Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hoi allemaal.

Lex Verkuijl zei:
toneburst zei:
Nope, het 'blok' blijft daar waar het is (in het kader van het 'verminderen' van de waterweerstand denk ik :lol: ), alleen de buizen van de periscopen schuiven op en neer. Latere versies hadden ook nog's in en uitschuifbare radarmasten maar de hele spaghetti-metaalboel 'op dak' zit vast gemonteerd.

Jos

Dat is mooi, dat is de makkelijkste optie om de boel beweegbaar te gaan maken :wink: :yes:

Ik schrijf:
Ja makkelijk !? ik zie van die stunt maar af, ik vind de rest werkend maken al uitdaging genoeg :D

Alhoewel je het er over hebt, die achtermast die ik nog maken moet, had toen ook een beweegbare radar wat Jos al opmerkte, dus waarom nu ook niet dan :? :? Hmmmmmm.

Dus laat ik mij graag verbazen met jullie periscoop op en neer beweeg uitvindingen, ik wil het in de 2540 ook inbouwen dus kom maar op met ideeen :idea: :idea:

Ik wil ook de navigatie verlichting werkend maken, die zit bij de Flascher iets eenvoudiger :P nouja eenvoudiger.

En iemand al nagedacht over kanonnen bewegen :lol: of sla ik nu door. :P :P

Greets,

Jan Huizenga.
 
Hoi Jan,

Wat ik in m'n hoofd heb zitten (en nog alleen in m'n hoofd, de doos staat zelfs nog op de plank.. :oops: ) is om het ongeveer op dezelfde wijze te doen als de periscopen op de Walrus. Ik wil de WTC zo maken dat er twee sluitingen in komen. Achter een bajonet om de boel eruit te halen. Aan de voorkant een afneembaar deel van de WTC met een o-ring met borgschroef. Of een stuk met deksel en afdichting eronder, dat moet zich nog uitwijzen. In ieder geval een stuk dek los om er bij te kunnen. Daarin dan drie miniservo's voor het uitklappen van de voorste duikroeren, het bewegen daarvan, en de laaste voor de periskoop. De stuurstang daarvan dan met een draaipunt/hevel naar achteren laten lopen, en de periscopen met een hevelsysteem gaan bedienen. De ruimte in de toren en nog een stukje onder dek boven de WTC zou waarschijnlijk net genoeg moeten zijn.

Ennehhh, makkelijk? Nee, natuurlijk niet!! :roll: Maar ik denk wel realiseerbaar. Het zou veel lastiger zoniet onmogelijk worden als dat blok ook moest bewegen, vandaar "makkelijk". :wink:

Het geschut laat ik vast. Op de 2540 heb ik de beide koepels wel beweegbaar gemaakt, en in de praktijk maak je er bijna geen gebruikt van en vind ik het effect ook minimaal. Licht komt er ook niet op, dezelfde reden.
 
Foutje van Revell!

Het achterste geschut (40mm Bofors) op de toren kan niet draaien met de huidige reling!
Volgens foto's moet met dit type geschut de reling naar buiten middels twee halfronde uitstulpingen.
Dus dat wordt weer ombouwen. Ook een type oerlikon kan wel op die plek maar ik weet het type niet.
Het lijkt het zelfde als bij de kit echter het is met beschermplaat en een dichte voet. Iemand een type aanduiding?

Mvh

Maarten
 
Hoi Maarten, en andere belangstellenden.

Dat Bofors kanon waar je het over hebt hoort bij de uitvoering van revell voorop, alleen bij de uitvoering zoals ik hem bouwen wil heb ik een Bofors voor en achterop en moet je inderdaad het dek daar verbreeden.

En maarten dit is het type die je kunt gebruiken:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160065416608

De truck kun je vergeten het kanon is bijna gelijk aan wat revell levert.
Jos heeft daar een compleet vergelijkend warenonderzoek op losgelaten en we hebben hem anuniem goedgekeurt voor vervanger.
Ik heb er zelfs twee bestelt.
Dus ik heb straks twee trucks in de aanbieding, bv ruilen tegen een roeren bescherming 8)

Maar even heel wat anders ik heb in mijn geweldige geordende werkplek waar ik mijn gato inelkaar zet (woonkamer in dit geval) kans gezien één strut (onderdeel nummer 227) van die roer en schroeven bescherming kwijt te raken :oops: :oops: :oops: , en mijn ondeugende vraag is nu, kan iemand zo'n ding missen als je het niet meer gebruikt, dit omdat er nogal wat mannen zijn die dit of niet gebruiken of dit in messing gaan uitvoeren. :lol:
Anders zelf maken, maar ik heb hem liever zo.

Ietwat beschamende groeten,

Jan Huizenga.
 
Ahoi,

Jan bedoelt dit 'vergelijkend waren-onderzoek':

normal_DSC03519.jpg

normal_DSC03520.jpg

normal_DSC03522.jpg


En niet vergeten: de 'beplating' (pantser) is wel degelijk in de kit van Airfix inbegrepen. Omdat deze bij de Revell versie er niet bij zit had ik 'm ook niet gemonteerd...maar hij zit er dus wel degelijk bij!!!
Mocht je trouwens iets willen weten over deze Bofors 40L60 (of de modernere 40L70) laat 't dan even weten want 'ik hep daar iets meej'...
Help me even herinneren dat ik op 27 mei even een mock-up schaal 1:1 van een granaat van dit prachtige wapen ter aanschouwing voor jullie meebreng!!!

:pim:

Jos
 
Volgens de beschrijving moet ie wel degelijk achterop.......vreemd

Mijn uitvoering 268 had in den begine twee oerlikons met beschermingsschild volgens mij is er een trumpeter of italeri kit in 1/72 van een LCM met twee oerlikons incl ets detail.......ga daar eens na kijken.

Bedankt voor de tip van de bofor!


MVG

Maarten
 
Andere vraag:

is er al iemand die een Gato gaat voorzien van een bajonet van Norbert?
75 mm buiten dia. past zowiezo hoewel met een beetje mazzel past de 88mm ook.
Dan kun je in iedergeval de 75 mm. PVC maximaal benutten. iemand al aan het zagen??

Wat ik mij wel afvroeg:
In de WTC zit een balasttank oid die heeft water nodig....toch? Als het rek met de tank uitneembaar is en de tank ergens in het midden zit,
hoe maak je dan contact met het water?? lijkt mij een slangetje met koppeling naar het afneembare achterdeel van de WTC en daar een doorvoer naar het buiten water....ja toch???
Ik kan niet bedenken hoe anders aangezien je toch de verbinding moet kunnen loskoppelen i.v.m. verwijderen en onderhoud.

Iemand die mij kan vertellen of ik dat juist zie....
 
Hoi Jos,

Dus jij hebt de kit van Airfix inplaats van Revell ?
Het ziet erwel leuk uit, ik weet nog niet wat ik doe
ik heb nog modellen genoeg op de werf, ik ben nu
bezig met de U-47 en de Happy Hunter en tussen
door met de U-2540 en Sea Bex one, 8O

Gr. Rob
 
Puffin zei:
Andere vraag:

........

Wat ik mij wel afvroeg:
In de WTC zit een balasttank oid die heeft water nodig....toch? Als het rek met de tank uitneembaar is en de tank ergens in het midden zit,
hoe maak je dan contact met het water?? lijkt mij een slangetje met koppeling naar het afneembare achterdeel van de WTC en daar een doorvoer naar het buiten water....ja toch???
Ik kan niet bedenken hoe anders aangezien je toch de verbinding moet kunnen loskoppelen i.v.m. verwijderen en onderhoud.

Iemand die mij kan vertellen of ik dat juist zie....

Aan het afneembare achterschip komt een techniek rek, wat dan in de buis (WTC) in het voorste deel schuift. Op/in dat rek wordt alles vastgezet: motoren, servo's, accu's, en ook de ballasttank. Die heeft dan een slang naar achter waar hij zijn water zowel aan- als af- voert. De aansluiting zit dan ergens in het achterdeksel. Zo zit dat in mijn Walrus:

Naamloos-21.jpg


Bovenlangs zie je de slang lopen, die dan tussen de servo's naar beneden duikt naar het aansluitpunt. De tank blijft dus permanent met de in/uitlaat verbonden.
 
Hoi Maarten,

Puffin zei:
Volgens de beschrijving moet ie wel degelijk achterop.......vreemd

Je hebt helemaal gelijk 8O , ik moet danig onder de indruk zijn geweest door het verliezen van mijn strutje en waar je ook gelijk in hebt is dat het dan niet past.
Dus met zijn allen het achterdek verbreeden maar, wel gezellig. :D

Vriendelijke groeten,

Jan.
 
Beste Jan,

Ik heb hem al verbreed, kwam er na schilderen pas achter
$%%^56$%^%& grrrr Had de reling ook al gesoldeerd.

De Bullbar komt nog, weet nog niet of ik het geheel messing maak of een gedeelte, zo ja mag je het strutje hebben.
(duurt nog wel ff)
 
Jan,

Ik heb onderdeel 227 wel gebruikt. Maar van gelijksoortige ervaringen met Revell dozen weet ik dat als je Revell lief vraagt ze vaak wel een enkel onderdeeltje willen opsturen.


Succes,

Mathijs
 
hallo


normaal met revell is er haast geen probleem met verloren gegane stukjes
een vriend had eens een booreiland gebouwd en toen was er reling en trapjes tekort
deze werden zonder problemen opgetsuurt
en toen hadden we meteen trapjes en reling genoeg voor twee boorplatforms

de bajonet koppeling van norbert is wel groter dan de buis hou daar eventjes rekening mee
de buis gaat niet zoals bij het type VIIC/XXI op de buis maar ze gaat er overheen
mijn buis is 75 doormeter en de koppeling is aan de buitenkant 79

groeten raf
 
Ik heb een beetje zitten rekenen en met een rond schijfje van 88mm zitten passen en meten wat betreft de bajonet sluiting van Norbert.
Het is mogelijk om de 88mm variant in te bouwen die heeft een binnenmaat van 76 (buis van 75 kan dus zo-wie-zo) een buis van bv 80 of 88 kan ook
als je een beetje creatief bent bij het verbinden. De 88mm. variant past precies al moet je onder het dek (de lange inkeping) iets afronden aan
de binnenzijde van de romp. Voordeel is wel dat de boel goed strak in de Gato zit en er wenig of geen extra versteviging nodig is. ook het uitlijnen
van de twee delen wordt dan makkelijk. Als plaats voor het doorzagen denk ik aan de eerste lasnaad na de kielstroken.
Dit komt op het dek precies uit tussen twee verschillende vormen van beplating (geen detail verlies) ik hou dan wel een langer achterstuk over wat inbouw
weer wat lastiger maakt maar aangezien daar enkel 2 servo's en de motor komt lijkt me dat geen voorlopig wel op te lossen. ook de accu gaat achterin
alsmede de ontvanger. Ik heb mijn 8 kanaals ontvanger en een 12+2 uitbreiding in 1 behuizing gemonteerd met een 25 polige stekker.
Dit is handig omdat ik dan kan wisselen tussen boten binnen 10 seconden. Ik heb wel de originele behuizing gesloopt het complete setje is nu ±60x30x120mm.
 
Hallo Maarten,
jekunt ook als Norbert de ring niet op voorraad heeft zo een bij Werner Grünke bestellen.
Als je maten opgeeft dan verteld hij meteen wanneer de bajonet klaar is.
En dat klopte ook nog met dering die ik besteld heb.
Ik heb voor mijn 206 nu een ring ontvangen speciaal op maat voor de 206.
Werner maakt ze op de door jou gewenste maat.
Stuur anders maar een mail dan stuur ik je zijn adres.

Hein
 
Hierbij weer een kleine update met de vorderingen van mijn Revell Gato (ss-245, Cobia). Ik heb besloten om met een bajonet aansluiting en een “Regenpijp” WTC te gaan werken. Om deze reden heb ik van het middelste romp gedeelte de achterzijde los gesneden. Om zo min mogelijk “zaag verlies” te hebben, heb ik met veel geduld hiervoor een scherp mesje gebruikt in plaats van een zaagje of de dremel.

PICT2812.JPG


Na veel pruts werk kwam de achterzijde toch los. T.z.t. zal ik in het losgesneden gedeelte de bajonet aansluiting willen gaan maken.

PICT2822.JPG


Zoals op deze foto te zien is heb ik het tussenschot laten zitten. Hier heb ik al één messing lager busje ingelijmd voor de doorvoer van de diepteroerservostang (leuk woord voor galgje). Er moet nog een tweede in voor het richtingsroer. Daarnaast heb ik de twee sleuven waar de POM-C schroefas door voeren moeten komen aangebracht. Als alle gaten erin zitten, wil ik het tussenschot gaan perforeren met nog meer gaten om zo een grote vrij vloed ruimte te creëren en toch de sterkte van het tussenschot te behouden. Maar zo ver is het op onderstaande foto’s nog niet:

PICT2821.JPG


PICT2820.JPG


Nadat de achterzijde los kwam kon in mijn PVC pijp gaan passen. Helaas is hij iets uit het centrum (naar bakboord) komen te zitten. Iets wat ik zeker nog zal moeten corrigeren omdat anders de schroefassen verkeerd uit gaan komen.

PICT2816.JPG


Op www.subpirates.com zag ik dat men de bovenzijde van de romp had opengemaakt. Op deze site wil men met een deksel constructie gaan werken en niet met het afdraaibare achtersteven zoals ik van plan ben maar ik heb de bovenzijde ook maar open gemaakt (op de verbindingspennen na). Dit om de vrije vloed ruimte gemakkelijker vol/leeg te laten lopen. Daarnaast geeft het mij de mogelijkheid om lood onder de PVC buis te plaatsen (de PVC buis lijm ik voorlopig nog niet vast) of wanneer ik extra drijfvermogen nodig mocht hebben de ruimte tussen de romp en de buis met pur schuim te vullen.

PICT2815.JPG


PICT2817.JPG


De schroefassen heb ik van 3 mm RVS gemaakt. Een andere forum gebruiker was zo vriendelijk om mij een stukje POM-C staaf op te sturen (hiervoor mijn dank) waar ik twee schroefas doorvoeren van heb gedraaid. De doorvoeren zijn ca. 10 cm lang geworden. Overigens zijn de doorvoeren van binnen op 4 mm geboord, behalve de laatste 5 mm waar ik ze slechts op 3.2 mm heb geboord (voor de 3 mm dikke schroefas).

PICT2818.JPG


Daarna heb ik op een plankje alle doorvoeren (2x schroef as + 2x servostang) met een boorkolom netjes haaks ingeboord. Met name het op de juiste hoogte positioneren van de schroefassen valt hierbij niet mee. Hierdoor kreeg ik als het ware een mal waardoor alle doorvoeren netjes haaks door de boot gaan lopen.

PICT2819.JPG


Groetjes:

Mathijs
 
Mooi werk Mathijs! :thumbsup:

Die 75mm pijp past er zo te zien perfect in. Ik dacht eerst een grotere maat te gaan gebruiken met verjonging voor en achter, maar als ik dit zo zie ga ik ook maar voor de 75mm. Hoe lang wordt zo de effectieve ruimte in de WTC?
 
Lex,

De effectieve ruimte in het 75 mm gedeelte zal ongeveer 65 cm worden. Aan de boeg wil ik mogelijk nog een versmalling gaan toepassen.


Groetjes:

Mathijs
 
Hallo duikers,

Ik heb de link van Mathijs voor Subpirates eens gevolgd, en daar staan buiten de genoemde een hele rits topics over "R/C-ing the Gato" zoals ze dat daar noemen. David Merriman is er daar mee bezig, en dat is nou bepaald niet de minste RC duikbootman daar aan de andere kant van de oceaan! Voor de volledigheid hier alle links over zijn project. Hoewel hij daar met een losse WTC in een horizontaal doormidden gezaagde Gato werkt is het erg interessant om "even" door te lezen!

Deel 1 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2161&highlight=revell+gato
Deel 2 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2186&highlight=revell+gato
Deel 3 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2200&highlight=revell+gato
Deel 4 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2202&highlight=revell+gato
Deel 5 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2208&highlight=revell+gato
Deel 6 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2211&highlight=revell+gato
Deel 7 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2218&highlight=revell+gato
Deel 8 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2235&highlight=revell+gato
Deel 9 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2246&highlight=revell+gato
Deel 10 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2247&highlight=revell+gato
Deel 11 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2257&highlight=revell+gato
Deel 12 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2262&highlight=revell+gato
Deel 13 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2270&highlight=revell+gato
Deel 14 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2273&highlight=revell+gato
Deel 15 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2308&highlight=revell+gato
Deel 16 http://www.subpirates.com/viewtopic.php?t=2316&highlight=revell+gato

Veel leesplezier!
 
Back
Top