, en 1,3gHz video met een 8dBi patch. Omdat ik met 200mW vlieg is het signaal relatief zwak, en penetreerd het niet prettig. Achter bomen vliegen, of van een flinke afstand een meter boven de grond scheuren is er gewoon niet bij. Dit omdat mijn besturing het niet toelaat, maar ook omdat het signaal vrij snel zwak word. Da's opzich niet erg, maar het geeft mij een prettif gevoel als ik weet dan mijn videosignaal ten alle tijden perfect blijft.
Zelfs met een behoorlijke videozender, zie je dat het beeld vrij snel zwak word.
Ik heb inmiddels met veel videozenders geknoeid, en vele antenne's totdat ik gister bij Robert langs ben gegaan.
We hebben mijn groundstation voorzien van een kleine 9dBi patch voor de besturing, en heb van Robert een eigen gemaakt Yagi kunnen kopen.
Man, weet niet wat je ziet!! Mijn mond viel open! We vlogen met mijn groundstation, maar zijn zender en zijn vliegtuig, voorzien van een 1,3gHz tx 400mW en een Inverted Vee.
"Robert, hoe ver ben je nu?" Vroeg ik terwijl ik door mijn videobril keek (omdat hij geen OSD in zijn Vleugel heeft zitten).
Ongeveer een 1100 meter. "waaaat!? dat kan niet!" "ga eens lager vliegen"
Waarna Robert op een 1100 meter naar beneden dook, en rustig een halve meter tot een meter boven bomen, landweggetjes, en paaltjes ging scheuren.
Het beeld bleef perfect! Geen ruis, geen zwakker signaal, geen storing, geen piepjes uit mijn frsky module. Gewoon perfect, zoals het hoord! Dit zonder diversity of andere poespas. Ik stond er echt van te kijken. Alsof ik ineens met een ander groundstation vloog.
Een van de redenen ( volgens het gehiem van de smit

) dat deze yagi "getuned" is op exact 1300mHz. ( das de frequentie waar IK op vlieg) Je kunt je voorstellen dat vele spullen die wij gebruiken gewoon uit het beveiligings wereldje komen. Een patch word aangeboden met " Patch for 1,2/1,3gHz" wat natuurlijk zonde is..beter zou zijn een patch getuned op de 1300mHz. ( zo had ik mijn patch al getrimmed op 1300mHz) Ook werd de vleugel gevlogen met een eigen "getunede" Inverted vee.
Ik heb laatst gevlogen met mijn 1,3gHz patch, i.c.m. met een Inverted vee. Dit werkte prima, amar vond het verschil niet denderend. I.c.m. de Yagi is het ineens een enorm verschil.
Zelfs wanneer mijn tracker er een behoorlijk eind naat zat, bleef het beeld ontzettend strak en de besturing perfect.
Bij Robert heb ik de yagi in 2 varianten gezien. Een op de 1,3gHz en 1 op de 2,4gHz. Deze is beduidend kleiner, en dus erg licht. Odat er een yagi is op 5,8gHz heb ik hem nog niet gevraagd,
De yagi is erg mooi gebouwd, en presteerd beter dan ik ooit dacht.
Goed, dat moest ik even vertellen

Het verhaal is wat rommelig, maar ben na gister zo verschrikkelijk enthousiast. Mijn groundstation ga ik nu opnieuw bouwen, maar ditmaal met de yagi en de patch. Ik zal binnenkort een video plaatsen van mijn groundstation en de vlucht met een Alula, ik denk dat jullie enthousiast zullen zijn